Kategorie

Wójt

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy rada gminy może, w drodze uchwały, upoważnić kierownika jednostki organizacyjnej gminy do realizacji zadania wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu? Czy art. 18 ust. 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest przepisem lex specialis wobec art. 39 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym?
Potwierdzenie umowy dzierżawy przez wójta - kiedy jest wymagane? Czy wójt powinien potwierdzać umowę dzierżawy, czy tylko te umowy, w których stronami nie są osoby spokrewnione? Czy wymagane jest prowadzenie rejestru potwierdzanych umów dzierżawy?
Zgodnie z podjętą przez radę uchwałą naszą gminę w związku komunalnym reprezentuje zastępca wójta. W związku z tym proszę o wyjaśnienie, czy skargę mieszkańców na działania zastępcy, jako reprezentanta gminy w tym związku, rozpatrywać powinien wójt czy też rada gminy?
Fakt zdobycia przez kandydata na stanowisko urzędnicze największej liczby punktów w postępowaniu konkursowym nie oznacza obowiązku jego zatrudnienia. Organ może dokonać oceny przedstawionych mu kandydatur, w tym zatrudnić osobę, która nie uzyskała najwyższej liczby punktów, a nawet nie zatrudnić żadnego z kandydatów.
Żądanie udostępnienia kserokopii wniosków o zasiedzenie nie podlega realizacji w reżimie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Udostępnieniu podlega jakkolwiek wyciąg działek, które były przedmiotem wniosków o zasiedzenie składanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Senat wystąpił z inicjatywą ustawodawczą dotyczącą możliwości zawieszenia wójta w czynnościach służbowych wyłącznie przez sąd.
W niniejszym artykule chciałbym napisać krótko o roli i odpowiedzialności członków zarządów, wspólników lub partnerów w spółkach osobowych, wójtów, burmistrzów, prezydentów itd. Czyli osób z najwyższego kierownictwa, kierującymi i reprezentującymi swe organizacje. To oni mają obowiązek i uprawnienie zajmowania się sprawami kierowanych przez siebie podmiotów i reprezentowania jej. I to oni ponoszą z tego tytułu odpowiedzialność.
W najbliższą niedzielę planowane są wybory przedterminowe i uzupełniające w dziewięciu miejscowościach w Polsce. Zagrożenia związane z epidemią koronawirusa znacząco ograniczą możliwość udziału w głosowaniu - wskazuje RPO. Osoby poddane kwarantannie nie będą mogły wziąć w nim udziału. Tymczasem Konstytucja mówi o powszechnym charakterze wyborów
Rada gminy chce ustalić wójtowi miesięczny limit przebiegu kilometrów na jazdy lokalne. Czy rada gminy jest do tego uprawniona?
W poniedziałek (30 września) mija termin na przekazanie wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego. Najbliższe dni to zatem ostatni dzwonek na przeprowadzenie zebrań wiejskich w sprawie uchwalenia wniosku.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyniku rozpoznania skargi uznał, iż protokół obrad komisji konkursowej przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora jednostki (w tym przypadku – publicznego zakładu opieki) stanowi informację publiczną i jako informacja publiczna podlega ujawnieniu na odpowiedni wniosek.
Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może wywołać poważne skutki dla właścicieli nieruchomości. Wyjaśniamy na jakich zasadach gmina dokonuje takiej zmiany.
Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) może upoważnić swojego zastępcę albo zatrudnionego w gminie radcę prawnego do sporządzania testamentów alograficznych?
Wyrokiem z dnia 22 stycznia 2019r. (IV SAB/Wr 194/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Związku Zawodowego Pracowników Urzędu Miejskiego W. na bezczynność Prezydenta W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.
Wysokość opłat za posiłki nie ma charakteru komercyjnego, ponieważ do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Poza kosztem tzw. wkładu do kotła, który ponoszą rodzice dzieci, pozostałe wydatki związane z zapewnieniem uczniom wyżywienia powinny być ponoszone przez organ prowadzący szkoły.
Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) powinien powiadomić przedsiębiorcę o terminie kontroli, przeprowadzanej na podstawie art. 379 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (kontrola przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska)?
Czy rada gminy może uchwałą upoważnić wójta do zawarcia ugody sądowej, a także upoważnić organ wykonawczy do udzielenia pełnomocnictwa procesowego w imieniu gminy w toczącym się postępowaniu sądowym wskazanemu imiennie adwokatowi?
Chodzi tutaj o sytuację, kiedy trzeba podpisać umowę o dofinansowanie zadania ze środków UE (dodatkowo umowa posiada zabezpieczenie w postaci weksla in blanco). W urzędzie nie powołano zastępcy wójta, a o konieczności podpisania umowy dowiedzieliśmy się w trakcie urlopu wójta, więc nie ma możliwości udzielenia pełnomocnictwa innemu pracownikowi w tym zakresie.
Zmiany w Kodeksie wyborczym podpisane przez Prezydenta. Ustawa ma na celu przede wszystkim usunąć brak spójności przepisów ustawy o pracownikach samorządowych i Kodeksu wyborczego.
Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Samorządy chcą zmian.
Czy rada gminy ma obowiązek podjąć uchwałę stwierdzającą złożenie ślubowania przez wójta?
Kto został wójtem, burmistrzem, prezydentem? Kto został wybrany do organów stanowiących samorząd terytorialny? Wybory samorządowe już w najbliższą niedzielę 21 października 2018 r. W wyborach samorządowych wybierzemy nie tylko wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, ale również organy stanowiące samorząd terytorialny.
Pozostało kilka godzin na rejestrowanie kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W dniu 26 września 2018 r. o północy mija termin rejestrowania kandydatów.
W sierpniu weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018r., poz. 1496) zwana dalej także „specustawą mieszkaniową”. Można się spodziewać, iż na podstawie przepisów tej ustawy w najbliższym czasie do urzędów miast i gmin zaczną wpływać wnioski inwestorów zainteresowanych skorzystaniem z nowego trybu realizacji inwestycji.
Przepisy Kodeksu wyborczego oraz ustawy o pracownikach samorządowych są ze sobą sprzeczne. O ile bowiem pierwsza ustawa umożliwia start w wyborach na wójta osobom skazanym na inną niż pozbawienie wolności karę, o tyle przepisy drugiej nie pozwalają na nawiązanie stosunku pracy w urzędzie gminy z osobą skazaną prawomocnie na jakąkolwiek karę.
Na początku kwietnia 2018 r. mogliśmy usłyszeć deklaracje znacznej obniżki wynagrodzeń parlamentarzystów oraz wyznaczenie nowych, niższych limitów wynagrodzeń dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. 15 maja br. rząd przyjął nowe rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Załączniki do rozporządzenia przewidują średnio 20-proc. obniżkę limitów wynagrodzeń zasadniczych osób pełniących funkcje zarządzające w samorządzie. Obniżka nastąpi jednak dopiero od 1 lipca 2018 r.
Gospodarka nieruchomościami stanowi jedno z najważniejszych zadań własnych gminy. Jej prowadzenie ustawodawca powierzył zarówno organowi wykonawczemu, jak i stanowiącemu, przypisując każdemu z nich odrębny zakres kompetencji w tym zakresie. Wójt i rada muszą tego podziału ściśle przestrzegać, aby dokonywane przez organy czynności mogły być ważne.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w postanowieniu z dnia 7 marca 2017 r., uznał że bezczynność rady gminy w zakresie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.
Czy wymagane jest przy zawieraniu umów sprzedaży nieruchomości gminnych działanie w imieniu gminy pełnomocnika w rozumieniu art. 95 kc, czy też za konieczne należy uznać działanie upoważnionego pracownika urzędu wraz z zastępcą burmistrza – w trybie art. 46 ust. 1 u.s.g.?
Decyzja w przedmiocie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych jest decyzją częściowo związaną, o ograniczonym zakresie uznania administracyjnego. Kiedy można odmówić wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu?
Wójt nie ma obowiązku uczestniczenia w sesjach rady gminy. Stanowisko takie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu odpowiadając na skargę Wojewody Dolnośląskiego.
Na czas tuż przed wyborami prezydenckimi, jak również w dniu wyborów, przewidziano dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wiele zadań, które w istotny sposób wpływają na poprawność i sprawność głosowania.
Wyłanianie organu wykonawczego w wyborach powszechnych „zaprogramowało” w polskim samorządzie konflikt: skoro i władza wykonawcza, i stanowiąca wybierana jest bezpośrednio, nie sposób rozstrzygnąć, która ma większą legitymizację społeczną. Mówiąc kolokwialnie – która jest ważniejsza. W zachodniej Europie ten problem nie istnieje, a u nas skutkuje marginalizowaniem pozycji radnych przez silnego włodarza.
Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?
Zgodnie z obecnymi przepisami wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie może być posłem i senatorem. W uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, czytamy, że łączenie funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z mandatem senatora poszerzy reprezentację obywateli w Senacie o przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz wzmocni pozycję polityczno-ustrojową Senatu.
Projekt SLD ma umożliwić łączenie funkcji wójta z mandatem senatora. Obecnie ustawa o samorządzie gminnym zakazuje łączenia funkcji wójta, burmistrza, prezydenta miasta z mandatem senatora i posła.
Ustrój samorządowy wymaga korekty, ale niekoniecznie w sprawie kadencyjności. - podkreśla Przemysław Radwan, prezes Fundacji Szkoła Liderów. Proponuje on zniesienie progu w referendach przy ograniczeniu ich liczby.
Wybory samorządowe 2014 już coraz bliżej. PKW potwierdziła, że w tym roku pójdziemy głosować 16 listopada. Jesienią po raz pierwszy wybierzemy władze samorządowe z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2011 r. nr 21, poz. 112 z późn. zm.).
Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego są nieważne jeżeli zostały dokonane przez radnych bez udziału organu jednostki. Przepisy wskazują na wyraźny podział kompetencji pomiędzy organami gminy w zakresie sporządzania projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej a uchwalaniem budżetu i jego zmian.
Czym jest w wymiarze organizacyjnym sektor rządowy i na jakie napotyka problemy, wynikające z rozproszenia danych o instytucjach publicznych i niesatysfakcjonującego sposobu ich przedstawiania? Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na to pytanie. Państwo, czyli co?
Wydanie uchwały przez radę gminy nieudzielającej wójtowi absolutorium, narusza interes prawny wójta. Skutkuje możliwością wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
Do 15 listopada 2011 r. organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedłożyć radzie lub sejmikowi oraz regionalnej izbie obrachunkowej projekt uchwały budżetowej na 2012 rok.
Zły wizerunek samorządowca przekłada się w bezpośredni sposób na wizerunek całego miasta bądź gminy. Negatywne opinie o samorządzie mogą spowodować, że nawet przez kilka lat dany region będą szerokim łukiem omijać poważni inwestorzy, którzy przykładają wyjątkową wagę do swojego wizerunku i nie chcą, aby zła sława o danym miejscu przeniosła się na ich markę.
W poprzednim stanie prawnym (art. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych), obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., umowę z wójtem na korzystanie z pojazdu prywatnego do celów służbowych zawierał upoważniony do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy na podstawie stosownej uchwały przewodniczący rady gminy. Czy w związku ze zmianą przepisów od 1 stycznia 2009 r., i tym samym osoby uprawnionej do zawarcia umowy, powinna ona zostać rozwiązana przed dniem wejścia w życie ustawy i zawarta przez uprawnioną osobę według nowego stanu prawnego? Czy też umowy zawarte przed zmianą stanu prawnego obowiązują nadal i można je zmienić aneksem zawartym z uprawnioną według nowych przepisów osobą?
Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?
3 marca 2011 weszła w życie ustawa z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody. Wprowadziła ona udogodnienia dla właścicieli urządzeń przesyłowych. Skutki nowelizacji nieznacznie odczują także gminy.
Średnie wynagrodzenie brutto pracowników samorządowych w ubiegłym roku wzrosło o niecałe 129 zł. Największe podwyżki dotyczyły pracowników urzędów marszałkowskich, których pobory zwiększyły się w ubiegłym roku o ponad 264 zł. Najmniej wzrosły w gminach, jedynie o 90 zł.
Jak co roku samorządowcy muszą przygotować i złożyć oświadczenia majątkowe do 30 kwietnia. Warto zrobić to wcześniej, aby mieć czas na ewentualne korekty.
Z dniem 4 kwietnia 2011 roku wchodzi w życie ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 - zwana potocznie "ustawą żłobkową"
Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.