REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzice chcą by w miejsce religii i muzyki szkoła uczyła ich dzieci zarządzania finansami osobistymi

Rodzice chcą by szkoła uczyła ich dzieci zarządzania finansami i zasad cyberbezpieczeństwa, zamiast religii i muzyki
Rodzice chcą by szkoła uczyła ich dzieci zarządzania finansami i zasad cyberbezpieczeństwa, zamiast religii i muzyki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rodzice wyciągają wnioski z własnych doświadczeń. Dlatego niemal co drugi badany optuje za edukacją w zakresie finansów osobistych w ramach nauczania szkolnego. Najchętniej za lekcje religii i muzyki.

Podstawa programowa oraz sposoby nauczania przechodzą liczne zmiany, aby gwarantować uczniom jak najlepszą edukację. Tradycyjne przedmioty, takie jak matematyka, język polski czy historia, nadal stanowią fundament, jednak ich sposób nauczania jest modyfikowany, aby lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów.
Przykładem może być większy nacisk na rozwijanie umiejętności analitycznego myślenia czy krytycznej analizy informacji – kompetencji przydatnych w świecie zdominowanym przez technologie informacyjne i media społecznościowe.

REKLAMA

Rodzice chcą, by szkoła rozwijała u dzieci umiejętności praktyczne

Rodzice również dostrzegają potrzebę zmian i jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra”. Już 43 proc. chciałoby wprowadzić jako alternatywny przedmiot zarządzanie finansami osobistymi.
Ich zdaniem realnie przygotowałby on dzieci do odpowiedzialnego rozporządzania budżetem domowym oraz zajmowania się sprawami związanymi np. z podatkami czy kredytami.
Na drugim miejscu znalazło się krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów. Na tę odpowiedź wskazało 36 proc. respondentów. Podobny odsetek, bo prawie jedna trzecia ankietowanych wskazała, że chcieliby dodać do szkół warsztaty psychologiczne oraz kursy z umiejętności życiowych takich jak gotowanie, majsterkowanie czy dbanie o przestrzeń.
Nieco mniej (30 proc.) uważa, że istotne jest wprowadzenie edukacji zdrowotnej.
Z kolei 28 proc. rodziców wskazało na cyberbezpieczeństwo oraz podstawy programowania, które są bardzo ważne w kontekście rosnącego znaczenia technologii.

Kompetencje finansowe: ważne dla rodziców i dla ich dzieci

REKLAMA

Wskazane alternatywne przedmioty są odpowiedzią na potrzeby współczesnego rynku pracy oraz wyzwania, przed którymi staną w przyszłości młodzi ludzie.
– Z naszego badania wynika, że rodzice widzą przestrzeń na dodanie do siatki programowej przedmiotów, które przygotują ich do radzenia sobie w dorosłym życiu i są praktyczne – mówi Paweł Pasztetnik, Menedżer ds. Zarządzania Produktem z Santander Consumer Banku. 

Jak podkreśla ekspert, najwięcej osób wskazało na zarządzanie finansami osobistymi, które są jedną z kluczowych umiejętności.
W tym zakresie aż 72 proc. badanych rodziców uważa, że szczególnie powinno się nauczać zarządzania budżetem. Ponad połowa wskazała na metody oszczędzania i inwestowania. Z kolei odpowiednio 38 proc. i 35 proc. odpowiedziało, że należy edukować dzieci w zakresie ochrony przed oszustami internetowymi i uczyć podstaw na temat podatków.
Odpowiedzi jasno wskazują, że rodzice chcieliby, aby ich dzieci wyniosły ze szkoły wiedzę na temat finansów, która jest dla nich przydatna oraz zaprocentuje w przyszłości – dodaje ekspert.

Zmiany w programach nauczania: jakich przedmiotów rodzice nie chcą

Raport z badania pokazuje też, że  najwięcej rodziców chciałoby wycofać z programu nauczania religię.
Na tę odpowiedź wskazało 38 proc. Podobny odsetek (34 proc.) usunęłoby z listy przedmiotów muzykę.
Z kolei 26 proc. etykę, a 22 proc. plastykę.
Zajęcia, które opiekunowie wskazali do usunięcia z podstawy programowej, są często postrzegane jako mniej ważne niż np. historia czy chemia oraz ich wartość jest znacznie mniejsza.
Analiza wyników jasno pokazuje, że chcą oni stawiać na praktyczne umiejętności oraz rozwój kompetencji, które dadzą młodym ludziom narzędzia do radzenia sobie zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak nauczyciel może być wsparciem dla ucznia chorego na nowotwór?

Gold September (Złoty Wrzesień) to Międzynarodowy Miesiąc Świadomości Nowotworów u Dzieci. W Polsce nawet 2,5 tys. dzieci w wieku szkolnym może być w trakcie leczenia onkologicznego. Jak nauczyciele mogą wspierać dzieci chore na nowotwór?

ZUS reaguje na powódź. Przypomina o prawie do zasiłku opiekuńczego

ZUS informuje w związku z powodzią, że zgodnie z komunikatem Ministerstwa Edukacji Narodowej od 16 września 2024 r. zostały zawieszone zajęcia w szkołach i placówkach edukacyjnych w 4 województwach, które są najbardziej narażone na skutki powodzi. W sumie dotyczy to około 420 placówek. ZUS przypomina o prawie do zasiłku opiekuńczego.

 

PIP: Usuwanie skutków powodzi jako usprawiedliwiona nieobecność w pracy

PIP informuje: Klęski żywiołowe zakłócają normalny tryb funkcjonowania firm, społeczności lokalnych i pracowników. W takim przypadku zastosowanie mają przepisy określające zasady wykonywania pracy przez osoby zatrudnione na zalanych terenach.

PFRON: Pomoc dla osób niepełnosprawnych poszkodowanych przez powódź

PFRON uruchomił pomoc dla powodzian. Osoby z niepełnosprawnością poszkodowane przez powódź mogą uzyskać pomoc w ramach „Pomoc osobom niepełnosprawnym poszkodowanym w wyniku żywiołu lub sytuacji kryzysowych wywołanych chorobami zakaźnymi”.

REKLAMA

Pomoc społeczna po powodzi: Zostałeś dotknięty powodzią? Sprawdź, jakie wsparcie Ci przysługuje

Pomoc społeczna po powodzi. Dowiedz się, jak uzyskać wsparcie finansowe do 10 tys. zł na najpilniejsze potrzeby, oraz jak starać się o środki na odbudowę domu czy remont budynków gospodarczych. Nie zwlekaj – wniosek musisz złożyć w odpowiednim Ośrodku Pomocy Społecznej nie później niż 30 dni od zdarzenia. Sprawdź też informacje o pomocy dla osób z niepełnosprawnościami.

Wykaz gmin poszkodowanych w wyniku powodzi [rozporządzenie Rady Ministrów]

Opublikowane zostało rządowe rozporządzenie w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie. Co zawiera treść tego nowego rozporządzenia?

QUIZ Gdzie zjesz te słodkości? 10/10 tylko dla smakoszy
Gdzie skosztujesz baklavy? Gdzie zjesz cannolo, a gdzie kulfi? Sprawdź, czy znasz pochodzenie popularnych słodkości.
Czy w Polsce łatwo otrzymać medyczną marihuanę?

Korzyści terapeutyczne wynikające ze stosowania medycznej marihuany w leczeniu różnych schorzeń są coraz bardziej doceniane na całym świecie, w tym w Polsce. Od 2017 r. medyczna marihuana została zgodnie z prawem dopuszczona w Polsce jako środek leczniczy i może być przepisywana przez lekarzy w leczeniu wielu chorób i zaburzeń. 

REKLAMA

Flagi państw Europy. Na pewno je znasz? To nie jest łatwy QUIZ!
Czy na pewno znasz flagi państw Europy? To może być naprawdę trudne zadanie. Do rozwiązania quizu zachęcamy nie tylko podróżników i fanów piłki nożnej. Powodzenia!
Lubnauer: Katechetów przekwalifikować, duchownych wycofać ze szkół

Zmniejszenie liczby lekcji religii, przekwalifikowanie katechetów, wycofanie duchownych ze szkół – o takich zmianach informuje Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji. Podkreśla, że według szacunków Ministerstwa Edukacji Narodowej zmiany w organizacji nauki religii mogą przynieść 1,5 mld zł oszczędności. Pieniądze te mają być przeznaczone na inne cele edukacyjne.

REKLAMA