REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wspomagać gminę w promocji turystyki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ ŁS

REKLAMA

Co i jak należy promować? Czy sama informacja wystarczy, by przyjeżdżali turyści? Jak wykorzystać historię i legendę do stworzenia produktu turystycznego? Czy do promocji potrzebny jest program i koncepcja przestrzenna?

JAROSŁAW KAPSA

REKLAMA

Urząd Miejski w Częstochowie

Inicjatywa, ciężar organizacyjny i finansowy, określenie metod - to powinno spoczywać na podmiotach rzeczywiście zorientowanych na korzyści z obsługi ruchu turystycznego: od szefów placówek kultury po restauratorów i hotelarzy.

REKLAMA

Temu służy w wielu regionach i miastach tworzenie organizacji turystycznych. Częstochowska Organizacja Turystyczna zrzesza oprócz miasta podmioty gospodarcze z branży usług turystycznych, organizacje pozarządowe, takie jak PTTK, gminy z turystycznej krainy Jury Krakowsko-Częstochowskiej oraz klasztor oo. paulinów na Jasnej Górze. I ten potencjał umożliwia wypracowanie skutecznych form promocji. Skutecznych - a więc przekładających się na zwiększenie wpływów z obsługi osób przyjeżdżających.

Pomysły przy tym stosować można różne. Ta wielobarwność jest dziś szczególnie widoczna w małych gminach. Janów zbudował cały program promocyjny nawiązujący do 150-letniej tradycji hodowli pstrągów. Olsztyn wykorzystuje nie tylko malownicze ruiny zamku, lecz i legendę pustelników z kościółka św. Idziego. Miejscowości z gmin Mstów i Kłomnice stworzyły pomysł promocji przez upamiętnienie znakomitych śpiewaków - braci Edwarda i Jana Reszke. We wsi Garnek są warsztaty garncarstwa, w Lelowie - miejscu pielgrzymki chasydów - podawany jest ciulim i śliwowica. Większość takich pomysłów jest efektem i dowodem aktywności mieszkańców. Profesjonalne kampanie promocyjne to raczej domena samorządów wojewódzkich i dużych miast. Godne jednak podkreślenia jest, że profesjonalne kampanie chętnie wykorzystują i współpracują z inicjatywami lokalnymi. Dostrzec można pewną regułę. Turysta tam dobrze się będzie czuł, gdzie dobrze się mieszka miejscowym. Nie da się rozdzielić działań na rzecz podniesienia atrakcyjności turystycznej od prac podnoszących jakość życia mieszkańców. To samo dotyczy pomysłów imprez kulturalnych i sportowych. Jeśli nie powodują one autentycznego zainteresowania i uczestnictwa mieszkańców - to do turystów też nie przemówią. Gdy zorganizowano koncert muzyki operowej w kościele w Garnku i występ opery w klasztorze mstowskim (w ramach dni poświęconych Reszkom) - efekt byłby nijaki, gdyby nie ogromne zainteresowanie miejscowych mieszkańców. Dopiero ich aktywność zmieniła koncert w muzyczne święto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W tych małych miejscowościach efekt dobrej imprezy jest najbardziej widoczny i przeliczalny. Lato z filmem w gminie Janów przyciąga ok. 20 tys. turystów, podobna liczba osób przybywa na Święto Pstrąga i inne imprezy. W efekcie w tej małej gminie wiejskiej kilkaset osób ma stałe dochody z wynajmu noclegów, z gastronomii, z prowadzenia sklepów itp. form. Przyjazdy turystów przy tym przestały mieć charakter jednorazowy - mieszkańcy Warszawy, Katowic, Łodzi i innych miast wybierają owe jurajskie strony na miejsce letniego wypoczynku.

Podobny sukces w rozwoju usług turystycznych osiągnęła inna jurajska gmina - Kroczyce. Tu połączenie imprez kulturalnych i sportowych spowodowało, że gmina zostałą stolicą polskiej wspinaczki skałkowej. Ta reguła nie jest gotową receptą na sukces. W obu wypadkach - Janowa i Kroczyc - ważna była harmonijność działań - promocji towarzyszyła równoległa i stopniowa rozbudowa bazy turystycznej. Przede wszystkim jednak istotna była świadomość ścisłego związku działań gminy i starań indywidualnych mieszkańców o poprawę własnego bytu (o nowe źródła dochodu czy lepszą jakość życia). Tego, niestety, w takim stopniu nie da się powtórzyć w dużym mieście.

ŁS

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

REKLAMA

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.

Ile Polacy planują wydać na wakacje i jak będą odpoczywać w tym roku?

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jaki budżet na wyjazd przewidują Polacy? Co planują robić podczas urlopu?

REKLAMA

Bilety kolejowe za złotówkę z okazji Dnia Dziecka

W niedzielę 1 czerwca jest Dzień Dziecka, z tej okazji Koleje Śląskie wprowadzają jednodniową promocję. Bilety dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat będą kosztować 1 zł na pociągi regionalnego przewoźnika kursujące w granicach woj. śląskiego.

Narodowy Portal Onkologiczny - baza wiedzy dla pacjentów

Jest już dostępny Narodowy Portal Onkologiczny. To portal dla pacjentów, którzy szukają sprawdzonych informacji na temat choroby onkologicznej, możliwościach jej leczenia i o profilaktyce.

REKLAMA