Jak nauczyciel może być wsparciem dla ucznia chorego na nowotwór?

Jak nauczyciel może być wsparciem dla ucznia chorego na nowotwór? / Shutterstock

Gold September (Złoty Wrzesień) to Międzynarodowy Miesiąc Świadomości Nowotworów u Dzieci. W Polsce nawet 2,5 tys. dzieci w wieku szkolnym może być w trakcie leczenia onkologicznego. Jak nauczyciele mogą wspierać dzieci chore na nowotwór?

Nawet 2,5 tys. dzieci w wieku szkolnym może być w trakcie leczenia onkologicznego

Wrzesień to czas, kiedy szkoły na nowo zapełniają się uczniami, a początek roku szkolnego niesie ze sobą wiele wyzwań i radości. Warto jednak pamiętać, że wśród setek tysięcy dzieci rozpoczynających naukę, są również takie, które zmagają się z poważnymi problemami zdrowotnymi. Nowotwory dziecięce klasyfikowane są jako choroby rzadkie albo ultrarzadkie, gdyż stanowią niespełna 1%[1] wszystkich diagnozowanych w Polsce chorób onkologicznych. Jak wyjaśnia prof. Anna Raciborska, Kierownik Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży w Instytucie Matki i Dziecka – co roku rozpoznajemy około 1200 nowych zachorowań na nowotwory złośliwe u dzieci. Czas trwania leczenia to najczęściej 12-24 miesiące w zależności od jednostki chorobowej, czynników rokowniczych i stadium zaawansowania, co oznacza, że nawet 2,5 tys. dzieci w wieku szkolnym może być w trakcie leczenia onkologicznego.

Mimo że nowotwory u dzieci stanowią mały procent w porównaniu do chorób nowotworowych u dorosłych, stają się codziennością tysięcy dzieci w Polsce i ich rodzin. Zatem istotne jest odpowiednie wsparcie, zarówno medyczne, jak i edukacyjne, które zapewni im integrację społeczną oraz zaspokoi ich potrzebę przynależności i akceptacji.

Dobra komunikacja jest najważniejsza 

Aby nauczyciele mogli skutecznie wspierać dzieci w trakcie terapii nowotworowej, powinni przede wszystkim mieć wiedzę na temat aktualnego stanu zdrowia ucznia, ograniczeń, jakie stawia przed nim choroba oraz wyzwań, z jakimi się mierzy. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby kadra była w regularnym kontakcie z rodzicami oraz samym uczniem. Istotne jest także, aby potrafiła komunikować się z nimi i jego rówieśnikami w sposób otwarty i zrozumiały.

– Rozmowa z dzieckiem, które przechodzi przez terapię nowotworową, wymaga szczególnej empatii i cierpliwości. Dzieci te mogą doświadczać silnych emocji, od smutku po frustrację i gniew. Nauczyciel powinien umieć słuchać bez oceniania i dawać dziecku przestrzeń do wyrażania swoich uczuć. Ważne jest, aby unikać zbyt pocieszających lub trywializujących komentarzy, takich jak „wszystko będzie dobrze” – zamiast tego lepiej skoncentrować się na okazywaniu zrozumienia, np. mówiąc: „Rozumiem, że to może być dla ciebie bardzo trudne” – tłumaczy Mariola Wujec, psychoonkolog z Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Instytutu Matki i Dziecka.

Dzieci z chorobami nowotworowymi często nie chcą mówić o swoich uczuciach, ponieważ obawiają się, że będą ciężarem dla innych. Nauczyciel może pełnić rolę osoby, która zachęca dziecko do wyrażania swoich wątpliwości i smutków, oferując wsparcie emocjonalne. Pomocne może być stworzenie „skrzynki na myśli”, gdzie dziecko może wrzucać kartki z pytaniami lub emocjami, o których chciałoby porozmawiać w dogodnym momencie.

Utrzymywanie kontaktu z dzieckiem 

Dzieci chore mogą czuć się odizolowane i nie czuć się częścią swojej klasy z powodu długotrwałych hospitalizacji i nieobecności na zajęciach. Istotną rolę odgrywa tu wychowawca, który może stworzyć uczniowi warunki, w których nadal będzie mógł brać czynny udział w życiu szkoły i czuć się częścią społeczności klasowej. Jednym ze sposobów jest utrzymywanie kontaktu z dzieckiem nawet w trakcie jego hospitalizacji, np. poprzez wideokonferencje, wiadomości od rówieśników czy kartki z pozdrowieniami. Nauczyciel może również włączyć dziecko w aktywności szkolne, takie jak prace plastyczne czy projekty grupowe, które mogą być realizowane w domu lub w szpitalu. Dzięki temu będzie ono nadal czuć się częścią klasy, co ma ogromne znaczenie dla jego poczucia przynależności.

Ważnym elementem jest również dostosowanie oczekiwań wobec dziecka. Choroba nowotworowa, a także leczenie, mogą wpływać na zdolności koncentracji, energię oraz ogólną wydolność dziecka. Nauczyciel powinien być tego świadomy i dostosować tempo nauczania oraz wymagania do aktualnego stanu zdrowia ucznia.

Edukacja dostosowana do wieku

Często rówieśnicy chorego dziecka nie rozumieją, z czym ono się zmaga, co może prowadzić do nieporozumień lub nawet wykluczenia. Nauczyciel powinien wprowadzić temat chorób nowotworowych w sposób delikatny i dostosowany do wieku uczniów, aby zwiększyć ich empatię i zrozumienie. Można to zrobić poprzez warsztaty edukacyjne dotyczące zdrowia, w tym nowotworów, z użyciem przyjaznych dla dzieci materiałów dydaktycznych.

Rówieśnicy również mogą odczuwać lęk lub niepewność, dowiadując się o chorobie kolegi. Ważne, aby nauczyciel dał im przestrzeń do zadawania pytań i wyrażania swoich uczuć. Można zorganizować wspólne spotkania, na których uczniowie będą mogli porozmawiać o tym, co czują i jak mogą wspierać swojego chorego kolegę.

– Kluczowe jest przekazywanie dzieciom informacji w sposób przystępny i zrozumiały, unikając nadmiaru szczegółów medycznych, które mogłyby wystraszyć młodszych uczniów. Aby wesprzeć w tym aspekcie pedagogów, specjaliści z Kliniki Onkologii Instytutu Matki i Dziecka opracowali program „#5 dla…”. Jest to cykl szkoleń, podczas których dzielimy się wiedzą na temat zrozumienia procesu leczenia onkologicznego, psychospołecznego wpływu choroby oraz skutecznych strategii wsparcia psychicznego dla pacjentów i ich rodzin. Informacje na temat wsparcia uczniów w czasie choroby można znaleźć również na stronie internetowej kampanii (P)okaż serce, która ma na celu budowanie świadomości społecznej na temat nowotworów wieku dziecięcego – podpowiada mgr Joanna Pruban, psychoonkolog z Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Instytutu Matki i Dziecka.

Złoty Wrzesień to idealny moment, aby zwrócić uwagę na potrzebę wspierania dzieci chorych na nowotwory w środowisku szkolnym. Nauczyciele mają wyjątkową możliwość, aby stworzyć bezpieczne i wspierające środowisko, które pomoże dzieciom nie tylko w radzeniu sobie z chorobą, ale również w kontynuowaniu edukacji i utrzymywaniu więzi z rówieśnikami.

[1] https://imid.med.pl/pl/dzialalnosc-kliniczna/dzialkliniczna/kliniki/klinika-onkologii-i-chirurgii-onkologicznej/leczenie-guzow-kosci]

Klinika Onkologii i Chirurgii Dzieci i Młodzieży Instytutu Matki i Dziecka (IMiD) - Najstarsza w Polsce, wysokospecjalistyczna Klinika onkologiczna dla dzieci i młodzieży zlokalizowana w Warszawie. 

Prof. dr hab. n. med. Anna Raciborska - Specjalistka pediatrii, onkologii i hematologii dziecięcej. Laureatka #ShEO Awards 2024 w kategorii „Nadzieja w medycynie”. 

mgr Joanna Pruban - W ramach praktyki zawodowej przeprowadza konsultacje oraz terapie psychologiczne, pracuje indywidualnie z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Jest wykładowcą i prowadzącą ćwiczenia dla studentów z psychologii rozwojowej, organizuje warsztaty oraz szkolenia dla różnych grup zawodowych.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Sektor publiczny
Woźna w szkole i rodzic jadący z klasą na wycieczkę musi przedstawić zaświadczenie o niekaralności. Kto jeszcze?
19 wrz 2024

Do 15 sierpnia 2024 r. szkoły miały obowiązek wprowadzić tzw. standardy ochrony małoletnich na podstawie ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jednolity: Dz.U. z 2024 r., poz. 560). To tzw. „ustawa Kamilka”, zwana też „lex Kamilek”. Jednym z obowiązków pracodawców (dyrektorów szkół) wynikających z przepisów tej ustawy jest sprawdzenie, czy nauczyciele i inne osoby dopuszczone do zajęć z dziećmi (małoletnimi) nie są ujęte w rejestrach pedofili.  Osoba taka ma obowiązek przedłożenia dyrektorowi szkoły informacji z Krajowego Rejestru Karnego (KRK) w zakresie wskazanych w ustawie przestępstw wykluczających pracę z dziećmi. Przepisy te budzą wątpliwości, które stara się wyjaśnić Ministerstwo Sprawiedliwości.

MEN: Podróże z klasą. Plany wycieczek mogą zostać skorygowane w związku z powodzią
19 wrz 2024

Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje o możliwej korekcie wycieczek w ramach programu „Podróże z klasą”. W związku z powodzią, która dotknęła południowo-zachodnią część kraju, plan niektórych wycieczek może zostać zmieniony, jeśli planowane wyjazdy obejmowały tereny dotknięte powodzią.

Amfibia sprzed 60 lat nadal ratuje powodzian i służy Wojsku Polskiemu. Następca? Dopiero w planach
19 wrz 2024

Transportery pływające (amfibie) PTS-M od wielu lat są używane w Wojsku Polskim a także w potrzebie niosą pomoc poszkodowanym w powodziach w Polsce. Skonstruowany w latach 60. XX wieku pojazd wciąż nie doczekał się następcy. To dobry sprzęt, ale ma swoje lata - powiedział PAP gen. Bogusław Bębenek, emerytowany szef polskich saperów.

Jak obliczyć nagrodę jubileuszową nauczyciela, co z godzinami nadmiarowymi i zastępstwami? RIO: Zasady jak przy ekwiwalencie za urlop wypoczynkowy
19 wrz 2024

Okazuje się, że obliczanie nagród jubileuszowych dla nauczycieli wywołuje wątpliwości prawne. Chodzi tu głównie o uwzględnianie godzin nadmiarowych. Wyjaśnień w tej sprawie udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. 

Transport z pomocą humanitarną zwolniony z opłat, w celu usprawnienia w dostarczaniu środków poszkodowanym w powodzi
18 wrz 2024

Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o zwolnieniu z poboru opłat pojazdów dostarczających pomoc humanitarną. Jest to reakcja ministerstwa na sytuację powodziową oraz w celu usprawnienia w dostarczaniu pomocy poszkodowanym w powodzi.

Jak nauczyciel może być wsparciem dla ucznia chorego na nowotwór?
17 wrz 2024

Gold September (Złoty Wrzesień) to Międzynarodowy Miesiąc Świadomości Nowotworów u Dzieci. W Polsce nawet 2,5 tys. dzieci w wieku szkolnym może być w trakcie leczenia onkologicznego. Jak nauczyciele mogą wspierać dzieci chore na nowotwór?

ZUS przypomina o specjalnym zasiłku. W przypadku zamknięcia szkoły, przedszkola lub żłobka
18 wrz 2024

ZUS informuje w związku z powodzią, że zgodnie z komunikatem Ministerstwa Edukacji Narodowej od 16 września 2024 r. zostały zawieszone zajęcia w szkołach i placówkach edukacyjnych w 4 województwach, które są najbardziej narażone na skutki powodzi. W sumie dotyczy to około 420 placówek. ZUS przypomina o prawie do zasiłku opiekuńczego.

 

Prawo do 10-dniowej nieobecności w pracy dla pracowników z terenów objętych powodzią
18 wrz 2024

Rząd wprowadza prawo do 10-dniowej nieobecności w pracy dla pracowników z terenów objętych powodzią. Pracownicy zachowają prawo do części wynagrodzenia, liczonego od pensji minimalnej. Natomiast PIP apeluje do pracodawców, by niezależnie od treści przepisów ustawy powodziowej i prawa pracy, w relacji z pracownikami byli elastyczni i z empatią podchodzili do ich potrzeb.

PFRON: Pomoc dla osób niepełnosprawnych poszkodowanych przez powódź
17 wrz 2024

PFRON uruchomił pomoc dla powodzian. Osoby z niepełnosprawnością poszkodowane przez powódź mogą uzyskać pomoc w ramach „Pomoc osobom niepełnosprawnym poszkodowanym w wyniku żywiołu lub sytuacji kryzysowych wywołanych chorobami zakaźnymi”.

Pomoc społeczna po powodzi: Zostałeś dotknięty powodzią? Sprawdź, jakie wsparcie Ci przysługuje
17 wrz 2024

Pomoc społeczna po powodzi. Dowiedz się, jak uzyskać wsparcie finansowe do 10 tys. zł na najpilniejsze potrzeby, oraz jak starać się o środki na odbudowę domu czy remont budynków gospodarczych. Nie zwlekaj – wniosek musisz złożyć w odpowiednim Ośrodku Pomocy Społecznej nie później niż 30 dni od zdarzenia. Sprawdź też informacje o pomocy dla osób z niepełnosprawnościami.

pokaż więcej
Proszę czekać...