Kategorie

Drogi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej, który ma zwiększyć bezpieczeństwo na drogach ogłosił na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki. Jakie rozwiązania przewiduje?
Sejm przyjął opracowany przez Ministra Infrastruktury projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych oraz niektórych innych ustaw. Dzięki zwiększeniu dofinansowania o 3 mld zł, Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (wcześniej Fundusz Dróg Samorządowych) będzie dysponował łącznie kwotą 39 mld zł.
Czy rada gminy, podejmując uchwałę w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego (art. 40 ust. 9 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych), może ich wysokość różnicować na podstawie wprowadzonego przepisami tej uchwały kryterium „rodzaj nawierzchni drogi”?
Szykują się zmiany w bezpieczeństwie ruchu drogowego. Są one bardzo ważne ze względu na dużą liczbę wypadków na przejściach dla pieszych.
Premier Mateusz Morawiecki zatwierdził listy zadań do dofinansowania ze środków Funduszu Dróg Samorządowych w ramach naboru wniosków na 2020 rok. Wsparcie rządowe uzyska 2 297 zadań, w tym 623 powiatowe i 1 674 gminne.
W dniu 5 listopada 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Ustawa wchodzi w życie po upływie 21 dni od dnia ogłoszenia. Zmienią się zasady tworzenia "korytarza życia".
Za niespełna miesiąc wejdą w życie przepisy umożliwiające umowne określenie niższej stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego.
Kolejne umowy na modernizacje dróg lokalnych z Funduszu Dróg Samorządowych podpisane. Umowy dotyczą województwa podlaskiego.
Prezydent 3 kwietnia 2019 r. podpisał ustawę z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych. Główny Inspektor Transportu Drogowego z nowymi uprawnieniami.
Już niedługo gminy zostaną zasilone środkami na Fundusz Dróg Samorządowych. Kto dostanie środki? Jak uczciwie je podzielić? Kto i w jakiej wysokości otrzyma środki finansowe?
Prezydent podpisał ustawę z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Dróg Samorządowych. Sprawdź co się zmieni.
Ministerstwo Finansów opublikowało informację dotyczącą Funduszu Dróg Samorządowych (FDS). W 2019 roku FDS będzie dysponował kwotą około 5,6 mld zł.
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która zmienić ma także ustawę o drogach publicznych.
500 mln zł wkładu ze strony państwa na kolejną transzę inwestycji - na Fundusz Dróg Lokalnych. Zostały konkursy przeprowadzone w poszczególnych województwach, sprawnie. Do 15 kwietnia 2018 r. samorządowcy mogli aplikować o te środki.
Obwodnice z jednej strony uwalniają mieszkańców od ruchu tranzytowego, zmniejszają korki, smog i hałas w mieście. Z drugiej jednak strony planowane inwestycje często wzbudzają protesty mieszkańców. Z czego to wynika?
Samorządy otrzymają dotacje na przebudowę dróg gminnych i powiatowych. Chodzi przede wszystkim o poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Droga publiczna nie może zostać oddana przedsiębiorcy przesyłowemu do korzystania przez ustanowienie na niej służebności przesyłu.
Rząd przyjął projekt noweli ustawy o drogach publicznych. Do ustawy wprowadzono definicję drogi o znaczeniu obronnym.
Drogi lokalne w województwie warmińsko-mazurskim są w złym stanie technicznym. Ponadto drogi te są źle oznakowane - wynika z raportu NIK.
Kolejne miasta z funduszy unijnych otrzymają 1 mld zł na dofinansowanie inwestycji drogowych. Środki przeznaczone są m.in. na rozbudowę DK 52 (ul. Krakowskiej / ul. Żywieckiej) w Bielsku-Białej, czy też budowę Osi Zachodniej we Wrocławiu w ciągu drogi krajowej nr 94.
Ministerstwo Rozwoju na inwestycje drogowe w miastach przeznaczy 158 mln zł. Środki pochodzą z funduszy unijnych.
Częstochowa, Łomża, Rybnik oraz Zamość już podpisały umowy na unijne dofinansowania na inwestycje drogowe. Mają otrzymać ponad 200 mln zł dofinansowania. Inne miasta na prawach powiatu także będą zawierać umowy.
Budowa dróg ekspresowych S7 oraz S8 otrzyma finansowe wsparcie z UE. Projekt realizowany jest z Programu Infrastruktura i Środowisko.
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o drogach publicznych. Nowela pozwala samorządom na inwestowanie przy drogach krajowych.
Sejm uchwalił 15 grudnia 2016 r. nowelizację ustawy o drogach publicznych. Przewiduje ona możliwość finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa) inwestycji infrastrukturalnych przy drogach krajowych. Chodzi np. o chodniki czy ścieżki rowerowe.
Wieść o tym, że Szczecinek chce pobierać opłaty za balkony i ocieplenie, wprawiła mieszkańców miast w osłupienie. Także wielu samorządowców. Jednak nawet ci, z początku skonsternowani, po chwili potwierdzają, że zgodnie z prawem jest to możliwe, o ile elementy budynku nie tyle wystają poza jego obrys, ile wchodzą w przestrzeń pasa drogowego. Sporną kwestią pozostaje, czy ustalona uchwałą opłata powinna dotyczyć tylko nowych inwestycji, czy także tych już zakończonych. Powstaje też pytanie, jak wysoko sięga przestrzeń pasa drogowego. Prawnicy są podzieleni. Przeważa jednak pogląd, że przestrzeni nic nie ogranicza, a można ją mierzyć od piekła aż do nieba.
Wzrost populacji o 34 proc. do 2050 roku, powiększanie się stref zurbanizowanych oraz wzrastające koszty społeczne i ekonomiczne zatorów drogowych to tylko niektóre z wyzwań stojących przed obecnym pokoleniem i przyszłymi
Straże miejskie (gminne) zostaną pozbawione możliwości przeprowadzania kontroli fotoradarowej kierowców. Głównymi podmiotami w zakresie fotoradarów mają być Inspekcja Transportu Drogowego oraz policja.
Celem nowelizacji ustawy o drogach publicznych jest racjonalizacja zasad przekazywania dróg samorządom i bardziej proporcjonalne rozłożenie odpowiedzialności finansowej za ich utrzymanie.
Od 2016 r. o podziale pieniędzy na drogi lokalne będzie decydować MIR. Zmiana wynika z zadań ministra ds. transportu, wśród których jest koordynacja działań na rzecz rozwoju sieci dróg lokalnych.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, że w Dzienniku Ustaw zostały opublikowane dwa rozporządzenia resortu, które wprowadzają istotne zmiany w obowiązujących przepisach techniczno-budowlanych w zakresie drogownictwa. Resort przypomniał, że przekrój 2+1, czyli wyposażanie dróg naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu, jest już stosowany na drogach krajowych.
Do 13 lutego 2015 roku można składać wnioski o dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej, przeznaczonej na drogi samorządowe. Spośród inwestycji, o dofinansowanie których mogą ubiegać się miasta na prawach powiatu - preferowane będą remonty dróg i obiektów inżynierskich na drogach krajowych i wojewódzkich.
Czy zatwierdzenie organizacji ruchu jest czynnością podlegającą kognicji sądów administracyjnych? Kto ma prawo do zaskarżenia aktu?
Zgodnie z unijnymi wytycznymi priorytet w ciągu obecnej perspektywy budżetowej, trwającej do 2020 r., będą miały projekty wpisane na listę Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach tego programu UE chce skupić się na budowie dziewięciu korytarzy przez teren całej wspólnoty. Przez Polskę przebiegają dwa: Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk.
Zmiany w karaniu pijanych kierowców mają polegać głownie na prewencji. Jedną z nich jest obowiązkowe wprowadzenie alkomatu w każdym aucie.
Rzecznik Praw Obywatelskich wskazuje, iż dokonywanie przez strażników czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego za pomocą stacjonarnych fotoradarów należy uznać za działania naruszające prawa oraz wolności obywatelskie. Stanowisko w tej sprawie ma zająć minister transportu.
ITS, czyli Inteligentne Systemy Transportowe to systemy, które stanowią szeroki zbiór różnorodnych technologii (telekomunikacyjnych, informatycznych, automatycznych i pomiarowych) oraz technik zarządzania stosowanych w transporcie w celu ochrony życia uczestników ruchu, zwiększenia efektywności systemu transportowego oraz ochrony zasobów środowiska naturalnego.
Władze Dolnego Śląska powierzą prywatnemu partnerowi zarząd odcinkiem dróg wojewódzkich, przenosząc na niego obowiązek ich wyremontowania i utrzymania. Zainteresowanych kontraktem jest kilkanaście firm. To jeden z pierwszych projektów w Polsce wykorzystujących model PPP przy inwestycjach drogowych
Niewiele jest gmin, które nie mają problemów ze stanem prawnym dróg wydzielonych na skutek podziałów nieruchomości. Nawet jeśli wcześniej, kwestię własności dróg rozstrzygały opierając się na powszechnie aprobowanej przez sądy administracyjne wykładni przepisów, to po wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Bugajny i inni przeciwko Polsce okazało się, iż stosowany dotąd algorytm postępowania nie jest wystarczający dla wydania zgodnych z prawem rozstrzygnięć.
Kto decyduje o zaliczeniu drogi do kategorii dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych lub gminnych? Jak przebiega ta procedura?
Rząd szykuje zmiany w systemie pobierania opłat za poruszanie się po drogach krajowych. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad rozporządzeniem w sprawie wykazu dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną.
Ustalanie cen usług przewozowych w transporcie zbiorowym różni się w zależności od rodzaju przewozów oraz poziomu samorządu. Różny jest także zakres obowiązkowych ulg, jakie mogą być stosowane w komunikacji.
Nieustanny rozwój naukowo-techniczny w zakresie informatyki, telekomunikacji oraz multimediów oraz ciągły  postęp w dziedzinie zarządzania ruchem drogowym w krajach o rozwiniętej motoryzacji i systemie dróg bardzo często wymaga od służb zarządzających ruchem sięgania po najnowocześniejsze technologie.
Najpóźniej do 2015 r. wszyscy kierowcy będą mogli płacić za przejazd autostradami, tunelami i mostami we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej wykupując jeden, ważny na całym obszarze UE abonament.
To na podstawie uchwały rady gminy, po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu, określona droga może być zaliczona do kategorii drogi gminnej. Również ustalenie przebiegu istniejących dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy.
Regionalne programy operacyjne (RPO) to największe źródło pozyskania dofinansowania inwestycji w drogi lokalne. Na terenach wiejskich pieniądze na drogi można uzyskać z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Większość pomocy unijnej będzie dostępna do końca tego kwartału.