Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Andrzej Dybowski
rozwiń więcej
Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości / Shutterstock

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Pomoc w dotarciu dzieci do szkół z uwagi na przekroczenie limitu 3 albo 4 km

Dla zasad pokrywania przez gminy kosztów dotarcia dzieci do szkoły podstawowej kluczowy jest art. 39 ustawy – Prawo oświatowe (dalej: u.p.o.) Przepis ten określa trzy podstawowe zasady.

Zasada 1. Odległość z domu dziecka do szkoły nie może być przeszkodą w spełnieniu obowiązku szkolnego. Sieć publicznych szkół podstawowych powinna być bowiem zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie tego obowiązku (art. 39 ust. 1 u.p.o.).

Zasada 2. Ustawa wprowadza limity odległości, które zwalniają gminę z obowiązku rozwiązania problemu zbyt dużej odległości do szkoły (art. 39 ust. 2 u.p.o.). Droga dziecka z domu do szkoły nie może wtedy przekraczać:

• 3 km – w przypadku uczniów klas I–IV szkół podstawowych,

• 4 km – w przypadku uczniów klas V–VIII szkół podstawowych.

Zasada 3. Jeżeli ww. limity są przekroczone, gmina ma dwa obowiązki (alternatywne):

1) zapewnić bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu dziecka, albo

2) zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice; a do ukończenia przez dziecko 7 lat – także zwrot kosztów przejazdu opiekuna dziecka środkami komunikacji publicznej.

Ważne

W przypadku nieprzekroczenia limitów (3 albo 4 km) przepisy dają podstawę prawną do zorganizowania przez gminę (dobrowolnie) bezpłatnego transportu dzieci do szkoły pod warunkiem zapewnienia opieki w czasie przewozu. Gminy mają wtedy swobodę w podjęciu decyzji o zaoferowaniu mieszkańcom tej usługi.

Te proste zasady powodują w praktyce wiele komplikacji, które często są rozwiązywane dopiero na poziomie wyroku NSA i wskazówek formułowanych przez sąd.

Przykład

Przykładowo, okazuje się, że realizacja obowiązków przez gminę nie jest uzależniona od tego, czy uczeń uczęszcza do szkoły obwodowej, czy też do szkoły poza tym obwodem. Przepis art. 39 ust. 2 u.p.o. dotyczy tylko samej odległości dojazdu dziecka do obwodowej szkoły podstawowej, a nie uczęszczania dziecka do takiej szkoły. Jeżeli odległość wynosi więcej niż 3 albo 4 km – powstają obowiązki dla gminy, niezależnie od tego, czy dziecko uczy się na terenie gminy.

Dziecko uczęszcza do szkoły poza terenem obwodu

Problem obowiązku pokrywania kosztów dojazdu przez gminy w takiej sytuacji wyjaśnił NSA w wyroku z 8 lipca 2025 r. (sygn. akt III OSK 1622/24). Przedmiotem sporu była kwestia, czy po stronie gminy istnieje omawiany obowiązek w sytuacji, gdy dziecko uczęszcza do szkoły, która nie jest jego szkołą obwodową. O jakie odległości chodziło w sporze? Uczennica mieszkała w odległości 9 km od szkoły, do której uczęszcza (szkoła podstawowa poza przypisanym jej obwodem). Do obwodowej szkoły podstawowej jest 11 km. Jeżeli przyjąć, że gmina powinna pokryć koszty w ramach przejazdu 9 km, to „zaoszczędzała” 2 km względem 11 km. Spór był więc nietypowy, bo uczennica miała bliżej do szkoły poza obwodem niż „obwodowej”. Gmina liczyła jednak na całkowite zwolnienie z obowiązku, a nie na jego mniejszy wymiar o wskazane 2 km.

Gmina przyjęła wykładnię, że obowiązek przewidziany w art. 39 ust. 3 pkt 1 u.p.o. nie istnieje, jeżeli dziecko nie uczęszcza do swojej szkoły obwodowej, lecz do szkoły w innym obwodzie. Zarówno WSA, jak i NSA odrzuciły tę prostą wykładnię językową. Przepis art. 39 ust. 3 pkt 1 u.p.o. wyraźnie stanowi przecież o takiej sytuacji: „droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka przekracza 3 km”. Ten warunek obowiązuje także wtedy, gdy dziecko spełnia warunek odległości większej niż 3 km, ale jednocześnie uczy się poza swoim obwodem.

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX Administracja. Czytaj więcej w INFORLEX »»»

Andrzej Dybowski

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
rozwiń więcej
Sektor publiczny
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego
16 paź 2025

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł
16 paź 2025

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?
16 paź 2025

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?
16 paź 2025

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka
16 paź 2025

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków
16 paź 2025

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych
15 paź 2025

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń
15 paź 2025

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia
15 paź 2025

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
14 paź 2025

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

pokaż więcej
Proszę czekać...