Co czwarty uczeń nie zdał matury w tej szkole. A oceny końcowe były wysokie. MEN: kuratoria przyjrzą się jakości kształcenia

Co czwarty uczeń nie zdał matury w tej szkole. A oceny końcowe były wysokie. MEN: kuratoria się przyjrzą jakości kształcenia / Shutterstock

Minister edukacji Barbara Nowacka poinformowała 18 lipca 2024 r., że kuratoria przyjrzą się wynikom egzaminów maturalnych w Szkole w Chmurze oraz temu, jak mają się one do ocen końcowych uczniów. Oceny te były wyjątkowo wysokie i nie przekładają się na wyniki matur - dodała.

Czym jest Szkoła w Chmurze?

Szkoła w Chmurze to niepubliczna, bezpłatna szkoła podstawowa i liceum ogólnokształcące, której wszyscy uczniowie uczą się w ramach edukacji domowej. Prowadzi ona platformę edukacyjną umożliwiającą uczniom konsultacje z nauczycielami czy dodatkowe warsztaty kompetencji online. Na zakończenie każdego roku szkolnego uczniowie mają pisemne i ustne egzaminy klasyfikacyjne.

MEN: kuratoria przyjrzą się wynikom matur w Szkole w Chmurze

Podczas konferencji prasowej w Warszawie minister edukacji Barbara Nowacka została poproszona o skomentowanie wyników egzaminów maturalnych w Szkole w Chmurze, w której "co czwarty uczeń nie zdał matury"; pytana była też, czy jej resort przygląda się tej platformie.

Nowacka oceniła, że "wyniki egzaminów maturalnych i egzaminów szkolnych dzieci, które były objęte edukacją w tej niepublicznej placówce budzą duże zaniepokojenie". Poinformowała, że poprosiła kuratorów o "szczególnie uważne" przyjrzenie się nie tylko wynikom maturalnym, ale też temu, jak one się mają do ocen końcowych uczniów.

"Mamy sygnały, że oceny końcowe uczniów były wyjątkowo wysokie i nie przekładają się na wyniki egzaminów maturalnych" - dodała. "Ministerstwo jest w kontakcie z kuratorami, w (ramach) których ta placówka funkcjonuje, kuratoria będą się przyglądać wynikom egzaminów maturalnych, szczególnie w korelacji do tego, w jaki sposób młodzież ta była oceniana, jakie otrzymywała oceny końcowe" - zaznaczyła.

Brak kontaktu z nauczycielem

Szefowa MEN zwróciła uwagę, że "dzieci, które są w ramach tej firmy, Szkoły w Chmurze, zdały język polski na tym samym poziomie, co dzieci ukraińskie, dzieci cudzoziemskie, dla których język polski jest językiem bardzo często zupełnie nowym (językiem)".

Zdaniem Nowackiej niepokój wzbudza sposób, w jaki kształtowany jest proces edukacyjny w tej konkretnej placówce, gdzie "dzieci nie mają stałego kontaktu z nauczycielami".

Przyznała, że są różne formy edukacji domowej. "Niekiedy sprawdza się ona wspaniale, cały ciężar edukacyjny spoczywa na rodzicach, na grupach rodziców i są to szkoły świetnie funkcjonujące, osiągające naprawdę bardzo dobre wyniki" - powiedziała. W przypadku Szkoły w Chmurze - dodała - mamy do czynienia z "przedsięwzięciem, w którym ewidentnie te dobre wyniki nie są osiągane".

Problem z dotacją oświatową

Zapytana, czy resort może zwrócić się do NIK z prośbą o kontrolę z związku z tym, że "Warszawa nie może wyegzekwować zwrotu dotacji oświatowej w wysokości ponad 20 mln zł", Nowacka odparła, że sprawa ta jest "głęboko bulwersująca, bo nadużycia w kwestii korzystania z subwencji oświatowej są krzywdą dla dzieci - uczących się w innych szkołach, dzieci, które wymagają specjalnych potrzeb, opieki - i na to jest subwencja". Zaznaczyła, że resort będzie się temu "bardzo uważnie przyglądać, współpracując z miastem Warszawa i wiceprezydent Renatą Kaznowską".

Dopytywana, czy resort dysponuje narzędziami, by w tej sprawie działać, szefowa MEN odpowiedziała, że ministerstwo "w tej chwili bardzo intensywnie pracuje nad przepisami, które będą regulowały funkcjonowanie subwencji w szczególnych przypadkach". Nawiązując do Szkoły w Chmurze dodała, że "problemem nie jest tylko to, że jakaś firma, szkoła, nadużywa, tylko że dalej nie wpływa to na sposób przyznawania subwencji, czyli mimo to, że wiemy, że nadużyto subwencji w przypadku Szkoły w Chmurze, w kolejnych miesiącach dostaje kolejne świadczenia, nadal z obciążeniem, że może być to używane w sposób niewłaściwy".

Będą zmiany w przepisach?

Przekazała, że efekty prac nad przepisami zobaczymy we wrześniu ze względu na długi i - jej zdaniem - dość zaniedbany proces legislacyjny.

Dopytywana, czy ma na myśli np. "obcięcie subwencji do 0", przypomniała, że subwencja "jest po to, by dziecko miało jak najlepsze możliwe warunki do nauki i edukacji, wspierać ucznia". Zaznaczyła, że w zależności od typu szkoły bywa ona różna, w edukacji domowej do 200 osób "subwencja jest w pełni, natomiast w przypadku, gdy mamy do czynienia z formułą kształcenia w 99 proc. lub 100 proc. zdalną, koszty ponoszone na ucznia są znacznie niższe".

Nowacka zaznaczyła jednocześnie, że w tej chwili nie ma prac nad zmianami w subwencji. "Rozumiem rodziców, którzy często szukają dla dziecka innej formy edukacyjnej. Natomiast dla ministerstwa podstawą jest, żeby dzieci były kształcone dobrze i bezpiecznie. W momencie, kiedy widzimy wyniki maturalne i egzaminów ósmoklasisty, które powodują, że mamy wątpliwości co do jakości kształcenia, absolutnie będzie to podlegało kontroli" - podkreśliła.(PAP)

pak/ mchom/ agz/

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Sektor publiczny
Flagi państw Europy. Na pewno je znasz? To nie jest łatwy QUIZ!
13 wrz 2024
Czy na pewno znasz flagi państw Europy? To może być naprawdę trudne zadanie. Do rozwiązania quizu zachęcamy nie tylko podróżników i fanów piłki nożnej. Powodzenia!
Lubnauer: Katechetów przekwalifikować, duchownych wycofać ze szkół
12 wrz 2024

Zmniejszenie liczby lekcji religii, przekwalifikowanie katechetów, wycofanie duchownych ze szkół – o takich zmianach informuje Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji. Podkreśla, że według szacunków Ministerstwa Edukacji Narodowej zmiany w organizacji nauki religii mogą przynieść 1,5 mld zł oszczędności. Pieniądze te mają być przeznaczone na inne cele edukacyjne.

Dostępność dziś i jutro – nowe technologie ułatwiają korzystanie z urzędów
12 wrz 2024

11 września w Oddziale ZUS w Chorzowie odbyła się konferencja „Dostępność dziś i jutro”. Przedstawiciele rządu, instytucji i organizacji pozarządowych dyskutowali na temat dostępności podmiotów publicznych dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Ruszają prace nad nowelizacją Karty Nauczyciela. Celem jest zmiana systemu wynagradzania nauczycieli
12 wrz 2024

Ruszają prace nad obywatelskim projektem „Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli”. 13 września br. zajmie się nim sejmowa Komisja Edukacji i Nauki.

Bogate złoże ropy naftowej w pobliżu Świebodzina (ponad 100 tys. ton). Duży sukces geologów i inżynierów Orlenu
12 wrz 2024

Grupa Orlen odkryła zawierające ponad 100 tys. ton ropy naftowej złoże w województwie lubuskim - poinformował Orlen w komunikacie prasowym. Co więcej w pobliżu tego odkrycia znajdują się kolejne struktury geologiczne, w których mogą znajdować się dodatkowe ilości surowca. Zasobność całego złoża w tej okolicy Orlen szacuje na ponad 500 tys. ton ropy.

Kosztowne podwyżki. NFZ nie ma pieniędzy dla szpitali na niektóre świadczenia. Pacjenci będą zapisywani na 2025 rok
11 wrz 2024

O tym, że NFZ nie zapłacił szpitalom za nadwykonania alarmuje od kilku tygodni Ogólnopolski Związek Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ Paweł Florek poinformował, że realizacja ustawy podwyżkowej, czyli o minimalnym wynagrodzeniu w ochronie zdrowia i przekazanie do finansowania przez NFZ części świadczeń, za które jeszcze do 2022 r. płacił budżet państwa, np. ratownictwo medyczne, są sporym obciążeniem dla budżetu NFZ.

Rodzice chcą by w miejsce religii i muzyki szkoła uczyła ich dzieci zarządzania finansami osobistymi
11 wrz 2024

Rodzice wyciągają wnioski z własnych doświadczeń. Dlatego niemal co drugi badany optuje za edukacją w zakresie finansów osobistych w ramach nauczania szkolnego. Najchętniej za lekcje religii i muzyki.

Dlaczego warto studiować prawo? Jakie zarobki po studiach prawniczych?
11 wrz 2024

“Prawo” niezmiennie pozostaje jednym z najchętniej wybieranych kierunków studiów w Polsce. Potwierdzają to dane z raportu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dotyczące wyników rekrutacji na rok akademicki 2023/2024 , podczas której kierunek ten znalazł się wśród najczęściej wybieranych, przyciągając znaczną liczbę kandydatów - aż 21 786. Co sprawia, że tak wiele osób decyduje się na tę ścieżkę edukacyjną? W tym artykule przyjrzymy się głównym powodom, dla których warto studiować “Prawo” oraz korzyściom jakie wynikają z jego wyboru w kontekście współczesnych wyzwań zawodowych. 

Aplikacja mObywatel: Nowa funkcja w usłudze Bezpiecznie w sieci
11 wrz 2024

Baza wiedzy to nowa funkcja w aplikacji mObywatel. Funkcja została wprowadzona 11 września 2024 r. Baza wiedzy w znacznym stopniu przyczyni się do bezpieczeństwa użytkowników przy poruszaniu się w Internecie.

Wybory prezydenckie w USA w 2024 r. już rozstrzygnięte? Taylor Swift poparła Kamalę Harris
11 wrz 2024

Taylor Swift, jedna z najpopularniejszych obecnie gwiazd muzyki pop, zaliczona przez magazyn "Forbes" do najbardziej wpływowych kobiet świata, udzieliła poparcia Kamali Harris. 10 września 2024 r. tuż po debacie telewizyjnej kandydatów na prezydenta USA, Swift na swoim koncie na Instagramie udzieliła jednoznacznego poparcia kandydatce Demokratów.

pokaż więcej
Proszę czekać...