REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Edukacja wczesnodziecięca. Zmiany należy zacząć od sposobu komunikacji i funkcjonowania dzieci w rzeczywistości

żłobek
Edukacja wczesnodziecięca. Zmiany należy zacząć od sposobu komunikacji i funkcjonowania dzieci w rzeczywistości
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Edukacja wczesnodziecięca: zmiany należy zacząć od sposobu komunikacji i funkcjonowania dzieci w rzeczywistości. System powinien przygotowywać dzieci do funkcjonowania w trudnej rzeczywistości, opartej na kryzysie i zmianach A co robić z dziećmi w domu? Jak rodzice mogą wspierać rozwój swoich dzieci w domach?

Edukacja wczesnodziecięca jest bardzo ważna, gdyż dzięki niej, najmłodsi uczą się tego, jak funkcjonować w otaczającej nas rzeczywistości. Zdaniem ekspertki, Aleksandry Kozery, założycielki Wiosek i BLISKO należy wprowadzić zmiany w edukacji wczesnodziecięcej, w tym także zmiany systemowe. Praca z najmłodszymi dziećmi jest wciąż jedną z najniżej opłacanych, mimo, że wiąże się z ogromnym wysiłkiem fizycznym, emocjonalnym i intelektualnym. Nie możemy zostawić pensji nauczycieli i opiekunów małych obywateli dla wolnej ręki rynku czy regulacji wolnorynkowej, bo to nie działa, i że konkurujemy o pracowników z wielkimi sieciami/biznesami. Tak być nie powinno – podkreśliła. Wskazała, że zmiany strukturalne dotyczyć powinny większych dotacji z budżetu, zniżek na ZUS i podatki, oraz dodatków na pensje. Jako społeczeństwo potrzebujemy dobrze opłacanych opiekunów i nauczycieli, aby stworzyć przestrzeń, w której dzieci będą się rozwijać zgodnie z ich potrzebami – dodała.

REKLAMA

Zmiany należy zacząć od sposobu komunikacji i funkcjonowania dzieci w rzeczywistości

W ocenie Kozery edukacja wczesnodziecięca wymaga fundamentalnej zmiany. Chodzi o zmianę sposobu komunikacji i funkcjonowania dzieci w rzeczywistości. To są podstawowe kompetencje przetrwania, a nie „miękkie umiejętności”.  W czasach kryzysu zdrowia psychicznego, rosnącego odsetka samobójstw wśród dzieci oraz gwałtownego rozwoju technologii, nasze placówki powinny uczyć dzieci, jak budować zdrowe relacje, jak radzić sobie z emocjami, oraz jak podejmować współpracę w zróżnicowanych zespołach. A może to co najważniejsze, placówki powinny pozwolić dzieciom być dziećmi.  – powiedziała założycielka Wiosek i BLISKO Aleksandra Kozera. W jej ocenie to właśnie system powinien przygotowywać dzieci do funkcjonowania w trudnej rzeczywistości, opartej na kryzysie i zmianach. Te "miękkie" kompetencje jak rezyliencja, kreatywność, innowacyjność, empatia to są kompetencje najtwardsze, jakie mogą być obecnie, najbardziej potrzebne praktycznie do pracy i budowania relacji, życia w dobrostanie, lub w kontekście samobójstw - nawet przetrwania – wytłumaczyła. Dodała, że dzieci powinny uczyć się przez doświadczenia sensoryczne, poprzez relacje, zabawę i eksplorację w naturze. W jej ocenie gry edukacyjne dla dwulatków są zapychaczami czasu. Prawdziwe uczenie się nie odbywa się na tabletach, ale w rzeczywistych interakcjach i swobodnej zabawie – powiedziała Kozera. Przestrzegła także przed przedszkolami, które próbują sprzedawać „technologiczną innowację” jako formę edukacji.

Wspieranie rozwoju dzieci w domu

Rodzice powinni wspierać rozwój dzieci, dając im przestrzeń na swobodną zabawę, możliwość odkrywania świata na własnych warunkach. Ważne jest, by nie przytłaczać dzieci zajęciami zorganizowanymi, lecz stawiać na relacje, empatię i naturalną ciekawość. Unikać należy nadmiernej kontroli, porównywania dzieci do rówieśników. Przede wszystkim trzeba budować ciepłą relację z dzieckiem we wzajemnym szacunku, ale naprawdę nie trzeba robić magistra z Porozumienia Bez Przemocy – powiedziała Kozera. Wskazała, że kluczowe jest także zadbanie o własne zdrowie psychiczne i emocjonalne, ponieważ dziecko rozwija się najlepiej, gdy rodzic czuje się dobrze i jest obecny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Profilaktyka to najskuteczniejsza i najmniej kosztowna, choć wciąż niedostatecznie wykorzystywana strategia walki z rakiem [WYWIAD]

Badania pokazują, że wczesne wykrycie raka zwiększa szanse na wyleczenie nawet o 90%. Które badania profilaktyczne powinniśmy wykonywać regularnie? Kto może nam je zlecić? Na pytania odpowiadają eksperci w dziedzinie profilaktyki nowotworów dr Gianpaolo Suriano i dr Magdalena Romańczuk.

Edukacja wczesnodziecięca. Zmiany należy zacząć od sposobu komunikacji i funkcjonowania dzieci w rzeczywistości

Edukacja wczesnodziecięca: zmiany należy zacząć od sposobu komunikacji i funkcjonowania dzieci w rzeczywistości. System powinien przygotowywać dzieci do funkcjonowania w trudnej rzeczywistości, opartej na kryzysie i zmianach A co robić z dziećmi w domu? Jak rodzice mogą wspierać rozwój swoich dzieci w domach?

Bardzo silny wiatr w Tatrach. Wstrzymana sprzedaż biletów na szlaki

Tatrzański Park Narodowy (TPN) z uwagi na huraganowy wiatr osiągający nawet 140 km/h odradza wycieczki w góry. Na ten moment wstrzymana jest sprzedaż biletów wstępu na szlaki. Wicher łamie drzewa, co może być zagrożeniem dla zdrowia i życia. 

Stan klęski żywiołowej 2024 [POWIATY]

Jakie powiaty obejmuje stan klęski żywiołowej w 2024 roku w Polsce? Powódź wystąpiła na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego. Które powiaty wymienia rozporządzenie z 16 września 2024 r. wprowadzajce stan klęski żywiołowej?

REKLAMA

QUIZ Jak ma na imię...? Dopasuj imiona do nazwisk znanych ludzi
Te nazwiska znasz na pewno, a czy potrafisz dobrze dopasować do nich imiona? Za 12 punktów należą się brawa.
Jest projekt ustawy o usuwaniu skutków powodzi. Sejm zajmie się nim w czwartek, 26 września

Rada Ministrów zajęła się dzisiaj projektem nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Zakłada on szereg nowych przepisów, m.in. wprowadzenie zasiłku losowego na edukację, wsparcie kredytobiorców i skrócenie procedur wydawania decyzji środowiskowych. Debata nad projektem w Sejmie w dniu 26 września.

Stanowisko MFiPR: Pomoc samorządów dla poszkodowanych gmin powinna być udzielana bez zbędnych formalności

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wyjaśnia, że pomoc gminom poszkodowanym w wyniku nadzwyczajnych zdarzeń przez inne samorządy powinna być udzielana bardzo szybko, bez konieczności dokonywania zbędnych formalności. W pierwszej kolejności dopuszczalne jest działanie gminy, a dopiero potem przyjęcie stosownej uchwały – wynika z wyjaśnień.

Ostatni dzień na zgłoszenie w Konkursie "Akademia Wsparcia" 2024-2026 - dotacje dla organizacji pozarządowych

24 września to ostatni dzień na zgłoszenie w Konkursie "Akademia Wsparcia" obejmujący lata 2024-2026. Przewiduje dotacje dla organizacji pozarządowych wspierających instytucje opieki i samorządy we wdrażaniu nowych standardów opieki nad dziećmi do lat 3, poprzez działania na poziomie centralnym oraz regionalnym. Na realizację tego zadania w 2024 roku przeznaczono 14,6 mln zł.

REKLAMA

Jakie są priorytety Polaków?

Stabilność finansowa wysuwa się na czoło życiowych priorytetów Polaków. Jak różnimy się w tej kwestii od innych narodowości?

NCBR: 194 mln zł na walkę ze zjawiskiem porzucania nauki na etapie studiów. 23 września ruszył nabór wniosków

NCBR: 194 mln zł na walkę ze zjawiskiem porzucania nauki na etapie studiów. 23 września ruszył nabór wniosków. Jest to dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju. Częstym powodem porzucania studiów jest brak praktycznego wymiaru kształcenia.

REKLAMA