REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Religia w szkołach 2024. Min. B. Nowacka: my w tej chwili nie planujemy przeniesienia religii w inne miejsce

Religia w szkołach. Minister edukacji Barbara Nowacka: my w tej chwili nie planujemy żadnych zmian
Religia w szkołach. Minister edukacji Barbara Nowacka: my w tej chwili nie planujemy żadnych zmian
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na konferencji prasowej 5 lutego 2024 r. minister edukacji Barbara Nowacka na pytanie o lekcje religii w szkołach odpowiedziała: "różne są pomysły w sferze publicznej, my w tej chwili nie planujemy żadnych zmian, dotyczących przeniesienia religii w inne miejsce, natomiast jesteśmy otwarci na rozmowy". Wspomniała zarazem, że każdy program, każdej z partii obecnej koalicji rządzącej zakładał zmiany, dotyczące religii. Jak podkreśliła, zmiana, która wejdzie od 1 września 2024 r., proponowana przez resort, ma polegać na tym, że ocena z religii i etyki, nie będzie wliczana do średniej ocen. 

W poniedziałek minister edukacji spotkała się z uczniami Liceum Ogólnokształcącego im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku (Mazowieckie), najstarszej polskiej szkoły i jednej z najstarszych w Europie, istniejącej nieprzerwanie w tym samym miejscu od 1180 r. - szkoła, nosząca obecne imię od 1921 r., popularnie nazywana jest "Małachowianką".
Po rozmowie z uczniami "Małachowianki" minister edukacji powiedziała dziennikarzom, że takie spotkania, także z nauczycielami, będą organizowane regularnie, aby obie te grupy, które są najważniejsze w szkole - uczniowie i nauczyciele - wiedziały "w jakim kierunku zmierza szkoła" i mogły dzielić swymi problemami. "Polska szkoła musi być też szkołą opartą na dialogu" - oceniła.

REKLAMA

B. Nowacka: pracujemy z Ministerstwem Zdrowia nad programem, który przyciągnie psychologów do szkół 

Na briefingu po spotkaniu Nowacką zapytano m.in. o brak psychologów w szkołach i jak można temu zaradzić. "Samą ustawą nie załatwi się (...), żeby w Polsce było wielu psychologów gotowych do pracy w szkołach" – odpowiedziała minister. Dodała przy tym, że to jest kwestia tego, jak dzielone są etaty w szkołach, czego się wymaga od psychologa, z jakimi spotyka się obciążeniami oraz jak jest wynagradzany.

Nowacka poinformowała, że pod koniec lutego w Ministerstwie Edukacji Narodowej planowana jest konferencja o zdrowiu psychicznym młodzieży - odpowiadają za nią wiceministry edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz i Izabela Ziętka.

"Będziemy (...) starały się (...), żeby w polskiej szkole było więcej (...) opieki nad młodzieżą" – zapewniła szefowa resortu edukacji. Zaznaczyła, że psycholog często też nie wystarcza, bo kryzys, z którym borykają się młodzi ludzie "nie jest do załagodzenia (...) jedynie przez możliwość kilku godzin kontaktu z psychologiem". "Podchodzimy do tego tematu wyjątkowo poważne. I wspólnie z Ministerstwem Zdrowia pracujemy nad dobrym programem, który by przyciągnął psychologów do szkół, bo dzisiaj mamy świadomość, że te kilka godzin w szkole nie są finansowo, ekonomicznie atrakcyjne. I zadbamy o to, by jak najwięcej psychologów chciało w szkołach uczyć" – podkreśliła Nowacka.

1 września 2022 r. weszły w życie zapisy nowelizacji Karty nauczyciela wprowadzające standardy zatrudnienia w szkołach nauczycieli specjalistów: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych, określające, ilu nauczycieli specjalistów w przeliczeniu na ilu uczniów ma być zatrudnionych w szkołach.

Rok szkolny 2022/2023 i 2023/2024 traktowane są w ustawie jako okres przejściowy. Standardy w pełni mają obowiązywać od roku szkolnego 2024/2025.

B. Nowacka: Nowy rząd "naprawia szkody" po poprzednim

Odnosząc się do sytuacji w szkolnictwie, Nowacka podkreśliła, że obecny rząd "naprawia szkody" po poprzednim. "Zaczęliśmy od podwyżek dla nauczycielek i nauczycieli tak, jak żeśmy obiecali" - wyjaśniła. Jak oceniła, "PiS ledwo doszedł" do tego poziomu podwyżek przez osiem lat, który teraz udało przygotować w ciągu dwóch, trzech miesięcy. "Te podwyżki są, są zabezpieczone w budżecie, są absolutnie niezagrożone" - zapewniła minister. Przyznała, że "jedyna rzecz, która dzisiaj wiemy, że się wydarzy, pomimo, żeśmy planowali, że będą od marca, wiemy, że mogą być przypadki, że te podwyżki mogą się pojawić w kwietniu". Zaznaczyła, że wynika to ze spowolnienia całego procesu na skutek zwłoki w powołaniu nowego rządu i prezydenckiego weta do ustawy okołobudżetowej.

"Obiecaliśmy też młodym osobom, że szkoła będzie miejscem przyjaznym i naszych zobowiązań dotrzymujemy" - powiedziała Nowacka, wspominając m.in. o tym, że "w szkołach podstawowych (...) prac domowych w takim wymiarze, jak były do tej pory, nie będzie". "Po prostu nauczyciele też są na tyle mądrzy, że mają wspaniałe sposoby, jak zainspirować młodych ludzi do nauki, nie koniecznie wymagając prac domowych i je oceniając" - powiedziała minister. Zwróciła jednocześnie uwagę, na badania, które pokazują, że prace domowe nie mają wielkiego wpływu na to, jak uczniowie zdobywają wiedzę. "Wpływ na to tak naprawdę ma dobra szkoła i dobry nauczyciel. I my na tych dobrych nauczycieli i dobre nauczycielki stawiamy" - dodała.

Nowacka podkreśliła, że priorytetem jej resortu jest to, "żeby młodzież kończyła szkołę świetnie wyedukowana, żeby polska szkoła była absolutnie najlepszą szkołą, otwierającą wszelkie możliwości, inspirującą, rozwijającą, a nie oferującą presję". Według niej, "to, co robił poprzedni rząd, to było zagrożenie również dla przyszłości młodych". "Ich polityka antyunijna nie powodowała stabilnej przyszłości młodych. My to po prostu zamierzamy zmienić, zamierzamy zapewnić, że silna Polska w Unii Europejskiej będzie gwarantowała wysokiej jakości szkołę, do której młodzież będzie chodziła z radością, w której będą dobrze wynagradzani nauczycielki i nauczyciele" - oświadczyła minister.

Jak stwierdziła, nauczyciele powinni mieć w szkole pozwalający czas na rozmowę z uczniem, na powtórzenie materiału i na pomoc tym, którzy gorzej radzą sobie z uczeniem się. "Trzeba skończyć z ocenozą w szkole. Trzeba też skończyć z ocenozą w społeczeństwie tak, żebyśmy się zaczęli szanować" - dodała szefowa resortu edukacji.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytana o ranking szkół przyjaznych LGBT, objęty przez ministerstwo patronatem, Nowacka przypomniał, że działa on od kilku lat i - jak podkreśliła - pokazuje, jak ważna jest różnorodność w szkołach, zwłaszcza, gdy współczesna młodzież boryka się z poważnymi problemami, również z kryzysem tożsamości. "I szkoła jest miejscem, które powinno wspierać. Często jest tak, że dom nie wspiera, ale szkoła jest miejscem wspierającym. I uważamy, że każde wsparcie osobom, które chcą się czuć zwyczajnie sobą, jest potrzebne. I takie szkoły, które są przyjazne różnorodności wymagają też podkreślenia i zauważenia" - zaznaczyła.

Religia w szkołach

Na pytanie o lekcje religii w szkołach minister edukacji odpowiedziała: "różne są pomysły w sferze publicznej, my w tej chwili nie planujemy żadnych zmian, dotyczących przeniesienia religii w inne miejsce, natomiast jesteśmy otwarci na rozmowy". Wspomniała zarazem, że każdy program, każdej z partii obecnej koalicji rządzącej zakładał zmiany, dotyczące religii. Jak podkreśliła, zmiana, która wejdzie od 1 września, proponowana przez resort, ma polegać na tym, że ocena z religii i etyki, nie będzie wliczana do średniej ocen. "To jest zmiana, nad którą pracujemy. Cała reszta jest absolutnie otwartym tematem" - dodała Nowacka. Przyznała zarazem, że wielokrotnie słyszała od młodzieży, że "jeżeli mają mieć więcej religii niż chemii, fizyki i biologii razem wziętych, to uważają, że szkoła jednak służy uczeniu się biologii, fizyki i chemii, chociaż może mniej te przedmioty czasami lubią, ale wiedzą, że po to jest szkoła".

Po spotkaniu w płockiej "Małachowiance" minister Nowacka pojechała do Raciąża na spotkanie z uczniami w Zespole Szkół Społecznych, a następnie do Ciechanowie, aby rozmawiać z uczniami I Liceum Ogólnokształcącego im. Zygmunta Krasińskiego i z tamtejszą Młodzieżową Radą Miasta. (PAP)
Autor: Michał Budkiewicz
mb/ mhr/

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

REKLAMA

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

D. Trump: rozważę wycofanie się z NATO, jeśli Europejczycy nie będą traktować nas uczciwie

Jeśli Europejczycy będą traktować nas uczciwie, zostaniemy w NATO, ale jeśli nie, absolutnie rozważę wyjście z Sojuszu - oświadczył prezydent elekt USA Donald Trump w wywiadzie w NBC. Trump powiedział też, że Ukraina może spodziewać się mniejszego wsparcia i że "aktywnie" stara się doprowadzić do końca wojny.

REKLAMA

Matura 2025. Próbny egzamin z matematyki. Odpowiedzi [ARKUSZE Z CKE]

W czwartek 5 grudnia rozpoczęły się się próbne egzaminy maturalne organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Potrwają do 17 grudnia. Dziś 6 grudnia egzamin z matematyki. Publikujemy zadania wraz z odpowiedziami. 

Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

REKLAMA