Nowe rozporządzenie nie wpływa na istotę systemu ocen oddziaływania na środowisko poszczególnych kategorii przedsięwzięć, lecz uszczegóławia wymagania, progi i kryteria przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Ma ono na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych powstałych na gruncie obecnie obowiązującego rozporządzenia a także zapewnienie pełnej zgodność z prawem wspólnotowym[1]. Wprowadzona regulacja w pewnych aspektach zaostrza wymagania w zakresie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach a w innych zwalnia potencjalnych inwestorów z obowiązku uzyskania tejże.
Rada Ministrów przyjęła, że niżej wymienione przedsięwzięcia nie wpływają znacząco na środowisko i zwolniła je z obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej przed ubieganiem się o zezwolenie na realizację inwestycji. W grupie tej znalazły się m.in. instalacje do produkcji kotłów, pojemników z blach czy betonu, tartaki i stolarnie, stacje elektroenergetyczne, instalacje do naprawy sprzętu kolejowego czy zakłady przetwarzające alkohol etylowy.
W związku z nasilającym się w ostatnich latach zjawiskiem pożarów miejsc magazynowania i składowania odpadów oraz brakiem dostatecznego nadzoru organów ochrony środowiska i inspekcji sanitarnej, po przeciwnym biegunie znalazły się inwestycje w zakresie gospodarki odpadami. Rada Ministrów zdecydowała się bowiem zaostrzyć kryteria uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w tym zakresie. W ocenie projektodawców powyższe, ma ograniczyć sytuacje, w których dochodzi do zjawiska pożarów w miejscach magazynowania lub składowania odpadów[2].
Nowe rozporządzenie ponadto w wielu przypadkach zmienia progi i kryteria, decydujące czy dane przedsięwzięcie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, z lub bez oceny oddziaływania, czy z powyższego obowiązku jest całkowicie zwolnione. Przykładowo Rada Ministrów zaostrzyła progi w zakresie inwestycji dot. chowu lub hodowli zwierząt, w tym norek. Co ważne, zdecydowano się również wprowadzić regulację, która uniemożliwi inwestorom dokonywanie celowego podziału ferm, skutkującego omijaniem procedur środowiskowych.
W odniesieniu natomiast do działalności polegającej na prowadzeniu browarów i gorzelni, nowe rozporządzenie, poprzez podwyższenie progów, od których inwestycje w tym zakresie kwalifikować należy jako przedsięwzięcia oddziałujące na środowisko, ułatwi rozpoczęcie działalności przez takie zakłady.
Końcowo wskazać należy, że prawodawca zdecydował się również dodać regulację mająca na celu uniknięcie drugiej i kolejnej podprogowej modyfikacji przedsięwzięcia, które osobno nie osiągają progów określonych w ustawie, lecz po zsumowaniu je osiągną. Regulacja ma zapobiegać wielokrotnej i niekontrolowanej rozbudowie przedsięwzięcia.
[1] por. uzasadnienie do projektu rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
[2] tamże
Marta Klimek
radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem prawa ochrony środowiska
Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu
www.ziemski.com.pl
Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl