Efekty promocji miast

Wioletta Kępka
rozwiń więcej
Tylko przemyślane i dobrze adresowane kampanie promocyjne przynoszą miastom oczekiwane efekty w postaci nowych mieszkańców, turystów czy inwestorów.

W lutym 2009 r. przeprowadzono badanie atrakcyjności 10 największych miast Polski w 3 różnych wymiarach. Badano postrzeganie miast jako miejsca:

1) dającego szansę rozwoju kariery zawodowej,

2) atrakcyjnego zamieszkania,

3) atrakcyjnego turystycznie.

Według Polaków najbardziej sprzyjającym miastem do rozwoju kariery zawodowej jest Warszawa (patrz: wykres). Natomiast jako miejsce zamieszkania (patrz: wykres) i turystycznych wypadów (patrz: wykres), Polscy wybrali Kraków. W czołówce znalazły się jeszcze Gdańsk i Wrocław.

Ocena atrakcyjności poszczególnych miast oczywiście bardzo różni się w zależności od miejsca zamieszkania, np. aż 90% mieszkańców województwa łódzkiego wymieniło Warszawę jako miejsce, gdzie łatwo o rozwój zawodowy. Natomiast w zachodniopomorskim odsetek wskazań Warszawy spadł aż do 58% – informuje Tomasz Dziedzic z PBS DGA.

Przyczyną tego zjawiska, zwłaszcza w odniesieniu do oceny najbardziej sprzyjających miast do rozwoju kariery, może być mała mobilność Polaków. Przeprowadzka na drugi koniec Polski nie jest akceptowalnym kosztem uzyskania lepszej pensji czy wyższego stanowiska pracy.

Najsłabsze oceny uzyskały: Bydgoszcz, Lublin i Łódź.

Zwłaszcza Bydgoszcz potrzebuje wdrożenia czytelnej strategii promocyjnej, ponieważ u większości badanych osób nie budzi praktycznie żadnych skojarzeń – twierdzą autorzy raportu „City Board”.

Postrzeganie miast przez mieszkańców Polski nie wynika tylko z ich obiektywnej atrakcyjności czy potencjału.

Promocja jest często równie ważna jak produkt (czyli miasto) – komentuje wyniki raportu „City Board” Małgorzata Czerepak z On Board PR. – Promocja może bowiem pomóc zlikwidować problemy lub wydobyć ukryte atuty. Wszystko zależy od strategii promocji miasta, której przygotowanie jest dużo ważniejsze niż np. graficzny projekt plakatu.

Efekty strategii promocyjnej widać zwłaszcza w odniesieniu do ocen Krakowa. Miasto jawiło się badanym jako wymarzone miejsce do zamieszkania, choć większość ankietowanych w Krakowie nie była i wydawała opinię tylko na podstawie wyobrażeń. Według autorów raportu „City Board” to efekt bardzo dobrej promocji marki miasta, która przynosi efekty wizerunkowe.

Wyrobienie pozycji miastu na mapie Polski jest trudne i wymaga przemyślanych działań. Nie wszystkie dobrze wypadają w oczach potencjalnych turystów, mieszkańców czy pracowników.

Kampanie reklamowe wielu miast bywają nieprzemyślane – uważa Tomasz Dembiński z agencji reklamowej San Markos. – A skuteczność osiąga się tylko w przypadku dobrze zaadresowanego i sformułowanego przekazu. Ogólne hasła w rodzaju „zachwyć się” albo „przyjedź koniecznie” po prostu nikogo nie przekonują. W przekazach promocyjnych należy mówić o konkretnych korzyściach albo wyróżnikach, które są istotne dla mieszkańców, turystów czy inwestorów.

 

 

Wioletta Kępka

 

Sektor publiczny
Bon energetyczny przyjęty przez rząd. Ma mieć wartość od 300 do 1200 zł
29 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów. Jak wynika z nowych regulacji bon energetyczny będzie świadczeniem dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

Jak zapłacić 100 zł zamiast 460 zł za bilet z Warszawy do Wiednia? Rusza wielka akcja PKP Intercity
29 kwi 2024

Ministerstwo Infrastruktury informuje o kampanii "20 tysięcy biletów na 20 lat Polski w Unii Europejskiej", która inauguruje obchody rocznicy 20-lecia obecności Polski w UE w obszarze infrastruktury. W ramach promocyjnej oferty PKP Intercity będzie można nawet za 20 proc. ceny regularnej udać się pociągiem do Wiednia, Pragi, Berlina czy Budapesztu.

Majówka z mObywatelem. Zobacz, jak wykorzystać aplikację w hotelu, pociągu czy wypożyczalni sprzętu sportowego
29 kwi 2024

W okresie majówki, kiedy większość z nas planuje odpoczynek i wyrusza w podróż, warto pamiętać o wygodnych i bezpiecznych narzędziach. Aplikacja mObywatel to nie tylko cyfrowy portfel na dokumenty, ale także wszechstronny asystent, który ułatwia codzienne życie. Dlaczego warto spędzić majówkę z mObywatelem?

Wyroby medyczne wydawane na zlecenie – zmiana przepisów od 1 września 2024 r. Wózki inwalidzkie, ortezy, soczewki okularowe, obuwie ortopedyczne i inne
29 kwi 2024

Ministerstwo Zdrowia zamierza zmienić od 1 września 2024 r. przepisy rozporządzenia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie. W tym celu powstał projekt rozporządzenia nowelizującego, opublikowany 29 kwietnia 2024 r. Jakie zmiany wynikają z tego projektu?

Bakterie na placach zabaw. Internetowa mapa pokazuje wyniki badań. Z czym ma styczność twoje dziecko?
29 kwi 2024

Naukowcy z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego opublikowali wyniki badań dotyczących obecności bakterii na lubelskich placach zabaw. W formie interaktywnej mapy dostępnej na stronie placezabawpodlupa.pl, można teraz śledzić stan mikrobiologiczny tych miejsc. Co odkryli eksperci?

Rozpoczął się prawosławny Wielki Tydzień. W najbliższą niedzielę Wielkanoc
29 kwi 2024

Rozpoczęły się obchody Wielkiego Tygodnia Męki Pańskiej w kościele prawosławnym i innych obrządków wschodnich. Wielkanoc w tym roku wypada pięć tygodni po świętach katolickich, czyli 5 maja.  

Min. edukacji B. Nowacka: dzieci korzystają z doświadczenia osób starszych. A i dzieci mogą wiele nauczyć dziadków
29 kwi 2024

Minister edukacji Barbara Nowacka: działamy na rzecz szkoły międzypokoleniowej.

Czy można rozpalać ognisko na plaży nad morzem?
26 kwi 2024

Ognisko na plaży nad morzem – czy można palić ognisko bez widma mandatu? Jakie są przepisy? Ile wynosi mandat za ognisko na plaży? Jakie wykroczenia najczęściej popełniane są na plaży? Jak złożyć wniosek o zgodę na ognisko na plaży?

Sztab kryzysowy na Pomorzu. "Nie wchodźcie do lasów"
26 kwi 2024

W ostatnich dniach potwierdzono obecność wirusa ASF (Afrykańskiego Pomoru Świń) w Gdyni, co stanowi poważne wyzwanie dla regionu. W odpowiedzi na to zagrożenie, Trójmiasto podejmuje działania prewencyjne, aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. Poniżej przedstawiamy kluczowe informacje dotyczące działań podejmowanych w Trójmieście.

Tego węgla od 1 lipca 2029 r. nie kupisz. Resort klimatu i środowiska szykuje nowy zakaz
26 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad wprowadzeniem zakazu sprzedaży niektórych sortymentów węgla gospodarstwom domowym. Od 1 lipca 2029 r. nie będzie możliwe zakupienie pewnych rodzajów węgla. Jednak dopuszczone do obrotu będą paliwa sortymentu orzech i groszek, przeznaczone dla klasowych urządzeń grzewczych, spełniających określone normy.

pokaż więcej
Proszę czekać...