Ceny szkolnych obiadów ustala dyrektor w porozumieniu z wójtem

Ceny szkolnych obiadów ustala dyrektor w porozumieniu z wójtem./ fot. Shutterstock
Wysokość opłat za posiłki nie ma charakteru komercyjnego, ponieważ do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Poza kosztem tzw. wkładu do kotła, który ponoszą rodzice dzieci, pozostałe wydatki związane z zapewnieniem uczniom wyżywienia powinny być ponoszone przez organ prowadzący szkoły.

Zasady ustalania odpłatności za serwowane w szkolnych stołówkach posiłki zostały określone w przepisach ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (dalej: u.p.o.). Zostały one uregulowane w art. 106 ust. 3 u.p.o. Przepis ten stanowi, że warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Organ prowadzący szkołę

Przez pojęcie "organ prowadzący szkołę" należy rozumieć: ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, takich jak gmina, mamy jednak problem. Zostały one wyposażone przez ustawodawcę w dwa organy: stanowiący i wykonawczy. Który z nich zatem będzie właściwy do "porozumiewania się" z dyrektorem szkoły w sprawie wysokości opłat za posiłki serwowane w szkolnej stołówce?

Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w art. 29 u.p.o. Przepis ten wskazuje bowiem, które zadania organu prowadzącego szkołę zostały przypisane organowi stanowiącemu JST, a które wykonawczemu.

Trzeba zaznaczyć, że część zadań organu prowadzącego została przypisana staroście i marszałkowi, którzy nie zostali expressis verbis wymienieni w samorządowych ustawach ustrojowych jako "organy" powiatu i województwa samorządowego.

Z przepisu art. 29 ust. 1 pkt 3 u.p.o. wynika, że zadania organu prowadzącego szkołę polegające na:

  • ustalaniu (w porozumieniu z dyrektorem szkoły) opłat za posiłki wydawane w stołówce szkolnej,
  • zwalnianiu rodziców z opłat za posiłki podawane w szkolnej stołówce,
  • upoważnianiu dyrektora szkoły do udzielania zwolnień od opłat za posiłki w szkolnej stołówce

- wykonywane są w przypadku szkół gminnych przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), w przypadku szkół powiatowych przez starostę, a w przypadku szkół wojewódzkich przez marszałka województwa.

Rodzice płacą tylko za wkład do kotła

O zorganizowaniu szkolnej stołówki decyduje dyrektor szkoły. Jest to jego wyłączna kompetencja, o czym przesądza treść art. 106 ust. 1 u.p.o. Przepis ten stanowi bowiem, że "w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę".

Z przepisu tego wynika też jasno, że zorganizowanie szkolnej stołówki nie jest obligatoryjne. Również korzystanie z posiłków serwowanych w szkole nie jest dla uczniów ani obowiązkowe, ani też darmowe dla ich rodziców (opiekunów). O konieczności ponoszenia opłat za szkolne objady przesądza art. 106 ust. 2 u.p.o., który stanowi, że korzystanie z posiłków w szkolnej stołówce jest odpłatne.

Zobacz: Oświata

Wysokość opłat za posiłki wydawane w szkolnej stołówce ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Tak ustalone opłaty nie mają (i nie mogą mieć) charakteru komercyjnego. Przesądza o tym brzmienie art. 106 ust. 4 u.p.o., który wskazuje, jakie koszty dyrektor szkoły oraz organ prowadzący powinni wziąć pod uwagę dokonując kalkulacji opłat za posiłki, a jakich kosztów nie można uwzględniać kalkulując opłatę za szkolne obiady. Zgodnie z treścią tego przepisu do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Z przepisu tego wynika zatem, że poza kosztem tzw. wkładu do kotła, który ponoszą rodzice (lub opiekunowie) dzieci uiszczając stosowne opłaty, pozostałe wydatki związane z zapewnieniem uczniom wyżywienia powinny być ponoszone przez gminę jako organ prowadzący szkoły.

ORZECZNICTWO

Wysokość opłat za posiłki nie ma charakteru komercyjnego, ponieważ do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Poza więc kosztem tzw. wkładu do kotła, który ponoszą rodzice (lub opiekunowie) dzieci uiszczając stosowne opłaty, pozostałe wydatki związane z zapewnieniem uczniom wyżywienia powinny być ponoszone przez Gminę jako organ prowadzący szkoły. Takie same zasady, jak stołówek szkolnych, dotyczą organizowania i finansowania wyżywienia w przedszkolach prowadzonych przez gminy w ramach realizacji przez te jednostki samorządu terytorialnego obligatoryjnego zadania własnego z zakresu edukacji publicznej.

Wyrok WSA w Lublinie z 23 listopada 2018 r., sygn. akt I SA/Lu 540/18

Bez podatku VAT

Realizacja zadań własnych gminy w przypadku prowadzenia żłobków, przedszkoli, stołówek w szkołach, przedszkolach i pobierania w odniesieniu do tych czynności opłat nie jest działalnością opodatkowaną VAT.

Takie stanowisko zostało potwierdzone licznymi orzeczeniami sądów administracyjnych. Przykładowo wskazać można wyrok WSA w Kielcach z 6 września 2018 r. (sygn. akt I SA/Ke 219/18). Sąd wskazał w nim m.in., że gmina dokonując sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na podstawie u.p.o. realizuje zadanie własne z zakresu edukacji publicznej. "Gmina realizująca tzw. zadania własne, pobierając opłaty wnoszone za korzystanie przez uczniów z posiłków w stołówce szkolnej, występuje jako organ władzy, a nie jako podatnik VAT" -wyjaśnił kielecki sąd administracyjny.

Podobne stanowisko wyraził NSA w wyroku z 9 czerwca 2017 r. (sygn. akt I FSK 1271/15). NSA rozważając kwestię tego, czy gmina jest podatnikiem VAT realizując zadania w zakresie edukacji w postaci m.in. organizacji stołówek szkolnych, stwierdził, że gminy nie działają jak przedsiębiorcy, gdyż pobierane przez nie opłaty nie mają charakteru komercyjnego, bo ich wysokość jest regulowana. NSA w uzasadnieniu do wyroku wskazał, że "Opłata za wyżywienie nie ustalana w ramach czynności cywilnoprawnych, swobody zawierania umów, o czym świadczy treść art. 106 ust. 4 i 5 u.p.o. Opłata ta ma zatem charakter opłaty publicznoprawnej i nie podlega przepisom ustawy o VAT".

Podstawa prawna

art. 29; art. 106 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 996; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2245)

Zygmunt Bołtowicz

wieloletni pracownik administracji, prawnik, ekspert w dziedzinie finansów publicznych oraz gospodarki komunalnej

Sektor publiczny
Von der Leyen: procedurę z art. 7 Traktatu o UE wobec Polski można już zamknąć. KE doceniła działania legislacyjne i nielegislacyjne
06 maja 2024

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen poinformowała 6 maja 2024 r., że po ponad sześciu latach procedurę z art. 7 wobec Polski można zamknąć. Dla Polski rozpoczyna się nowy rozdział; gratuluję premierowi Donaldowi Tuskowi i jego rządowi - zaznaczyła.

Min. Kierwiński: rozważałbym zatrudnienie obcokrajowców w Policji jako pracowników cywilnych. Łatwiejszy powrót do służby - skrócone postępowanie kwalifikacyjne
06 maja 2024

Rozważałbym możliwość zatrudnienie w Policji obcokrajowców mieszkających na terytorium Polski jako pracowników cywilnych - powiedział 6 maja 2024 r. szef MSWiA Marcin Kierwiński. Zastrzegł, że nie dotyczy to służby kontraktowej. Przekazał, że resort chce zaproponować byłym policjantom powrotu na kontrakt czasowy.

W lasach zwiększone ryzyko powstania pożaru. O czym pamiętać w majówkę?
30 kwi 2024

W majówkę w lesie powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Gdzie ryzyko pożaru jest największe?

Czy bon energetyczny będzie opodatkowany? Pojawi się uzupełnienie przepisów ustawy
30 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została już przygotowana, a więc znane są warunki, na jakich będzie przyznawane to nowe świadczenie. Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska deklaruje również, że nie ma planów opodatkowania beneficjentów bonu energetycznego, a odpowiednie uzupełnienie znajdzie się w ustawie.

Jest nowy prezes ZUS. Kim jest Zbigniew Derdziuk?
30 kwi 2024

Zbigniew Derdziuk rozpoczął pracę na stanowisku prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - poinformował we wtorek ZUS. Akt powołania wręczyli Derdziukowi wiceminister rodziny Sebastian Gajewski oraz przewodniczący Rady Nadzorczej ZUS Liwiusz Laska.

Co robić w majówkę w Warszawie? Będzie dużo atrakcji
30 kwi 2024

Majówka w Warszawie. Jakie atrakcje czekają na warszawiaków i turystów w czasie długiego majowego weekendu? 

Eksperci ostrzegają: Ceny kakao będą dalej rosnąć. Konsekwencje dla rynku spożywczego i kosmetycznego
29 kwi 2024

Cena kakao na rynku jest w stanie stałego wzrostu, a prognozy nie napawają optymizmem. Według raportu UCE Research i WSB Merito, do końca roku cena kakao może przekroczyć 12-13 tysięcy dolarów za tonę, a nawet zbliżyć się do 15 tysięcy dolarów. Obecnie już przekracza 11 tysięcy dolarów za tonę. Co stoi za tym trendem i jakie konsekwencje to niesie?

Tak będzie wyglądała majówka w stolicy. Przegląd najważniejszych wydarzeń
29 kwi 2024

Zbliża się długi majowy weekend, a Warszawa szykuje się na wiele uroczystości i wydarzeń. Oto przegląd najważniejszych wydarzeń, które odbędą się w stolicy w najbliższych dniach.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Jest projekt ustawy.
29 kwi 2024

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Zapobiegnie to wzrostowi kosztu ich odbioru oraz nielegalnemu porzucaniu śmieci. Samorządy będą też mogły otrzymać więcej środków z budżetu na likwidację nielegalnych wysypisk.

Bon energetyczny przyjęty przez rząd. Ma mieć wartość od 300 do 1200 zł, przy progach dochodowych 2500 lub 1700 zł na osobę w gospodarstwie
29 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów. Jak wynika z nowych regulacji bon energetyczny będzie świadczeniem dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Wartość bonu energetycznego to przedział od 300 do 1200 zł. Wniosek o wypłatę bonu będzie można złożyć od 15 lipca do 30 września 2024 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...