Ile samorządy wydają na szpitale. Analiza Związku Powiatów Polskich

Katarzyna Redmerska
Dziennikarka medyczno-prawna
rozwiń więcej
Ile samorządy wydają na szpitale. Analiza Związku Powiatów Polskich / shutterstock

Ile samorządy wydają na szpitale? W latach 2015-2022 powiaty i  miasta na prawach powiatu wydatkowały na szpitale kwoty kilku miliardów. Dominowały przede wszystkim wydatki majątkowe. Rok 2019 i 2020 to widoczny gwałtowny wzrost wydatków – wskazuje analiza Związku Powiatów Polskich. Jaka jest kondycja szpitali powiatowych? 

rozwiń >

Związek Powiatów Polskich opublikował kolejną pozycję z cyklu „Warto wiedzieć więcej – Analizy samorządowe”, a w nim stworzony przez ekspertki ZPP: Bernadetę Skóbel i Katarzynę Sekułę raport pn. „Nakłady powiatów i miast na prawach powiatu na szpitale w latach 2015 - 2022”, na podstawie danych ze sprawozdań, składanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Publikacja obejmuje analizę wydatków na szpitale ogólne w latach 2015-2022.

Na przestrzeni lat będących przedmiotem analizy wybrane JST wydatkowały na szpitale ogólne przeszło 7 mld zł. Jak wskazują ekspertki, powiaty miały te wydatki na nieco wyższym poziomie w porównaniu z miastami na prawach powiatu, tj. ponad 3,6 mln w powiatach i niecałe 3,4 mln zł w miastach na prawach powiatów. 

Wydatki z tendencją wzrostową 

Powiaty i  miasta na prawach powiatu wydatkowały na szpitale kwotę ponad7 mld zł. Z każdym rokiem objętym analizą wydatkowały na szpitale więcej niż poprzednio. W 2015 roku wydatki powiatów na szpitale wyniosły 259 mln zł, w 2022 roku było to już 713 mln zł. 

Miasta na prawach powiatu wykazały wyraźną tendencję wzrostową w zakresie wydatków na szpitale ogólne do 2021 roku, w roku następnym nastąpił wyraźny spadek. W 2015 roku miasta na prawach powiatu wydatkowały na szpitale 347 mln złotych, a sześć lat później był to już kwota 564 mln zł.  W roku 2022 było to już jedynie 485 mln złotych, zatem o 81 mln mniej niż w 2021 roku.

Finansowanie z udziałem środków unijnych w mniejszości 

Jak wskazuje raport, wydatki na programy finansowane z udziałem środków europejskich, a także innych pochodzących ze źródeł bezzwrotnych stanowiły zdecydowaną mniejszość. W temacie powiatów w samym tylko 2022 roku wyniosły one jedynie 2 proc. (15.654.626 zł vs. 697.101.092 zł). Jeżeli chodzi o miasta na prawach powiatu, to w tym samym okresie było to niespełna 3,8 proc. (18.465.682 zł vs. 466.826.029 zł).

Dominacja wydatków majątkowych 

Wydatki majątkowe zdecydowanie dominowały w wydatkach zarówno powiatów, jak i miast na prawach powiatu. Trend ten jest widoczny we wszystkich latach, jakie zostały objęte analizą. W 2022 roku powiaty na wydatki majątkowe w rozdziale 85111 – szpitale ogólne wydały przeszło 669 mln złotych, zaś na wydatki bieżące ponad 43 mln zł. Jeżeli chodzi o miasta na prawach powiatu było to odpowiednio – ponad 444 mln i ponad 41 mln zł.

Inwestycje mają znaczenie 

Wśród wydatków majątkowych największe znaczenie mają wydatki odnoszące się do inwestycji. Według raportu w powiatach, a także miastach na prawach powiatu na inwestycje, dotacje celowe na sfinansowanie i dofinansowanie kosztów inwestycji i zakupów inwestycyjnych i pomoc finansową na inwestycje – zostało wydatkowanych w latach 2015-2022 łącznie ponad 4,3 mld zł. W przypadku powiatów, przeznaczyły one ponad 2,5 mld zł; jeżeli chodzi o miast na prawach było to pond 1,8 mld zł.

Wydatki bieżące i pokrycie ujemnego wyniku finansowego oraz zobowiązań szpitali 

Jeżeli chodzi o wydatki bieżące, to w raporcie rzucają się oczy zwłaszcza wydatki na pokrycie ujemnego wyniku finansowego oraz zobowiązań szpitali. W przypadku powiatów znaczący wzrost miał miejsce w latach 2019-2021 – wydatków na pokrycie ujemnego wyniku finansowego szpitali powiatowych (rekord w 2020 roku wyniósł niemal 128 mln zł). Od 2021 roku zauważalny jest spadek, prawdopodobnie to efekt wejścia w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20 listopada 2019 roku (sygn. K 4/171).

Miasta na prawach powiatu zachowywały się nieco inaczej – tutaj spadek wydatków i stabilizację zaobserwować można w latach 2017 i 2018 roku, potem jest wzrost w 2019 i 2020 roku i ponownie spadek w latach 2021-2022.

Kondycja szpitali powiatowych pogarsza się

Sytuację finansową szpitali powiatowych i szpitali miast na prawach powiatu obrazuje raport Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych pn. "Sytuacja finansowa szpitali powiatowych w świetle nowelizacji ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych". Z raportu wynika, że sytuacja szpitali powiatowych w 2022 roku pogorszyła się względem roku 2021. Spośród analizowanych 211 szpitali aż 191 odnotowało stratę na działalności podstawowej (wobec 172 w 2021 roku) a 151 stratę netto (wobec 112 w 2021 roku). Przychody ze sprzedaży wzrosły o nieco ponad 1 mld zł, a koszty działalności podstawowej o 1,6 mld zł. O przeszło 2 mld złotych zwiększyły się zobowiązania. W zdecydowanej większości szpitali powiatowych, zmiana zasad wyceny świadczeń wskazana w Rekomendacji nr 65/2022 z dnia 13 lipca 2022 roku Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji nie pozwoliła na zabezpieczenie środków na sfinansowanie obligatoryjnych podwyżek wynagrodzeń oraz pokrycia rosnących cen towarów i usług spowodowanych inflacją. Zdecydowana większość szpitali powiatowych nie osiągnęła wskazanego w Rekomendacji poziomu 22,4 proc. wzrostu wartości umów tj. poziomu, o jaki wzrosły zobowiązania płatnika. Miało na to wpływ wchłonięcie przez nowe wyceny współczynników korygujących, wprowadzanych od 2015 na sfinansowanie podwyżek wynagrodzeń w sektorze ochrony zdrowia w poprzednich latach.

W raporcie czytamy: – „Regulacje w  zakresie zmian finansowania szpitali na 1 lipca 2022 r. są realizowane w  oderwaniu od wyjściowej sytuacji finansowej sektora. Kształtuje ją znaczące niedoszacowanie procedur realizowanych przez szpitale w ryczałcie sieciowym (ryczałt PSZ), szczególnie zakresów pierwszego poziomu zabezpieczenia, który to zakres realizują praktycznie wszystkie podmioty lecznicze zakwalifikowane do sieci objęte niniejszym Raportem. Wskazać należy tutaj zakresy: chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, ginekologii i położnictwa, ortopedii (szczególnie świadczeń urazowych), pediatrii. Do tej grupy należy jeszcze dołączyć zakres chorób zakaźnych. Z  tego względu nawet te szpitale, które w  ujęciu procentowym odnotowały relatywnie wysoki wzrost wartości kontaktu odnotowały pogorszenie wyniku finansowego. Jak odejmowane w późniejszym czasie przez Ministra Zdrowia i Narodowy Funduszu Zdrowia działania mające na celu złagodzenie skutków wdrożenia Rekomendacji, były niewystarczające.” 

Autorzy raportu podkreślają, że zasady finansowania świadczeń wykonanych ponad limity stawiają szpitale w niekorzystnej pozycji nie tylko względem NFZ, ale także kontrahentów. Szczególne znaczenie miałaby zmiana przepisów odnośnie zasad finansowania świadczeń ponadlimitowych w ryczałcie sieciowym. – „Brak regulacji uwzględniających potrzeby świadczeniodawców mogą wpływać na ograniczenia świadczeń zdrowotnych realizowanych na rzecz świadczeniobiorców” – czytamy w opublikowanym dokumencie.

Konieczne są zmiany w przepisach 

Związek Powiatów Polskich i Związek Województw RP, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Prywatnych, Ogólnopolski Związek Pracodawców Szpitali Powiatowych oraz Stowarzyszenie Menedżerów Opieki Zdrowotnej starają się obecnie o zmiany w przepisach, które pozwolą poprawić pogarszającą się sytuację finansową szpitali powiatowych, ale nie tylko ich – nowe reguły odnosić się mają do wszystkich placówek. 

 

Polecamy: „Pomoc społeczna. Komentarz do ustawy”

Sektor publiczny
Wynagrodzenia pracowników samorządowych aktualnie wynoszą od 3300 zł do 5200 zł. Od 1 lipca szykuje się podwyżka. Czy zmianie ulegną kategorie zaszeregowania stanowisk?
09 maja 2024

Obecnie, minimalne wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych waha się od 3300 zł do 5200 zł. Wysokość ta jest uzależniona od kategorii zaszeregowania danego stanowiska. Od 1 lipca płace mają ulec zmianie.

Min. edukacji Barbara Nowacka wciąż liczy na zmiany w lekcjach religii. Czy zgodzi się na nie Episkopat?
09 maja 2024

Min. edukacji Barbara Nowacka potwierdza zamiar ograniczenia liczby lekcji religii do jednej w tygodniu. Ale na na musi się zgodzić Episkopat Polski.

Duża reforma edukacji. Co się zmieni w szkołach? Jak będzie wyglądała podstawa programowa?
09 maja 2024

Według dr Kingi Białek, koordynatorki zespołu eksperckiego ds. podstawy programowej z języka polskiego, obecność "Odprawy posłów greckich" Jana Kochanowskiego na liście lektur obowiązkowych nie jest jeszcze przesądzona. Wszystkie pozycje, zwłaszcza te, które wywołały najwięcej kontrowersji, zostaną ponownie przeanalizowane.

Jak wybierać bezpieczną żywność?
08 maja 2024

Czy kryje się pod hasłem bezpieczna żywność? Czy potrafimy ją wybierać? Jaki jest związek między nauką o bezpieczeństwie żywności a żywnością, którą spożywamy każdego dnia?

Prezes CPK: nie można otworzyć nowego lotniska za wcześnie - gdy rozbudowane Okęcie i Modlin będą miały niewykorzystaną przepustowość
08 maja 2024

Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość - powiedział "Rzeczpospolitej" prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki.

Kiedy jest zakończenie roku szkolnego 2024?
07 maja 2024

Zakończenie roku szkolnego 2023/2024 – kiedy wypada? Ile dni wakacji będą mieli uczniowie? Sprawdź, którego czerwca jest zakończenie roku szkolnego.

Do kiedy maturzysta ma status ucznia?
07 maja 2024

Do kiedy maturzysta ma status ucznia? Czy po odebraniu świadectwa i po maturze legitymacja szkolna traci ważność? Czy we wrześniu maturzysta już nie posiada statusu ucznia?

Matura 2024. Bunt i relacje międzyludzkie tematami rozprawek na egzaminie dojrzałości
07 maja 2024

W tym roku maturzyści mieli do wyboru dwa interesujące tematy rozprawki na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Rewolucja w PIT. Plan ministra Domańskiego
07 maja 2024

Ministerstwo Finansów pracuje nad rewolucyjną reformą finansowania samorządów, która ma wejść w życie w 2025 r. Głównym celem jest zwiększenie wpływów samorządów z podatków, dzięki czemu w przyszłym roku do jednostek samorządu terytorialnego trafiłoby 27 mld zł więcej niż obecnie.

Matura 2024: ściągnij arkusze z polskiego. I odpowiedzi na zadania [język polski 7 V 2024 r.]
07 maja 2024

Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule podzielony jest na dwa zeszyty. W pierwszym są dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". W drugim zeszycie trzeba napisać wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych. Na napisanie egzaminu maturzyści mają 240 minut.

pokaż więcej
Proszę czekać...