Wożenie dzieci do szkół bez zezwolenia

 

TEZA

Cechą charakterystyczną przewozów regularnych specjalnych, w rozumieniu przepisów ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 125, poz. 874), jest dominująca pozycja przewoźnika w stosunku do podmiotów korzystających z jego usługi.

Dyspozycyjność przewoźnika w stosunku do podmiotu zlecającego wykonywanie usługi, oznaczająca możliwość każdorazowej zmiany ustalonych zasad, niejako wyklucza możliwość przyjęcia, że mamy do czynienia z przewozem regularnym.

Wyrok NSA z 18 czerwca 2008 r.

SYGN. AKT II GSK 180/08

STAN FAKTYCZNY

W trakcie kontroli autobusu, którym przedsiębiorca woził dzieci do szkół, stwierdzono, że przewoźnik nie ma stosownego zezwolenia. W związku z tym wojewódzki inspektor transportu drogowego nałożył na przedsiębiorcę karę pieniężną za wykonywanie przewozów regularnych specjalnych bez wymaganego zezwolenia. Główny inspektor transportu drogowego utrzymał ją w mocy. W uzasadnieniu stwierdził, że w myśl art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie drogowym cechą charakteryzującą przewóz regularny specjalny jest regularność właśnie, jak również przewożenie tylko określonej grupy osób. A przedsiębiorca, przewożąc uczniów (określona grupa osób) o ustalonych z dyrektorami szkół godzinach przywozu i odwozu (zawartych w rozkładach jazdy), wypełnił konieczne przesłanki.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił zaskarżoną decyzję z uwagi na nieprawidłowe przeprowadzenie przez organ postępowania dowodowego. W ocenie sądu I instancji inspektor nie wziął pod uwagę dokumentów ani wyjaśnień, z których wynikało, że godziny przywozów i odwozów dzieci są zmienne i uzależnione od potrzeb (m.in. zależą od trwania lekcji w poszczególnych szkołach czy rekolekcji), a także że przedsiębiorca nie stosował cennika opłat wymaganego przy przewozach regularnych. Sąd stwierdził, że mimo iż dowożenie do szkoły uczniów wsiadających do autobusu o ustalonej godzinie, na określonych przystankach, usytuowanych na określonej trasie, a następnie odwożenie ich o określonej godzinie, do miejsc zamieszkania położonych przy określonej trasie i wysadzanie na ustalonych przystankach może mieć wszystkie cechy przewozu regularnego specjalnego, to nie można wykluczyć sytuacji, w której okoliczności te powinny być zakwalifikowane jako przewóz okazjonalny, nieprzewidziany w rozkładzie jazdy.

Skargę kasacyjną od wyroku WSA złożył główny inspektor transportu drogowego. Wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania, ewentualnie o jego uchylenie i merytoryczne zbadanie skargi.

UZASADNIENIE

Naczelny Sąd Administracyjny skargę kasacyjną oddalił. Za niezasadny uznał zarzut naruszenia przez sąd I instancji art. 18 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie drogowym przez jego błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie. Powołując się na ugruntowany w orzecznictwie pogląd, NSA wskazał, że przewóz regularny specjalny to przewóz niepubliczny, dotyczący określonej grupy osób (z wyłączeniem innych osób), posiadający cechy przewozu regularnego określonego w art. 4 pkt 7 ustawy o transporcie drogowym. NSA zanegował pogląd, że do zakwalifikowania danego przewozu jako przewozu regularnego specjalnego wystarczy, by tenże wykonywany był regularnie, bez spełniania dodatkowych wymagań, o których mowa w art. 4 pkt 7 u.o.t.d. NSA podkreślił jednocześnie, że nie można z góry wykluczyć, że dowożenie dzieci do szkół w przybierze postać przewozów regularnych specjalnych, ale nastąpi to wtedy, kiedy zostaną spełnione podstawowe przesłanki prawne w tym zakresie. Tego rodzaju przewóz z zasady nie ma jednak takiego charakteru.

OPINIA

SZCZEPAN BOROWSKI

asystent sędziego NSA

Gdy chodzi o zaklasyfikowanie rodzaju przewozu, polegającego na wożeniu dzieci do szkół, bądź jako przewozu regularnego specjalnego, wymagającego stosownego zezwolenia, bądź jako przewozu okazjonalnego, istotne jest zbadanie rzeczywistej woli stron umowy, na podstawie której wykonywana jest usługa. Jeżeli przewoźnik zobowiązuje się, że będzie do dyspozycji zleceniodawcy i jednocześnie brak jest szczegółowych zasad wykonywania transportu, trudno jest mówić o regularności.

Jak stwierdził NSA, przewóz regularny specjalny to taki, w którym przewoźnik ustala cennik, godziny odjazdu i przystanki, a potencjalny klient jest związany tymi ustaleniami. Na przewozy okazjonalne w większości przypadków nie potrzeba zezwolenia.

Sektor publiczny
Eksperci ostrzegają: Ceny kakao będą dalej rosnąć. Konsekwencje dla rynku spożywczego i kosmetycznego
29 kwi 2024

Cena kakao na rynku jest w stanie stałego wzrostu, a prognozy nie napawają optymizmem. Według raportu UCE Research i WSB Merito, do końca roku cena kakao może przekroczyć 12-13 tysięcy dolarów za tonę, a nawet zbliżyć się do 15 tysięcy dolarów. Obecnie już przekracza 11 tysięcy dolarów za tonę. Co stoi za tym trendem i jakie konsekwencje to niesie?

Tak będzie wyglądała majówka w stolicy. Przegląd najważniejszych wydarzeń
29 kwi 2024

Zbliża się długi majowy weekend, a Warszawa szykuje się na wiele uroczystości i wydarzeń. Oto przegląd najważniejszych wydarzeń, które odbędą się w stolicy w najbliższych dniach.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Jest projekt ustawy.
29 kwi 2024

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Zapobiegnie to wzrostowi kosztu ich odbioru oraz nielegalnemu porzucaniu śmieci. Samorządy będą też mogły otrzymać więcej środków z budżetu na likwidację nielegalnych wysypisk.

Bon energetyczny przyjęty przez rząd. Ma mieć wartość od 300 do 1200 zł
29 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów. Jak wynika z nowych regulacji bon energetyczny będzie świadczeniem dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

Jak zapłacić 100 zł zamiast 460 zł za bilet z Warszawy do Wiednia? Rusza wielka akcja PKP Intercity
29 kwi 2024

Ministerstwo Infrastruktury informuje o kampanii "20 tysięcy biletów na 20 lat Polski w Unii Europejskiej", która inauguruje obchody rocznicy 20-lecia obecności Polski w UE w obszarze infrastruktury. W ramach promocyjnej oferty PKP Intercity będzie można nawet za 20 proc. ceny regularnej udać się pociągiem do Wiednia, Pragi, Berlina czy Budapesztu.

Majówka z mObywatelem. Zobacz, jak wykorzystać aplikację w hotelu, pociągu czy wypożyczalni sprzętu sportowego
29 kwi 2024

W okresie majówki, kiedy większość z nas planuje odpoczynek i wyrusza w podróż, warto pamiętać o wygodnych i bezpiecznych narzędziach. Aplikacja mObywatel to nie tylko cyfrowy portfel na dokumenty, ale także wszechstronny asystent, który ułatwia codzienne życie. Dlaczego warto spędzić majówkę z mObywatelem?

Wyroby medyczne wydawane na zlecenie – zmiana przepisów od 1 września 2024 r. Wózki inwalidzkie, ortezy, soczewki okularowe, obuwie ortopedyczne i inne
29 kwi 2024

Ministerstwo Zdrowia zamierza zmienić od 1 września 2024 r. przepisy rozporządzenia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie. W tym celu powstał projekt rozporządzenia nowelizującego, opublikowany 29 kwietnia 2024 r. Jakie zmiany wynikają z tego projektu?

Bakterie na placach zabaw. Internetowa mapa pokazuje wyniki badań. Z czym ma styczność twoje dziecko?
29 kwi 2024

Naukowcy z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego opublikowali wyniki badań dotyczących obecności bakterii na lubelskich placach zabaw. W formie interaktywnej mapy dostępnej na stronie placezabawpodlupa.pl, można teraz śledzić stan mikrobiologiczny tych miejsc. Co odkryli eksperci?

Rozpoczął się prawosławny Wielki Tydzień. W najbliższą niedzielę Wielkanoc
29 kwi 2024

Rozpoczęły się obchody Wielkiego Tygodnia Męki Pańskiej w kościele prawosławnym i innych obrządków wschodnich. Wielkanoc w tym roku wypada pięć tygodni po świętach katolickich, czyli 5 maja.  

Min. edukacji B. Nowacka: dzieci korzystają z doświadczenia osób starszych. A i dzieci mogą wiele nauczyć dziadków
29 kwi 2024

Minister edukacji Barbara Nowacka: działamy na rzecz szkoły międzypokoleniowej.

pokaż więcej
Proszę czekać...