Aktami prawa miejscowego są akty prawne uchwalane przez radę gminy, obowiązujące na terenie całej gminy. Zazwyczaj akty te mają postać uchwał. Wydanie przez radę gminy aktu miejscowego zawsze musi wynikać z określonego przepisu prawa, który uprawnia radę gminy do wydania tego aktu. W komparycji tej uchwały zawsze winna być podana podstawa prawna, na podstawie której uchwała ta jest podejmowana przez radę gminy.
Bardzo często w gminnych parkach, placach zabaw, boiskach itd. osoby korzystają z tych obiektów mogą się zapoznać z regulaminami, które obowiązują na nich. Regulaminy te określają sposób korzystania z tych obiektów. Regulaminy te to po prostu zbór nakazów i zakazów określających sposób korzystania z w/w obiektu. Regulaminy te są aktami prawa miejscowego, które są wydawane przez radę gminy na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 z późń. zm.), tj. organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Często spotyka się w tych regulaminach zapis, iż w przypadku naruszenia określonego zakazu lub nakazu, osoba naruszająca popełnia określone przestępstwo lub wykroczenia. Powstaje jednak wątpliwość, czy takie zapisy w w/w regulaminach winny się znajdować, gdyż z cytowanego wyżej przepisu nie wynika, aby rada gminy miała kompetencje do wprowadzania tego typu zapisów do tych regulaminów.
Zobacz również: Nadzór wojewody nad uchwałami jednostek pomocniczych gminy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 27 sierpnia 2015 r., sygn. akt: IV SA/Po 368/15 (LEX nr 1799971) stwierdził, iż: „uchwała wydana na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. nie może zawierać przepisów porządkowych - ich wydanie wymagałoby bowiem przyjęcia innej podstawy prawnej i wydania aktu innego niż przewidziany w art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. Nie może także przewidywać kar, albowiem uprawnienie do ich wprowadzenia ograniczone zostało przez ustawodawcę wyłącznie do trybu wydawania przez radę gminy przepisów porządkowych. Wprawdzie rada gminy może wprowadzać regulaminy korzystania z obiektów użyteczności publicznej zawierające zakazy i nakazy określonego zachowania się osób, to jednak zakazy te i nakazy nie mogą być zagrożone sankcjami karnymi w k.w. Wydając przepisy gminne na podstawie ogólnej normy kompetencyjnej określonej w art. 40 ust. 2 u.s.g. rada gminy nie może stanowić przepisów karnych, bowiem do ich stanowienia konieczne jest wyraźne upoważnienie ustawowe, którego art. 40 ust. 2 u.s.g. nie zawiera.”
Wynika z powyższego, iż rada gminy nie może w regulaminach gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej wprowadzać zapisów o charakterze porządkowym. Czyli nie może stanowić przepisów karnych, gdyż nie ma do tego kompetencji. Zatem jeżeli regulaminy takie zawierają w/w zapisy, to są one w tym zakresie wydane bez podstawy prawnej. Co też umożliwia unieważnienie danego regulaminu w zakresie dotyczącym sankcji karnych przewidzianych za naruszenie w/w nakazów i zakazów.
Polecamy serwis: Ustrój i jednostki