Treść komunikatu przekazanego przez GUNB 3 lutego 2022 r.:
"1 lipca 2021 r. ruszył obowiązek zgłoszenia źródła ciepła i spalania paliw o mocy do 1 MW do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Dotyczy on właścicieli / zarządców budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, zarówno na obszarach wiejskich, jak i miejskich.
Dotychczas do ewidencji wpłynęło 1 633 307 (stan na 3.02.2022) deklaracji o źródłach ogrzewania, co stanowi 32% z szacowanej całkowitej liczby 5 mln. I choć ostateczny termin na jej złożenie to 30 czerwca br. (dla źródeł ciepła uruchomionych przed 1.07.2021 r.), to warto złożyć deklarację już teraz. Po pierwsze za niezłożenie deklaracji w terminie możemy zostać ukarani grzywną w wysokości 500 zł, a jeśli sprawa trafi do sądu, kara może wzrosnąć nawet do 5000 zł. Po drugie, złożenie deklaracji w CEEB warunkuje uczestnictwo i otrzymanie pomocy z tarczy antyinflacyjnej, także im szybciej złożymy deklarację, tym szybciej otrzymamy wsparcie.
Jak złożyć deklarację CEEB?
Deklaracje do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków można składać na 2 sposoby:
- przez Internet, w formie elektronicznej na stronie www.ceeb.gov.pl, za pomocą profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub e-dowodu. Jest to zdecydowanie najszybszy i najwygodniejszy sposób, który gwarantuje, że deklaracja znajdzie się natychmiast w systemie.
- w formie papierowej - wypełniony dokument można wysłać listem albo złożyć osobiście we właściwym Urzędzie Gminy/Miasta (zgodnie z lokalizacją budynku). Tak złożona deklaracja zostanie wprowadzona do systemu przez pracownika urzędu.
Kiedy złożyć deklarację CEEB?
Termin złożenia deklaracji zależy od tego, kiedy dane źródło ciepła zostało uruchomione. Jeśli przed 1 lipca 2021 r., deklarację należy złożyć do 30 czerwca 2022 r. W przypadku nowego źródła ciepła, tj. uruchomionego po 1 lipca 2021 r., deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia jego uruchomienia.
Wszelkie materiały informacyjne, szkoleniowe oraz filmy instruktażowe dot. wypełniania i składania deklaracji i obsługi systemu CEEB można znaleźć na stronie: Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – materiały do pobrania. Znajdują się tam też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ), w tym kategoria „Jak prawidłowo wypełnić deklarację do bazy CEEB (studia przypadków)”, w której znajdują się opisy i wyjaśnienia, opracowywane na podstawie „z życia wziętych” przypadków, przesłanych do nas przez osoby wypełniające deklaracje. Gdy nie znajdziemy informacji, która nas interesuje, możemy przesłać zapytanie na adres: info-ceeb.gov.pl, bezpośrednio do konsultanta CEEB.
Zapraszamy również do Rankingu Gmin, codziennie aktualizowanego zestawienia, w którym możemy sprawdzić, czy nasza gmina jest wśród tych najlepszych, pod względem składania deklaracji."