REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady ewidencji pozabilansowej jednostki oświatowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Rypińska
ewidencja pozabilawa w oświacie
ewidencja pozabilawa w oświacie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W zakładowym planie kont jednostki oświatowej konieczne jest ujęcie szczegółowych zasad ewidencji pozabilansowej, ponieważ w przepisach wskazane zostały jedynie ogólne zasady jej prowadzenia, które wymagają doprecyzowania.

Jednostki sektora finansów publicznych (w tym również szkoły) ze względu na ich przejrzystość zobowiązane są do budowy zakładowego planu kont według jednolitych zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont. Zasady te zobowiązują jednostki oświatowe do prowadzenia oprócz ewidencji bilansowej również ewidencji pozabilansowej.

REKLAMA

Uwaga! Ze względu na zasadę szczególną, zgodnie z którą jednostka oświatowa zobowiązana jest potraktować liczbę kont wskazaną w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont jako standardową liczbę, z której pominąć może tylko te konta, które służą do ewidencji operacji niewystępujących w jednostce, nie można pominąć (nie stosować) kont pozabilansowych, jeśli dotyczą procesów występujących w jednostce. 

Masz pytania? Zapraszamy na Forum!

REKLAMA

ZAPAMIĘTAJ!
Każda jednostka oświatowa musi prowadzić przynajmniej następujące konta pozabilansowe:
● 975 „Wydatki strukturalne”, jeśli nie są ujmowane w ewidencji bilansowej, np. jako analityka do konta 130,
● 976 „Wzajemne rozliczenia między jednostkami”,
● 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych”,
● 990 „Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym”, jeśli jednostkę obowiązuje budżet zadaniowy i operacje z nim związane nie są ujmowane w ewidencji bilansowej,
● 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”,
● 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”.

W ewidencji pozabilansowej może wystąpić ponadto konto 981 „Plan finansowy niewygasających wydatków” – jeśli w planie finansowym szkoły ustanowiono wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zakresie kont pozabilansowych w przypadku występowania takich środków w jednostce muszą być prowadzone konta:
● 970 „Płatności ze środków europejskich”,
● 982 „Plan wydatków środków europejskich”,
● 983 „Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego”,
● 984 „Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat”.

REKLAMA

Poza wymienionymi kontami jednostka może stosować również inne konta pozabilansowe, jeśli przyjmie taki sposób ewidencjonowania niektórych, występujących w niej zdarzeń, jeżeli nie podlegają ewidencji bilansowej. Przykładem mogą być tu konta pozabilansowe dotyczące środków trwałych, np.:
● „Środki trwałe w likwidacji”,
● „Obce środki trwałe w używaniu”.

ZAPAMIĘTAJ!
W zakładowym planie kont jednostki oświatowej konieczne jest ujęcie szczegółowych zasad ewidencji pozabilansowej, ponieważ w przepisach wskazane zostały jedynie ogólne zasady jej prowadzenia, które wymagają doprecyzowania.

W rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont do kont pozabilansowych określono, co i po których stronach się na nich ewidencjonuje, np. na koncie 980 na stronie Wn ujmuje się plan finansowy wydatków i jego korekty, a na stronie Ma – wykonane wydatki oraz wartość planu niezrealizowanego i wygasłego. W komentarzu jednak nie określono, z jaką częstotliwością mają być dokonywane te księgowania, jednak zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów (znak pisma: DR3/502/326/BMI/2010/DR-2382) istnieje konieczność bieżącego ujmowania w ewidencji księgowej jednostki operacji związanych z wykonaniem planu finansowego wydatków budżetowych, jak i z zaangażowaniem wydatków. 

Zobacz również: Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym w państwowych jednostkach budżetowych

PRZYKŁAD
W jednostce oświatowej na koncie 980 plan wydatków ewidencjonuje się pod datą 1 stycznia na podstawie zatwierdzonego planu, a jeśli jeszcze nie został zatwierdzony – na podstawie projektu.

Zmiany planu ewidencjonuje się pod datą wprowadzenia zmiany w planie finansowym stosownym aktem wewnętrznym.
W zakładowym planie kont należy również zaznaczyć, w jakich terminach ewidencjonuje się wykonanie wydatków.

PRZYKŁAD
W jednostce oświatowej wykonanie planu wydatków na koncie 980 ewidencjonuje się w okresach miesięcznych (pod datą ostatniego dnia każdego miesiąca księguje się wykonanie wydatków w poszczególnych paragrafach za dany miesiąc).

Analogicznych zapisów w zakładowym planie kont jednostki oświatowej należy dokonać również dla pozostałych kont pozabilansowych.

ZAPAMIĘTAJ!
Do wszystkich kont pozabilansowych jednostka oświatowa zobowiązana jest prowadzić ewidencję analityczną w przekroju podziałek klasyfikacji budżetowej. Zgodnie z zasadami rachunkowości, na kontach pozabilansowych obowiązuje zasada jednostronnego zapisu.
6. Odpisy aktualizujące należności

Należności wycenia się na dzień bilansowy w kwocie wymaganej zapłaty z zachowaniem zasady ostrożności, czyli po uwzględnieniu należności wątpliwych i nieściągalnych (art. 28 ust. 1 pkt 7 uor).

Celem odpisu aktualizującego jest odzwierciedlenie w sprawozdaniu finansowym rzeczywistego stanu należności (w bilansie wykazuje się należności pomniejszone o dokonane odpisy aktualizujące), czyli tylko tych, co do których zachodzi znaczne prawdopodobieństwo, że zostaną uregulowane w normalnym trybie.

Jak zaznaczono, odpisów dokonuje się w stosunku do należności wątpliwych i nieściągalnych. Za należności wątpliwe uznaje się takie, co do których zachodzi prawdopodobieństwo, że nie zostaną zapłacone w terminie i w pełnej wysokości, ale nie można ich jeszcze uznać za nieściągalne. Za wątpliwe uznaje się też należności sporne, jeśli zachodzi przypuszczenie niewygrania sprawy lub że należności trudno będzie ściągnąć, mimo wyroku sądu na korzyść jednostki.
Należności aktualizuje się, dokonując ich odpisów w ciężar konta 290 „Odpisy aktualizujące należności”.

Konto 290 służy do ewidencji odpisów aktualizujących wartość należności wątpliwych oraz należności z tytułu odsetek przypisanych, ale niezapłaconych do dnia bilansowego, a także wartości przypisanych należności z tytułu pozostałych przychodów operacyjnych, które nie zostały wpłacone do dnia bilansowego.

ZAPAMIĘTAJ!
Odpisy aktualizujące należności zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych.

Uwaga! Dokonanie odpisu aktualizującego nie oznacza, że można zaprzestać ściągania danej należności. Odpisy służą wyłącznie temu, aby sytuacja majątkowa przedstawiona w bilansie jednostki była jak najbardziej wiarygodna. Natomiast mimo dokonania odpisu jednostka ma obowiązek dołożyć starań i egzekwować należność (chyba że zaistnieją okoliczności pozwalające na jej umorzenie).

Do konta 290 powinno się prowadzić ewidencję analityczną, pozwalającą ustalić, jakiego tytułu należności dotyczy dany odpis.

Zasady ewidencji na koncie 290 „Odpisy aktualizujące należności” przedstawia schemat 8.

SCHEMAT 8. Ewidencja odpisów aktualizujących należności 

Należy również pamiętać, że w jednostce oświatowej nie zawsze będą występowały odpisy aktualizujące. Główny księgowy jednostki oświatowej musi dokonać analizy należności pod kątem występowania należności spornych, wątpliwych i nieściągalnych. Jeśli stwierdzi, że wszystkie należności są ściągalne (nie ma przesłanek świadczących, że mogą nie zostać uregulowane w terminie i pełnej wysokości), nie dokonuje się odpisu. 

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Oświatowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA