Najłatwiej nam jest przez Internet szukać pracy, zapłacić podatek dochodowy czy zarejestrować na studia, najtrudniej: dokonać zgłoszenia na policję czy skorzystać z usług służby zdrowia. Firmy przez Internet mogą załatwić więcej: opłacić obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, złożyć deklarację celną czy zapłacić podatek VAT. Opłata składek na ubezpieczenie czy złożenie deklaracji celnych odbywa się w zasadzie wyłącznie drogą elektroniczną.
Dlaczego tak mało możemy załatwić przez Internet …
Obecnie ponad 99 % urzędów posiada dostęp do Internetu, jednak większość małych gmin łączy się z siecią za pomocą modemu. Dodatkową przeszkodą w rozwoju e-usług jest brak doświadczenia w zarz ą dzaniu projektami elektronicznej administracji oraz wizji jej rozwoju.
Strategia rozwoju informatyzacji Polski
W opracowanej w 2005 strategii rządowej wśród celów informatyzacji kraju do roku 2013 wyróżniono przede wszystkim:
- wzrost dostępu do szerokopasmowego Internetu;
- ciągłe wzmacnianie infrastruktury teleinformatycznej nauki umożliwiające aktywne uczestnictwo wszystkich jednostek naukowych w wirtualnym świecie, np. wirtualne organizacje naukowe;
- stworzenie wewnętrznej sieci administracji publicznej (centralnej i samorządowej) docierającej do wszystkich jednostek administracji w całym kraju;
- stworzenie ogólnokrajowych platform świadczenia usług elektronicznych administracji wykorzystuj ą cych podpis cyfrowy i identyfikator elektroniczny;
- wdrożenie systemu identyfikacji obywatela bazującego na wielofunkcyjnych dokumentach osobistych;
- zapewnienie bezpiecznego i skutecznego dostępu on-line do wszystkich rejestrów państwowych i systemów ewidencyjnych administracji publicznej;
- stworzenie warunków dla powszechności edukacji teleinformatycznej.
W celu realizacji strategii rozwoju informatyzacji administracji publicznej przygotowano projekt Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, funkcjonującej pod nazwą e-PUAP. Ma ona przenieść na platformę elektroniczną 28 podstawowych usług publicznych. Portal e-PUAP ma za zadanie pośredniczyć pomiędzy usługobiorcami a usługodawcami w zakresie realizacji usług administracji publicznej. Platforma umożliwi m. in. generowanie, wypełnianie i przesyłanie do właściwych jednostek administracji publicznej odpowiednich formularzy, podpisywanie elektroniczne wypełnionych formularzy, sprawdzanie danych z rejestrów państwowych czy obsługę płatności elektronicznych za czynności administracyjne .
W pierwszej kolejności w ramach e-PUAP będą wdrażane następuj ą ce usługi dla obywateli:
- podatek dochodowy dla osób fizycznych, - umówienie wizyty lekarskiej,
- głosowanie przez portal internetowy,
- wypożyczanie publikacji z biblioteki,
- pośrednictwo pracy,
- obsługa ubezpieczeń społecznych,
- składanie podania o przyjęcia na studia,
- uzyskiwanie wymaganych dokumentów z urzędu stanu cywilnego,
- obsługa forum publicznego.
Natomiast dla firm przewidziano wprowadzenie sześciu usług:
- proces ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych,
- proces przekazania danych statystycznych do GUS,
- proces przekazania danych celnych,
- proces rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych,
- proces rozliczenia podatku VAT,
- proces obsługi zamówień publicznych.
Zgodnie z założeniami strategii obywatel powinien mieć elektroniczny dostęp do wszystkich usług administracyjnych w Polsce do końca 2013 r.
Łukasz Trochimiuk
Opracowano na podstawie dokumentu "Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 oraz perspektywiczna prognoza transformacji społeczeństwa informacyjnego do roku 2020"