Zamówienia publiczne – informowanie drugiej strony o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy

dr Rafał R. Wasilewski
doktor nauk prawnych, radca prawny prowadzący w Szczecinie kancelarię prawa gospodarczego Kancelaria Radcy Prawnego dr Rafał R. Wasilewski
rozwiń więcej
Zamówienia publiczne – informowanie drugiej strony o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy /fot.Shutterstock
Procedura udzielania i realizacji zamówień publicznych jest w znaczny sposób sformalizowana, a prawa i obowiązki stron umowy o zamówienie publiczne nie mogą być dowolnie kształtowane przez zamawiającego oraz wykonawcę. Co zatem, jeżeli z uwagi na pandemię koronawirusa wykonanie umowy (np. dochowanie terminu) jest zagrożone?

Nowe regulacje prawne

Pierwsza z ustaw przyjętych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, tj. ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374), nie wprowadzała rozwiązań dotyczących realizacji już obowiązujących umów o udzielenie zamówienia publicznego, lecz przewidywała pewne wyłączenia z zastosowania p.z.p.

Powyższa ustawa, zwana dalej „specustawą”, została jednak zmieniona na podstawie ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568), w której przewidziano konkretne instrumenty dotyczące realizacji zawartych umów o zamówienie publiczne, w tym procedurę informowania o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Samorząd i administracja. Pakiet e-booków

Najważniejsze kwestie tej procedury przedstawiono poniżej w formule Q&A (pytanie i odpowiedź).

Czy wykonawca i zamawiający muszą informować się o wpływie COVID-19 na realizację umowy o zamówienie publiczne?

Tak. Z brzmienia art. 15r ust. 1 specustawy wynika, że zarówno zamawiający, jak i wykonawca mają obowiązek poinformowania drugiej strony o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy (tj. np. na dochowanie terminu realizacji). Oczywiście taka informacja dotyczy wyłącznie sytuacji, kiedy taki wpływ wystąpił albo może wystąpić. Jeżeli w ocenie zamawiającego czy wykonawcy COVID-19 nie będzie miał wpływu na realizację umowy, obowiązek poinformowania drugiej strony nie aktualizuje się.

Czy informacja do drugiej strony umowy musi zostać udokumentowana?

Z art. 15r ust. 1 specustawy wynika, że tak. Przepis ten stanowi o obowiązku potwierdzenia wpływu COVID-19 na należyte wykonanie umowy poprzez załączenie do informacji oświadczenia lub dokumentów, które mogą dotyczyć w szczególności:

  • nieobecności pracowników lub osób świadczących pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, które uczestniczą lub mogłyby uczestniczyć w realizacji zamówienia;
  • decyzji wydanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego lub działającego z jego upoważnienia państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, nakładających na wykonawcę obowiązek podjęcia określonych czynności zapobiegawczych lub kontrolnych;
  • poleceń wydanych przez wojewodów lub decyzji wydanych przez Prezesa Rady Ministrów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 2;
  • wstrzymania dostaw produktów, komponentów produktu lub materiałów, trudności w dostępie do sprzętu lub trudności w realizacji usług transportowych;

Jest to katalog przykładowy, a strona umowy może powoływać się także na inne okoliczności zagrażające należytemu wykonaniu umowy, o ile będą miały związek z COVID-19.

Ponadto takie okoliczności mogą dotyczyć także podwykonawców i dalszych podwykonawców (nie muszą dotyczyć bezpośrednio generalnego wykonawcy).

Czy druga strona może domagać się przedstawienia dodatkowych informacji?

Tak. Zgodnie z art. 15r ust. 2 specustawy strona, która otrzymała informację zgodnie z ust. 1, może zażądać przedstawienia dodatkowych oświadczeń lub dokumentów potwierdzających wpływ okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie umowy.

Co należy zrobić po otrzymaniu informacji o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy o zamówienie publiczne?

W przypadku, gdy wykonawca albo zamawiający otrzymają od drugiej strony informację o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy, zgodnie z art. 15r ust. 3 specustawy, ma obowiązek w terminie 14 dni przekazać swoje stanowisko drugiej stronie oraz je uzasadnić. Termin ten liczy się odrębnie dla kolejnych/dodatkowych oświadczeń i dokumentów.

Wykonawca 13 kwietnia 2020 r. przekazał zamawiającemu informację na podstawie art. 15r ust. 1 specustawy. Zamawiający zażądał dodatkowych dokumentów. Wykonawca przekaże je 24 kwietnia 2020 r. Zamawiający będzie obowiązany ustosunkować się do informacji z 13 kwietnia 2020 r. w terminie do 27 kwietnia 2020 r. Natomiast kolejne stanowisko powinien przekazać – z uwzględnieniem kolejnych informacji – do 8 maja 2020 r.

Czy procedura informowania powoduje konieczność zmiany umowy o zamówienie publiczne?

Nie. Stosownie do art. 15r ust. 4 specustawy, jeżeli zamawiający stwierdzi, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie umowy, może w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmiany umowy, o której mowa w art. 144 ust. 1 pkt 3 p.z.p. Przepis ten nie wskazuje, że zamawiający i wykonawca dokonują zmiany umowy, a jedynie, że zamawiający może jej dokonać w uzgodnieniu z wykonawcą.

dr Radek Rafał Wasilewski, radca prawny – Kancelaria Radcy Prawnego dr Radek Rafał Wasilewski (https://www.radcawasilewski.pl)

Sektor publiczny
W lasach zwiększone ryzyko powstania pożaru. O czym pamiętać w majówkę?
30 kwi 2024

W majówkę w lesie powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Gdzie ryzyko pożaru jest największe?

Czy bon energetyczny będzie opodatkowany? Pojawi się uzupełnienie przepisów ustawy
30 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została już przygotowana, a więc znane są warunki, na jakich będzie przyznawane to nowe świadczenie. Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska deklaruje również, że nie ma planów opodatkowania beneficjentów bonu energetycznego, a odpowiednie uzupełnienie znajdzie się w ustawie.

Jest nowy prezes ZUS. Kim jest Zbigniew Derdziuk?
30 kwi 2024

Zbigniew Derdziuk rozpoczął pracę na stanowisku prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - poinformował we wtorek ZUS. Akt powołania wręczyli Derdziukowi wiceminister rodziny Sebastian Gajewski oraz przewodniczący Rady Nadzorczej ZUS Liwiusz Laska.

Co robić w majówkę w Warszawie? Będzie dużo atrakcji
30 kwi 2024

Majówka w Warszawie. Jakie atrakcje czekają na warszawiaków i turystów w czasie długiego majowego weekendu? 

Eksperci ostrzegają: Ceny kakao będą dalej rosnąć. Konsekwencje dla rynku spożywczego i kosmetycznego
29 kwi 2024

Cena kakao na rynku jest w stanie stałego wzrostu, a prognozy nie napawają optymizmem. Według raportu UCE Research i WSB Merito, do końca roku cena kakao może przekroczyć 12-13 tysięcy dolarów za tonę, a nawet zbliżyć się do 15 tysięcy dolarów. Obecnie już przekracza 11 tysięcy dolarów za tonę. Co stoi za tym trendem i jakie konsekwencje to niesie?

Tak będzie wyglądała majówka w stolicy. Przegląd najważniejszych wydarzeń
29 kwi 2024

Zbliża się długi majowy weekend, a Warszawa szykuje się na wiele uroczystości i wydarzeń. Oto przegląd najważniejszych wydarzeń, które odbędą się w stolicy w najbliższych dniach.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Jest projekt ustawy.
29 kwi 2024

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Zapobiegnie to wzrostowi kosztu ich odbioru oraz nielegalnemu porzucaniu śmieci. Samorządy będą też mogły otrzymać więcej środków z budżetu na likwidację nielegalnych wysypisk.

Bon energetyczny przyjęty przez rząd. Ma mieć wartość od 300 do 1200 zł, przy progach dochodowych 2500 lub 1700 zł na osobę w gospodarstwie
29 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów. Jak wynika z nowych regulacji bon energetyczny będzie świadczeniem dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Wartość bonu energetycznego to przedział od 300 do 1200 zł. Wniosek o wypłatę bonu będzie można złożyć od 15 lipca do 30 września 2024 r.

Jak zapłacić 100 zł zamiast 460 zł za bilet z Warszawy do Wiednia? Rusza wielka akcja PKP Intercity
29 kwi 2024

Ministerstwo Infrastruktury informuje o kampanii "20 tysięcy biletów na 20 lat Polski w Unii Europejskiej", która inauguruje obchody rocznicy 20-lecia obecności Polski w UE w obszarze infrastruktury. W ramach promocyjnej oferty PKP Intercity będzie można nawet za 20 proc. ceny regularnej udać się pociągiem do Wiednia, Pragi, Berlina czy Budapesztu.

Majówka z mObywatelem. Zobacz, jak wykorzystać aplikację w hotelu, pociągu czy wypożyczalni sprzętu sportowego
29 kwi 2024

W okresie majówki, kiedy większość z nas planuje odpoczynek i wyrusza w podróż, warto pamiętać o wygodnych i bezpiecznych narzędziach. Aplikacja mObywatel to nie tylko cyfrowy portfel na dokumenty, ale także wszechstronny asystent, który ułatwia codzienne życie. Dlaczego warto spędzić majówkę z mObywatelem?

pokaż więcej
Proszę czekać...