Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce / fot. hxdbzxy/Shutterstock / ShutterStock

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Dzierżawa nie jest kontrowersyjna

Dlatego dziś, zamiast traktować dzierżawę jako temat kontrowersyjny, warto nadać jej rangę uznanego narzędzia polityki zdrowotnej, które może być stosowane w oparciu o wytyczne, audyty i wzory umów przygotowane przez ekspertów. Polska Federacja Szpitali i Healthcare Poland Foundation są gotowe wspierać Ministerstwo Zdrowia, NFZ i samorządy w tworzeniu transparentnych standardów dla tego typu procesów, tak aby stały się one nie doraźnym ratunkiem, lecz trwałym elementem strategii modernizacji szpitalnictwa w Polsce.

Model dzierżawy, właściwie wdrożony i kontrolowany, nie odbiera szpitalowi tożsamości – przeciwnie, może ją wzmocnić, zapewniając mu długofalową stabilność, dostęp do kapitału i narzędzi, które pozwolą realizować misję publiczną w nowoczesny sposób. To nie eksperyment, lecz standardowy mechanizm, który z powodzeniem stosują dojrzałe systemy ochrony zdrowia w Europie, Ameryce i Azji. W Polsce jest czas, by wprowadzić go w sposób mądry, bez emocji i w duchu partnerstwa. Sytuacja szpitala w Lublińcu, opisana w mediach, doskonale obrazuje problem strukturalny, z którym zmaga się większość jednostek powiatowych w Polsce – ogromne zadłużenie, ograniczona zdolność inwestycyjna i rosnące koszty operacyjne. Dzierżawa w takim przypadku nie jest aktem desperacji, lecz mechanizmem restrukturyzacyjnym – który pozwala przetrwać trudny moment i przejść do fazy odbudowy. W praktyce oznacza to, że samorząd pozostaje właścicielem infrastruktury, zachowuje wpływ na kształt i misję placówki, natomiast partner zewnętrzny bierze na siebie część obowiązków związanych z finansowaniem, modernizacją i bieżącym zarządzaniem – mówi Michał Dybowski, Prezes Healthcare Poland Foundation, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju Polskiej Federacji Szpitali, Forum Ekspertów Ad Rem.

Rozwiązanie znane na świecie

Na świecie takie rozwiązanie funkcjonuje od dekad i przynosi wymierne efekty. W Stanach Zjednoczonych model tzw. sale-leaseback, w którym operator sprzedaje nieruchomość funduszowi inwestycyjnemu i dzierżawi ją z powrotem, uwalnia środki na rozwój technologiczny, sprzęt czy kadrę, bez utraty kontroli nad działalnością medyczną.

W Wielkiej Brytanii czy Kanadzie projekty realizowane w ramach PFI – Private Finance Initiative pozwalają na budowę i utrzymanie nowoczesnych szpitali przez partnerów prywatnych, przy zachowaniu publicznego finansowania i kontroli jakości.

W Indiach i Singapurze większość infrastruktury medycznej działa na zasadzie dzierżawy długoterminowej z państwa na rzecz operatorów, co umożliwia łączenie środków publicznych i prywatnych, a także korzystanie z funduszy unijnych i rozwojowych.

Jak przygotować się do dzierżawy infrastruktury szpitalnej - rekomendacje

Z tego punktu widzenia, to nie dzierżawa jest nowością, lecz raczej brak krajowego standardu dla tego typu procesów. Właśnie dlatego Centrum Jakości, Audytu i Transformacji Healthcare Poland Foundation, działające wspólnie z Polską Federacją Szpitali, opracowało zestaw rekomendacji i narzędzi, które pomagają samorządom i dyrektorom placówek przejść przez proces wydzierżawienia w sposób uporządkowany, przejrzysty i bezpieczny. Centrum wskazuje m.in. jak przeprowadzić audyt infrastruktury, jak ocenić wartość majątku w relacji do zobowiązań, jak przygotować biznesplan dla inwestora oraz jakie elementy umowy powinny zabezpieczać interes pacjentów i społeczności lokalnej.

Z perspektywy praktycznej, każdy taki proces można i należy rozpocząć od trzech kroków:

1) po pierwsze, audytu sytuacji finansowej i majątkowej (w tym przeglądu zobowiązań, kosztów utrzymania, poziomu amortyzacji i realnej wartości nieruchomości),
2) po drugie, opracowania modelu zarządczego i harmonogramu transformacji, w którym jasno rozdziela się odpowiedzialność między samorządem a przyszłym dzierżawcą,
3) i po trzecie, wdrożenia planu reinwestycji środków uzyskanych z dzierżawy w modernizację sprzętu, cyfryzację oraz poprawę jakości opieki.

Warto też zaznaczyć, że dzierżawa nie jest rozwiązaniem zastrzeżonym dla jednostek w kryzysie. W wielu krajach rozwiniętych funkcjonuje jako model finansowania innowacji i modernizacji. Szpital, który decyduje się na taki krok, może pozyskać kapitał na wdrożenie rozwiązań z zakresu telemedycyny, automatyzacji procesów administracyjnych, sztucznej inteligencji w diagnostyce czy zielonej transformacji energetycznej, bez konieczności zaciągania kredytów czy obciążania budżetu lokalnego.

Centrum Jakości, Audytu i Transformacji HCPL wskazuje ponadto, że dobrze przeprowadzony proces dzierżawy może stanowić element szerszej strategii konsolidacji sieci szpitali, zwłaszcza w regionach o dużym nasyceniu jednostek medycznych. Dzięki temu możliwe jest tworzenie wspólnych centrów zakupowych, laboratoriów, zaplecza IT i usług serwisowych, co przynosi natychmiastowy efekt w postaci redukcji kosztów poza kliniką.

Michał Piotr Dybowski, Forum Ekspertów Ad Rem
• Prezes Healthcare Poland Foundation
• Dyrektor Departamentu Zrównoważonego Rozwoju i Bezpieczeństwa Szpitali PFSz
• Lider Sekcji Piaskownic Regulacyjnych AI w GRAI przy Ministerstwie Cyfryzacji

Healthcare Poland Foundation powstała jako naturalna konsekwencja rozwoju Polskiej Federacji Szpitali (PFSz) i przenosi do sfery innowacji technologicznych doświadczenie ponad dekady pracy tej organizacji na rzecz poprawy jakości zarządzania, bezpieczeństwa i efektywności szpitali. Ten dorobek – budowany w partnerstwie z Ministerstwem Zdrowia, Centrum e-Zdrowia (CEZ) i wieloma podmiotami rynku – zobowiązuje do rzeczowej, opartej na faktach oceny projektów, które mają kształtować przyszłość polskiego e-zdrowia. https://healthcarepoland.pl/

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Sektor publiczny
Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce
24 lis 2025

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK
24 lis 2025

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła
24 lis 2025

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]
21 lis 2025

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć
20 lis 2025

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm
19 lis 2025

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych
19 lis 2025

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?
19 lis 2025

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?
19 lis 2025

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa
14 lis 2025

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

pokaż więcej
Proszę czekać...