Szybki rozwój komunikacji drogowej w Polsce niestety nie odbija się dobrze na nawierzchniach dróg powiatowych czy gminnych. Przybywa dróg szybkiego ruchu. Jednak co z tymi podrzędnymi, które powstały wiele lat temu?
Łatanie dziurawych nawierzchni nie jest rozwiązaniem docelowym, ale jedynym, na które stać większość samorządów. Jeśli doliczymy do tego straty spowodowane katastrofami naturalnymi – na przykład często nawiedzającymi nas powodziami, to okazuje się, że problem gmin czy powiatów w tym zakresie jest znacznie większy. Mimo to, samorządy podejmują wysiłki przywrócenia komfortu na należących do nich ciągach komunikacyjnych, nierzadko wykorzystując dostępne programy pomocowe.
Jednym z takich programów jest „15 inwestycji z okazji 15-lecia” zainicjowany przez spółkę LOTOS Asfalt. Jego idea polega na bezpłatnej zamianie do 100 ton przewidzianego w projekcie asfaltu modyfikowanego na asfalt wysokomodyfikowany. Projekt ten kierowany jest do wszystkich samorządów, które realizują przedsięwzięcia drogowe, na przykład w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Wysokomodyfikowany asfalt
Program spółki LOTOS Asfalt powstał w celu rozpowszechnienia stosowania wysokomodyfikowanych asfaltów HiMA nowej generacji. W trakcie jego realizacji ma zostać zbudowanych 15 referencyjnych odcinków nawierzchni na drogach samorządowych, gdzie użycie asfaltów z „najwyższej półki” jest szczególnie uzasadnione. Dotyczy to w pierwszej kolejności dróg obciążonych ruchem bardzo ciężkim, spowolnionym i postojowym, rond czy dojazdów do skrzyżowań, fabryk i magazynów oraz obiektów mostowych. 100 ton przewidzianego w projekcie asfaltu modyfikowanego to ilość, która umożliwia budowę czy remont nawet jednokilometrowego odcinka drogi, zapewniając uzyskanie bardzo wysokich parametrów funkcjonalnych.
Wysokomodyfikowane asfalty nowej generacji typu HiMA są przełomowym wynalazkiem w zapewnieniu trwałości nawierzchni. Umożliwiają projektowanie trwalszych i bardziej odpornych na odkształcenia nawierzchni drogowych, co jest odpowiedzią na wzrastający ruch samochodowy. Materiały te także dużo lepiej radzą sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi. Dzięki unikatowym właściwościom, nawierzchnie wykonane z użyciem asfaltu HiMA są bardziej odporne na działanie mrozu czy wody. Ten produkt może sprawić, że nawierzchnie asfaltowe już niedługo będą stanowić na świecie 99,9% wszystkich dróg utwardzonych, bijąc na głowę alternatywne technologie.
Ważnym aspektem przy zastosowaniu wysokomodyfikowanych asfaltów do budowy dróg jest ekologia. Przede wszystkim takie asfalty wykorzystywane są w nawierzchniach o obniżonej hałaśliwości, zwiększając komfort użytkowników drogi i pobliskich mieszkańców oraz przyczyniając się do obniżenia kosztów wynikających z budowy ekranów akustycznych. Poza tym, odpowiednio wykonana droga z asfaltu HiMA może przetrwać ponad 50 lat. Wydłużenie okresu eksploatacji pozwala na ograniczenie remontów i zużycia naturalnych materiałów budowlanych. Nawierzchnie z HiMA to bank surowców naturalnych (zarówno kruszyw, jak i asfaltów), gdyż poddają się w 100% recyklingowi i można je po latach ponownie wykorzystać przy odbudowie tej samej drogi, chroniąc naturę.
Obecnie wysokomodyfikowane asfalty cieszą się olbrzymią popularnością na całym świecie. Ich właściwości funkcjonalne pozwalają na optymalizację konstrukcji i znaczne oszczędności w nakładach na utrzymanie sieci dróg. Eksperci z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Warszawskiej i Instytutu Badawczego Dróg i Mostów zwrócili uwagę na potencjał asfaltów modyfikowanych i wysokomodyfikowanych oraz pozytywny wpływ ich zastosowania w kilku warstwach nawierzchni na efektywność ekonomiczną inwestycji. Przy odpowiednich scenariuszach utrzymaniowych ekonomiczna wewnętrzna stopa zwrotu inwestycji (EIRR) w cyklu życia nawierzchni przekracza 20%.
Program „15 inwestycji z okazji 15-lecia”
Jak przystąpić do programu LOTOS Asfalt? Można to zrobić wysyłając pismo bezpośrednio na adres siedziby spółki LOTOS Asfalt lub korzystając z poczty elektronicznej na adres: lotos@lotosasfalt.pl.
Szansę na wygraną mają te samorządy, które w najbardziej przekonujący sposób wykażą zasadność zastosowania w projekcie asfaltu wysokomodyfikowanego. Finalnie wykonane zostanie 15 odcinków referencyjnych na drogach samorządowych.
O spółce LOTOS Asfalt
LOTOS Asfalt jest producentem asfaltów, który posiada aż trzy zakłady produkcyjne – w Gdańsku, Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach. W 2019 roku spółka zakończyła modernizację instalacji do produkcji asfaltów modyfikowanych polimerami w Gdańsku, a obecnie kończy modernizację stanowisk ekspedycyjnych w Jaśle. LOTOS Asfalt kładzie szczególnie duży nacisk na sprzedaż produktów zaawansowanych technologicznie, w szczególności asfaltów modyfikowanych. Według prognoz, udział asfaltów modyfikowanych w sprzedaży będzie stale rósł