Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?
- Opłata reklamowa 2025 r.
- Opłata reklamowa 2025 r.: kto musi ją opłacić
- Opłata reklamowa 2025 r.: kiedy nie jest pobierana
- Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych normuje szereg podatków oraz opłat lokalnych. Określa m.in. podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, opłatę targową, opłatę miejscową, opłatę uzdrowiskową, opłatę reklamową oraz opłatę od posiadania psów. Obwieszczenie ministra finansów z dnia 25 lipca 2024 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025 określa zaś górne granice wyżej wymienionych opłat.
Opłata reklamowa 2025 r.
Rada gminy może wprowadzić opłatę reklamową. Opłata ta obejmuje umieszczone tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe. Może być pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
Opłata reklamowa 2025 r.: kto musi ją opłacić
Opłata reklamowa pobierana jest od właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste, użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, a także od posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych. Opłata ta pobierana jest także od posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego bądź jest bez tytułu prawnego. Opłatę reklamową pobiera się jeżeli na powyższych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama. W przypadku, gdy nieruchomość lub obiekt budowlany, na którym zlokalizowana jest tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe jest przedmiotem współwłasności lub pozostaje w posiadaniu dwóch lub więcej osób, obowiązek wniesienia opłaty reklamowej ciąży odpowiednio na wszystkich współwłaścicielach lub współposiadaczach.
Polecamy Komplet Podatki 2025
Opłata reklamowa 2025 r.: kiedy nie jest pobierana
Opłata reklamowa nie jest pobierana w kilku przypadkach. Nie pobiera się jej w przypadku, gdy tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe nie są widoczne z przestrzeni publicznej. Nie jest pobierana także wtedy, gdy wyżej wymienione stanowią szyld (pod warunkiem, że jest on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń). W przypadku, gdy tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe są realizacją obowiązku nałożonego przepisami prawa – także nie jest pobierana opłata reklamowa. Nie pobiera jej się też w przypadku, gdy tablice i urządzenia reklamowe służą wyłącznie do upowszechniania informacji trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia lub informacji o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.
Kwota zapłaconego podatku od nieruchomości od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego, zaliczana jest na poczet opłaty reklamowej należnej od tej tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł
Opłata reklamowa składa się z dwóch części: części stałej oraz części zmiennej. Część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy. Zaś część zmienna zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy. W przypadku, gdy kształt urządzenia reklamowego uniemożliwia wyznaczenie pola powierzchni służącej ekspozycji reklamy, wysokość opłaty zależy od pola powierzchni bocznej prostopadłościanu opisanego na urządzeniu reklamowym. W 2025 r. część
Warto pamiętać, że rada gminy w drodze rozporządzenia może różnicować wysokość stawek opłaty reklamowej uwzględniając lokalizację oraz wielkość lub rodzaj tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego. Może także wprowadzić obowiązek składania organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych, deklaracji na opłatę reklamową, a także określić termin, warunki i tryb składania tych deklaracji.
Stawka części stałej opłaty reklamowej w 2025 r. nie będzie mogła przekroczyć dziennie 3,72 zł, a stawka części zmiennej opłaty reklamowej w 2025 r. nie będzie mogła przekroczyć 0,34 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.2023.70 t.j.)
Obwieszczenie ministra finansów z dnia 25 lipca 2024 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025 (poz. 716)