Jak przyciągnąć turystów – strategie marketingowe

Niektóre miejscowości odwiedzają tłumy turystów, a inne, mimo równie atrakcyjnego położenia i oferty, nie osiągają tak dobrych efektów. Te pierwsze zbudowały silną markę i dzięki niej wygrywają konkurencję.

Coraz częściej gminy, miasta, powiaty i regiony czerpią z doświadczeń firm, które z powodzeniem wdrażają i realizują strategie marketingowe. Samorządy traktują swoje położenie, posiadane atrakcje, zabytki czy wydarzenia jako „produkt” i szukają sposobu, żeby jak najlepiej go sprzedać. Niestety, często ograniczają się do promocji tylko tego, co łatwo potrafią pokazać. Natomiast powinny również, a może przede wszystkim, oferować to, co klient – turysta chce kupić. Tutaj pojawia się konieczność przeprowadzenia audytu turystycznego, w tym dokładnych badań dotyczących określenia profilu turysty i jego preferencji. A zatem trzeba zbadać:

• z jakich miast w Polsce pochodzi turysta odwiedzający daną miejscowość czy region,

• z jakich krajów i miast dominują obcokrajowcy,

• jak długo trwa pobyt,

• jaki charakter ma pobyt (rekreacyjno-wypoczynkowy, aktywnie-sportowy, biznesowy),

• z jakim wyprzedzeniem planowany jest urlop,

• czy turyści korzystają z usług biur podróży czy organizują pobyt na własną rękę,

• skąd czerpią informacje o miejscu (byli wcześniej, znajomi polecili, skusiła ich promocja, przypadkowy wybór, Internet, prasa lokalna),

• co turyście się na miejscu podoba, a czego brakuje,

• jaki jest wiek turystów,

• jaki jest średni dochód członka rodziny turysty itd.

Czytaj także:

Jak wspomagać gminę w promocji turystyki>>

Inicjatywa, ciężar organizacyjny i finansowy, określenie metod - to powinno spoczywać na podmiotach rzeczywiście zorientowanych na korzyści z obsługi ruchu turystycznego: od szefów placówek kultury po restauratorów i hotelarzy.

Temu służy w wielu regionach i miastach tworzenie organizacji turystycznych. Częstochowska Organizacja Turystyczna zrzesza oprócz miasta podmioty gospodarcze z branży usług turystycznych, organizacje pozarządowe, takie jak PTTK, gminy z turystycznej krainy Jury Krakowsko-Częstochowskiej oraz klasztor oo. paulinów na Jasnej Górze. I ten potencjał umożliwia wypracowanie skutecznych form promocji. Skutecznych - a więc przekładających się na zwiększenie wpływów z obsługi osób przyjeżdżających.

Jak rozwijać turystykę i zwiększyć inwestycje>>

Od tego, jak gmina jest postrzegana na zewnątrz, zależy, czy do danej gminy będą przekazywane budżetowe środki na inwestycje, czy będzie w stanie uzyskać środki pomocowe na różnego rodzaju projekty. Jeżeli gmina dzięki promocji jest znana i wysoko stoi w rankingu, wtedy uzyskuje większe szanse na pozyskanie funduszy, a także wzrasta zainteresowanie inwestorów danym terenem. Nie bez znaczenia jest również dzięki promocji regionu zwiększenie - ruchu turystycznego.

Zadania samorządu lokalnego w obsłudze turystów>>

Zadaniem własnym każdej gminy jest podejmowanie działań z zakresu kultury fizycznej i turystyki. Każda gmina ma nie tylko prawo, ale również ustawowy obowiązek utrzymania obiektów turystycznych, rozwijania infrastruktury turystycznej oraz zapewnienia bezpieczeństwa osobom odwiedzającym daną gminę. Zadania gmin sprowadzają się do koordynowania działań podejmowanych przez podmioty prywatne działające w branży turystycznej, tak by nie naruszały one przepisów prawa. Realizacja zadań z zakresu turystyki bardzo często polega również na ścisłej współpracy z prywatnymi przedsiębiorcami i wspieraniu ich. Gminy mogą np. udostępniać swoje grunty z przeznaczeniem pod budowę obiektów turystycznych czy przeznaczać dodatkowe środki na rozwój infrastruktury niezbędnej dla turystów. Gminy, wspierając osoby, które chcą prowadzić działalność turystyczną, mogą również ułatwiać im wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

Jak wydać pieniądze z Unii Europejskiej na turystykę do Polski>>

Turystyka jest jedną z najszybciej rozwijających się branż. Każdego roku wpływy z turystyki są coraz większe. W ostatnich latach zagraniczna turystyka przyjazdowa staje się dla wielu krajów jednym z ważniejszych motorów wzrostu gospodarczego. Aby zaspokoić potrzeby cudzoziemców, oferta produktowa turystyki przyjazdowej musi spełniać kilka warunków.

Sektor publiczny
W lasach zwiększone ryzyko powstania pożaru. O czym pamiętać w majówkę?
30 kwi 2024

W majówkę w lesie powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Gdzie ryzyko pożaru jest największe?

Czy bon energetyczny będzie opodatkowany? Pojawi się uzupełnienie przepisów ustawy
30 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została już przygotowana, a więc znane są warunki, na jakich będzie przyznawane to nowe świadczenie. Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska deklaruje również, że nie ma planów opodatkowania beneficjentów bonu energetycznego, a odpowiednie uzupełnienie znajdzie się w ustawie.

Jest nowy prezes ZUS. Kim jest Zbigniew Derdziuk?
30 kwi 2024

Zbigniew Derdziuk rozpoczął pracę na stanowisku prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - poinformował we wtorek ZUS. Akt powołania wręczyli Derdziukowi wiceminister rodziny Sebastian Gajewski oraz przewodniczący Rady Nadzorczej ZUS Liwiusz Laska.

Co robić w majówkę w Warszawie? Będzie dużo atrakcji
30 kwi 2024

Majówka w Warszawie. Jakie atrakcje czekają na warszawiaków i turystów w czasie długiego majowego weekendu? 

Eksperci ostrzegają: Ceny kakao będą dalej rosnąć. Konsekwencje dla rynku spożywczego i kosmetycznego
29 kwi 2024

Cena kakao na rynku jest w stanie stałego wzrostu, a prognozy nie napawają optymizmem. Według raportu UCE Research i WSB Merito, do końca roku cena kakao może przekroczyć 12-13 tysięcy dolarów za tonę, a nawet zbliżyć się do 15 tysięcy dolarów. Obecnie już przekracza 11 tysięcy dolarów za tonę. Co stoi za tym trendem i jakie konsekwencje to niesie?

Tak będzie wyglądała majówka w stolicy. Przegląd najważniejszych wydarzeń
29 kwi 2024

Zbliża się długi majowy weekend, a Warszawa szykuje się na wiele uroczystości i wydarzeń. Oto przegląd najważniejszych wydarzeń, które odbędą się w stolicy w najbliższych dniach.

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Jest projekt ustawy.
29 kwi 2024

Odpady budowlane i rozbiórkowe nie będą musiały być od razu segregowane. Zapobiegnie to wzrostowi kosztu ich odbioru oraz nielegalnemu porzucaniu śmieci. Samorządy będą też mogły otrzymać więcej środków z budżetu na likwidację nielegalnych wysypisk.

Bon energetyczny przyjęty przez rząd. Ma mieć wartość od 300 do 1200 zł, przy progach dochodowych 2500 lub 1700 zł na osobę w gospodarstwie
29 kwi 2024

Ustawa o bonie energetycznym została przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów. Jak wynika z nowych regulacji bon energetyczny będzie świadczeniem dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Wartość bonu energetycznego to przedział od 300 do 1200 zł. Wniosek o wypłatę bonu będzie można złożyć od 15 lipca do 30 września 2024 r.

Jak zapłacić 100 zł zamiast 460 zł za bilet z Warszawy do Wiednia? Rusza wielka akcja PKP Intercity
29 kwi 2024

Ministerstwo Infrastruktury informuje o kampanii "20 tysięcy biletów na 20 lat Polski w Unii Europejskiej", która inauguruje obchody rocznicy 20-lecia obecności Polski w UE w obszarze infrastruktury. W ramach promocyjnej oferty PKP Intercity będzie można nawet za 20 proc. ceny regularnej udać się pociągiem do Wiednia, Pragi, Berlina czy Budapesztu.

Majówka z mObywatelem. Zobacz, jak wykorzystać aplikację w hotelu, pociągu czy wypożyczalni sprzętu sportowego
29 kwi 2024

W okresie majówki, kiedy większość z nas planuje odpoczynek i wyrusza w podróż, warto pamiętać o wygodnych i bezpiecznych narzędziach. Aplikacja mObywatel to nie tylko cyfrowy portfel na dokumenty, ale także wszechstronny asystent, który ułatwia codzienne życie. Dlaczego warto spędzić majówkę z mObywatelem?

pokaż więcej
Proszę czekać...