Kategorie

Rada gminy

Młodzieżowe rady gmin, powiatu i sejmiki województwa - Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację przepisów dotyczących samorządów lokalnych. Dzięki nowym rozwiązaniom, młode osoby będą miały szersze możliwości do angażowania się w życie publiczne i obywatelskie.
Czy do statutu gminy można wprowadzić zapis dopuszczający prowadzenie sesji w trybie zdalnym? Czy podobne rozwiązania można zastosować w odniesieniu do jednostek pomocniczych? W ostatnim czasie organy nadzorcze kwestionują taką praktykę i uchylają wydane w tej sprawie uchwały.
2 marca 2021 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa wzmacniającej rolę młodzieżowych rad przy jednostkach samorządu terytorialnego.
Czy w uchwale rady gminy, określającej zasady przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami, rada gminy może postanowić, że do uczestnictwa w konsultacjach uprawnieni są mieszkańcy gminy, którzy ukończyli 18 lat?
Czy rada gminy, podejmując uchwałę określającą godziny otwarcia i zamknięcia placówek handlowych i zakładów gastronomicznych, może postanowić, że placówki handlu detalicznego branży spożywczej mogą być otwierane i zamykane w dowolne dni tygodnia w przedziale czasowym całodobowym, z wyjątkiem placówek zlokalizowanych w budynkach wielomieszkaniowych, które mogą być czynne w dowolne dni tygodnia w przedziale czasowym 5.30 - 22.00?
Od kilku lat funkcjonuje związek metropolitalny w województwie śląskim – Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Jej przykład inspiruje do utworzenia kolejnych tego typu podmiotów. W konsekwencji senatorowie zdecydowali się na wniesienie do Sejmu projektów ustaw odnoszących się do dwóch obszarów – powiązanych z Łodzią oraz z Trójmiastem.
Od 23 września 2020 r. instytucje publiczne mają obowiązek dołączenia napisów oraz audiodeskrypcji do publikowanych przez siebie multimediów. To kolejny etap wdrażania dostępności cyfrowej przez podmioty publiczne.
Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, rada gminy nie może różnicować stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli opłata została ustalona metodą od gospodarstwa domowego. W szczególności niedopuszczalne jest w opinii Sądu, różnicowanie ze względu na wielkość tego gospodarstwa. 
W sierpniu 2020 r. do Sejmu trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym. Jego celem jest wzmocnienie pozycji młodzieżowych rad gmin, w tym poprzez wprowadzenie wyraźnej podstawy do finansowania ich inicjatyw. Jednak nie wszystkie postanowienia projektu powinny wzbudzać entuzjazm.
Zdaniem Wojewody Śląskiego rada gminy – podobnie jak inne organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – nie może podejmować uchwał w trybie korespondencyjnym.
Czy w podejmowanej przez radę gminy uchwale w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt należy regulować zagadnienia związane ze: wskazaniem urządzeń i środków, za pomocą których zwierzęta będą wyłapywane, określeniem środków do przewozu zwierząt, zapewnieniem (w razie potrzeby) pomocy lekarsko-weterynaryjnej, wskazaniem miejsca przetrzymywania wyłapanych zwierząt przed przewiezieniem do schroniska?
Kontroli sądowoadministracyjnej podlega nie tylko uchwała w sprawie stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ale także sposób jej procedowania przez radę gminy, w tym uzasadnienie projektu uchwały.
Czy rada gminy, podejmując uchwałę w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego (art. 40 ust. 9 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych), może ich wysokość różnicować na podstawie wprowadzonego przepisami tej uchwały kryterium „rodzaj nawierzchni drogi”?
Czy otrzymywanie przez radnego gminy wynagrodzenia wypłacanego ze środków budżetowych gminy za realizowane usługi stanowi wystarczającą podstawę do stwierdzenia, że mandat tego radnego wygasł w związku z art. 24f ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym?
Uchwała rady gminy dotycząca powołania i odwołania skarbnika wywołuje skutki w zakresie prawa publicznego jak też prawa pracy. Jednakże nawiązanie czy rozwiązanie stosunku pracy - także z powołania - jest czynnością, która nie podlega kontroli sądów administracyjnych.
Żaden przepis ustawy nie nakłada na radę gminy obowiązku odebrania od radnego oświadczenia, czy wyraża zgodę na kandydowanie do składu określonej komisji – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny.
Zdaniem NSA można zaskarżyć naruszającą przepisy prawa uchwałę organu stanowiącego gminy, jeszcze przed upływem 14 dni od jej ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. O naruszeniu prawa można mówić już w dacie podjęcia uchwały a nie dopiero od dnia wejścia w życie.
Uchwalona przez Sejm ustawa określana medialnie jako „tarcza antykryzysowa” przewiduje możliwość zwoływania i odbywania sesje organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość lub korespondencyjnie.
Znowelizowane rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii nie wpływa na możliwości odbywania sesji przez rady gmin i udział w nich określonych osób niebędących radnymi.
W najbliższą niedzielę planowane są wybory przedterminowe i uzupełniające w dziewięciu miejscowościach w Polsce. Zagrożenia związane z epidemią koronawirusa znacząco ograniczą możliwość udziału w głosowaniu - wskazuje RPO. Osoby poddane kwarantannie nie będą mogły wziąć w nim udziału. Tymczasem Konstytucja mówi o powszechnym charakterze wyborów
Rada gminy chce ustalić wójtowi miesięczny limit przebiegu kilometrów na jazdy lokalne. Czy rada gminy jest do tego uprawniona?
Powiat niebędący członkiem międzykomunalnego związku, do którego zadań należy organizacja transportu publicznego, postanowił transport ten dofinansować, dokonując wpłaty na rzecz związku. Jednocześnie statut związku nie przewiduje realizacji zadań innych JST w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Czy w takiej sytuacji powiat może dokonać takiej wpłaty?
Czy skargę na działania przewodniczącego komisji rady gminy rozpatruje rada gminy, w trybie przewidzianym przepisami ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego?
Czy projekt uchwały rady gminy podejmowanej na podstawie art. 443 ust. 4 ustawy z 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, określającej zasady udzielania dotacji spółkom wodnym, powinien zostać przedłożony prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w trybie art. 7 ust. 3 i ust. 3a ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej?
Czy w uchwale dotyczącej diet dla radnych, podejmowanej na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 10 ustawy z 8 marca 1990 r. rada gminy może wskazać imiennie wiceprzewodniczącego rady gminy, do którego kompetencji należeć będzie określanie przewodniczącemu rady miejskiej terminu i miejsca wykonania zadania oraz miejscowości rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej?
Zarząd powiatu uchwałą odwołał dyrektora centrum usług wspólnych (CUW) bez zachowania okresu wypowiedzenia, na podstawie art. 52 § 1 pkt 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. Następnie wojewoda stwierdził nieważność uchwały, uzasadniając, że dyrektor był jednocześnie radnym gminy, która nie wyraziła zgody na rozwiązanie z nim stosunku pracy. Pomimo tego zarząd powiatu powierzył stanowisko dyrektora CUW innej osobie. Następnie podjął on uchwałę o upoważnieniu nowego pracownika do wydawania w imieniu zarządu decyzji administracyjnych oraz załatwiania w jego imieniu spraw z zakresu zarządzania drogami powiatowymi szczegółowo opisanym w uchwale. Wojewoda stwierdził nieważność tej uchwały. Ponadto zarzucił zarządowi, że ten, nie czekając na rozstrzygnięcie prawidłowości odwołania dyrektora, nie wstrzymał się od dokonywania jakichkolwiek czynności związanych z powołaniem nowego dyrektora oraz udzielił mu upoważnienia do działania w imieniu zarządu powiatu.
Urzędy skarbowe umarzały postępowania egzekucyjne ws. opłat dodatkowych za brak opłaty za postój w strefach płatnego parkowania po upływie 5-letniego terminu przedawnienia tych roszczeń, wskazanego w ustawie o drogach publicznych. Jedno z takich postanowień o umorzeniu zaskarżył Prezydent m.st. Warszawy, wskazując, że termin przedawnienia nie upłynął, bo zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej przerwały go czynności egzekucyjne zastosowane wobec dłużnika. W wyroku z 25 września 2019 r. zgodził się z nim Naczelny Sąd Administracyjny.
Czy rada gminy w uchwale podjętej na podstawie art. 37b ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym może postanowić, że diety sołtysów będą zróżnicowane co do wysokości? W naszej gminie sołectwa są różnej wielkości, mają różną liczbę ludności, więc i obowiązki sołtysów są zróżnicowane.
Czy rada gminy może w regulaminie korzystania z cmentarza komunalnego postanowić, że administracja cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, działania czynników atmosferycznych, aktów wandalizmu oraz za kradzieże rzeczy pozostawionych bez nadzoru?
Czy rada gminy może w uchwale określić zasady, na których gmina będzie przejmować własność wybudowanych przez mieszkańców urządzeń wodociągowych? Taka uchwała miałaby regulować m.in. zasady ustalania nakładów (wycena) poniesionych na ich wybudowanie przez inwestora?
Czy w uchwale rady gminy w sprawie przysługujących radnym diet można zapisać, że z ryczałtowej diety przyznanej przewodniczącemu rady nie będą dokonywane potrącenia?
Czy uchwalając akt prawa miejscowego rada gminy może postanowić, że będzie on miał wsteczną moc obowiązującą? Zawarte w projekcie takiej uchwały przepisy wprowadzające przewidują, że „uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) z mocą obowiązująca od dnia 1 stycznia 2019 r.”?
Brak przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki pomocniczej poprzedzających podjęcie uchwały w sprawie nadania jednostce pomocniczej statutu stanowi istotne naruszenie art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i skutkuje stwierdzeniem nieważności takiej uchwały w całości.
Radni nadal mają problemy z prawidłowym formułowaniem treści uchwał w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży alkoholu na terenie gminy. Błędy polegają zarówno na powtarzaniu w ich treści zakazów już sformułowanych w ustawie czy regulowaniu spraw (np. powierzchnia sklepu), do których gminny organ stanowiący nie został upoważniony.
W poniedziałek (30 września) mija termin na przekazanie wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego. Najbliższe dni to zatem ostatni dzwonek na przeprowadzenie zebrań wiejskich w sprawie uchwalenia wniosku.
Podwyższenie opłaty za wyżywienie oraz za pobyt dziecka w gminnym żłobku nie z mocą wsteczną. Radni mogą nadać moc wsteczną uchwale, wyłącznie gdy ma korzystne skutki dla jej adresatów.
Przepisy ustawy o samorządzie gminnym upoważniają radę gminy do wydania aktu prawa miejscowego w sprawie określenia zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Delegacja ta jest sformułowana bardzo ogólnie. W praktyce rodzi wiele problemów.
W następstwie wejścia w życie ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych rada gminy oraz poszczególni radni uzyskali nowe uprawnienia kontrolne wobec organu wykonawczego. Przypominamy także zmiany wprowadzone w zakresie organizacji prac rady gminy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku potwierdził, że sądy administracyjne nie rozpatrują skarg na uchwały rad gmin podjęte w postępowaniu skargowo-wnioskowym.
Gmina jest uprawniona do podjęcia decyzji o wzniesieniu pomnika, korzystając ze swych uprawnień właścicielskich tylko w przypadku, gdy będzie on zlokalizowany terenie, którego wyłącznym właścicielem jest gmina. Niedopuszczalne jest więc podjęcie decyzji o wzniesieniu pomnika na nieruchomości, która nie jest w całości własnością gminy, z uwagi na brak podstawy prawnej do takiego działania.
Odmowa ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej wymaga uwzględnienia stanu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych na terenie gminy oraz potrzeb i możliwości rozwoju gminy wynikających z ustaleń studium.
Przewodniczący rady gminy nie może samodzielnie decydować o rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji. Jest to wyłączna kompetencja rady.
Czy Komisja Rewizyjna (z Rady Gminy) może kontrolować Gminny Ośrodek Zdrowia? Jeśli tak, to w jakim zakresie, skoro GOZ finansowany jest ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia... Gmina jest jedynie organem tworzącym Gminny Ośrodek Zdrowia.
Zgodnie z art. 16 ustawy o samorządzie gminnym kadencja rady liczy się od dnia wyborów. Najbliższe wybory mają się odbyć w dniu 21 października 2018 r. A zatem w dniu 22 października jest nowa rada, a stara nie działa. Czy jest dopuszczalne aby Przewodniczący obecnej rady zwołał posiedzenie tej rady na dzień 24 października czyli po dniu wyborów, kiedy zgodnie z w/w artykułem ustawy jest już nowa rada?
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim odpowiedział na pytanie czy komisja rewizyjna rady gminy może kontrolować spółki komunalne.
Czy rada gminy, podejmując uchwałę na podstawie art. 146 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, może postanowić, że stawka opłaty, którą zobowiązani są wnieść właściciele z tytułu wzrostu wartości ich nieruchomości spowodowanej wybudowaniem infrastruktury technicznej (droga, wodociąg itp.), wynosi zero procent?
Prawodawca obowiązkiem ogłaszania rozkładów jazdy na przystankach i dworcach obarczył ich właścicieli i zarządców, a tym samym rada gminy nie może w uchwale przerzucać tego obowiązku na przewoźnika.
Czy rada gminy ma obowiązek podjąć uchwałę stwierdzającą złożenie ślubowania przez wójta?
Czy rada gminy, podejmując uchwałę na podstawie art. 146 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, może postanowić, że stawka opłaty, którą zobowiązani są wnieść właściciele z tytułu wzrostu wartości ich nieruchomości spowodowanej wybudowaniem infrastruktury technicznej (droga, wodociąg itp.), wynosi zero procent?
Kto i kiedy zwołuje sesję inauguracyjną? Jaki jest jej porządek i kto prowadzi obrady? Wybory samorządowe 2018 r. zakończyły się, czas na sesje inauguracyjne nowych rad.