REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych
Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

rozwiń >

Programy naprawcze w publicznych szpitalach – co wynika z nowych przepisów. Limit straty rocznej

Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w podmiotach leczniczych publicznych stawiają dyrektorów w trudnym, ale i wyjątkowo klarownym wyborze. Ustawa mówi wprost: dopiero gdy roczna strata przekroczy 1% przychodów, włącza się obowiązek wdrożenia programu naprawczego, pod rygorem kwartalnych raportów i sztywnego trybu ustawowego. Na pierwszy rzut oka to brzmi jak ulga – dopóki nie przekroczę progu, nic mi nie grozi. Ale to złudzenie. W praktyce czekanie na ustawowy sygnał to jak odkładanie wizyty u lekarza, kiedy od tygodni rośnie guz. Zamiast profilaktyki wybieramy ryzyko operacji w trybie ostrym. A wtedy już nie my decydujemy, jak będzie prowadzona terapia.

REKLAMA

REKLAMA

Warto więc odwrócić logikę: zanim przekroczysz próg 1%, możesz skorzystać z narzędzi, które ustawa dopuszcza, ale nie nakazuje. To moment, w którym dyrektor szpitala może działać we własnym tempie i na własnych zasadach – jak pacjent, który wykonuje badania profilaktyczne, żeby nie trafić na OIOM. W praktyce oznacza to możliwość zmiany struktury świadczeń, dostosowania kontraktu do map potrzeb zdrowotnych i planów transformacji, przeprowadzenia analizy kosztów i case-mixu, a także wykorzystania amortyzatora ryczałtu, który łagodzi skutki restrukturyzacji.

Wniosek do NFZ

Spójrzmy na przykład hospitalizacji ostrych. Ustawa pozwala na wniosek do NFZ o wykreślenie wybranych profili i zamianę ich na hospitalizacje planowe czy jednodniowe, uzupełnione ambulatoryjną opieką specjalistyczną przy poradniach przyszpitalnych. To tak, jakby zamiast długiej i nieprzewidywalnej terapii w trybie nagłym zdecydować się na zaplanowaną operację – krótszą, tańszą, z lepszą kontrolą efektów. Szpital, który odciąża profil „ciężki” i wzmocni planowy, zyskuje przewidywalność przychodów i rotację łóżek, a pacjent – ciągłość leczenia w bezpieczniejszym trybie.

Podobnie z kontraktami. NFZ i wojewodowie mówią dziś językiem map potrzeb zdrowotnych oraz krajowych i wojewódzkich planów transformacji. Nawet jeśli ustawa formalnie wiąże te dokumenty z programem naprawczym, w praktyce ich logika jest uniwersalna. Kto nie podkłada swojej argumentacji pod te plany, ten ryzykuje odrzucenie wniosku. Kto to robi, ten buduje most z decydentami i płatnikiem. To tak, jak lekarz, który stosuje aktualne wytyczne – jego decyzje mają większą legitymizację i są trudniejsze do podważenia.

Diagnostyka finansowa

Ale najważniejsza jest diagnostyka finansowa. Art. 59 ust. 5–6 przewiduje obowiązek prowadzenia rachunku kosztów, analizy efektywności i jakości. Tyle że dopóki nie wpadniesz w próg 1%, możesz zrobić to na własnych zasadach, bez kwartalnych sprawozdań i presji ustawowej. To jak zrobienie rezonansu w gabinecie prywatnym zamiast czekać, aż na SOR-ze zrobią ci badania w trybie ratującym życie. Dyrektor, który zna koszty bezpośrednie i pośrednie, umie zarządzać personelem i case-mixem, ma możliwość chirurgicznej korekty wyniku, zamiast desperackiej reanimacji w trybie programu naprawczego.

REKLAMA

„Tłumik” ryczałtu

Co ważne, ustawodawca przewidział też „tłumik” ryczałtu. W latach 2025–2029 korekta przy zmianie profilu nie przekroczy 50%, a od 2026 do 2029 NFZ będzie uwzględniał do połowy świadczeń z profilu, który został wykreślony. To amortyzator, który pozwala przejść przez operację bez wstrząsu anafilaktycznego finansów. Można zmieniać strukturę działalności bez obawy o natychmiastową zapaść.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsolidacja

I wreszcie – konsolidacja. Przepisy dają możliwość tworzenia związków JST i rad przedstawicieli z ważonymi głosami. To instrumenty, które pozwalają łączyć dyżury, sprzęt i personel tam, gdzie to naprawdę daje efekt kosztowy. Nie chodzi o kolejne regulaminy i długie debaty, ale o twardą koncentrację zasobów. Tak jak w medycynie konsylium specjalistów daje lepszy wynik niż samotna walka lekarza, tak wspólne zarządzanie obniża koszty szybciej niż jakakolwiek administracyjna reforma.

Nie opłaca się czekać

Cała ta logika sprowadza się do jednego przesłania: nie opłaca się czekać. Ustawa daje dyrektorowi wybór – działać teraz, w trybie profilaktyki, albo działać później, w trybie terapii przymusowej. Ten, kto zdecyduje się na ruchy dziś, ma własne tempo, własne KPI, własny język rozmowy z płatnikiem. Ten, kto poczeka, jutro zostanie wciągnięty w rytm kwartalnych raportów i obowiązkowego programu naprawczego.

W finansach szpitala, tak jak w medycynie, liczy się czas reakcji. Lepiej zrobić prosty zabieg dziś niż prowadzić reanimację jutro. Prawo daje narzędzia, zarządzanie wymaga odwagi. Kto umie połączyć jedno z drugim, ten nie tylko poprawia wynik finansowy, ale przede wszystkim daje swojej placówce szansę na stabilne funkcjonowanie bez ustawowej kroplówki.

adwokat Grzegorz Prigan

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

REKLAMA

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

REKLAMA

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

REKLAMA