REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzice chcą by w miejsce religii i muzyki szkoła uczyła ich dzieci zarządzania finansami osobistymi

Rodzice chcą by szkoła uczyła ich dzieci zarządzania finansami i zasad cyberbezpieczeństwa, zamiast religii i muzyki
Rodzice chcą by szkoła uczyła ich dzieci zarządzania finansami i zasad cyberbezpieczeństwa, zamiast religii i muzyki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rodzice wyciągają wnioski z własnych doświadczeń. Dlatego niemal co drugi badany optuje za edukacją w zakresie finansów osobistych w ramach nauczania szkolnego. Najchętniej za lekcje religii i muzyki.

Podstawa programowa oraz sposoby nauczania przechodzą liczne zmiany, aby gwarantować uczniom jak najlepszą edukację. Tradycyjne przedmioty, takie jak matematyka, język polski czy historia, nadal stanowią fundament, jednak ich sposób nauczania jest modyfikowany, aby lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów.
Przykładem może być większy nacisk na rozwijanie umiejętności analitycznego myślenia czy krytycznej analizy informacji – kompetencji przydatnych w świecie zdominowanym przez technologie informacyjne i media społecznościowe.

REKLAMA

Rodzice chcą, by szkoła rozwijała u dzieci umiejętności praktyczne

Rodzice również dostrzegają potrzebę zmian i jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra”. Już 43 proc. chciałoby wprowadzić jako alternatywny przedmiot zarządzanie finansami osobistymi.
Ich zdaniem realnie przygotowałby on dzieci do odpowiedzialnego rozporządzania budżetem domowym oraz zajmowania się sprawami związanymi np. z podatkami czy kredytami.
Na drugim miejscu znalazło się krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów. Na tę odpowiedź wskazało 36 proc. respondentów. Podobny odsetek, bo prawie jedna trzecia ankietowanych wskazała, że chcieliby dodać do szkół warsztaty psychologiczne oraz kursy z umiejętności życiowych takich jak gotowanie, majsterkowanie czy dbanie o przestrzeń.
Nieco mniej (30 proc.) uważa, że istotne jest wprowadzenie edukacji zdrowotnej.
Z kolei 28 proc. rodziców wskazało na cyberbezpieczeństwo oraz podstawy programowania, które są bardzo ważne w kontekście rosnącego znaczenia technologii.

Kompetencje finansowe: ważne dla rodziców i dla ich dzieci

REKLAMA

Wskazane alternatywne przedmioty są odpowiedzią na potrzeby współczesnego rynku pracy oraz wyzwania, przed którymi staną w przyszłości młodzi ludzie.
– Z naszego badania wynika, że rodzice widzą przestrzeń na dodanie do siatki programowej przedmiotów, które przygotują ich do radzenia sobie w dorosłym życiu i są praktyczne – mówi Paweł Pasztetnik, Menedżer ds. Zarządzania Produktem z Santander Consumer Banku. 

Jak podkreśla ekspert, najwięcej osób wskazało na zarządzanie finansami osobistymi, które są jedną z kluczowych umiejętności.
W tym zakresie aż 72 proc. badanych rodziców uważa, że szczególnie powinno się nauczać zarządzania budżetem. Ponad połowa wskazała na metody oszczędzania i inwestowania. Z kolei odpowiednio 38 proc. i 35 proc. odpowiedziało, że należy edukować dzieci w zakresie ochrony przed oszustami internetowymi i uczyć podstaw na temat podatków.
Odpowiedzi jasno wskazują, że rodzice chcieliby, aby ich dzieci wyniosły ze szkoły wiedzę na temat finansów, która jest dla nich przydatna oraz zaprocentuje w przyszłości – dodaje ekspert.

Zmiany w programach nauczania: jakich przedmiotów rodzice nie chcą

Raport z badania pokazuje też, że  najwięcej rodziców chciałoby wycofać z programu nauczania religię.
Na tę odpowiedź wskazało 38 proc. Podobny odsetek (34 proc.) usunęłoby z listy przedmiotów muzykę.
Z kolei 26 proc. etykę, a 22 proc. plastykę.
Zajęcia, które opiekunowie wskazali do usunięcia z podstawy programowej, są często postrzegane jako mniej ważne niż np. historia czy chemia oraz ich wartość jest znacznie mniejsza.
Analiza wyników jasno pokazuje, że chcą oni stawiać na praktyczne umiejętności oraz rozwój kompetencji, które dadzą młodym ludziom narzędzia do radzenia sobie zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od min. edukacji B. Nowackiej na otarcie łez 8000 zł brutto dla 300 nauczycieli. Nagroda 0 zł dla innych w 2024 r. W 2023 r. 1125 zł dla każdego

Rok temu nagroda 1125 zł na Dzień Nauczyciela oficjalnie związana była z 250. rocznicą utworzenia Komisji Edukacji Narodowej. Chyba w dominującej opinii przypisano tej nagrodzie negatywny kontekst w postaci "łapówki" wyborczej dla nauczycieli od rządu PIS. Min. edukacji P. Czarnek nie chciał przyznać 30% podwyżek dla nauczycieli na 2024 r. (były duże, ale nie aż tak). Więc jako pocieszenie nauczyciele otrzymali po 1125 zł. Niektórzy dostali też bon na komputer 2500 zł.

Min. edukacji B. Nowacka: Nauka pisania i czytania w "zerówkach". Zajęcia dodatkowe

Temat tego zakazu pilotuje Onet. Portal ustalił, że dr Gabriela Olszowska (Małopolski Kurator Oświaty) w rozesłanym piśmie do placówek oświatowych zniechęca uczenia dzieci w zerówkach do nauki ….. pisania i czytania. Używa przy tym dyskusyjnych argumentów np., że rączka dziecka w wieku 6 lat źle znosi … pisanie literek, a w wieku 7 lat już tego problemu nie ma. Kurator sugeruje też, że nauczyciele w zerówkach nie mają kompetencji do uczenia dzieci w sposób nie powodujący dysleksji u nich. Powstaje też wątpliwość, czy kuratorium wprowadza zakaz nauki pisania i czytania małych dzieci, czy też jest to tylko sugestia. 

Oszuści podszywają się teraz pod zbiórki dla powodzian

Oszuści wiedzą, co działa na potencjalne ofiary, dlatego teraz zaczęli wykorzystywać wątki powodziowe. Na przykład do oszustw inwestycyjnych. NASK apeluje o czujność. Zbiórki można zweryfikować. 

Dlaczego seniorzy czują się samotni i co miasta mogą z tym zrobić?

Samotność to poważny problem, zwłaszcza wśród seniorów. Z badań wynika, że większość osób w wieku 66-85 lat uważa ją za główną przyczynę problemów psychicznych. Miasta mogą odegrać istotną rolę, oferując wsparcie w postaci zajęć, wydarzeń kulturalnych i darmowej pomocy psychologicznej.

REKLAMA

Próg pomocy to milion złotych lub wartość poniesionych szkód. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok

Świadczenie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi będzie wypłacane do miliona złotych lub wartości poniesionych szkód. Do wyboru są dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Aby otrzymać świadczenie pomocowe poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie.

Mianowania urzędników w służbie cywilnej 2025–2027 [limity]. Decyzja Rady Ministrów

Rada Ministrów przyjęła 28 września 2024 r. trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2025–2027, przedłożony przez Szefa Służby Cywilnej.

mLegitymacja studencka. Warto ją dodać do aplikacji mObywatel

Elektroniczna legitymacja studencka to cyfrowa wersja legitymacji tradycyjnej. Dzięki niej studenci mogą korzystać z różnych zniżek, np. na komunikację miejską, bilety do kina czy teatru. Już ponad 218 tys. studentów korzysta z mLegitymacji.

QUIZ Dzielnice Warszawy - sprawdź, czy nie pomylisz nazwy. Łatwiej być nie może
Jak dobrze znasz dzielnice stolicy? Sprawdź w quizie, czy uda Ci się bezbłędnie odpowiedzieć na wszystkie pytania.

REKLAMA

Barbara Nowacka: Trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu

Barbara Nowacka zapowiedziała, że projekt rozporządzenia w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu trafi do konsultacji. Szefowa resortu edukacji zakłada, że do końca roku rozporządzenie będzie podpisane.

Polska wkroczyła w okres kryzysu demograficznego. Ekspert: programy społeczne nie wpływają na wzrost dzietności; zmienił się trend kulturowy

GUS podał, że Polska wkroczyła w okres kryzysu demograficznego. "Programy społeczne, jak 800 plus, nie przekładają się na wzrost dzietności. Oprócz trudności z infrastrukturą opiekuńczą mamy do czynienia ze zmianą trendu kulturowego. Obecnie młodzi ludzie rzadziej decydują się na posiadanie dzieci" – powiedział Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych.

REKLAMA