Zmiany w nauczaniu religii. Rzecznik Praw Obywatelskich wyraził obawy

oprac. Olga Papiernik
rozwiń więcej
RPO: Zmiany ws. nauki religii budzą wątpliwości konstytucyjne / RPO: Zmiany ws. nauki religii budzą wątpliwości konstytucyjne / ShutterStock

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek wyraził obawy co do proponowanych zmian w organizacji nauki religii w szkołach. Projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji ma uelastyczniać możliwość organizacji lekcji religii i etyki, umożliwiając tworzenie grup dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. Jednak RPO wskazuje na trudności związane z ochroną konstytucyjnego prawa do nauki oraz ochroną pracy. Nowa organizacja lekcji religii może prowadzić do redukcji zatrudnienia katechetów, dlatego RPO zwraca uwagę na potrzebę określenia mechanizmów pomocy dla tej grupy nauczycieli.

Projektowane zmiany mają wejść w życie już od 1 września 2024 r., co stawia zarówno katechetów, jak i dyrektorów szkół w trudnym położeniu. Rzecznik Praw Obywatelskich przypomniał, że planowanie pracy szkoły odbywa się na długo przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Podpisanie rozporządzenia może wymagać wprowadzenia zmian w już zatwierdzonych arkuszach organizacji szkoły, co jest wyzwaniem z uwagi na oszacowanie liczby uczniów zainteresowanych nauką religii w nowych warunkach.

Dyrektor szkoły lub przedszkola ma obowiązek przekazać arkusz organizacji szkoły lub przedszkola zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe w terminie do 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu szkołę lub przedszkole. Organ prowadzący, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji w terminie do 29 maja danego roku. Arkusz ten określa m.in. liczbę nauczycieli, rodzaj prowadzonych przez nich zajęć oraz liczbę godzin tych zajęć. Uwzględnia również tygodniowy wymiar godzin zajęć religii dla poszczególnych oddziałów.

Wyzwania i trudności

Podpisanie rozporządzenia wiąże się z koniecznością wprowadzenia zmian w już zatwierdzonych arkuszach. To zadanie może być trudne, zwłaszcza ze względu na problem z oszacowaniem liczby uczniów, którzy będą zainteresowani nauką religii w nowych warunkach lub których rodzice wyrażą życzenie zorganizowania takich lekcji.

Krytycy zmian zwracają również uwagę na trudności w realizowaniu podstawy programowej w grupach międzyklasowych. Łączone mogą być dzieci z klas I-III albo IV-VIII, co oznacza, że uczniowie w wieku 10 lub 11 lat mogą uczyć się np. z piętnastolatkami. Dzieci w tych przedziałach wiekowych są na innym poziomie rozwojowym, mają różne potrzeby i inne problemy. Wykonywanie zadań przez katechetów może napotykać duże trudności.

Zmiany w organizacja lekcji religii i etyki w szkołach

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zajęcia z religii lub etyki są organizowane w szkołach lub przedszkolach na wniosek rodziców. Uczestnictwo w tych zajęciach nie jest obowiązkowe, a uczniowie mają wybór między religią a etyką. Mogą również uczęszczać na oba przedmioty lub zdecydować się na brak udziału w nich.

Przedszkola i szkoły mają obowiązek zorganizowania lekcji religii w danym oddziale lub klasie, jeśli na te zajęcia zgłosi się co najmniej siedmiu uczniów. To samo dotyczy przedszkoli, gdzie minimalna liczba zgłoszonych dzieci wynosi siedmioro. Jeśli liczba uczniów jest mniejsza, przedszkole lub szkoła muszą zorganizować lekcje religii w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej. Te same zasady obowiązują w przypadku lekcji etyki.

Projektowana nowelizacja rozporządzenia ma na celu uelastycznienie organizacji lekcji religii i etyki. Zmiany pozwolą na tworzenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych, nawet jeśli w danym oddziale lub klasie zgłosi się siedmiu lub więcej uczniów. To ma obowiązywać również w przedszkolach.

Dodatkowo, wprowadzony zostanie przepis ograniczający liczbę uczniów w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej. W klasach IV-VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych maksymalnie może być 30 uczniów, a w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych maksymalnie 25 dzieci. Ponadto, w szkołach podstawowych możliwe będzie tworzenie grup międzyklasowych wyłącznie w ramach danego etapu edukacyjnego, czyli dla klas I–III lub klas IV–VIII.

Sektor publiczny
Awans zawodowy nauczycieli. Jakie zasady w roku szkolnym 2024/2025
27 wrz 2024

Awans zawodowy nauczycieli. Jakie zasady w roku szkolnym 2024/2025. Jakie są rodzaje awansu zawodowego nauczycieli? Kto może ubiegać się o awans zawodowy na starych zasadach, a kto powinien ubiegać się o awans zawodowy na nowych zasadach?

Powódź zniszczyła Twój biznes? Sprawdź, jakie ulgi Ci przysługują
28 wrz 2024

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą skorzystać z szeregu ulg podatkowych. Od wydłużenia terminów płatności podatków VAT, PIT i CIT, po 0% VAT na darowizny oraz zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych. Ministerstwo Finansów oferuje wsparcie, aby pomóc w odbudowie firm.

Profilaktyka to najskuteczniejsza i najmniej kosztowna, choć wciąż niedostatecznie wykorzystywana strategia walki z rakiem [WYWIAD]
26 wrz 2024

Badania pokazują, że wczesne wykrycie raka zwiększa szanse na wyleczenie nawet o 90%. Które badania profilaktyczne powinniśmy wykonywać regularnie? Kto może nam je zlecić? Na pytania odpowiadają eksperci w dziedzinie profilaktyki nowotworów dr Gianpaolo Suriano i dr Magdalena Romańczuk.

Edukacja wczesnodziecięca. Zmiany należy zacząć od sposobu komunikacji i funkcjonowania dzieci w rzeczywistości
26 wrz 2024

Edukacja wczesnodziecięca: zmiany należy zacząć od sposobu komunikacji i funkcjonowania dzieci w rzeczywistości. System powinien przygotowywać dzieci do funkcjonowania w trudnej rzeczywistości, opartej na kryzysie i zmianach A co robić z dziećmi w domu? Jak rodzice mogą wspierać rozwój swoich dzieci w domach?

Bardzo silny wiatr w Tatrach. Wstrzymana sprzedaż biletów na szlaki
26 wrz 2024

Tatrzański Park Narodowy (TPN) z uwagi na huraganowy wiatr osiągający nawet 140 km/h odradza wycieczki w góry. Na ten moment wstrzymana jest sprzedaż biletów wstępu na szlaki. Wicher łamie drzewa, co może być zagrożeniem dla zdrowia i życia. 

Stan klęski żywiołowej 2024 [POWIATY]
25 wrz 2024

Jakie powiaty obejmuje stan klęski żywiołowej w 2024 roku w Polsce? Powódź wystąpiła na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego. Które powiaty wymienia rozporządzenie z 16 września 2024 r. wprowadzajce stan klęski żywiołowej?

QUIZ Jak ma na imię...? Dopasuj imiona do nazwisk znanych ludzi
25 wrz 2024
Te nazwiska znasz na pewno, a czy potrafisz dobrze dopasować do nich imiona? Za 12 punktów należą się brawa.
Jest projekt ustawy o usuwaniu skutków powodzi. Sejm zajmie się nim w czwartek, 26 września
24 wrz 2024

Rada Ministrów zajęła się dzisiaj projektem nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Zakłada on szereg nowych przepisów, m.in. wprowadzenie zasiłku losowego na edukację, wsparcie kredytobiorców i skrócenie procedur wydawania decyzji środowiskowych. Debata nad projektem w Sejmie w dniu 26 września.

Stanowisko MFiPR: Pomoc samorządów dla poszkodowanych gmin powinna być udzielana bez zbędnych formalności
24 wrz 2024

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wyjaśnia, że pomoc gminom poszkodowanym w wyniku nadzwyczajnych zdarzeń przez inne samorządy powinna być udzielana bardzo szybko, bez konieczności dokonywania zbędnych formalności. W pierwszej kolejności dopuszczalne jest działanie gminy, a dopiero potem przyjęcie stosownej uchwały – wynika z wyjaśnień.

Ostatni dzień na zgłoszenie w Konkursie "Akademia Wsparcia" 2024-2026 - dotacje dla organizacji pozarządowych
24 wrz 2024

24 września to ostatni dzień na zgłoszenie w Konkursie "Akademia Wsparcia" obejmujący lata 2024-2026. Przewiduje dotacje dla organizacji pozarządowych wspierających instytucje opieki i samorządy we wdrażaniu nowych standardów opieki nad dziećmi do lat 3, poprzez działania na poziomie centralnym oraz regionalnym. Na realizację tego zadania w 2024 roku przeznaczono 14,6 mln zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...