REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych 2020

Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych 2020 /fot. Shutterstock
Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych 2020 /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Premier Mateusz Morawiecki zatwierdził listy zadań do dofinansowania ze środków Funduszu Dróg Samorządowych w ramach naboru wniosków na 2020 rok. Wsparcie rządowe uzyska 2 297 zadań, w tym 623 powiatowe i 1 674 gminne.

Planowana jest budowa, przebudowa lub remont 3 467 km dróg: 1 708 km powiatowych i 1 759 km gminnych. Łączna wartość środków FDS przeznaczonych na dofinansowanie realizacji inwestycji w 2020 roku to 3 244 mln zł. Na dofinansowanie zadań gminnych trafi 1 474,3 mln zł, na zadania powiatowe przeznaczonych zostało 1 269,6 mln zł, wartość dofinansowania zadań na drogach obronnych to 500 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

- Lepsze drogi lokalne to wsparcie dla gospodarki, większe szanse na rozwój, inwestycje i nowe miejsca pracy. Z Funduszu Dróg Samorządowych wspieramy modernizację i budowę tysięcy kilometrów dróg lokalnych – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Samorząd i administracja. Pakiet e-booków

- W ciągu 10 lat na zadania infrastrukturalne realizowane przez samorządy przeznaczymy 36 mld zł. Jeszcze nigdy na drogi powiatowe i gminne nie trafiły tak duże środki. Nowe inwestycje umożliwią zachowanie sieci drogowej we właściwym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa korzystającym z niej mieszkańcom - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

REKLAMA

Dofinansowanie z FDS dla zadań powiatowych i gminnych jest uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im niższy dochód własny, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść do 80% kosztów realizacji zadania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podział środków w ramach Funduszu Dróg Samorządowych w 2020 r.:  

Województwo dolnośląskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa dolnośląskiego wyniesie 156,5 mln zł:

  • 40,6 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 115,9 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 101 zadań: 23 powiatowe i 78 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 116 kilometrów dróg: 48 km powiatowych i 68 km gminnych.

Województwo kujawsko-pomorskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa kujawsko-pomorskiego wyniesie 154,6 mln zł:

  • 57,5 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 97,1 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 150 zadań: 26 powiatowych i 124 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 227 kilometrów dróg: 78 km powiatowych i 149 km gminnych.

Województwo lubelskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa lubelskiego wyniesie 280,4 mln zł:

  • 153,9 mln zł na zadania powiatowe,      
  • 126,5 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 206 zadań: 44 powiatowe i 162 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 442 kilometrów dróg: 234 km powiatowych i 208 km gminnych.

Województwo lubuskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa lubuskiego wyniesie 82,6 mln zł:

  • 40,1 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 42,5 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 60 zadań: 14 powiatowych i 46 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 72 kilometrów dróg: 29 km powiatowych i 42 km gminnych.

Województwo łódzkie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa łódzkiego wyniesie 145 mln zł:

  • 43 mln zł na zadania powiatowe,            
  • 102 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 190 zadań: 32 powiatowe i 158 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 289 kilometrów dróg: 95 km powiatowych i 193 km gminnych.

Województwo małopolskie

Limit na dofinansowanie zadań, realizowanych przez samorządy województwa małopolskiego, wyniesie 202,5 mln zł:

  • 102,6 mln zł na zadania powiatowe,      
  • 99,9 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 170 zadań: 42 powiatowe i 128 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 214 kilometrów dróg: 118 km powiatowych i 96 km gminnych.

Województwo mazowieckie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa mazowieckiego wyniesie 306,1 mln zł:

  • 162,6 mln zł na zadania powiatowe,      
  • 143,5 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 138 zadań: 47 powiatowych i 91 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 298 kilometrów dróg: 162 km powiatowych i 135 km gminnych.

Województwo opolskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa opolskiego wyniesie 57,1 mln zł:

  • 19,7 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 37,4mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 39 zadań: 10 powiatowych i 29 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 45 kilometrów dróg: 24 km powiatowych i 21 km gminnych.

Województwo podkarpackie

Limit na dofinansowanie zadań, realizowanych przez samorządy województwa podkarpackiego wyniesie 174,2 mln zł:

  • 83,9 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 90,3 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 148 zadań: 45 powiatowych i 103 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 193 kilometrów dróg: 76 km powiatowych i 117 km gminnych.       

Województwo podlaskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa podlaskiego wyniesie 205,5 mln zł:

  • 89,5 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 116 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 266 zadań: 101 powiatowych i 165 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 354 kilometrów dróg: 177 km powiatowych i 177 km gminnych.

Województwo pomorskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa pomorskiego wyniesie 157 mln zł:

  • 64,8 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 92,2 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 158 zadań: 32 powiatowe i 126 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 273 kilometrów dróg: 141 km powiatowych i 132 km gminnych.

Województwo śląskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa śląskiego wyniesie 160,8 mln zł:

  • 91,9 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 68,9 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 104 zadania: 35 powiatowych i 69 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 123 kilometrów dróg: 70 km powiatowych i 53 km gminnych.              

Województwo świętokrzyskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa świętokrzyskiego wyniesie 145,6 mln zł:

  • 60 mln zł na zadania powiatowe,            
  • 85,6 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 195 zadań: 57 powiatowych i 138 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 251 kilometrów dróg: 135 km powiatowych i 116 km gminnych.

Województwo warmińsko-mazurskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa warmińsko-mazurskiego wyniesie 178,6 mln zł:

  • 88,1 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 90,5 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 151 zadań: 48 powiatowych i 103 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 273 kilometrów dróg: 152 km powiatowych i 122 km gminnych.

Województwo wielkopolskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa wielkopolskiego wyniesie 231,7 mln zł:

  • 120,4 mln zł na zadania powiatowe,      
  • 111,3 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 152 zadania: 41 powiatowych i 111 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 184 kilometrów dróg: 96 km powiatowych i 88 km gminnych.         

Województwo zachodniopomorskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa zachodniopomorskiego wyniesie 105,6 mln zł:

  • 50,9 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 54,7 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 69 zadań: 26 powiatowych i 43 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 115 kilometrów dróg: 73 km powiatowych i 42 km gminnych.

Inwestycje dofinansowane z FDS w 2019 r.

W 2019 r. dofinansowanie z Funduszu otrzymało łącznie 4 280 zadań, z czego 3 131 na drogach gminnych i 1 149 na drogach powiatowych. Łączna wartość środków przyznanych na realizację zadań gminnych i powiatowych wyniosła blisko 4,5 mld zł. Pozwoliło to na realizację 6 tys. km dróg: 3 258 km gminnych i 2 742 km powiatowych.

Długość dróg gminnych i powiatowych dofinansowanych w 2019 r. z FDS:

Województwo

Długość dofinansowanych dróg (w km)

Drogi gminne

Drogi powiatowe

Razem

Dolnośląskie

108,63

118,48

227,11

Kujawsko-Pomorskie

263,72

154,45

418,17

Lubelskie

380,43

419,30

799,73

Lubuskie

71,32

53,84

125,16

Łódzkie

266,03

131,34

397,37

Małopolskie

182,72

140,70

323,42

Mazowieckie

313,42

349,95

663,37

Opolskie

53,36

36,56

89,93

Podkarpackie

226,55

174,63

401,18

Podlaskie

523,91

196,31

720,21

Pomorskie

127,91

97,90

225,81

Śląskie

102,77

112,95

215,72

Świętokrzyskie

219,68

227,71

447,39

Warmińsko-Mazurskie

191,98

265,33

457,31

Wielkopolskie

159,18

200,39

359,56

Zachodniopomorskie

66,78

61,67

128,44

OGÓŁEM

3 258,37

2 741,51

5 999,88

FDS wspiera samorządy

FDS jest stabilnym programem obliczonym na wiele lat, z którego możliwe będzie dofinansowanie zadań wieloletnich, co pozwoli na realizację większych inwestycji, które dotychczas były przez samorządy odkładane. Mniej zamożne samorządy mogą skorzystać z dofinansowania w wysokości nawet 80% wartości realizowanych zadań.

Środki Funduszu Dróg Samorządowych są przeznaczane na:

  • dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i dróg gminnych;
  • dofinansowanie budowy mostów lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych;
  • finansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych o znaczeniu obronnym.

Ocena wniosków o dofinansowanie zadań gminnych i powiatowych odbywa się w oparciu o szereg przesłanek, w szczególności:

  • zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych;
  • zapewnienie spójności sieci dróg publicznych;
  • podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i dróg gminnych;
  • poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • poprawę dostępności terenów inwestycyjnych.

Szczegółowe kryteria oceny są określane przez wojewodów w ogłoszeniach o naborze wniosków.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA