Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
rozwiń więcej
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera? / Fotolia
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) już działa. Wyjaśniamy, jakie informacje zawiera ten ważny rejestr. Warto również wspomnieć o obowiązkach właścicieli budynków związanych z CEEB.

W ciągu ostatnich kilku lat, można zauważyć intensyfikację działań rządu mających na celu poprawę jakości zasobu mieszkaniowego pod względem ekologii. Chodzi nie tylko o takie programy jak na przykład Czyste Powietrze oraz Mój Prąd. Warto również zwrócić uwagę na wprowadzane przepisy. Przykładem są regulacje tworzące Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków (CEEB). Ten budzący pewne kontrowersje rejestr działa już od 1 lipca 2021 r. Dlatego eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili rozwiać wątpliwości związane z nową ewidencją. Warto również wyjaśnić, czy właściciele domów jednorodzinnych muszą na potrzeby CEEB podać rodzaj stosowanego ogrzewania. Wydaje się jednak, że w pierwszej kolejności należy wytłumaczyć czytelnikom, dlaczego państwo w ogóle uruchomiło taką ewidencję.

CEEB ma pomóc rządowi w walce ze smogiem

Informacje o celach uruchomienia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków znajdziemy na przykład w uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 2127). Autorzy nowych przepisów uważają, że Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków pomoże zidentyfikować i określić źródła emisji zanieczyszczeń powietrza. Warto wspomnieć, że utworzenie nowego rejestru było reakcją na wyniki kontroli ogłoszone przez NIK w sierpniu 2018 r. Wspomniana instytucja zwróciła uwagę, że państwu brakuje spójnych informacji o przyczynach zanieczyszczeń powietrza (zobacz raport Najwyższej Izby Kontroli z dnia 27 sierpnia 2018 r. - LKR.430.003.2018).

Atutem CEEB z punktu widzenia władz jest to, że nowy rejestr zawiera nie tylko informacje o sposobie ogrzewania oraz instalacjach grzewczych z poszczególnych budynków. W tej ewidencji można również znaleźć dane dotyczące wyników kontroli związanych z ogrzewaniem oraz wypłacanych przez państwo dodatków mieszkaniowych, dodatków energetycznych, zasiłków celowych na ogrzewanie, premii termomodernizacyjnych, premii remontowych i dofinansowań remontów, ochrony powietrza, a także instalacji OZE. Rejestr CEEB dodatkowo zawiera informacje o tym, czy właściciel domu skorzystał z ulgi termomodernizacyjnej w PIT.

CEEB - zgłoszenie do rejestru

Dla przeciętnego Polaka w kontekście rejestru CEEB ważne są dwie informacje. Warto pamiętać, że właściciele i najemcy lokali mieszkalnych nie mają obowiązków związanych z Centralną Ewidencją Emisyjności Budynków. Przesłaniem odpowiednich danych do tej ewidencji mają się zająć zarządcy budynków wielorodzinnych. Wyjątek dotyczy tylko sytuacji, w której właściciel lokalu posiada kominek.

Samodzielne wypełnienie odpowiedniego formularza jest wymagane natomiast od właścicieli domów. Formalności należy załatwić w ciągu dwunastu miesięcy od daty oficjalnego uruchomienia ewidencji CEEB (czyli do 30 czerwca 2022 roku). Zarządców i właścicieli budynków ze źródłem ciepła uruchomionym po 1 lipca 2021 r. dotyczy znacznie krótszy termin - 14 dni. Dużym ułatwieniem jest możliwość złożenia deklaracji online poprzez portal przygotowany przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (zone.gunb.gov.pl/). Wspomniany serwis oficjalnie działa już od 1 lipca 2021 r. Osoby prywatne zamierzające skorzystać z tego rozwiązania, powinny posiadać Profil Zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną.

CEEB - sprawdzanie informacji podanych w ewidencji

Właściciele domów powinni pamiętać o tym, że nieprzekazanie w terminie wymaganych informacji do CEEB będzie skutkowało karą grzywny (zwykle wynoszącą 500 zł). Nieterminowe przesłanie deklaracji przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta dowiedział się o wykroczeniu zwalnia jednak z naliczenia grzywny. Co ważne, sankcji finansowej nie przewidziano natomiast za przekazanie niedokładnych lub błędnych informacji. Mimo tego, właściciele i zarządcy budynków powinni zwrócić uwagę na poprawność informacji przekazywanych do CEEB. Rząd zapowiada bowiem weryfikację zgromadzonych danych. Sposobem sprawdzania informacji z Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków mają być np. kontrole dotyczące spalanych paliw oraz pieców i przewodów kominowych.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Sektor publiczny
ZNP: Nauczyciele klas 1-3 otrzymają równowartość 2500 zł. Bez PIT. Nauczyciele w szkołach średnich wciąż czekają
13 maja 2024

Ze środków KPO nauczyciele klas 1-3 otrzymają bony po 2500 zł na zakup laptopów.

Pogoda na wakacje 2024. IMGW ostrzega: lato może być ekstremalnie ciepłe
13 maja 2024

Lato 2024 roku może być ekstremalnie ciepłe. Niewykluczone, że w czerwcu na zachodzie kraju będą upały do 36 stopni Celsjusza – powiedział Grzegorz Walijewski, rzecznik Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

Aktywny rolnik - co to za nowy program? Kosiniak-Kamysz wyjaśnia, że jest to rozwiązanie dla prawdziwych gospodarzy
12 maja 2024

„Aktywny rolnik” to rozwiązanie dla prawdziwych gospodarzy, którzy orzą, sieją i zbierają oraz dla hodowców, którzy mają gospodarstwa specjalistyczne - powiedział wicepremier, prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz. Założenia tego nowego programu przygotował europoseł, były wiceprezes PSL, Jarosław Kalinowski.

CKE: Egzamin ósmoklasisty z odchudzonym programem. Taki lżejszy egzamin niestety dopiero za rok [Dziennik.pl]
11 maja 2024

Z rozmowy Dziennik.pl z dyrektorem CKE Marcinem Smolikiem wynika, że w 2024 r. jest ostatnim egzamin ósmoklasisty w historii polskiej szkoły, który przeprowadzany jest (za kilka dni) na podstawie wymagań egzaminacyjnych. W 2025 r. egzamin odbędzie się na podstawie odchudzonego programu. Egzamin ósmoklasisty w 2025 r. będzie więc łatwiejszy.

Egzamin ósmoklasisty 2024: Co uczeń może zabrać na salę egzaminacyjną, czyli podstawowe zasady zachowania
11 maja 2024

Już we wtorek, 14 maja, rozpocznie się egzamin ósmoklasisty. Na sali egzaminacyjnej uczniów obowiązują ściśle określone zasady. Co należy zabrać na egzamin? Czego nie wolno wnieść? Na co uważać?

Od 12 lipca 2024 r. uczniowie i nauczyciele muszą wymienić legitymacje. Nowe wzory z nową szatą graficzną oraz szeregiem zabezpieczeń (m.in. tło giloszowe, druk reliefowy, mikrodruki, włókna zabezpieczające)
10 maja 2024

Już są nowe wzory legitymacji dla nauczycieli i uczniów, które uprawniają do ulgowych przejazdów komunikacją publiczną. Nowe wzory, które mają zacząć obowiązywać od 12 lipca, zaprezentowało Ministerstwo Infrastruktury.

Prognoza pogody na weekend 11 i 12 maja
10 maja 2024

Czy po wyjątkowo ciepłej majówce czeka nas kolejny weekend z wysokimi temperaturami? Czy jest szansa na grilla? Sprawdźmy.

Minister Zdrowia: będzie restrukturyzacja szpitali. Przykładowo: zamiast porodówki oddział długoterminowy lub zakład opiekuńczo-leczniczy
10 maja 2024

Ministra zdrowia Izabela Leszczyna pytana 10 maja 2024 r. w Programie Pierwszym Polskiego Radia o reformę szpitali zwróciła uwagę na Krajowy Plan Odbudowy i pieniądze na ochronę zdrowia. "Pula to prawie 19 mld zł, z czego 10 mld zł to szpitale" - zaznaczyła.

Od 228,8 zł do 822,25 zł dodatku osłonowego. Wypłata do końca czerwca 2024 r. Czy można jeszcze składać wniosek?
10 maja 2024

Co to jest dodatek osłonowy? Od czego zależy kwota dodatku i czy można jeszcze składać wnioski? 

Ochrona stosunku pracy radnego: Czy rada miasta rozstrzyga spory z zakresu prawa pracy?
10 maja 2024

Do kompetencji rady miasta należy ocena, czy przyczyny rozwiązania z radnym stosunku pracy nie są związane z wykonywaniem przez niego mandatu radnego. Czy rozstrzyganie sporów z zakresu prawa pracy należy do rady?

pokaż więcej
Proszę czekać...