REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Samorząd

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

Pracownicy samorządowi: Kto powinien odbyć służbę przygotowawczą?

Służbę przygotowawczą powinna odbyć osoba podejmująca po raz pierwszy pracę w urzędzie, jeżeli umowa o pracę została zawarta na okres dłuższy niż pół roku lub na czas nieokreślony. O dalszym zatrudnieniu decyduje wynik egzaminu kończącego służbę przygotowawczą.

Samorządy: Strefy płatnego parkowania w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców

Miasta liczące mniej niż 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy płatnego parkowania – taką zmianę przepisów proponują posłowie. Jeśli zmiana wejdzie w życie, to samorządy będą mogły ustalić wyższe opłaty za parkowanie w centrum miejscowości.

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

REKLAMA

Odbudowa kompetencji samorządów. Ruszyły prace nad zmianami

Odbudowa kompetencji samorządów. Ruszyły prace nad zmianami dotyczącymi zwiększenia autonomii samorządów i odbudowy ich kompetencji. Szef MSWiA Tomasz Siemoniak otrzymał w poniedziałek dokument zawierający propozycje od samorządowców.

Dodatkowe 10 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego na 2024 r.

W 2024 r. jednostki samorządu terytorialnego otrzymają 10 mld zł, w celu wsparcia realizacji zadań. Ponad 8,2 mld zł otrzymają z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Pozostała kwota w wysokości prawie 1,8 mld zł zostanie rozdzielona miedzy gminy o najniższych dochodach.

Stanowisko MFiPR: Pomoc samorządów dla poszkodowanych gmin powinna być udzielana bez zbędnych formalności

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wyjaśnia, że pomoc gminom poszkodowanym w wyniku nadzwyczajnych zdarzeń przez inne samorządy powinna być udzielana bardzo szybko, bez konieczności dokonywania zbędnych formalności. W pierwszej kolejności dopuszczalne jest działanie gminy, a dopiero potem przyjęcie stosownej uchwały – wynika z wyjaśnień.

Samorządy: Bezzwrotne dofinansowanie z KPO na modernizację budynków. Nabór wniosków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”. Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 30 września 2024 r.

REKLAMA

Samorządy chcą 10 mld zł na cito. Chodzi też o lepsze rozwiązania prawne dla JST

Organizacje samorządowe ponawiają postulat dotyczący zapewnienia w 2024 roku samorządom dodatkowych środków finansowych, w postaci przekazania jak najszybciej nie mniej niż 10 mld zł. W przeciwnym razie niektóre JST mogą utracić płynność finansową. Chcą też innych rozwiązań w projekcie ustawy o dochodach JST.

Zmian w finansowaniu samorządów. Wpływy samorządów miałyby być oparte na lokalnej bazie podatkowej

Rząd planuje wprowadzenie zmian w finansowaniu samorządów. Wpływy samorządów miałyby być oparte na lokalnej bazie podatkowej, czyli na tym, ile mają dochodu obywatele, którzy mieszkają na danym terenie, ile mają dochodu firmy, niezależnie od wysokości podatku PIT i CIT. Głównymi problemami poza finansami są jednak kwestie demograficzne, zlecenia spółek komunalnych oraz oświata i służba zdrowia.

Andrzej Domański: Zamierzamy oprzeć zasilanie finansowane samorządów na ich dochodach własnych – z PIT i CIT

Minister finansów Andrzej Domański powiedział: "Zamierzamy oprzeć zasilanie finansowane samorządów na ich dochodach własnych – z PIT i CIT; będą one naliczane na podstawie precyzyjnego algorytmu".  Reforma finansów samorządów ma wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

Nowe autobusy będą musiały być elektryczne lub na wodór. Samorządowcy mówią o przykręcaniu zielonej śruby

Nowe autobusy w największych miastach będą musiały być elektryczne lub na wodór – tak wynika z założeń nowelizacji ustawy o elektromobilności. Samorządowcy mówią o ogromnych kosztach i przerzucaniu na nich zielonej transformacji – informuje poniedziałkowy „Dziennik Gazeta Prawna”.

Wynagrodzenia pracowników samorządowych aktualnie wynoszą od 3300 zł do 5200 zł. Od 1 lipca szykuje się podwyżka. Czy zmianie ulegną kategorie zaszeregowania stanowisk?

Obecnie, minimalne wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych waha się od 3300 zł do 5200 zł. Wysokość ta jest uzależniona od kategorii zaszeregowania danego stanowiska. Od 1 lipca płace mają ulec zmianie.

Rewolucja w PIT. Plan ministra Domańskiego

Ministerstwo Finansów pracuje nad rewolucyjną reformą finansowania samorządów, która ma wejść w życie w 2025 r. Głównym celem jest zwiększenie wpływów samorządów z podatków, dzięki czemu w przyszłym roku do jednostek samorządu terytorialnego trafiłoby 27 mld zł więcej niż obecnie.

Kiedy zaprzysiężenie nowych wójtów, burmistrzów i prezydentów miast?

Wybory samorządowe 2024. Jesteśmy już po drugiej turze wyborów. Kiedy odbędzie się zaprzysiężenie nowych wójtów, burmistrzów i prezydentów miast? Co na pierwszym posiedzeniu? 

Morawiecki będzie miał problemy. NIK kieruje zawiadomienie do prokuratury

W wyniku analizy materiału dowodowego, zgromadzonego w toku kontroli dotyczących prawidłowości zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego finansowania zadań publicznych i wsparcia finansowego samorządów przez państwo w okresie reform podatkowych i odbudowy gospodarki po epidemii COVID-19, NIK kieruje zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa wobec byłego Prezesa Rady Ministrów, byłej Minister Finansów, byłego Wiceministra Finansów oraz innych funkcjonariuszy państwowych, odpowiedzialnych za wskazane działania.

Program Aktywna Szkoła – można już składać wnioski o środki finansowe

2 kwietnia 2024 r. rusza nabór do Programu „Aktywna Szkoła”. Każda polska szkoła publiczna może złożyć stosowną aplikację i dołączyć do Programu. Ministerstwo Sportu i Turystyki przeznacza na Program aż 335 mln zł.

Powiązania mafijne i zaawansowanie technologiczne - cyberprzestępczość staje się coraz groźniejsza

Jednym z głównych trendów w obszarze cyberprzestępczości jest profesjonalizacja grup przestępczych. Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Z tego względu cyberbezpieczeństwo jest coraz częściej dostrzeganym problemem w debacie publicznej.

Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024

Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024 - informuje Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wnioski samorządy przygotują we współpracy ze szkołami. Program ma na celu aktywizację społeczności wokół obiektów sportowych, które były dotychczas niedostępne.

Zapaść i dyskryminacja samorządów. Miażdżący raport NIK

Marian Banaś, prezes NIK, podczas wtorkowej prezentacji wyników kontroli wpływu działań państwa na sytuację finansową samorządów, zauważył, że dochody własne samorządów były stopniowo zastępowane przez fundusze pochodzące z budżetu państwa i funduszy rządowych. Dodatkowo, większość tych środków była rozdzielana w sposób uznaniowy.

33,5 mld euro na inwestycje w polskich regionach w latach 2021–2027. Trwa Europejski Kongres Samorządów (komunikat MFiPR)

Samorządy mają do dyspozycji na lata 2021–2027 kwotę 33,5 mld euro, co jest olbrzymim wsparciem inwestycji w polskich regionach. Trwa spotkanie przedstawicieli samorządów z udziałem wiceministra Protasa.

2 mld zł dla samorządów. Jak złożyć wniosek

Od 19 lipca do 30 września 2023 można składać wnioski i finansowe wsparcie cyberbezpieczeństwa. Każdy samorząd może dostać od 200 tys. do 850 tys. zł. Wysokość dofinansowania oraz udział wkładu własnego są uzależnione od liczby mieszkańców i zamożności jednostki.

Sprawy będziemy załatwiać w wirtualnych urzędach dzielnicy, gminy, starostwa [nowelizacja przepisów]

Zmiany wprowadzi nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego. Jest podstawą dla wdrożenia całkowicie zelektronizowanych usług publicznych. 

Jak obliczyć wielkość dotacji oświatowej dla samorządów

Materiały pomocnicze do obliczenia wskaźnika zwiększającego, o którym mowa w art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, niezbędnego do ustalenia kwoty dotacji udzielanej na podstawie odpowiednio art. 25 ust. 1, 2 i 4 ww. ustawy w roku 2023.

MRiT: Ponad 157 mln zł bezzwrotnych dopłat do budowy mieszkań dla samorządów

Dopłat do budowy mieszkań dla samorządów. Kolejne samorządy i spółki miejskie otrzymują środki na stworzenie nowych mieszkań – w rozdysponowanej właśnie transzy do beneficjentów trafi ponad 157 mln zł.

Czy parafie są zamawiającymi subsydiowanymi?

Czy parafie są zamawiającymi subsydiowanymi w myśl art. 6 Pzp?

Kto orzeka o niepełnosprawności?

Orzekanie o niepełnosprawności leży w gestii powiatowych/miejskich i wojewódzkich zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności. Przy każdym zespole powinien funkcjonować punkt informacyjny, w którym osoba zainteresowana dowie się o trybie oraz zasadach postępowania w zakresie orzekania o niepełnosprawności bądź stopniu niepełnosprawności.

Nieprawidłowości w zakresie gospodarki nieruchomościami w gminie

Gospodarka nieruchomościami w gminie. W trakcie kontroli w gminie organ kontroli stwierdził nieprawidłowości mające istotny wpływ na jawność i prawidłowość gospodarowania nieruchomościami w gminie, szczególnie w odniesieniu do procedury zbywania takich nieruchomości.

Rady seniorów nie tylko w gminach, ale także w powiatach i województwach

Rady seniorów będą mogły być powoływane nie tylko na poziomie gminnym, ale także na szczeblu powiatowym i wojewódzkim – zakłada nowelizacja ustaw regulujących funkcjonowanie samorządów, którą w środę 8 lutego uchwalił Sejm. 

Zielone dachy i ogrody wertykalne poprawią efektywność energetyczną budynków. Samorządy zachęcą do ich stosowania

Zielone dachy, ogrody wertykalne czy zielone fasady już od dłuższego czasu mają o wiele ważniejszą funkcję niż jedynie estetyczna. Zwiększają efektywność energetyczną budynków, tworząc dodatkową izolację przed zimnem, co skutkuje obniżeniem opłat za ogrzewanie w zimie, przy jednoczesnej izolacji przed upałem w okresie letnim.

Praktyczne aspekty wynagradzania pracowników samorządowych SZKOLENIE ONLINE

Praktyczne aspekty wynagradzania pracowników samorządowych. SZKOLENIE ONLINE. ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ!

Opłata za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych

Opłaty za usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych. W obecnym stanie prawnym prawidłowe ustalanie opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych jest dość problematyczne. Gminy stosują tu różne rozwiązania. I jest to wynikiem zarówno różnego pojmowania charakteru samej opłaty, jak i wskazywania różnych podstaw prawnych do ustalania opłat za tego typu usługi. Nie pomaga tu również orzecznictwo sądowe.

Prawo wójta do zaskarżenia uchwały w sprawie referendum odwoławczego

Rada gminy podjęła uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta przed upływem kadencji na wniosek ustawowo wymaganej grupy radnych. Czy wójt może taką uchwałę rady gminy zaskarżyć do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym?

Decyzje organu odwoławczego w sprawach o dostęp do informacji publicznej

Postępowanie w sprawie udostępnienia informacji publicznej. Od decyzji wydawanych w sprawach zainicjowanych wnioskiem o dostęp do informacji publicznej przysługuje odwołanie lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Organ rozpatrujący taki zwyczajny środek odwoławczy jest jednak ograniczony (w porównaniu z innymi postępowaniami administracyjnymi) w możliwych do zastosowania rozstrzygnięciach. Wynika to ze specyfiki postępowania dostępowego.

Czym dokładnie jest budynek użyteczności publicznej?

Definicja budynku użyteczności publicznej występuje niemal w każdej sferze funkcjonowania administracji samorządowej. Niestety pomimo znajomości definicji legalnej w dalszym ciągu pojawiają się wątpliwości praktyczne z zakwalifikowaniem danego obiektu do tej kategorii budynków.

Komisja rewizyjna nie jest uprawniona do wydawania wiążących zaleceń pokontrolnych

Komisja rewizyjna jest uprawniona do kontrolowania działalności wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy. Może zatem sprawdzać i oceniać prawidłowość działania kontrolowanych podmiotów. Nie posiada natomiast uprawnień nadzorczych i nie może wydawać wiążących dyspozycji dotyczących usunięcia stwierdzonych w toku kontroli nieprawidłowości w formie wystąpień czy zaleceń pokontrolnych.

Korzystanie z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym

Nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Czy w postępowaniu w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym istnieje obowiązek przeprowadzenia rokowań?

Udostępnianie informacji publicznej przez CUW

Centrum usług wspólnych (CUW), jako jednostka organizacyjna gminy, jest podmiotem zobowiązanym do udzielania informacji publicznych.

Kontrasygnata w przypadku umów obsługiwanych przez CUW

Kontrasygnata umowy. Czy w przypadku umów zawieranych przez gminną jednostkę obsługiwaną w ramach samorządowego centrum usług wspólnych w ogóle wymagana jest kontrasygnata? Jeśli tak, to kto powinien dokonywać takiej kontrasygnaty, skarbnik gminy czy główny księgowy jednostki organizacyjnej?

Bon edukacyjny: 500 zł dla ucznia na potrzeby edukacyjne

Niestety na razie tylko w Wadowicach.

Radny a dostęp do informacji publicznej

Radny ma takie samo prawo do złożenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej jak każdy inny obywatel. Innymi słowy, uprawnienia radnych o dostępie do informacji związanych z działalnością gminy nie wyłączają możliwości korzystania przez nich z ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Ochrona środowiska w planie miejscowym

Podstawowym celem wprowadzania i modyfikacji regulacji planistycznych jest zapewnienie poszanowania ładu przestrzennego. Organy gminy w planach miejscowych muszą jednak również uwzględniać zagadnienia związane z ochroną środowiska. Wynika to wprost z regulacji odnoszących się do planowania i zagospodarowania przestrzennego.

Istotne naruszenie prawa przez organ

Opierając się na konstrukcji wad powodujących nieważność uchwały organu gminy można wskazać takie rodzaje naruszeń przepisów, jakie da się zaliczyć do istotnych, a więc skutkujących nieważnością wydanego aktu. Do naruszeń tych będzie należało np. naruszenie przepisów określających kompetencję do podejmowania aktu normatywnego, przepisów prawa ustrojowego, przepisów prawa materialnego przez wadliwą ich wykładnię, a także przepisów podjęcia aktu normatywnego, jeżeli na skutek tego naruszenia podjęto akt o innej treści niż gdyby naruszenie nie nastąpiło.

Skarga na brak dostępności

Od niemal roku w polskim prawie funkcjonuje instytucja skargi na brak dostępności. Można by się spodziewać, że skargi tego typu, przynajmniej w pierwszych miesiącach, będą wpływać lawinowo. Tymczasem Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych odnotował wpływ zaledwie 25 skarg na brak dostępności, z czego zdecydowana większość posiadała wady formalne. Problem tkwi w nie do końca zrozumiałej procedurze. Złożenie skargi powinno być poprzedzone wnioskiem o zapewnienie dostępności.

Nadawanie nazw przestrzeni publicznej

Legislacja dotycząca zmian nazw obiektów przestrzeni publicznej oraz usuwania pomników stanowiła w ostatnich miesiącach źródło ożywionej dyskusji. Swój sprzeciw wyrażali zarówno samorządowcy, wskazując na naruszenie konstytucyjnej zasady suwerenności, jak i przedstawiciele doktryny, podkreślając nieprawidłowości względem techniki prawodawczej.

Akademia budżetowa 2022

Akademia budżetowa to cykl 4 szkoleń dedykowanych osobom zajmującym się rachunkowością oraz finansami w jednostkach sektora finansów publicznych m.in. w szkołach, przedszkolach, centrum usług wspólnych, ośrodkach pomocy społecznej, gminach, powiatach zatrudnionych na stanowiskach księgowych, inspektorów, referentów, sekretarzy oraz innych specjalistów. W ramach Akademii przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące i planowane od 2023 r.

Czy urzędnik na stanowisku kierowniczym może też być kierownikiem jednostki organizacyjnej w gminie?

Czy pracownik na stanowisku urzędniczym kierowniczym w urzędzie gminy może jednocześnie pełnić obowiązki kierownika jednostki organizacyjnej w gminie, na zasadzie wydania zarządzenia wójta w sprawie powierzenia obowiązków kierownika jednostki organizacyjnej X z zaznaczeniem, że pełnienie tych obowiązków wygasa z dniem zatrudnienia kierownika tej jednostki?

Czy można przesunąć pracownika z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej

Burmistrz postanowił, że miejski ośrodek pomocy społecznej będzie zajmował się przyznawaniem świadczenia pieniężnego z tytułu zakwaterowania i wyżywienia obywatela Ukrainy. Jakie są sposoby przesunięcia pracowników z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej?

Ochrona zabytków w gminach

Zadania, które realizuje samorząd gminny w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, obejmują między innymi ochronę i opiekę nad zabytkami. Oznacza to wiele obowiązków ustawowych, które gmina musi wypełniać.

Pełnomocnictwo dla wójta do reprezentowania spółki to nie dokument urzędowy

Pełnomocnictwo udzielone przez reprezentującego podmiot gospodarczy, nawet na rzecz osoby sprawującej funkcję publiczną, nie jest dokumentem urzędowym. Taki dokument jest wystawiony przez podmiot prywatny i dotyczy spraw, które nie są związane z działalnością organu publicznego oraz zarządzaniem mieniem komunalnym. Z tego powodu dokument taki nie stanowi również informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu.

REKLAMA