Nowa regulacja objęła swym zakresem wszystkich urzędników sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki oraz dziećmi do ósmego roku życia. Ta grupa pracowników może w związku ze sprawowaną opieką odmówić pracy:
- w przedłużonym do 12 godzin na dobę czasie pracy,
- po godzinach,
- w nocy,
- w niedzielę i święto.
Zakaz zatrudniania urzędnika – opiekuna w powyższych warunkach ma obecnie charakter względny – decydujący jest fakt wyrażenia przez niego zgody.
Poprzednia regulacja dotyczyła jedynie kobiet – opiekujących się dziećmi do ósmego roku życia lub innymi osobami oraz kobiet w ciąży – one wszystkie objęte były bezwzględnym zakazem zatrudniania po godzinach. W zmienionym przepisie utrzymano bezwzględny charakter zakazu wyłącznie w stosunku do ciężarnych pracownic. Pozostałe panie oraz panowie sprawujący opiekę zostali zrównani w prawie do decydowania o podjęciu pracy w dodatkowych godzinach.
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji wyjaśniono, iż zmiana nie jest novum w katalogu przepisów określających prawa i obowiązki pracowników sektora publicznego, bowiem analogiczne regulacje znaleźć można w ustawie o pracownikach samorządowych oraz ustawie o służbie cywilnej. Nowelizacja ujednoliciła zatem przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych z pozostałymi pragmatykami urzędniczymi oraz regulacjami Kodeksu pracy i zagwarantowała prawną realizację konstytucyjnej zasady równości kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. Nr 165, Poz. 1118) weszła w życie 23 września.
Agnieszka Marek
samorzad.infor.pl