Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości] / shutterstock

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

100 najbardziej medialnych polityków w Polsce. Ranking wyceny medialnej politycznych liderów 2024

Wartość przekazu medialnego z udziałem liderów politycznych

(na portalach internetowych w okresie 1.01 – 30.11.2024 r.)

LP.

Imię i nazwisko

Wartość medialna 
(w milionach złotych)

1.

Donald Tusk

474,75

2.

Andrzej Duda

272,98

3.

Jarosław Kaczyński

203,35

4.

Władysław Kosiniak-Kamysz

146,79

5.

Szymon Hołownia

146,34

6.

Radosław Sikorski

115,93

7.

Adam Bodnar

109,09

8.

Rafał Trzaskowski

107,8

9.

Mateusz Morawiecki

90,95

10.

Daniel Obajtek

70,64

11.

Maciej Wąsik

66,02

12.

Zbigniew Ziobro

62,64

13.

Mariusz Błaszczak

51,93

14.

Przemysław Czarnek

44,67

15.

Tomasz Siemoniak

42,1

16.

Barbara Nowacka

40,51

17.

Marcin Kierwiński

35,83

18.

Karol Nawrocki

34,95

19.

Roman Giertych

34,76

20.

Izabela Leszczyna

33,54

21.

Beata Szydło

32,63

22.

Krzysztof Bosak

31,97

23.

Andrzej Domański

31,41

24.

Krzysztof Gawkowski

29,3

25.

Tobiasz Bocheński

28,98

26.

Sławomir Mentzen

28,89

27.

Agnieszka Dziemanowicz-Bąk

28,47

28.

Patryk Jaki

27,44

29.

Jacek Sasin

26,73

30.

Paulina Henning-Kloska

25,74

31.

Włodzimierz Czarzasty

25,48

32.

Antoni Macierewicz

23,02

33.

Borys Budka

22,58

34.

Sławomir Nitras

22,05

35.

Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz

22,03

36.

Cezary Tomczyk

21,05

37.

Magdalena Biejat

20,98

38.

Czesław Siekierski

20,97

39.

Marcin Mastalerek

20,31

40.

Robert Biedroń

18,43

41.

Rafał Bochenek

17,12

42.

Katarzyna Kotula

17,12

43.

Grzegorz Braun

16,42

44.

Ryszard Petru

16,27

45.

Aleksander Kwaśniewski

15,7

46.

Dariusz Klimczak

15,14

47.

Marek Jakubiak

15

48.

Jan Grabiec

14,59

49.

Marek Suski

14,29

50.

Lech Wałęsa

14,23

51.

Janusz Kowalski

14,03

52.

Michał Dworczyk

13,95

53.

Przemysłąw Wipler

13,9

54.

Adrian Zandberg

13,69

55.

Krzysztof Paszyk

13,37

56.

Jacek Ozdoba

11,56

57.

Katarzyna Lubnauer

11,4

58.

Dariusz Wieczorek

10,97

59.

Sebastian Kaleta

10,96

60.

Michał Kobosko

10,79

61.

Joanna Scheuring-Wielgus

10,21

62.

Bronisław Komorowski

10,52

63.

Arkadiusz Myrcha

10,45

64.

Małgorzata Kidawa-Błońska

9

65.

Radosław Fogiel

8,77

66.

Joanna Mucha

8,54

67.

Piotr Gliński

8,09

68.

Konrad Berkowicz

8,02

69.

Łukasz Schreiber

7,77

70.

Ryszard Terlecki

7,7

71.

Joachim Brudziński

7,45

72.

Bartosz Arłukowicz

7,42

73.

Elżbieta Witek

7,16

74.

Adam Szłapka

6,98

75.

Hanna Wróblewska

6,95

76.

Paweł Kukiz

6,87

77.

Dominik Tarczyński

6,85

78.

Anna Bryłka

6,69

79.

Ewa Zajączkowska-Hernik

6,01

80.

Janusz Korwin-Mikke

5,96

81.

Robert Telus

5,8

82.

Ewa Kopacz

5,68

83.

Joanna Lichocka

5,45

84.

Grzegorz Schetyna

5,41

85.

Kinga Gajewska

5,38

86.

Witold Tumanowicz

5,19

87.

Maciej Berek

5,18

88.

Stanisław Tyszka

4,74

89.

Jarosław Sachajko

4,67

90.

Jakub Jaworski

4,31

91.

Marzena Okła-Drewnowicz

4,21

92.

Łukasz Mejza

2,98

93.

Tomasz Grodzki

2,92

94.

Paweł Szefernaker

2,79

95.

Karina Bosak

2,33

96.

Adriana Porowska

2,15

97.

Elżbieta Rafalska

1,73

98.

Artur Dziambor

1,58

99.

Marzena Czarnecka

1,53

100.

Grzegorz Puda

1,32

Wartość medialna wyceniona na podstawie ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych.

Ważne

Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Jego wartość zależy między innymi od objętości materiału, rodzaju medium oraz zasięgu.

Donald Tusk liderem rankingu medialnej wartości polityków w Polsce 

Donald Tusk jako premier konsekwentnie pozostaje w centrum medialnego zainteresowania. Wskazuje to na duże zainteresowanie mediów działaniami szefa rządu. Na podium znaleźli się także Andrzej Duda, który jako prezydent naturalnie generuje duże zainteresowanie mediów. Warto podkreślić obecność Jarosława Kaczyńskiego na trzecim miejscu, który mimo ograniczonej aktywności publicznej, pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych polityków w kraju – komentuje Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.

Na czwartym miejscu znalazł się lider PSL i wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz z wynikiem 146,79 mln zł, tuż przed Szymonem Hołownią – z wynikiem 146,34 mln zł. Kolejni politycy w rankingu to Radosław Sikorski z publikacjami wartymi ponad 115 mln zł oraz Adam Bodnar z publikacjami o wartości przeszło 109 mln zł. Za ministrem sprawiedliwości uplasował się Rafał Trzaskowski, kandydat KO na prezydenta, z publikacjami o wartości przeszło 107 mln zł. Kandydat na prezydenta popierany przez największą partię opozycyjną – Karol Nawrocki, zajmuje dopiero 18. miejsce z publikacjami wartymi prawie 35 mln zł. 

Karol Nawrocki, mimo potencjału medialnego, jako jeszcze mało rozpoznawalny kandydat, zajmuje odległe miejsce z publikacjami wartymi blisko 35 mln zł. Ma to związek z jego nieobecnością w wielkiej polityce do dnia ogłoszenia startu w wyborach prezydenckich. Dopiero od tego czasu Nawrocki rozpoczął proces budowania rozpoznawalności, który będzie wymagał od niego systematycznej komunikacji oraz strategicznego kreowania własnego wizerunku – dodaje prezes Instytutu Przywództwa.

Lewica a pomysł na przekaz w mediach 

Wśród najbardziej medialnych przedstawicieli lewicy wyróżniają się Barbara Nowacka (publikacje o wartości 40,51 mln zł), Agnieszka Dziemanowicz-Bąk (28,47 mln zł) oraz Włodzimierz Czarzasty (25,48 mln zł). Kandydatka lewicy na prezydenta Magdalena Biejat znajduje się dopiero na 37. miejscu z publikacjami wartymi niecałe 21 mln zł. To wskazuje, że lewica dalej nie potrafi przebić się szeroko ze swoim przekazem, aby zainteresować nim media.

Barbara Nowacka, z publikacjami wartymi 40,51 mln zł, zajmuje najwyższe miejsce spośród liderów lewicy, co świadczy o jej aktywności i umiejętności zdobywania rozgłosu wokół podejmowanych tematów. Jednak jej 16. pozycja to sygnał, że nawet najbardziej medialni przedstawiciele tej formacji mają trudność z dominowaniem w dyskursie publicznym – dodaje ekspert.

Nowi młodzi liderzy 

Wśród nowych liderów pojawiają się Tobiasz Bocheński (25. miejsce z publikacjami wartymi 28,98 mln) oraz Sławomir Mentzen (26. miejsce z publikacjami wartymi 28,89 mln zł). Czy to może być zapowiedzią zmiany pokoleniowej? W kontekście zbliżających się wyborów prezydenckich trudno o jednoznaczną opinię.

Z perspektywy przywództwa, pojawienie się Tobiasza Bocheńskiego i Sławomira Mentzena wśród najbardziej medialnych polityków z wynikami oscylującymi wokół 28-29 mln zł być może jest nieśmiałym sygnałem zmian pokoleniowych na polskiej scenie politycznej. Pierwszy z nich był wymieniany wśród potencjalnych kandydatów PiS na urząd głowy państwa, drugi natomiast jest kandydatem Konfederacji na prezydenta. Młodzi liderzy powinni coraz wyraźniej budować swoją medialną obecność, ponieważ bez wątpienia istnieje zapotrzebowanie na nowe twarze i świeże idee w przywództwie politycznym – zauważa Gąsiorowski.

Niewidoczni członkowie rządu

Niektórzy członkowie rządu rzadko pojawiają się w mediach. Adriana Porowska (publikacje warte 2,15 mln zł) i Marzena Czarnecka (1,53 mln zł) notują niższą wycenę medialną, co wynika z ich mniejszej aktywności w obszarze medialnym lub z koncentracji na zadaniach eksperckich. Taka sytuacja może jednak stwarzać wrażenie, że ich działania są mniej widoczne dla społeczeństwa, co w kontekście polityki nastawionej na budowanie zaufania i społecznego poparcia może stanowić wyzwanie.

Polityka ma służyć społeczeństwu i jeśli medialnie działania przedstawicieli rządu nie są widoczne, to trudno o społeczne poparcie. Jednocześnie w przywództwie komunikacja to nie tylko kwestia budowania poparcia, ale również świadomości społecznej i jeden z najprostszych sposobów wskazywania na transparentność działań. Z pewnością nasi ministrowie muszą popracować nad komunikacją – konkluduje Piotr Gąsiorowski.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Sektor publiczny
Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]
23 gru 2024

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

Te miejsca na świecie noszą nazwy związane z Bożym Narodzeniem. Jest też Polska
23 gru 2024

Czy wiesz, że... europejscy żeglarze w dobie odkryć geograficznych często nadawali nowo odkrytym miejscom nazwę na cześć dnia, gdy dostrzegli je z bocianiego gniazda. Magazyn "Conde Nast Traveler" twierdzi, że żadne święto nie ma tyle miejsc na świecie co Boże Narodzenie.

Część urzędników będzie pracować w Wigilię, ale część będzie miała dzień wolny
20 gru 2024

Zbliżają się święta Bożego Narodzenia. Mimo nadchodzących świąt wielu urzędników będzie musiało tego dnia stawić się w pracy. Jednak już w tym roku pracownicy licznych samorządów będą mieć wolne w Wigilię.

Ochrona zdrowia: podsumowanie 2024 r.
19 gru 2024

Ochrona zdrowia: podsumowanie 2024 r. Co zmieniło się w przeciągu ostatniego roku w ochronie zdrowia? Czy były jakieś pozytywne zmiany? Co z wynagrodzeniami w ochronie zdrowia? Zdaniem ekspertki BCC ds. systemu ochrony zdrowia Anny Janczewskiej, ochrona zdrowia w dalszym ciągu nie jest priorytetem rządu.

Ferie zimowe 2025 r. [TERMINY]
19 gru 2024

Ferie zimowe 2025 r. Już w drugiej połowie stycznia rozpoczynają się ferie zimowe! Jaki jest terminarz ferii zimowych w roku szkolnym 2024/2025 r.? Do kiedy trwają ferie zimowe? Czy można je połączyć z zimową przerwą świąteczną?

Uwaga na bardzo silny wiatr. Strażacy odebrali już ponad 2 tys. zgłoszeń
16 gru 2024

Ponad 2 tys. zgłoszeń związanych z usuwaniem skutków silnego wiatru, w tym jedna ranna osoba. To bilans ostatnich dwunastu godzin w straży pożarnej. 

Będzie 28 886,2 zł brutto i 350%? Szacujemy wysokość nagrody dla nauczycieli. MEN zgadza się na nagrodę jubileuszową dla nauczycieli. [Obliczenia]
20 gru 2024

W MEN plenarne posiedzenie Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. I szereg propozycji realizacji niektórych propozycji nauczycieli. Jednym z nich jest nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy. 

Kandydat na prezydenta: ograniczyć 800+, zamiast tego darmowe obiady dla dzieci w szkołach [Gość Infor.pl]
12 gru 2024

Ograniczenie wysokości świadczenia - z 800 do 500 złotych oraz wprowadzenie progu dochodowego, od którego świadczenie by obowiązywało. To pomysł Piotra Szumlewicza, przewodniczącego związku zawodowego Związkowa Alternatywa, a także kandydata na prezydenta RP w 2025 roku. 

MSWiA: na pewno nie będzie podwyżki +15% w służbach mundurowych. Możliwe zmiany w świadczeniach mieszkaniowych
12 gru 2024

Związki zawodowe służb mundurowych zdecydowały o rozpoczęciu akcji protestacyjnej. Domagają się m.in. 15-proc. podwyżek i świadczenia mieszkaniowego na wzór tego w Siłach Zbrojnych RP. Wiceszef MSWiA Wiesław Szczepański zapewnił, że resort chce rozmawiać o postulatach, ale przyjęto już zapisy o 5-proc. podwyżce.

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?
11 gru 2024

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

pokaż więcej
Proszę czekać...