Luka w ustawie o dodatku osłonowym polega na tym, że nie przewiduje ona odpowiedzialności za składanie wniosku o dodatek osłonowy z fałszywymi informacjami. Jest to błąd jeszcze z 2021 r. Dla 2024 roku błąd nie został poprawiony.
Fałszywe informacje mogą dotyczyć np. liczby członków gospodarstwa domowego (im wyższa, tym wyższy dodatek) albo ich dochodów.
Ale przecież wzór wniosku zawiera informacje o odpowiedzialności karnej
Tak, to prawda wniosek o dodatek osłonowy zawiera takie informacje. Tak to wyglądało w poprzedniej wersji wniosku:
Takie oświadczenia nie ma znaczenia dla możliwości zastosowania przepisów karnych bez podstawy ustawowej. Sąd Najwyższy w wyroku z 18 maja 2009 r. IV KK 459/08 stwierdził: "Upoważnienie do uprzedzenia o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, o którym mowa w art. 233 § 6 k.k., musi wynikać z ustawy, na podstawie której prowadzone jest postępowanie, zatem takiego upoważnienia nie może kreować akt rangi podustawowej, jakim jest rozporządzenie ministra."
I taką mamy sytuację przy dodatku osłonowym - w ustawie nie ma nic o odpowiedzialności karnej za kłamanie we wniosku o dodatek osłonowy. Za to o odpowiedzialności karnej jest w rozporządzeniu. Ściślej we wzorze z tego rozporządzenia.
Wzór wniosku o dodatek osłonowy na 2024 r. (ściągnij PDF)
Kodeks postępowania administracyjnego
Prawnicy są podzieleni, czy można alternatywnie zastosować art. 75 § 2 KPA, który stanowi:
"jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia właściwego organu administracji, organ administracji publicznej odbiera od strony, na jej wniosek, oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania. Przepis art. 83 prawo odmowy zeznań i odmowy odpowiedzi na pytania § 3 stosuje się odpowiednio."