Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustrój i jednostki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Skarga na brak dostępności

Od niemal roku w polskim prawie funkcjonuje instytucja skargi na brak dostępności. Można by się spodziewać, że skargi tego typu, przynajmniej w pierwszych miesiącach, będą wpływać lawinowo. Tymczasem Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych odnotował wpływ zaledwie 25 skarg na brak dostępności, z czego zdecydowana większość posiadała wady formalne. Problem tkwi w nie do końca zrozumiałej procedurze. Złożenie skargi powinno być poprzedzone wnioskiem o zapewnienie dostępności.

Ustalanie granic gmin i miast, nowe miasta [projekt rozporządzenia]

Ile gmin, powiatów i województw znajduje się na mapie administracyjnej Polski? Jakie są ich granice? Ile miejscowości posiada status miasta? Pamiętajmy, by przytaczając powyższe dane uwzględniać rok, którego one dotyczą. Jak się bowiem okazuje, liczby te nie są stałe.

Czy rada gminy ustala podatek od deszczówki?

Pytanie: Czy rada gminy ustala podatek od deszczówki?

MF: instrukcja obsługi i szkolenie z Rejestru Umów Publicznych

Po zakończeniu prac nad rejestrem umów zostanie on udostępniony użytkownikom wraz z instrukcją obsługi funkcjonalności systemu – poinformowała minister finansów Magdalena Rzeczkowska. Jak dodała, resort planuje też szkolenie w tym zakresie.

Jak utworzyć młodzieżową radę gminy?

Przepisy ustrojowe nakładają na gminę obowiązek wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy - w tym wśród młodzieży. Jedną z form realizacji tego zadania jest utworzenie młodzieżowej rady gminy. W ten sposób przyznaje się młodzieży (w tym organizacjom młodzieżowym) możliwość bezpośredniego oddziaływania na życie publiczne lokalnej społeczności.

Rejestr Umów Publicznych nie wejdzie w życie 1 lipca 2022 r.

Rejestr Umów Publicznych nie wejdzie w życie od 1 lipca 2022 r. Stanie się to 1 stycznia 2023 r. Umowy wykazywane w Rejestrze Umów Publicznych będą miały wartość co najmniej 5000 zł. Sejm zwiększył więc limit minimalny dla umów wynoszący 500 zł.

Powołanie zastępcy wójta - obowiązek czy wolna wola

Władza na poziomie samorządu gminnego została podzielona pomiędzy organ kolegialny, jakim jest rada gminy, oraz organ monokratyczny, którym jest wójt. Ustawodawca, dostrzegając ryzyko związane z realizowaniem władzy wykonawczej jednoosobowo, wprowadził do systemu prawnego funkcję zastępcy wójta. Czy powołanie osoby na takie stanowisko jest jednak obowiązkowe oraz jakie konsekwencje mogą wynikać z braku powołania zastępcy?

Czy urząd miasta ma wprowadzać do rejestru informacje o umowach - aktach notarialnych dotyczących zbycia mienia komunalnego?

Jednostki samorządu terytorialnego mają prawnie zagwarantowaną możliwość zbywania mienia komunalnego.

Jaka pieczęć jest na upoważnieniu burmistrza dla pracowników urzędu miasta?

Na dokumencie upoważnienia wystawionym przez burmistrza pracownikowi urzędu na dole (pod treścią) widnieje podpis burmistrza.

Statut sołectwa - wymagania względem zawartości i trybu uchwalenia

Podstawą działania sołectwa jest statut. I chociaż ustawa o samorządzie gminnym wyraźnie wskazuje, co powinno się w nim znaleźć, często zdarzają się przypadki nieprawidłowych zapisów lub uchybień proceduralnych. Z reguły dotyczą one wkraczania w materię ustawową z próbą jej niedozwolonej modyfikacji.

Kiedy urząd może opóźnić udostępnienie informacji publicznej

Otrzymanie od jednego podmiotu kilkudziesięciu wniosków o udostępnienie informacji publicznej uzasadnia wydłużenie 14-dniowego terminu ustawowego na załatwienie wniosku.

Wójt nie może zarządzeniem zawiesić opłat w strefie płatnego parkowania

Czy powołując się na przepisy antycovidowe oraz przepisy ustawy o samorządzie gminnym (art. 41 ust. 2), burmistrz może wydać zarządzenie w sprawie czasowego odstąpienia od poboru opłat za parkowanie pojazdów w strefach płatnego parkowania?

Inspektor ochrony danych w Centrum Usług Wspólnych (CUW)

Czy można włączyć inspektora ochrony danych do wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych gmin, zaliczanych do sektora finansów publicznych?

Zwolnienie lekarskie radnego nie odracza terminu złożenia oświadczenia majątkowego

Oświadczenie majątkowe radnego. Radny nie złożył oświadczenia majątkowego do 30 kwietnia. Nie dotrzymał również wyznaczonego terminu dodatkowego. Niedopełnienie obowiązku wyjaśniał przebywaniem na zwolnieniu lekarskim od 26 marca do 23 czerwca. Czy radny straci mandat?

Komisja skarg, wniosków i petycji - kompetencje

Komisja skarg, wniosków i petycji nie posiada kompetencji do rozstrzygania pism czy decydowania o właściwości rady. I nie można jej nadać takich kompetencji w statucie jednostki.

Nie można przenieść uprawnienia wójta do wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu

Czy rada gminy może, w drodze uchwały, upoważnić kierownika jednostki organizacyjnej gminy do realizacji zadania wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu? Czy art. 18 ust. 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest przepisem lex specialis wobec art. 39 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym?

Poprawa efektywności energetycznej budynków w PPP

Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala osiągnąć wysoką efektywność energetyczną budynków użyteczności publicznej, co dzięki oszczędnościom wydatków na energię przekłada się na poprawę sytuacji finansowej samorządów oraz ochronę środowiska.

Potwierdzenie umowy dzierżawy przez wójta

Potwierdzenie umowy dzierżawy przez wójta - kiedy jest wymagane? Czy wójt powinien potwierdzać umowę dzierżawy, czy tylko te umowy, w których stronami nie są osoby spokrewnione? Czy wymagane jest prowadzenie rejestru potwierdzanych umów dzierżawy?

Wnioski o zasiedzenie składane przez gminę nie są informacją publiczną

Czy wójt ma obowiązek udostępnić informacje o składanych przez gminę wnioskach dotyczących zasiedzenia w trybie przepisów ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej?

10 nowych miast w 2021 r.

W 2021 r. status miasta uzyska 10 miejscowości. Większość z nich ma długą historię i w przeszłości posiadała już prawa miejskie.

Związki metropolitalne dla Łodzi i Pomorza? Omówienie senackich projektów

Od kilku lat funkcjonuje związek metropolitalny w województwie śląskim – Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Jej przykład inspiruje do utworzenia kolejnych tego typu podmiotów. W konsekwencji senatorowie zdecydowali się na wniesienie do Sejmu projektów ustaw odnoszących się do dwóch obszarów – powiązanych z Łodzią oraz z Trójmiastem.

Zapis sesji rady musi być dostępny cyfrowo

Od 23 września 2020 r. instytucje publiczne mają obowiązek dołączenia napisów oraz audiodeskrypcji do publikowanych przez siebie multimediów. To kolejny etap wdrażania dostępności cyfrowej przez podmioty publiczne.

Młodzieżowe rady gminy na nowo

W sierpniu 2020 r. do Sejmu trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym. Jego celem jest wzmocnienie pozycji młodzieżowych rad gmin, w tym poprzez wprowadzenie wyraźnej podstawy do finansowania ich inicjatyw. Jednak nie wszystkie postanowienia projektu powinny wzbudzać entuzjazm.

Sposób obliczania terminu na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego

Stanowisko sądów administracyjnych odnośnie sposobu obliczania terminu na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego, jest wyraźnie niejednolite. Szczególny problem, stanowi możliwość jego „wydłużenia”, gdy koniec terminu przypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy.

Rada gminy nie może głosować korespondencyjnie

Zdaniem Wojewody Śląskiego rada gminy – podobnie jak inne organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – nie może podejmować uchwał w trybie korespondencyjnym.

Odpowiedzialność gminy za długi spadkowe z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenie społeczne

Odpowiedzialność gminy za dług spadkodawcy względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ustalona decyzją organu ubezpieczeń społecznych, istnieje w granicach wartości aktywów spadku ujętych w spisie inwentarza lub w wykazie i nie ulega dalszemu ograniczeniu, bez względu na wartość długów spadkowych przewyższającą te aktywa.

Zawieszenie wójta w czynnościach służbowych tylko przez sąd?

Senat wystąpił z inicjatywą ustawodawczą dotyczącą możliwości zawieszenia wójta w czynnościach służbowych wyłącznie przez sąd.

Powołanie radnego do komisji wbrew jego woli

Żaden przepis ustawy nie nakłada na radę gminy obowiązku odebrania od radnego oświadczenia, czy wyraża zgodę na kandydowanie do składu określonej komisji – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny.

Czy można zaskarżyć uchwałę rady gminy zanim wejdzie ona w życie?

Zdaniem NSA można zaskarżyć naruszającą przepisy prawa uchwałę organu stanowiącego gminy, jeszcze przed upływem 14 dni od jej ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. O naruszeniu prawa można mówić już w dacie podjęcia uchwały a nie dopiero od dnia wejścia w życie.

Koronawirus a możliwość odbywania sesji on-line na podstawie specustawy

Uchwalona przez Sejm ustawa określana medialnie jako „tarcza antykryzysowa” przewiduje możliwość zwoływania i odbywania sesje organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość lub korespondencyjnie.

Koronawirus a sesje rad gmin w świetle nowych specprzepisów

Znowelizowane rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii nie wpływa na możliwości odbywania sesji przez rady gmin i udział w nich określonych osób niebędących radnymi.

Trudne zimy wymagają wyższych nakładów

Samorządowcy na akcję „Zima” od kilku lat mają zarezerwowane podobne środki finansowe. Łagodniejsze zimy wbrew pozorom nie oznaczają niższych wydatków. Najdroższe jest utrzymanie dróg. Szacując koszty i rezerwując środki różne miasta przyjmują różne strategie.

Usługi e-administracji - podsumowanie roku 2019

E-administracja cieszy się coraz większą popularnością wśród Polaków. Korzystamy m.in. z takich usług jak Twój e-PIT oraz możliwość wnioskowania online o dowód osobisty i środki z programu Rodzina 500 plus.

Uchwała w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej - co warunkuje jej ogłoszenie w dzienniku urzędowym

Z pozoru proste zagadnienie w praktyce okazuje się problematyczne. Rozstrzygnięcie, czy obowiązek ogłoszenia występuje w przypadku uchwały rady gminy w sprawie powołania nowej jednostki organizacyjnej, wbrew pozorom nie jest oczywiste i jednoznaczne. Co zatem decyduje o tym, że tylko niektóre uchwały w tym przedmiocie podlegają obowiązkowej publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym?

Niektóre gminy będą mogły dochodzić opłat dodatkowych za parkowanie nawet po upływie 5 lat

Urzędy skarbowe umarzały postępowania egzekucyjne ws. opłat dodatkowych za brak opłaty za postój w strefach płatnego parkowania po upływie 5-letniego terminu przedawnienia tych roszczeń, wskazanego w ustawie o drogach publicznych. Jedno z takich postanowień o umorzeniu zaskarżył Prezydent m.st. Warszawy, wskazując, że termin przedawnienia nie upłynął, bo zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej przerwały go czynności egzekucyjne zastosowane wobec dłużnika. W wyroku z 25 września 2019 r. zgodził się z nim Naczelny Sąd Administracyjny.

Spis powszechny ludności i mieszkań - nowe zadanie JST na rok 2021

W życie weszła uchwalona przez Sejm ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (dalej: ustawa spisowa). Zatem w kolejnych latach na obszarze Polski zostaną przeprowadzone dwa obowiązkowe spisy powszechne. Pierwszy, o którym pisaliśmy szerzej w poprzednim numerze GSiA, odbędzie się już w roku 2020 i będzie powszechnym spisem rolnym. Drugi, zaplanowany do przeprowadzenia w roku 2021, będzie dotyczył pozyskania aktualnych informacji o liczbie ludności i charakterystyce gospodarstw domowych oraz warunków mieszkaniowych i stanie zasobów mieszkaniowych i budynkowych na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego kraju. Choć temat spisu powszechnego planowanego na rok 2021 wydaje się odległy, już niebawem gminy powinny zacząć planować przeprowadzenie działań umożliwiających sprawne przeprowadzenie tak dużego przedsięwzięcia.

Uwagi mieszkańców zgłaszane podczas konsultacji społecznych w ankietach to także informacja publiczna

Wszystko co jest związane ze sprawowaniem władzy i mieści się w pojęciu spraw publicznych jest informacją publiczną w myśl ustawy o dostępie do informacji publicznej. Z wyłączeniem tajemnic prawnie chronionych, organ ma obowiązek udzielić pełnej i kompleksowej odpowiedzi na żądane we wniosku informacje – również w zakresie składanych przez mieszkańców uwag, wniosków i ankiet.

Zdobądź grant dla Twojej gminy! Trwa III runda naboru aplikacji do projektu Wspólny Plan

Potrzeby dokonania zmian w przestrzeni pojawiają się w wielu gminach. Często proponowana przez samorządy wizja zmian terenu, już na etapie końcowym zderza się z interesami mieszkańców i stanowi dla urzędników ogromne wyzwanie. Doprowadza to w konsekwencji do niepotrzebnych konfliktów. Odpowiedzią na to wyzwanie są, prowadzone w wielu gminach z powodzeniem, rozszerzone procesy konsultacji społecznych. Chodzi o aktywny dialog urzędników z mieszkańcami, zrealizowany w kreatywny i mniej formalny sposób.

Alkoholowe problemy gminy

Radni nadal mają problemy z prawidłowym formułowaniem treści uchwał w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży alkoholu na terenie gminy. Błędy polegają zarówno na powtarzaniu w ich treści zakazów już sformułowanych w ustawie czy regulowaniu spraw (np. powierzchnia sklepu), do których gminny organ stanowiący nie został upoważniony.

Usługi użyteczności publicznej w uchwale rady gminy

Przepisy ustawy o samorządzie gminnym upoważniają radę gminy do wydania aktu prawa miejscowego w sprawie określenia zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Delegacja ta jest sformułowana bardzo ogólnie. W praktyce rodzi wiele problemów.

Zmiany organizacyjne w radzie gminy oraz zwiększenie jej uprawnień kontrolnych wobec organu wykonawczego

W następstwie wejścia w życie ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych rada gminy oraz poszczególni radni uzyskali nowe uprawnienia kontrolne wobec organu wykonawczego. Przypominamy także zmiany wprowadzone w zakresie organizacji prac rady gminy.

Rada nie decyduje o budowie pomnika na prywatnym gruncie

Gmina jest uprawniona do podjęcia decyzji o wzniesieniu pomnika, korzystając ze swych uprawnień właścicielskich tylko w przypadku, gdy będzie on zlokalizowany terenie, którego wyłącznym właścicielem jest gmina. Niedopuszczalne jest więc podjęcie decyzji o wzniesieniu pomnika na nieruchomości, która nie jest w całości własnością gminy, z uwagi na brak podstawy prawnej do takiego działania.

Zmiany dotyczące niedochodzenia drobnych należności przez JST

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych nowelizuje m.in. przepis art. 59a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 869, dalej: u.f.p.) - dotyczący niedochodzenia drobnych należności cywilnoprawnych przypadających JST.

Charakter prawny uchwały określającej szczegółowe wymogi dotyczące raportu o stanie gminy

Uchwała rady gminy określająca szczegółowe wymogi dotyczące raportu o stanie gminy jest aktem wewnętrznie obowiązującym.

Pozycja ustrojowa Kierownika ZGK w aspekcie dostępu do informacji publicznej

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej nie jest organem władzy publicznej, gdyż w zakresie ustawy o dostępie do informacji publicznej jest on jedynie podmiotem reprezentującym podmiot zobowiązany tj. jednostkę organizacyjną gminy.

Przewodniczący nigdy nie może decydować za radę gminy

Przewodniczący rady gminy nie może samodzielnie decydować o rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji. Jest to wyłączna kompetencja rady.

Należy na nowo ustalić reguły zmiany granic gmin

Postulujemy uregulowanie zasad rozliczeń skutków procesów podziałowych, szczególnie rozliczeń finansowych i majątkowych pomiędzy gminami objętymi zmianami granic, zapewniającymi rekompensatę za poniesione nakłady i utracone mienie komunalne i dochody. Z Leszkiem Świętalskim, sekretarzem generalnym Związku Gmin Wiejskich RP, rozmawia Michał Cyrankiewicz

Ekspertyzy i opinie Kolegium prezydenta miasta jako informacja publiczna

Wyrokiem z dnia 22 stycznia 2019r. (IV SAB/Wr 194/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Związku Zawodowego Pracowników Urzędu Miejskiego W. na bezczynność Prezydenta W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

Na jakie zadania sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki w zakresie ochrony przeciwpożarowej?

Na jakie zadania sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki w zakresie ochrony przeciwpożarowej, jeśli budynek Ochotniczej Straży Pożarnej jest własnością gminy? Czy można wyremontować (rozbudować) garaż, pomieszczenia, w których przechowywany jest sprzęt OSP, zakupić taki sprzęt lub np. umundurowanie strażackie?

Zmiana interpretacji przez organy samorządowe

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) powinien zmienić wydaną przez siebie interpretację jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość. Do zmiany interpretacji nie jest konieczne wykształcenie się jednolitej linii w orzecznictwie sądów administracyjnych.