Szczegółowa ewidencja księgowa podatku od środków transportowych

Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
rozwiń więcej
Ewidencja księgowa podatku od środków transportowych / ShutterStock
Czy można prowadzić szczegółową ewidencję księgową podatku od środków transportowych w podziale według środków transportowych zamiast według ich właścicieli?

Nie, zmiana zasad prowadzenia ewidencji szczegółowej w podatku od środków transportowych w sposób wskazany w pytaniu nie jest możliwa.

Zasady prowadzenia rachunkowości oraz plany kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (a właśnie dochodem tych jednostek jest, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, podatek od środków transportowych) są ustalone przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie w sprawie planów kont podatkowych), wydanym na podstawie art. 40 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zobacz również: Zasady ewidencji pozabilansowej jednostki oświatowej

Aktualne maksymalne stawki podatku od środków transportowych można znaleźć na naszej stronie internetowej www.rb.infor.pl w zakładce WSKAŹNIKI i STAWKI.

Ewidencję księgową rozliczeń z tytułu podatków, zgodnie z § 10 pkt 1 oraz § 11 ust. 2–5 wymienionego rozporządzenia, prowadzi się na kontach bilansowych, tj. na kontach:

● syntetycznych księgi głównej,

● analitycznych i kontach szczegółowych ksiąg pomocniczych,

przy czym konta:

● analityczne do kont syntetycznych prowadzi się według rodzajów podatków (czyli w ramach konta syntetycznego 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” powinno być prowadzone konto analityczne dla podatku od środków transportowych),

● szczegółowe prowadzi się do kont analitycznych i służą one do ewidencjonowania rozrachunków z podatnikami, inkasentami, jednostkami budżetowymi, bankami i innymi podmiotami.

Na kontach szczegółowych zakładanych dla podatników ewidencjonuje się rozrachunki z tytułu podatków, które podlegają przypisaniu na ich kontach – w danym podatku dla każdego podatnika zakładane jest odrębne konto. Szczegółowych kont podatników można nie prowadzić jedynie dla podatków, które nie podlegają przypisaniu, w szczególności dotyczy to opłat określonych w rozdziale 5 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (takich jak np. opłata miejscowa, targowa). Wyjątek ten jednak nie obejmuje podatku od środków transportowych, którego wysokość przypisuje się na podstawie deklaracji składanej przez podatników (art. 9 ust. 6 ww. ustawy).

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

Na kontach szczegółowych podatników, zgodnie z § 21 rozporządzenia w sprawie planów kont podatkowych, należy dokonywać księgowań dotyczących rozrachunków z poszczególnymi podatnikami z tytułu należnych i wpłaconych przez nich podatków, podlegających przypisaniu na ich kontach w sposób wskazany w tabeli.

TABELA. Ewidencja na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”

Strona Wn

Strona Ma

1. Przypisy należności (na podstawie złożonych deklaracji, decyzji wydanych przez organ podatkowy).

2. Odsetki za zwłokę i inne należności uboczne w kwocie wpłaconej.

3. Zwrot nadpłaty.

4. Wypłata oprocentowania należnego podatnikowi za nieterminowy zwrot nadpłaty.

1. Odpisy należności (np. wynikające ze złożonych korekt deklaracji lub decyzji o umorzeniu podatku).

2. Wpłaty dokonane na rachunek bieżący lub do kasy urzędu.

3. Wygaśnięcie zobowiązania podatkowego (np. przez przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych albo potrącenie).

Przepisy rozporządzenia w sprawie planów kont podatkowych są ogólnie obowiązujące, a zatem ich modyfikacja przez kierowników jednostek jest możliwa jedynie wtedy, gdy jest to wyraźnie przewidziane w tym rozporządzeniu (np. § 6 ust. 2 i 4 stanowi, że ewidencję druków ścisłego zarachowania prowadzi się w księdze druków, ale organ podatkowy może przyjąć inne urządzenie ewidencyjne). Rozporządzenie to nie zawiera jednak w żadnym swoim przepisie upoważnienia dla organów podatkowych do zmiany zasad prowadzenia ewidencji szczegółowej rozrachunków z podatnikami.

Podstawy prawne

● art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 193)

● art. 40 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 938)

● art. 9 ust. 6, rozdział 5 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378)

● § 6 ust. 2 i 4, § 10 pkt 1, § 11 ust. 2–5, § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 208, poz. 1375).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Sektor publiczny
W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów
04 gru 2024

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł
03 gru 2024

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł
03 gru 2024

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
03 gru 2024
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł
03 gru 2024

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł
03 gru 2024

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł
03 gru 2024

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?
03 gru 2024

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł
03 gru 2024

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom
02 gru 2024

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

pokaż więcej
Proszę czekać...