REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozwijać turystykę i zwiększyć inwestycje

Łukasz Sobiech
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samorząd powinien się promować, zwłaszcza jeśli ma silne argumenty, które tworzą atrakcyjną ofertę - dla inwestorów, dla turystów, dla każdego, z kim chciałby ów samorząd współpracować.

REKLAMA

Od tego, jak gmina jest postrzegana na zewnątrz, zależy, czy do danej gminy będą przekazywane budżetowe środki na inwestycje, czy będzie w stanie uzyskać środki pomocowe na różnego rodzaju projekty. Jeżeli gmina dzięki promocji jest znana i wysoko stoi w rankingu, wtedy uzyskuje większe szanse na pozyskanie funduszy, a także wzrasta zainteresowanie inwestorów danym terenem. Nie bez znaczenia jest również dzięki promocji regionu zwiększenie - ruchu turystycznego.

REKLAMA

Teraz, gdy jednostki samorządu terytorialnego współzawodniczą o kapitał inwestycyjny, najlepszym rozwiązaniem wydaje się traktowanie gminy jako firmy i stosowanie w niej zasad czysto rynkowych. W tej branży firma podobnie jak gmina nie może skutecznie działać bez odpowiedniej reklamy, marketingu i public relations. Promocja jest procesem ciągłym i wymaga odpowiednich zabiegów i materiałów promocyjnych. Promocja służy rozwojowi miast, przekonuje do walorów gospodarczych czy kulturalnych. Przyciąga inwestorów, turystów, a poprzez to generuje realne, choć rzadko natychmiastowe zyski.

Środki promocji

REKLAMA

Samorządy powinny promować swoje działania wszędzie tam, gdzie dostrzegają potencjalnych partnerów, w tych sferach, które chcą rozwijać, które mają być siłą napędową lokalnej gospodarki. W obecnych czasach promocja urasta do jednego z najważniejszych zadań, jakie stoją przed samorządem. Do dyspozycji jest wiele środków współczesnej komunikacji: publikacje własne, prasa codzienna, ekonomiczna, gospodarcza czy turystyczna, media elektroniczne, jak radio, telewizja czy internet. To także targi, wystawy i konferencje. Jednak o skutecznej promocji można mówić wtedy, gdy dobre opinie o działalności samorządu przekładają się na nowe inwestycje i miejsca pracy. W konsekwencji powinna wzrosnąć zamożność mieszkańców i zasobność finansów publicznych. Mieszkańców i samorząd stać wtedy na więcej.

Dobra i skuteczna promocja to również inwestycja w rozwój, wyższą jakość życia mieszkańców. Bo w ślad za taką promocją idzie kapitał, a przede wszystkim ludzie, którzy szukają dla siebie nowych szans na dobrą pracę, dobrą szkołę, dobre mieszkanie, wypoczynek w miejscu bezpiecznym i dobrze urządzonym.

Jak promować

Liczy się każdy skuteczny sposób promocji. Jednak skuteczna promocja to przede wszystkim: filmy reklamowe, foldery, billboardy, uczestnictwo w konferencjach, targach, konkursach, wystawach. To także działania i niemałe pieniądze, przeznaczone na patronat wartościowych, oryginalnych inicjatyw i przedsięwzięć - gospodarczych, kulturalnych, sportowych, które budują markę, a także poczucie wspólnoty całej społeczności. Jeśli przykładowo gmina dba o wysoki poziom oświaty, zdrowia, komunikacji publicznej, bezpieczeństwa i pracy urzędników, to przecież przekłada się to na pozytywne opinie, w których dana gmina przedstawiana jest jako pozytywny przykład sprawnie działającego samorządu. W czasie dynamicznego rozwoju turystyki, pozyskiwania inwestorów, wymiany młodzieży i współpracy międzynarodowej różnych środowisk branżowych promocja okazuje się niezbędną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tworzenie, jak i promocja produktu turystycznego to zadanie nie tylko dla gmin. Samorządy w wykonywaniu tych zadań powinny wspierać podmioty z biznesu turystycznego. A więc właścicieli hoteli, moteli, innych miejsc noclegowych, właścicieli zakładów gastronomicznych, transportowych, placówki kultury, administratorów atrakcji turystycznych. To właśnie te podmioty wspólnie, za pośrednictwem regionalnej albo lokalnej organizacji turystycznej, powinny promować produkt turystyczny. Będzie to tańsze i lepsze. Podmioty te w zasadzie nie są konkurentami. Powinny uzupełniać się w wykonywaniu zadań promocyjnych.

KTO MOŻE POMÓC W PROMOCJI

Witryny organizacji turystycznych, które mogą pomóc w promocji gminy i regionu:

• Polska Organizacja Turystyczna: www.pot.gov.pl. Można przejrzeć na tych stronach niektóre wydawnictwa turystyczne w formie elektronicznej. Są także informacje na temat nowości i zmian w branży turystycznej, organizacji konferencji i szkoleń.

• Polska Agencja Rozwoju Turystyki: www.turystyka-ekspert.pl. Portal jest centrum profesjonalnej informacji biznesowej i prawnej skierowanej do samorządów lokalnych i branży turystycznej. Zamieszczone są aktualne ustawy i opisane kwestie związane z działalnością turystyczną.

• Polska Izba Turystyki: www.izbyturystyki.pl. Znajdują się tu m.in. opinie prawne związane z ustawą o usługach turystycznych. Na witrynie opublikowany jest też Informator Turystyki Polskiej ITP.

• Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze: www.pttk.pl. Portal zawiera wszelkie informacje popularyzujące turystykę i krajoznawstwo. Jest tu także instrukcja znakowania szlaków turystycznych.

Oferta turystyczna

W celach promocyjnych można powołać także lokalną organizację turystyczną (LOT). Jej członkami powinni być przedstawiciele gmin albo powiatu i przedstawiciele biznesu turystycznego. Do tworzenia i działania regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych stosuje się przepisy prawa o stowarzyszeniach.

Do samorządu gminnego należy inspiracja działań promocyjnych, koordynacja i zabezpieczenie finansowe. Źródeł pozyskania finansowania może być kilka: środki własne z budżetu gminy, sponsorzy, fundusze unijne lub inne środki pomocowe. Ponadto władze gminne powinny stosować zachęty dla organizatorów turystyki, np. zmniejszając opodatkowanie.

Przed stworzeniem oferty turystycznej trzeba się również zastanowić się nad tym, która z preferowanych form turystyki na terenie gminy stwarza najlepsze warunki do jej uprawiania. Może to być np. turystyka przyrodnicza. Może to być oferta spędzenia kilkunastu dni w gospodarstwach agroturystycznych. Jest to szansą dla gmin wiejskich. Magnesem przyciągającym turystów do gminy jest możliwość aktywnego wypoczynku, połączona z udziałem w pracach wiejskich, poznaniem codzienności życia na wsi, tradycji, zanikającej obrzędowości i warsztatów rzemieślniczych (np. garncarskich, kuźni). Innym sposobem ściągania turystów jest oferta wypoczynku weekendowego. Jest to szansa dla gmin wiejskich i miejsko-wiejskich usytuowanych w niedalekiej odległości od aglomeracji miejskich. Nie można zapomnieć o tym, że w gminie, która chce postawić na turystykę, powinno powstać centrum lub punkt informacji turystycznej. To w tych punktach turysta powinien dowiedzieć się wszystkiego o produkcie turystycznym na miejscu oraz przez telefon.

PRZYKŁAD

SKUTECZNA PROMOCJA NAWET W CHINACH

Władze Koszalina zdają sobie sprawę, że takich miast jak Koszalin są na świecie tysiące i w swoje strategii promocji doszły do wniosku, że muszą się czymś wyróżniać. Promocja miasta oparta jest na skutecznej reklamie, marketingu i public relations. Dzięki temu Koszalin znalazł uznanie w oczach chińskich inwestorów. Dbałość o dobre relacje z azjatyckimi firmami zaowocowała nadaniem miastu tytułu jednego z 50 najlepszych do inwestowania miast dla chińskich przedsiębiorców. Koszalin znalazł się w doborowym gronie laureatów obok takich potęg jak: Nowy Jork, Bangkok czy Kuala Lumpur. W mieście działają dwa chińskie zakłady Athletic Manufacturing (branża rowerowa) oraz produkujący sprzęt DVD Digital View. Do lokowania inwestycji właśnie w Koszalinie skusiła Chińczyków specjalna strefa ekonomiczna. Koszalin nie posiadał własnej strefy, ale samorządowcom udało się utworzyć podstrefę strefy słupskiej. Dzięki temu powstało pierwsze w Europie Chińskie Centrum Produkcyjne, w którym przygotowano już grunty na przyjęcie nowych inwestycji chińskich firm.

ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MEN: 17 propozycji zmian w Karcie Nauczyciela. Godziny ponadwymiarowe po nowemu. Nagrody jubileuszowe, odprawy

Tej nocy ślisko i mgliście. W weekend niespodziewana zmiana pogody

Najbliższa noc będzie na zachodzie kraju bardzo mglista. Na południowym wschodzie można się spodziewać śliskiej nawierzchni po opadach. Za to w weekend temperatury wyniosą nawet 12 st. C.

Z jakimi barierami w dostępie do lekarzy borykają się seniorzy? Wysoko wykluczenie komunikacyjne [RAPORT]

Seniorzy mieszkający na wsi mają utrudniony dostęp do konsultacji lekarzy specjalistów, rehabilitacji i ośrodków dziennego wsparcia. Jedną z barier jest niedostateczny zasięg komunikacji publicznej. To dane z raportu opublikowanego na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich.

UMP: Zmiany w zasadach wypłat pensji nauczycieli. 1) Płaci budżet 2) Wypłaty na koniec miesiąca [Propozycja]

Propozycja UMP, aby wypłata pensji nauczyciela była na końcu miesiąca. Dziś jest na początku. Czyli pensja z luty byłaby wypłacana 28 lutego (albo 29 lutego). Druga propozycja, to przejęcie przez budżet centralny od gmin obowiązku wypłaty wynagrodzeń nauczycieli.

REKLAMA

Budżet szkoleniowy dla nauczycieli jest niewielki. Jak zwiększyć jego efektywność dzięki cyfryzacji

Zgodnie z Kartą Nauczyciela, organy prowadzące szkoły są zobowiązane do wyodrębnienia w swoich budżetach środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Kwota ta wynosi 0,8% planowanych rocznych środków przeznaczonych na ich wynagrodzenia osobowe nauczycieli.

Metan z Nord Stream nad Bałtykiem: od Międzyzdrojów po Ustkę smuga wysokiego stężenia gazu

Metan z uszkodzonych jesienią 2022 roku gazociągów Nord Stream rozprzestrzenił się nad znaczną częścią południowego Bałtyku i utrzymywał się tam nawet przez kilka miesięcy - poinformowali 16 stycznia 2025 r. naukowcy z Uniwersytetu w Goeteborgu i fundacji Voice of the Ocean (VOTO). Na grafice opublikowanej przez badaczy smuga wysokiego stężenia gazu rozpościerał się wtedy się tuż przy polskim wybrzeżu od Międzyzdrojów po Ustkę. Obserwacje opisane przez naukowców obejmują okres 3 miesięcy po uszkodzeniu gazociągów.

Tańsze pociągi w Dzień Babci i Dzień Dziadka

21 i 22 stycznia, czyli w Dzień Babci i Dziadka, pociągami Polregio będzie można podróżować z 10 procentową zniżką.

Blue Monday - dzień, który... nie istnieje

Blue Monday zwany najbardziej depresyjnym dniem w roku przypada w tym roku w poniedziałek 20 stycznia (to zawsze trzeci poniedziałek stycznia). Tylko, że ten dzień tak naprawdę nie istnieje. To chwyt marketingowy, a sam autor tego terminu wyliczenia nazwał pseudonaukową zabawą na potrzeby reklamy. Dr Magdalena Nowicka, psycholożka z Uniwersytetu SWPS wskazuje, że nie ma żadnych badań potwierdzających w sposób poprawny metodologicznie efektu opisanego przez twórcę terminu Blue Monday.

REKLAMA

Dopłaty tylko dla prawdziwych rolników? Trwają prace nad definicją rolnika aktywnego zawodowo

Nowa definicja rolnika aktywnego zawodowo ma zapewnić, że dopłaty trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą, nawet w małej skali. Ministerstwo zapowiada proste kryteria i jasne zasady dokumentowania przychodów, jednak wciąż pozostają wątpliwości co do minimalnych wymogów. Czy nowe przepisy uporządkują system wsparcia, czy obciążą rolników dodatkowymi obowiązkami?

Rekordowa liczba odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina w 2024 r.

Lotnisko Chopina może pochwalić się kolejnym rekordem. W ubiegłym roku ze stołecznego portu skorzystało prawie 21,3 mln. W grudniu 2024 r. ruch pasażerski wzrósł o 17 proc. w ujęciu rocznym, a podróżni najczęściej latali m.in. do Londynu.

REKLAMA