Samorząd woj. śląskiego: PR dostaną mniej pieniędzy niż dotąd

Śląski zakład Przewozów Regionalnych dostanie w br. z budżetu regionu ok. 90 mln zł, czyli mniej niż w ubiegłych latach - zdecydował samorząd. Kolejarscy związkowcy uważają, że podział dotacji jest niesprawiedliwy, a cięcia etatów w PR mogą dotknąć 700 osób.

W tegorocznym budżecie woj. śląskiego na dotacje do połączeń kolejowych przewidziano ok. 132 mln zł. Należące do samorządu Koleje Śląskie, które od października 2011 r. obsługują popularne połączenie Gliwice-Częstochowa, podpisały umowę z urzędem marszałkowskim na dotację w wysokości 39,5 mln zł. Oznacza to, że Przewozom Regionalnym pozostanie ok. 92,5 mln zł.

W 2011 r. województwo planowało pierwotnie przeznaczyć na pociągi 110 mln zł, ale w ciągu roku musiało dobrać kredyt, ponieważ kwota ta - po protestach w Przewozach Regionalnych - przekroczyła 150 mln zł. O ile jednak dotąd samorząd miał jeszcze możliwość zaciągania kredytów, z końcem 2012 r. osiągnie limit wielkości zadłużenia - 60 proc. dochodów, wynoszących w 2011 r. ok. 1,3 mld zł.

Związkowcy ze śląskiego zakładu PR do niedawna liczyli, że tegoroczna dotacja znów sięgnie stu kilkudziesięciu milionów złotych. Obecny podział pieniędzy uważają za niesprawiedliwy - argumentują m.in., że pociągi KŚ pokonują rocznie niespełna 2,7 mln km, a ich spółki - przeszło 6,5 mln km.

"Przewozy dostaną w przeliczeniu na przejechane kilometry znacznie niższą dotację. Obsługiwana przez Koleje Śląskie linia Gliwice-Częstochowa to najbardziej oblegane połączenie, przynoszące największe wpływy, więc dotacja powinna być najniższa. Stało się odwrotnie" - zaznaczył szef Solidarności w śląskim zakładzie PR Mariusz Samek.

Marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz poinformował w środę PAP, że podział dotacji nie jest niesprawiedliwy, bo dotacja do trasy, którą przejęły Koleje Śląskie, jest i tak mniejsza niż przekazywana wcześniej na tę samą trasę Przewozom. "W tym, że tegoroczna kwota dla Przewozów Regionalnych będzie mniejsza (niż dotąd - PAP), nie ma nic dziwnego. Mówię o tym od miesięcy, że po prostu pieniądze nam się skończyły" - wskazał marszałek.

"W związku z tym niestety, choć tego nie chcemy, musimy doprowadzić do tego, aby najmniej rentowne linie zlikwidować" - wyjaśnił. Jak podkreślił, ubolewa, że przez ostatnich kilka miesięcy, mimo próśb, zarząd woj. śląskiego nie dostał od Przewozów wyliczeń, ile będzie kosztowało utrzymanie poszczególnych linii w 2012 r. To jeden z powodów, dla których z PR nie podpisano jeszcze umowy ws. dotacji.

Według Solidarności 5 stycznia w śląskim zakładzie PR ruszyła procedura zwolnień grupowych. Związki poinformowano o zamiarze zwolnienia 139 osób. Gdy pojawiła się wiadomość o znacznie niższej od spodziewanej dotacji, związkowcy wyliczyli, że idąca za tym likwidacja połączeń może skutkować zwolnieniem nawet 700 osób - spośród ponad 2 tys. pracujących.

Szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności Dominik Kolorz przypomniał w środę, że sytuacja w PR w regionie była tematem listopadowej debaty w ramach Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego. Jak zaznaczył, zawarto wówczas umowę, że w zakładzie nie będzie grupowych zwolnień, a pracownicy będą płynnie przejmowani przez Koleje Śląskie, w miarę przejmowania przez tę spółkę kolejnych linii od PR.

"Ta sytuacja pokazuje, jak małą skuteczność mają ustalenia czynione na WKDS. Będziemy chcieli przedstawić projekt zmian prawnych, aby to gremium zyskało realne kompetencje" - zapowiedział Kolorz. Zapewnił też, że związek stanie w obronie zwalnianych kolejarzy z Przewozów Regionalnych.

Matusiewicz odparł, że chciałby, by protestów nie było, ale realna przyczyna sytuacji to "gigantyczne, niewspółmierne do realnych" koszty dotacji do Przewozów Regionalnych w poprzednich latach. "Jestem przygotowany na to, że protesty będą, ale nie mogę już w tej kwestii nic zrobić" - powiedział.

Marszałek zaakcentował też, że kwota 39,5 mln zł dotacji dla Kolei Śląskich nie jest ostateczna - będzie weryfikowana m.in. pod kątem wpływów z biletów. "Koleje Śląskie uzyskują znacznie lepsze wpływy z biletów niż wcześniej Przewozy Regionalne. Stąd tę dotację będę chciał obniżać, aczkolwiek wydaje mi się, że ewentualne oszczędności lepiej byłoby zainwestować w zakup nowego taboru" - ocenił.

Sektor publiczny
W lasach zwiększone ryzyko powstania pożaru. O czym pamiętać w majówkę?
30 kwi 2024

W majówkę w lesie powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Gdzie ryzyko pożaru jest największe?

Czy bon energetyczny będzie opodatkowany? Pojawi się uzupełnienie przepisów ustawy
30 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została już przygotowana, a więc znane są warunki, na jakich będzie przyznawane to nowe świadczenie. Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska deklaruje również, że nie ma planów opodatkowania beneficjentów bonu energetycznego, a odpowiednie uzupełnienie znajdzie się w ustawie.

Jest nowy prezes ZUS. Kim jest Zbigniew Derdziuk?
30 kwi 2024

Zbigniew Derdziuk rozpoczął pracę na stanowisku prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - poinformował we wtorek ZUS. Akt powołania wręczyli Derdziukowi wiceminister rodziny Sebastian Gajewski oraz przewodniczący Rady Nadzorczej ZUS Liwiusz Laska.

Co robić w majówkę w Warszawie? Będzie dużo atrakcji
30 kwi 2024

Majówka w Warszawie. Jakie atrakcje czekają na warszawiaków i turystów w czasie długiego majowego weekendu? 

Eksperci ostrzegają: Ceny kakao będą dalej rosnąć. Konsekwencje dla rynku spożywczego i kosmetycznego
29 kwi 2024

Cena kakao na rynku jest w stanie stałego wzrostu, a prognozy nie napawają optymizmem. Według raportu UCE Research i WSB Merito, do końca roku cena kakao może przekroczyć 12-13 tysięcy dolarów za tonę, a nawet zbliżyć się do 15 tysięcy dolarów. Obecnie już przekracza 11 tysięcy dolarów za tonę. Co stoi za tym trendem i jakie konsekwencje to niesie?

Tak będzie wyglądała majówka w stolicy. Przegląd najważniejszych wydarzeń
29 kwi 2024

Zbliża się długi majowy weekend, a Warszawa szykuje się na wiele uroczystości i wydarzeń. Oto przegląd najważniejszych wydarzeń, które odbędą się w stolicy w najbliższych dniach.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Jest projekt ustawy.
29 kwi 2024

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Zapobiegnie to wzrostowi kosztu ich odbioru oraz nielegalnemu porzucaniu śmieci. Samorządy będą też mogły otrzymać więcej środków z budżetu na likwidację nielegalnych wysypisk.

Bon energetyczny przyjęty przez rząd. Ma mieć wartość od 300 do 1200 zł, przy progach dochodowych 2500 lub 1700 zł na osobę w gospodarstwie
29 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów. Jak wynika z nowych regulacji bon energetyczny będzie świadczeniem dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Wartość bonu energetycznego to przedział od 300 do 1200 zł.

Jak zapłacić 100 zł zamiast 460 zł za bilet z Warszawy do Wiednia? Rusza wielka akcja PKP Intercity
29 kwi 2024

Ministerstwo Infrastruktury informuje o kampanii "20 tysięcy biletów na 20 lat Polski w Unii Europejskiej", która inauguruje obchody rocznicy 20-lecia obecności Polski w UE w obszarze infrastruktury. W ramach promocyjnej oferty PKP Intercity będzie można nawet za 20 proc. ceny regularnej udać się pociągiem do Wiednia, Pragi, Berlina czy Budapesztu.

Majówka z mObywatelem. Zobacz, jak wykorzystać aplikację w hotelu, pociągu czy wypożyczalni sprzętu sportowego
29 kwi 2024

W okresie majówki, kiedy większość z nas planuje odpoczynek i wyrusza w podróż, warto pamiętać o wygodnych i bezpiecznych narzędziach. Aplikacja mObywatel to nie tylko cyfrowy portfel na dokumenty, ale także wszechstronny asystent, który ułatwia codzienne życie. Dlaczego warto spędzić majówkę z mObywatelem?

pokaż więcej
Proszę czekać...