Polacy chcą jeździć rowerami elektrycznymi

Rośnie zainteresowanie rowerami elektrycznymi / Shutterstock

Rowery elektryczne. Zgodnie z unijną strategią transportu rowerowego, liczba rowerów elektrycznych w Unii Europejskiej z 6,5 mln sztuk w 2015 roku, wzrośnie do 60 mln w 2030. Już w 2020 roku Polska została drugim w Europie producentem elektryków. Pierwsze miejsce zajęły natomiast Niemcy z liczbą 250 tys. wyprodukowanych jednośladów. 

Coraz więcej ścieżek rowerowych

Przyjazna rowerzystom infrastruktura miejska stale się rozwija – wzrasta tym samym potencjał tego środka transportu. Według analiz przeprowadzonych w 2021 roku, największą siecią ścieżek rowerowych wciąż może szczycić się Warszawa. Stolicę wyprzedza jednak Wrocław pod względem długości ścieżek w przeliczeniu na jednego mieszkańca oraz Rzeszów i Białystok pod względem ich zagęszczenia. Pod względem gęstości dróg dla rowerów wszystkie pozostałe miasta i miasteczka w Polsce bije na głowę Nowa Sól z woj. lubuskiego – ich gęstość to aż 34,5 km na każde 10 km kw. powierzchni miasta i 20 km na 10 tys. mieszkańców. 

Już na koniec 2020 roku sieć ścieżek rowerowych w kraju liczyła 17,3 tys. km – wynika z danych GUS. W ciągu pandemicznego roku 2021 przybyło ich 1,7 tys. km, czyli aż 11% rdr. W województwie mazowieckim jest blisko 2 566 km dróg rowerowych, w wielkopolskim 2 163 km, a pomorskim 1 480 km. Nie jest to jeszcze standard europejski, ponieważ w samych tylko Helsinkach było ponad 1 300 km ścieżek rowerowych w 2021 roku.

Chętni na rowery elektryczne

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe w 2022 roku ustaliło w badaniu „Użytkowanie rowerów elektrycznych i preferencje zakupowe”, że 38% pytanych rozważa zakup roweru elektrycznego dla siebie lub członka rodziny w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy. Ponad 60% zadeklarowało, że rower elektryczny ułatwiłby im codzienne dojazdy do pracy czy na zakupy. Także wzrost cen paliw wywołuje chęć skorzystania z roweru elektrycznego u co drugiego badanego. Raport wskazuje także inne, istotne czynniki wpływające na chęć zakupu „elektryka” – obniżenie wysokości domowych wydatków na transport (60%) czy niższy koszt zakupu i eksploatacji w porównaniu do samochodu (70%). Za zakupem przemawiają także inne wskaźniki – przeciętny użytkownik przy wykorzystaniu roweru elektrycznego jest w stanie poruszać się średnio o 5-10 km/h szybciej i przejechać o 30-50% więcej. Badania wskazują również, że korzystanie z e-roweru nie zmniejsza korzyści zdrowotnych i efektu kardio, a pomaga chronić układ stawowy rowerzysty.

Rower elektryczny z dopłatą 

Wskaźniki ekonomiczne i trendy wprost wskazują, że branża rowerowa jest „skazana na sukces”. Dla Rometu, jako największego polskiego producenta, ważne jest to, aby zaspokoić szybko rosnący na polskim rynku popyt na rowery elektryczne. Jesteśmy przygotowani na większą popularność e-bike’ów. Konsekwentnie pracujemy nad rozwojem tego segmentu, ich technologii oraz konstrukcji, stąd tak szeroka oferta. W naszej kolekcji rowerów elektrycznych posiadamy modele w zasadzie we wszystkich kategoriach: od E-MTB, E-Trekking i E-Cross, po miejskie E-City. Aktualnie pracujemy nad nowymi propozycjami e-bike’ów na kolejne sezony 2024/2025. Mimo że rowery elektryczne są droższe w zakupie niż zwykłe, zainteresowanie nimi stale rośnie. Już w ubiegłym sezonie ich udział w całej produkcji spółki Romet wyniósł ok. 20%. – komentuje Grzegorz Grzyb, CEO Romet.

Znaczna część konsumentów jest zgodna, że zakup rowerów elektrycznych powinien być objęty programem dopłat, tak jak w przypadku samochodów elektrycznych oraz preferencyjną stawką VAT. Prawie 2/3 pytanych przez PSR deklaruje zakup e-bike’a, gdyby jego cena spadła dzięki dofinansowaniu. Decyzje zakupowe w segmencie elektryków w Polsce nie mają jeszcze charakteru spontanicznego z uwagi na ich relatywnie wyższą cenę. Dla przeciętnego Europejczyka wydatek rzędu 1000 euro nie jest już postrzegany jako zakup dobra luksusowego, tak jak na rodzimym rynku. Warto jednak zaznaczyć, że trend spadku cen w kategorii E będzie utrzymywać się z uwagi na postęp technologiczny oraz coraz większe wysycenie rynku. Rynek e-rowerów w Europie osiągnął wartość około 18,5 mld EUR w 2022 roku. Oczekuje się dalszego wzrostu rynku o CAGR na poziomie 18,1% w prognozowanym okresie 2023-2028, aby osiągnąć wartość prawie 53,79 mld EUR do 2028 roku. 

 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Sektor publiczny
Jesień 2024. Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna jesień?
20 wrz 2024

Jesień 2024. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej jesieni? Kiedy jest równonoc jesienna? 

Rodzic jadący z klasą na wycieczkę i woźna w szkole muszą mieć zaświadczenie o niekaralności. Dlaczego? Kto jeszcze?
20 wrz 2024

Do 15 sierpnia 2024 r. szkoły miały obowiązek wprowadzić tzw. standardy ochrony małoletnich na podstawie ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jednolity: Dz.U. z 2024 r., poz. 560). To tzw. „ustawa Kamilka”, zwana też „lex Kamilek”. Jednym z obowiązków pracodawców (dyrektorów szkół) wynikających z przepisów tej ustawy jest sprawdzenie, czy nauczyciele i inne osoby dopuszczone do zajęć z dziećmi (małoletnimi) nie są ujęte w rejestrach pedofili.  Osoba taka ma obowiązek przedłożenia dyrektorowi szkoły informacji z Krajowego Rejestru Karnego (KRK) w zakresie wskazanych w ustawie przestępstw wykluczających pracę z dziećmi. Przepisy te budzą wątpliwości, które stara się wyjaśnić Ministerstwo Sprawiedliwości.

MEN: Podróże z klasą. Plany wycieczek mogą zostać skorygowane w związku z powodzią
19 wrz 2024

Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje o możliwej korekcie wycieczek w ramach programu „Podróże z klasą”. W związku z powodzią, która dotknęła południowo-zachodnią część kraju, plan niektórych wycieczek może zostać zmieniony, jeśli planowane wyjazdy obejmowały tereny dotknięte powodzią.

Amfibia sprzed 60 lat nadal ratuje powodzian i służy Wojsku Polskiemu. Następca? Dopiero w planach
19 wrz 2024

Transportery pływające (amfibie) PTS-M od wielu lat są używane w Wojsku Polskim a także w potrzebie niosą pomoc poszkodowanym w powodziach w Polsce. Skonstruowany w latach 60. XX wieku pojazd wciąż nie doczekał się następcy. To dobry sprzęt, ale ma swoje lata - powiedział PAP gen. Bogusław Bębenek, emerytowany szef polskich saperów.

Jak obliczyć nagrodę jubileuszową nauczyciela, co z godzinami nadmiarowymi i zastępstwami? RIO: Zasady jak przy ekwiwalencie za urlop wypoczynkowy
19 wrz 2024

Okazuje się, że obliczanie nagród jubileuszowych dla nauczycieli wywołuje wątpliwości prawne. Chodzi tu głównie o uwzględnianie godzin nadmiarowych. Wyjaśnień w tej sprawie udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. 

Transport z pomocą humanitarną zwolniony z opłat, w celu usprawnienia w dostarczaniu środków poszkodowanym w powodzi
18 wrz 2024

Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o zwolnieniu z poboru opłat pojazdów dostarczających pomoc humanitarną. Jest to reakcja ministerstwa na sytuację powodziową oraz w celu usprawnienia w dostarczaniu pomocy poszkodowanym w powodzi.

Jak nauczyciel może być wsparciem dla ucznia chorego na nowotwór?
17 wrz 2024

Gold September (Złoty Wrzesień) to Międzynarodowy Miesiąc Świadomości Nowotworów u Dzieci. W Polsce nawet 2,5 tys. dzieci w wieku szkolnym może być w trakcie leczenia onkologicznego. Jak nauczyciele mogą wspierać dzieci chore na nowotwór?

ZUS przypomina o specjalnym zasiłku. W przypadku zamknięcia szkoły, przedszkola lub żłobka
18 wrz 2024

ZUS informuje w związku z powodzią, że zgodnie z komunikatem Ministerstwa Edukacji Narodowej od 16 września 2024 r. zostały zawieszone zajęcia w szkołach i placówkach edukacyjnych w 4 województwach, które są najbardziej narażone na skutki powodzi. W sumie dotyczy to około 420 placówek. ZUS przypomina o prawie do zasiłku opiekuńczego.

 

Prawo do 10-dniowej nieobecności w pracy dla pracowników z terenów objętych powodzią
18 wrz 2024

Rząd wprowadza prawo do 10-dniowej nieobecności w pracy dla pracowników z terenów objętych powodzią. Pracownicy zachowają prawo do części wynagrodzenia, liczonego od pensji minimalnej. Natomiast PIP apeluje do pracodawców, by niezależnie od treści przepisów ustawy powodziowej i prawa pracy, w relacji z pracownikami byli elastyczni i z empatią podchodzili do ich potrzeb.

PFRON: Pomoc dla osób niepełnosprawnych poszkodowanych przez powódź
17 wrz 2024

PFRON uruchomił pomoc dla powodzian. Osoby z niepełnosprawnością poszkodowane przez powódź mogą uzyskać pomoc w ramach „Pomoc osobom niepełnosprawnym poszkodowanym w wyniku żywiołu lub sytuacji kryzysowych wywołanych chorobami zakaźnymi”.

pokaż więcej
Proszę czekać...