Zmiany wprowadzi nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego. Jest podstawą dla wdrożenia całkowicie zelektronizowanych usług publicznych.
Przepisy wprowadzą nową jakość obsługi petentów w samorządach, której wynikiem będzie np.: wirtualny urząd dzielnicy, gminy, starostwa” – wyjaśnił minister cyfryzacji w Ocenie Skutków Regulacji.
Co to jest dostępność cyfrowa?
Według resortu, przy projektowaniu nowych przepisów szczególne znaczenie ma wprowadzenie domyślności cyfrowej, czyli stosowanie zasady prymatu dokumentu elektronicznego nad papierowym oraz umożliwienie upowszechnienia usług elektronicznych. „Jednocześnie projekt przewiduje, że osoby pozbawione, także z wyboru, dostępu do internetu, będą mogły realizować swoje sprawy w sposób tradycyjny” – wskazano w komunikacie ministerstwa.
Wirtualny urząd dzielnicy, gminy, starostwa - korzyści
Zaletą zaproponowanych zmian będzie znaczne ograniczenie kosztów funkcjonowania podmiotów publicznych oraz czasochłonności realizowanych przez nie procesów.
„Wejście w życie proponowanych zmian pozwoli także na skrócenie, usprawnienie i zwiększenie terminowości załatwiania spraw prowadzonych przez podmioty publiczne na rzecz obywateli i przedsiębiorców lub w ramach współpracy z innymi podmiotami publicznymi” – czytamy w OSR.
Nowe rozwiązania są szansą na zmniejszenie obciążeń zarówno obywateli jak i organów publicznych. Chodzi też o poprawę efektywności pracy urzędów i wykorzystania zasobów administracji publicznej.
Projektowane przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia.