Komisja Wychowania Katolickiego KEP: Wyłączenie oceny z religii lub etyki ze średniej ocen - niesprawiedliwe i dyskryminujące

Komisja Wychowania Katolickiego KEP: Wyłączenie oceny z religii lub etyki ze średniej ocen - niesprawiedliwe / Shutterstock

Na posiedzeniu 13 lutego 2024 r. Komisja Wychowania Katolickiego KEP wyraziła "sprzeciw wobec zapowiedzi zmian dotyczących organizacji lekcji religii w szkołach". Oświadczyła m.in, że wyłączenie oceny z religii lub etyki ze średniej ocen jest "działaniem niesprawiedliwym".

Zmiany w organizacji lekcji religii w szkołach. Oświadczenie Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski

W czasie posiedzenia w Warszawie Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski "wyraziła głębokie zaniepokojenie i sprzeciw wobec informacji płynących ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej zapowiadających zmianę w organizacji lekcji religii". W wydanym oświadczeniu podała, że obawy są poparte głosem Rady Szkół Katolickich przy Konferencji Episkopatu Polski i dyrektorów wydziałów katechetycznych w diecezjach.

W tekście opublikowanym na stronie KEP, członkowie Komisji powołali się m.in. na Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce z 20 VI 2001 r. Podkreślili, że "nauczanie religii na terenie szkoły publicznej wynika z podstawowych praw człowieka, zwłaszcza z prawa do wolności religijnej, z prawa do wykształcenia (obejmującego nauczanie i wychowanie) oraz z prawa rodziców do nauczania i wychowania zgodnie z ich przekonaniami religijnymi".

Według członków Komisji, "wszelkie zmiany odnośnie do organizacji lekcji religii w szkole publicznej winny dokonywać się zgodnie z obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi, których nauczanie religii odbywa się w szkole". W tym kontekście wskazali na rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zaznaczyli, że zgodnie z nim, "do redukcji wymiaru godzin może dojść jedynie za zgodą biskupa diecezjalnego Kościoła Katolickiego albo władz zwierzchnich pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych".

"Obowiązuje też zasada dwustronnej regulacji stosunków między państwem a Kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, która wynika z art. 25 ust. 4-5 Konstytucji RP" - podkreślono w oświadczeniu.

Ważne

Komisja oceniła, że "działaniem niesprawiedliwym" jest wyłączenie oceny z religii lub etyki ze średniej ocen. Zaznaczyła, że uczeń powinien być "wynagrodzony za swoją pracę", a ponadto ocena spełnia także "funkcję motywacyjną".
Za "krzywdzący i dyskryminujący" uznali "zamiar umieszczania zajęć lekcji religii na pierwszej i ostatniej godzinie, wyłączenia oceny z religii ze średniej ocen i nie umieszczania rocznej oceny z religii lub etyki na świadectwie szkolnym".

Odnosząc się do zapowiedzi redukcji tygodniowego wymiaru godzin Komisja podkreśliła, że "wraz z wartością religijną nauczanie religii w szkole ma ogromne znaczenie wychowawcze i mocno wspiera wychowawczą rolę szkoły". Wskazała, że "szkolna lekcja religii wychowuje do takich wartości jak miłość bliźniego, międzyludzka solidarność i potrzeba sprawiedliwości, otwartość na drugiego człowieka i tolerancja, empatia, współpraca i zgoda". Wszystkie te wartości - jak czytamy w oświadczeniu - zapisane są w dokumentach programowych dotyczących lekcji religii.

Członkowie Komisji zaznaczyli też, że lekcja religii w szkole ma "wielką wartość kulturową", m.in. pomaga zrozumieć "naszą kulturę, która ma korzenie chrześcijańskie".

Co z nauczycielami religii?

Komisja Wychowania Katolickiego wyraziła też "głęboką obawę" o "tysiące nauczycieli religii, którzy przy redukcji tygodniowego wymiaru zajęć o połowę mogą stracić pracę i utrzymanie". Nauczyciele, jak zaznaczono, są dobrze przygotowani do swojej pracy, mają odpowiednie wykształcenie, zgodne ze standardami wyznaczonymi przez ministerstwo.

W imieniu Komisji Wychowania Katolickiego KEP pod oświadczeniem podpisał się przewodniczący Wojciech Osial.

Ks. prof. Tomasik: niewliczanie oceny z religii i etyki do średniej jest dyskryminacją

Ksiądz prof. Piotr Tomasik, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w czasie konferencji prasowej 15 lutego 2024 r. w Warszawie, był pytany o przygotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projekt nowelizacji dotyczącej prac domowych, w którym planuje się m.in. wyłączenie tylko lekcji religii i etyki z wliczania do średniej ocen.

"Tego rodzaju decyzja dla uczniów chodzących na religie i etykę ma charakter dyskryminacyjny" - ocenił konsultor KEP. Zwrócił uwagę, że nowelizacja nie wyłącza ze średniej na przykład zajęć dodatkowych.

Ks. profesor Tomasik zaznaczył, że "oceny z religii i etyki są odpowiednio skodyfikowane w przepisach Kościoła katolickiego oraz poszczególnych związków wyznaniowych. Dodał, że niewliczanie ich do średniej jest lekceważeniem wysiłku uczniów, którzy w tych zajęciach uczestniczą.

Wyjaśnił, że "jeżeli uczeń chodzi na mniej przedmiotów, to jest mniejsza dzielna, przez którą dzieli się sumę jego ocen". "W związku z tym, uczeń, który nie chodzi na religię czy etykę sumę swoich ocen ma podzieloną przez mniejszą liczbę przedmiotów, dokładnie tak samo, jak osoby zwolnione na przykład z lekcji wychowania fizycznego" - powiedział konsultor Episkopatu. Jak zaznaczył, "średnia arytmetyczna uwzględnia, że ktoś na jakiś przedmiot nie chodzi".

Odnosząc się do planów zmniejszenia lekcji religii w szkołach z dwóch godzin do jednej w tygodniu, ks. prof. Tomasik przypomniał, że „ustawa o systemie oświata wyraźnie wskazuje, że zmiany można dokonać, ale tylko w porozumieniu z władzami Kościołów i związków wyznaniowych". "Takiego projektu nie ma na razie w obiegu prawnym i konsultacyjnym" - zauważył.

Dopytywany, na ile kwestię godzin religii reguluje Konkordat, wyjaśnił, że zapisano w nim, iż zmiany regulacji między Kościołem a państwem będą odbywały się w duchu porozumienia, negocjacji.

Przypomniał, że zgodnie z jego zapisami "program nauczania religii katolickiej oraz podręczniki opracowuje władza kościelna i podaje je do wiadomości kompetentnej władzy państwowej". "Ten program i podręczniki są napisane do dwóch godzin tygodniowo. Wszelka zmiana wymaga także zmiany programu, a to odbywa się sukcesywnie" - zwrócił uwagę ks. prof. Tomasik.

Ważne

Zgodnie z obecnymi przepisami prawnymi w Polsce lekcje religii odbywają się w grupach o liczebności minimum 7 osób. Nauczanie religii w prawie państwowym traktowane jest jako fakultatywne, decyzja w tej kwestii nie musi być ponawiana rokrocznie, ale może być zmieniona.

Aktualnie nauczanie religii odbywa się w wymiarze 2 godzin lekcyjnych lub zajęć przedszkolnych tygodniowo. Zmniejszenie liczby godzin może odbyć się jedynie za pisemną zgodą biskupa diecezjalnego. "Biskup diecezjalny wydając zgodę na zmniejszenie liczby godzin nauczania religii wydaje w formie decyzji jednostkowej dla konkretnej szkoły, czy danych klas w placówce edukacyjnej na dany rok szkolny. Nie jest to decyzja ogólna" - wyjaśnił ks. prof. Tomasik.

Ks. prof. Tomasik był też dopytywany o słowa minister edukacji Barbary Nowackiej, która 13 grudnia w TVN24 powiedziała, że dwie godziny lekcji religii "to jest przesada". Zapowiedziała, że proponuje ograniczyć lekcje religii do jednej godziny płatnej z budżetu państwa. Jeżeli będzie decyzja samorządu, rodziców, że chcieliby tych godzin więcej, będzie to ich decyzja, w tym - decyzja finansowa" - zaznaczyła Nowacka.
"Jeżeli lekcja odbywa się w ramach szkoły publicznej, to szkoła finansuje całość edukacji" - podkreślił ks. prof. Tomasik. Zaznaczył, że katolicy płacą w kraju podatki i subwencja oświatowa, z której wypłacane są pensje nauczycieli jest także z podatków katolików, w związku z tym, nie bardzo rozumiem, jak da się tego rodzaju koncepcję współfinansowania pogodzić z polskim porządkiem prawnym".

 

Co planuje Ministerstwo Edukacji Narodowej

Pod koniec stycznia 2024 do konsultacji trafił projekt nowelizacji dotyczącej prac domowych. Znalazły się w nim także zapisy prowadzące do rezygnacji z wliczania do średniej ocen rocznych lub końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć religii i etyki.

W uzasadnieniu do projektu przypomniano, że nie są to zajęcia obowiązkowe: uczeń może chodzić na religię, może chodzić na etykę, może chodzi zarówno za religię i etykę, jak i nie chodzić na żadne z tych zajęć. "W związku z tym, że zajęcia religii i etyki nie są zajęciami, na które uczeń jest obowiązany uczęszczać, nieuzasadnione jest, aby roczna lub końcowa ocena klasyfikacyjna z tych zajęć miała wpływ na średnią uzyskanych ocen" - czytamy.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 września 2024 r. (PAP)
Autorka: Paulina Kurek
pak/ mir/

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Sektor publiczny
Spadkobiercy inkasenta podatkowego nie są uprawnieni do otrzymywania wynagrodzenia prowizyjnego po jego śmierci (stanowisko RIO)
16 maja 2024

Spadkobiercy inkasenta podatkowego nie są uprawnieni do otrzymywania wynagrodzenia prowizyjnego po jego śmierci. Takie stanowisko wydała Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO) w Kielcach. Poniżej szczegóły dotyczące tej sprawy.

Dopłaty bezpośrednie 2024 - termin naboru wniosków wydłużony do 1 lipca [komunikat MRiRW]
16 maja 2024

Dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2024 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) w wydanym komunikacie informuje, że termin naboru wniosków został wydłużony do 1 lipca. Natomiast na wprowadzanie zmian w deklaracjach bez konsekwencji finansowych rolnicy mają czas do 16 lipca.

Nadchodzi reforma finansowania JST. Dochody samorządów będą wyższe i niezależne od zmian w podatkach
16 maja 2024

Rząd pracuje nad reformą finansowania samorządów. Dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach. Reforma ma polegać na naliczaniu dochodów samorządów z PIT i CIT jako procentu od dochodów podatników z terenu danej jednostki, a nie procentu należnego podatku z tego terenu.

1010 zł dla osoby samotnie gospodarującej, 823 zł dla osoby w rodzinie. Od 1 stycznia 2025 roku wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej
15 maja 2024

Taka jest propozycja przyjęta przez Radę Ministrów. Wzrost kryteriów dochodowych oznaczałby też podwyżkę maksymalnej kwoty zasiłku stałego.

Wielkie zmiany w ortografii. Co nas czeka od 2026 roku?
15 maja 2024

Rada Języka Polskiego ogłosiła, że uchwaliła zmiany zasad ortografii w języku polskim. Czeka nas prawdziwa rewolucja. Zmiany będą obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. 

Od 14 czerwca trzeba mieć nowy sprzęt. Inaczej przepadnie 1200 zł dotacji
15 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadza zmiany w programie "Czyste Powietrze". Jak podkreśla resort, zmiany mają ochronić beneficjentów przed nieodpowiednimi inwestycjami i zbyt wysokimi rachunkami.

Od 28 maja nowe przepisy o powoływaniu komisarzy w gminach
15 maja 2024

28 maja 2024 r. wejdzie w życie zmiana ustawy o samorządzie gminnym. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji, jego funkcję - do czasu nowych wyborów - będzie pełnił zastępca wójta.

Obawy się potwierdziły. Polska najbardziej homofobicznym krajem Unii Europejskiej. Niechlubny ranking
15 maja 2024

Według najnowszych danych z rankingu "Rainbow Map" ILGA-Europe, Polska została ponownie uznana za najbardziej homofobiczny kraj w Unii Europejskiej. Informację tę przekazała Kampania Przeciw Homofobii.

Nawet 11 mln zł na projekt. Czas na złożenie wniosku mija 24 czerwca
15 maja 2024

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła nabór wniosków w ramach konkursu "Dostępność szansą na rozwój 3". Konkurs jest skierowany do podmiotów, które chcą poprawić dostępność i projektowanie towarów oraz usług dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Egzamin ósmoklasisty 2024 r: Odpowiedzi z matematyki. Zadania otwarte i zamknięte. Arkusz egzaminacyjny [CKE i PDF]
15 maja 2024

Na infor.pl arkusze egzaminacyjne z dzisiejszego egzaminu ósmoklasisty z matematyki, a także odpowiedzi naszych ekspertów.

pokaż więcej
Proszę czekać...