Realizacja zadań z zakresu świadczeń rodzinnych – jak sporządzić sprawozdanie zgodnie z nowym rozporządzeniem?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych weszło w życie 12 kwietnia 2013 r. Rozporządzenie reguluje kwestie w zakresie terminu oraz sposobu sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 kwietnia 2013 r. w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych (dalej: rozporządzenie) poprzedzone było rozporządzeniem Rady Ministrów z 23 maja 2006 r. w sprawie trybu przekazywania środków finansowych na wypłaty świadczeń rodzinnych oraz sposobu sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych. Wprowadzenie zmiany w postaci nowego rozporządzenia zostało jednak wymuszone m.in.:

1. wejściem w życie:
• ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzającej zmiany m.in. w zakresie świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego;
• ustawy z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz
• rozporządzenia Rady Ministrów z 10 sierpnia 2012 r. w sprawie wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny oraz wysokości świadczeń rodzinnych,

2. koniecznością uszczegółowienia zakresu kosztów obsługi, by ułatwić pozyskanie wojewodom informacji umożliwiających racjonalne rozdzielenie środków z budżetu państwa.

W załączniku nr 1 w stosunku do rozporządzenia Rady Ministrów z 23 maja 2006 r. w sprawie trybu przekazywania środków finansowych na wypłaty świadczeń rodzinnych oraz sposobu sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych wprowadzono następujące zmiany:

1. w części A:

• dodano wiersze od 5.1 do 5.4 wskazujące podstawę wypłacenia świadczenia pielęgnacyjnego, w związku z wejściem w życie ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw,
• dodano wiersz 6 dotyczący dodatku do świadczenia pielęgnacyjnego przysługującego od dnia 1 stycznia 2013 r. na podstawie art. 12 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw,
• dodano wiersz 7 dotyczący specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługującego od dnia 1 stycznia 2013 r. na podstawie art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw,
• w wierszu 8 uwzględniono, że zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw, od dnia 1 stycznia 2013 r. do świadczeń opiekuńczych zalicza się: zasiłek pielęgnacyjny, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz świadczenie pielęgnacyjne, a także w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do 30 czerwca 2013 r. - dodatek do świadczenia pielęgnacyjnego przysługujący na podstawie art. 12 ww. ustawy.

Należy pamiętać, że zmiany te spowodowały zmianę numeracji kolejnych wierszy w tej części sprawozdania.

2. w części B:

•  rozdzielono składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ze względu na rodzaj świadczenia, od którego są one opłacane i którego wysokość jest podstawą wymiaru składki, dookreślając, że wiersz 1 dotyczy składek za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne, a wiersz 3 – za osoby pobierające specjalny zasiłek opiekuńczy,
• rozdzielono składki na ubezpieczenie zdrowotne ze względu na rodzaj świadczenia, od którego są one opłacane i którego wysokość jest podstawą wymiaru składki, dookreślając, że wiersz 2 dotyczy składek za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne, a wiersz 4 – za osoby pobierające specjalny zasiłek opiekuńczy,
• w wierszu 5 uwzględniono, że od dnia 1 stycznia 2013 r. za osobę pobierającą świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy wójt, burmistrz lub prezydent miasta opłaca składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne od podstawy odpowiadającej wysokości odpowiednio świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego.

Zmiany te spowodowały zmianę numeracji kolejnych wierszy w tej części sprawozdania.

Zobacz serwis: Opieka społeczna

3. w części C:

• dodano wiersz 5, w związku z wprowadzeniem ustawą z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów wygaszania należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych w przypadku śmierci świadczeniobiorcy.

4. w części D:

• dodano wiersz 6 dotyczący dodatku do świadczenia pielęgnacyjnego przysługującego od dnia 1 stycznia 2013 r. na podstawie art. 12 ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw,
• dodano wiersz 7 dotyczący specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługującego od dnia 1 stycznia 2013 r. na podstawie art. 1 pkt 4 ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw,
• w wierszu 8 uwzględniono, zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw, że od dnia 1 stycznia 2013 r. do świadczeń opiekuńczych zalicza się: zasiłek pielęgnacyjny, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz świadczenie pielęgnacyjne, a także dodatek do świadczenia pielęgnacyjnego przysługujący na podstawie art. 12 ww. ustawy.

Zmiany te spowodowały zmianę numeracji kolejnych wierszy w tej części sprawozdania.

5. w części E:

• usunięto kolumny dotyczące koordynacji świadczeń rodzinnych – w wyniku analizy uznano, że świadczenia rodzinne wypłacane ze środków własnych gminy zgodnie z art. 15a i 22a ustawy podlegające koordynacji stanowią znikomą liczbę świadczeń wypłacanych ze środków własnych gminy.

6. w części F:

• dodano wiersze od 4.1.1. do 4.4.2. oraz od 5.1.1. do 5.4.2. obrazujące rodzaje wydatków na obsługę świadczeń rodzinnych – wydatki te dotyczą:
- wynagrodzeń osób zatrudnionych na umowę o pracę, w tym wydatki na fakultatywne składowe wynagrodzenia,
- wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, w tym wydatki na fakultatywne składowe wynagrodzenia,
- inwestycji,
- pozostałych grup wydatków.

Taki podział wydatków ma ułatwić kontrolę wojewodom w zakresie gospodarności środkami publicznymi przez organy samorządu terytorialnego oraz umożliwić ministrowi
pozyskanie informacji o sposobie realizacji zadań z zakresu świadczeń rodzinnych.

Ponadto, biorąc pod uwagę, że w sprawozdaniu wykazuje się liczbę osób realizujących świadczenia rodzinne w zależności od typów zatrudnienia, konieczna jest informacja o wydatkach związanych z poszczególnymi typami zatrudnienia,

• dodano wiersz 7 dotyczący liczby m2 lokalu, w którym realizowane są zadania z zakresu świadczeń rodzinnych, w związku z koniecznością identyfikacji kompletnych wydatków związanych z realizacją zadania i obliczenia przeciętnych składowych kosztów obsługi świadczeń rodzinnych, jakimi są m.in. wydatki administracyjne związane z utrzymaniem lub wynajmem lokalu,
• przeniesiono z części G informację na temat liczby osób realizujących świadczenia rodzinne, w celu powiązania jej z informacją o wydatkach na wynagrodzenia tych osób, co ułatwi przeprowadzenie kompletnej analizy,
• dostosowano brzmienie przypisu nr 2 określającego tytuł rozdziału klasyfikacji budżetowej do obowiązujących przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Zobacz serwis: Finanse

7. w części G:

• dodano wiersze 1-1.1.2, w związku z koniecznością uzupełnienia informacji o realizacji świadczeń rodzinnych o krok inicjujący postępowanie o przyznanie świadczeń rodzinnych, tj. o liczbę wniosków dotyczących świadczeń rodzinnych,
• dodano wiersz 5 dotyczący liczby spraw, w których wygaszono nienależnie pobrane świadczenia rodzinne, w związku z wprowadzeniem ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów wygaszania należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych w przypadku śmierci świadczeniobiorcy,
• usunięto informację na temat liczby osób realizujących świadczenia rodzinne, w związku z przeniesieniem odpowiednich wierszy do części F sprawozdania.

Te zmiany wiążą się również ze zmianą numeracji innych wierszy w tej części sprawozdania.

8) w części H:

• w wierszach 1.2.-1.6., 2.2-2.6, 3.2.-3.6. oraz 4.2.-4.6. zmieniono przedziały dochodowe, w związku z wejściem w życie z dniem 8 września 2012 r. rozporządzenia Rady Ministrów z 10 sierpnia 2012 r. w sprawie wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny oraz wysokości świadczeń rodzinnych, w którym określone zostały obowiązujące od dnia 1 listopada 2012 r. wysokości zasiłków rodzinnych oraz kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń rodzinnych oraz w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. ustawy z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. poz. 1255), wprowadzającej kryterium dochodowe uprawniające do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka.

W załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z 23 maja 2006 r. w sprawie trybu przekazywania środków finansowych na wypłaty świadczeń rodzinnych oraz sposobu sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych wprowadzono następujące zmiany:

1. w części A i B dookreślone zostały nazwy tabeli, zastąpiono formularze z serii E przez dokumenty SED z serii F, R oraz H, a także dodano Chorwację do spisu państw
stosujących przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (w związku z planowanym przystąpieniem tego państwa do Unii Europejskiej z dniem 1 lipca 2013 r.),

2. w części C:

• usunięto informację na temat liczby osób realizujących zadania z zakresu koordynacji świadczeń rodzinnych, w związku z przeniesieniem odpowiednich wierszy do części E sprawozdania,
• dodano liczbę wystawionych tytułów egzekucyjnych (w tym zastępczych tytułów egzekucyjnych na wniosek instytucji zagranicznych).

3. w części E:

• dodano wiersze od 3.1.1 do 3.4.2 oraz od 4.1.1 do 4.4.2 obrazujące rodzaje wydatków na obsługę świadczeń rodzinnych – wydatki te dotyczą:
- wynagrodzeń osób zatrudnionych na umowę o pracę, w tym wydatki na fakultatywne składowe wynagrodzenia,
- wynagrodzeń osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne, w tym wydatki na fakultatywne składowe wynagrodzenia,
- inwestycji,
- pozostałych grup wydatków.

• przeniesiono z części C informacje na temat liczby osób realizujących zadania z zakresu koordynacji świadczeń rodzinnych, w celu powiązania jej z informacją o wydatkach na wynagrodzenia osób realizujących świadczenia rodzinne, co ułatwi przeprowadzenie kompletnej analizy,
• dodano wiersz dotyczący liczby m2 lokalu, w którym realizowane są zadania z zakresu świadczeń rodzinnych, w związku z koniecznością identyfikacji kompletnych wydatków związanych z realizacją zadania i obliczenia przeciętnych składowych kosztów obsługi świadczeń rodzinnych, jakimi są m.in. wydatki administracyjne związane z utrzymaniem lub wynajmem lokalu,
• dostosowano brzmienie przypisu nr 1 określającego tytuł rozdziału klasyfikacji budżetowej do obowiązujących przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Ponadto, w związku z przekazywaniem sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych finansowanych z budżetu państwa
oraz budżetów gmin wyłącznie w wersji elektronicznej, we wzorze sprawozdania zmieniono zapis „Pieczęć organu sporządzającego sprawozdanie” na „Dane organu  sporządzającego sprawozdanie”.

Masz wątpliwości? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 kwietnia 2013 r. w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych (Dz.U. z 2013 r., poz. 441).

Sektor publiczny
W lasach zwiększone ryzyko powstania pożaru. O czym pamiętać w majówkę?
30 kwi 2024

W majówkę w lesie powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Gdzie ryzyko pożaru jest największe?

Czy bon energetyczny będzie opodatkowany? Pojawi się uzupełnienie przepisów ustawy
30 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została już przygotowana, a więc znane są warunki, na jakich będzie przyznawane to nowe świadczenie. Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska deklaruje również, że nie ma planów opodatkowania beneficjentów bonu energetycznego, a odpowiednie uzupełnienie znajdzie się w ustawie.

Jest nowy prezes ZUS. Kim jest Zbigniew Derdziuk?
30 kwi 2024

Zbigniew Derdziuk rozpoczął pracę na stanowisku prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - poinformował we wtorek ZUS. Akt powołania wręczyli Derdziukowi wiceminister rodziny Sebastian Gajewski oraz przewodniczący Rady Nadzorczej ZUS Liwiusz Laska.

Co robić w majówkę w Warszawie? Będzie dużo atrakcji
30 kwi 2024

Majówka w Warszawie. Jakie atrakcje czekają na warszawiaków i turystów w czasie długiego majowego weekendu? 

Eksperci ostrzegają: Ceny kakao będą dalej rosnąć. Konsekwencje dla rynku spożywczego i kosmetycznego
29 kwi 2024

Cena kakao na rynku jest w stanie stałego wzrostu, a prognozy nie napawają optymizmem. Według raportu UCE Research i WSB Merito, do końca roku cena kakao może przekroczyć 12-13 tysięcy dolarów za tonę, a nawet zbliżyć się do 15 tysięcy dolarów. Obecnie już przekracza 11 tysięcy dolarów za tonę. Co stoi za tym trendem i jakie konsekwencje to niesie?

Tak będzie wyglądała majówka w stolicy. Przegląd najważniejszych wydarzeń
29 kwi 2024

Zbliża się długi majowy weekend, a Warszawa szykuje się na wiele uroczystości i wydarzeń. Oto przegląd najważniejszych wydarzeń, które odbędą się w stolicy w najbliższych dniach.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Jest projekt ustawy.
29 kwi 2024

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Zapobiegnie to wzrostowi kosztu ich odbioru oraz nielegalnemu porzucaniu śmieci. Samorządy będą też mogły otrzymać więcej środków z budżetu na likwidację nielegalnych wysypisk.

Bon energetyczny przyjęty przez rząd. Ma mieć wartość od 300 do 1200 zł, przy progach dochodowych 2500 lub 1700 zł na osobę w gospodarstwie
29 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów. Jak wynika z nowych regulacji bon energetyczny będzie świadczeniem dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Wartość bonu energetycznego to przedział od 300 do 1200 zł.

Jak zapłacić 100 zł zamiast 460 zł za bilet z Warszawy do Wiednia? Rusza wielka akcja PKP Intercity
29 kwi 2024

Ministerstwo Infrastruktury informuje o kampanii "20 tysięcy biletów na 20 lat Polski w Unii Europejskiej", która inauguruje obchody rocznicy 20-lecia obecności Polski w UE w obszarze infrastruktury. W ramach promocyjnej oferty PKP Intercity będzie można nawet za 20 proc. ceny regularnej udać się pociągiem do Wiednia, Pragi, Berlina czy Budapesztu.

Majówka z mObywatelem. Zobacz, jak wykorzystać aplikację w hotelu, pociągu czy wypożyczalni sprzętu sportowego
29 kwi 2024

W okresie majówki, kiedy większość z nas planuje odpoczynek i wyrusza w podróż, warto pamiętać o wygodnych i bezpiecznych narzędziach. Aplikacja mObywatel to nie tylko cyfrowy portfel na dokumenty, ale także wszechstronny asystent, który ułatwia codzienne życie. Dlaczego warto spędzić majówkę z mObywatelem?

pokaż więcej
Proszę czekać...