REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wydać pieniądze z Unii Europejskiej na turystykę do Polski

REKLAMA

Na turystyce przyjazdowej bez wątpienia można zarobić. Jak? Wystarczy podejście projektowe, szczegółowa analiza produktu, a później - skuteczne zarządzanie. Czy to naprawdę takie proste?


Turystyka jest jedną z najszybciej rozwijających się branż. Każdego roku wpływy z turystyki są coraz większe. W ostatnich latach zagraniczna turystyka przyjazdowa staje się dla wielu krajów jednym z ważniejszych motorów wzrostu gospodarczego. Aby zaspokoić potrzeby cudzoziemców, oferta produktowa turystyki przyjazdowej musi spełniać kilka warunków.

Po pierwsze - należy dokonać analizy atrakcyjności turystycznej obszaru, na którą składają się walory krajoznawcze, przyrodnicze, historyczne oraz kulturowe. Na terenie Polski znajdują się liczne wartościowe obiekty historyczne, atrakcje krajoznawcze, parki narodowe i krajobrazowe oraz unikalne w skali europejskiej tereny przyrodnicze, m.in. Kraina Tysiąca Jezior, Puszcza Białowieska.

Po drugie - należy zbadać preferencje turystów. Podjęcie tego kroku jest niezbędne do określenia elementów produktu turystycznego, tj. rdzenia, produktu rzeczywistego i poszerzonego. Zbadanie preferencji turystów pozwala określić profil odwiedzających region, zidentyfikować ich potrzeby, a także przygotować prognozy dotyczące preferencji podczas kolejnych przyjazdów.

Po trzecie - pamiętajmy, aby ustalić warianty produktu turystycznego. Po uzyskaniu informacji na temat popytu na usługi turystyczne na danym obszarze należy do każdego segmentu docelowego dobrać odpowiednie elementy produktu turystycznego. Ostateczne warianty produktu turystycznego mają stanowić podstawę do dalszego rozwoju turystyki w regionie.

Wśród czynników wpływających na rozwój turystyki polityka państwa zajmuje szczególną pozycję. W wielu krajach, w tym również europejskich, dochody z turystyki stanowią ważną część dochodów narodowych. Państwo dysponuje wieloma instrumentami, za pomocą których może wpływać na kształtowanie popytu i podaży turystycznej. Do najważniejszych instrumentów polityki turystycznej należą: tworzenie i egzekwowanie prawa turystycznego, wpływ na zagospodarowanie turystyczne, kategoryzacja bazy noclegowej, zwolnienia i ulgi fiskalne, kształcenie kadr. Istotnym elementem polityki turystycznej państwa jest także troska o stan środowiska naturalnego oraz walorów turystycznych. Najważniejsza rola państwa polega na tym, żeby koordynować działalność różnych instytucji i sektorów gospodarki w taki sposób, aby interesy rozwoju turystyki nie kolidowały z rozwojem innych gałęzi przemysłu oraz rolnictwa, ale się wzajemnie uzupełniły, przynosząc korzyści całej gospodarce.

Turystykę współczesną cechuje szczególnie bogata i różnorodna treść ekonomiczna. Jej znaczenie polega głównie na zwiększaniu dochodów regionów recepcyjnych. Często mamy do czynienia z sytuacją, gdy przepływy (transfery) turystyczne, stanowiące istotę ekonomicznych funkcji turystyki, odbywają się z obszarów rozwiniętych gospodarczo lepiej do regionów słabszych pod tym względem. Czasami rozwój turystyki jest jedyną alternatywą dla rozwoju gospodarczego. Korzyści dla państw z turystyki są ogromne, np.: wpływy dewizowe (z noclegów i usług), przyspieszenie procesów przystosowawczych do norm światowych (poprawa standardów świadczonych usług), pozytywny wpływ na zatrudnienie (tworzenie nowych miejsc pracy) oraz efekt mnożnikowy - pieniądze wydane przez gościa zagranicznego stają się przedmiotem obiegu tworząc nowy dochód. Dlaczego więc Polska miałaby pozostać w tyle i nie wykorzystać ogromnej szansy, jaką jest promocja naszego kraju poprzez rynek turystyczny?


PIOTR KAMIŃSKI

konsultant departamentu projektów europejskich, Doradztwo Gospodarcze DGA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA