REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sekretarka szuka pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Elert
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Szukasz pracy, chcesz zmienić coś w swoim życiu? Oto kilka wskazówek, które pomogą ci w karierze zawodowej.

Do szukania pracy musisz się dobrze przygotować. Na wstępie wytycz sobie priorytety i zaplanuj najbliższą, ale i tę trochę bardziej odległą przyszłość. Zastanów się nad swoimi umiejętnościami, zaletami i wadami, mocnymi i słabymi stronami, pomyśl, co warto udoskonalić, zmienić i ulepszyć, żeby w efekcie zdobyć wymarzoną pracę. A potem krok po kroku zacznij stopniowo realizować swój plan.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim zaczniesz szukać - odpowiedz sobie na pytania:

1. Co chciałabym robić? Jak ma wyglądać moja przyszłość zawodowa?

2. Gdzie chciałabym pracować? Scharakteryzuj stanowisko pracy (profil i potencjalnego pracodawcę), które chciałabyś objąć - zrób to uwzględniając swoje umiejętności, możliwości i kwalifikacje, a także swoje priorytety (bardzo ważna jest dla mnie rodzina, więc nie mogę ciągle pracować po godzinach).

REKLAMA

3. Kogo szukają pracodawcy? Jak spełnić wymogi ubiegania się o stanowisko w dobrej firmie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Jakie umiejętności powinnam rozwinąć, żeby otrzymać wymarzoną posadę?

W jaki sposób i gdzie szukać pracy?

Chęć zmiany pracy (oczywiście nie za często!) przestaje być dzisiaj źle postrzegana, bo świadczy o nastawieniu na rozwój i otwartości na podejmowanie wyzwań, a to na rynku pracy jest niezwykle cenne. Obecnie nie tylko zmienia się stanowisko pracy czy firmę, ale coraz częściej także zawód i miejsce zamieszkania, dlatego warto mieć sprecyzowane cele życiowe, żeby nawet w przypadku konieczności skorzystania z tzw. awaryjnego planu B, zmiana miejsca zamieszkania nie była tragedią.

Najtrudniejszym przedsięwzięciem jest znalezienie pierwszej pracy, dzięki której tak naprawdę zaczyna się poznawać swoje możliwości. Aktywność podczas nauki w szkole czy w trakcie studiów jest wskazana. Podejmowanie dorywczej pracy, różnorodne zajęcia dają doświadczenie, a ponadto pokazują czy w dobrym kierunku podążamy, czy dana działalność lub praca naprawdę nam odpowiada. Dowiemy się, czego nie lubimy, a co nam się podoba.

Są dwie metody poszukiwania pracy - aktywna, czyli taka, że kandydat sam wysyła oferty, i pasywna, kiedy jedynie odpowiada się na oferty pracy.

Pasywne metody poszukiwania pracy

1. Rejestracja w urzędzie pracy

Urząd pracy jest podstawową instytucją, do której kierują się bezrobotni. Jednak jest to raczej ostatnia z instytucji, w której możesz liczyć na znalezienie pracy. Oczywiście, jeśli wyczerpiesz inne możliwości, zawsze możesz tu spróbować - może uda ci się dostać na staż do firmy, z którą urząd pracy ma podpisaną umowę. Jest jednak jeszcze inny powód, dla którego warto zarejestrować się w urzędzie pracy - to szkolenia i kursy organizowane w ramach doszkalania bezrobotnych. Warto w nich uczestniczyć - często są to bardzo wartościowe zajęcia.

2. Rejestracja w agencjach pośrednictwa pracy

Agencje działają głównie w dużych miastach. Poszukiwania pracowników skupiają głównie na wąskich branżach. Asystentki/sekretarki dość łatwo mogą znaleźć pracę poprzez agencje zatrudnienia. Najlepiej jest poszukać takich agencji, które podzielone na dywizje, zajmują się rekrutacją na poszczególne stanowiska - w tym asystenckie.

3. Odpowiedzi na ogłoszenia w prasie

Najpopularniejszą metodą poszukiwania pracy jest odpowiadanie na ogłoszenia prasowe - wybiera je aż 87 proc. szukających pracy ludzi. Niewątpliwą ich zaletą jest aktualność, ale rekrutacja rzadko się kończy sukcesem. Na wstępie należy dokładnie zapoznawać się z ofertą, jej sformułowanie zawiera cenne wskazówki, czy warto w ogóle tracić czas. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy firma podała wszystkie swoje dane - nazwę, adres, stanowisko, wymagania, oczekiwania. Jeśli jest to ogłoszenie typu: „Poszukujemy sekretarki” i podany numer telefonu - najlepiej w ogóle nie odpowiadać. Im więcej danych w ogłoszeniu dotyczących wymagań i obowiązków, tym lepiej. Profesjonalnie zredagowane ogłoszenie pozwala już na wstępie określić, czy spełniasz kryteria i ocenić swoje możliwości. Staraj się wysyłać dokumenty aplikacyjne wyłącznie do firm, których wymogi spełniasz.

4. Ogłoszenia w Internecie, na uczelni, w szkołach

W sieci znajdziesz kilkanaście portali internetowych, na których możesz się zalogować, a na twoją pocztę będą spływać aktualne oferty pracy w zawodach, które wybierzesz podczas zgłoszenia. Warto jest odwiedzać strony firm, w których chcesz podjąć pracę, możesz na nich znaleźć aktualne zapotrzebowanie na pracowników.

5. Organizacje społeczne

Na szczególną uwagę zasługują organizacje aktywizujące kobiety - oferują szkolenia dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej, pomagają w przekwalifikowaniu się, aktywnym poszukiwaniu pracy czy stworzeniu działalności na własny rachunek. Na ich rzecz działa wiele stowarzyszeń i biur karier, które dysponują ofertami zatrudnienia w różnych zawodach.

Ważne wskazówki:

• Uważnie czytaj oferty - zwróć uwagę na miejsce pracy, możliwość szkoleń i rozwoju (o to koniecznie pytaj).

• Poczytaj o firmach, które dają ogłoszenie, zbierz o nich podstawowe informacje.

• Obserwuj, czy ogłoszenia na poszczególne stanowiska nie pojawiają się cyklicznie oferowane przez tę samą firmę. To oznacza, że z jakichś powodów firma nie może znaleźć pracownika na dane stanowisko lub (jeśli ogłoszenie pojawia się średnio co 2 miesiące) z jakichś powodów jest duża rotacja pracowników.

• Na ogłoszenia odpowiadaj jak najszybciej, ale umawiaj się na spotkanie na bardziej odległy termin. Spróbuj dowiedzieć się, do kiedy trwa pierwszy etap rozmów i postaraj się umówić na spotkanie najbliżej terminu zakończenia. Wykorzystasz wówczas tzw. efekt świeżości - jako jedna z ostatnich zostaniesz lepiej zapamiętana.

• Podczas poszukiwań pracy notuj informacje, kontakty i spostrzeżenia o poszczególnych spotkaniach. Załóż sobie „zeszyt poszukiwań”, w którym zapisuj to, co ci się podobało, a co nie, oraz ważne informacje o firmach.

 

Aktywne metody poszukiwania pracy

1. Przez znajomych

To najłatwiejsza droga dotarcia do pracodawcy, chociaż uważana jest za drogę, gdzie nie liczą się umiejętności i zdolności, ale „plecy”. Jednak dla zatrudniających jest to dogodny sposób poszukiwań. Niektórzy nawet za pomocą nagród pieniężnych promują pracowników, którzy polecają nowe osoby. Pracująca w firmie osoba najlepiej przedstawi nowemu pracownikowi warunki pracy oferowane przez firmę. Jest to doskonały zabieg reklamowy firmy, jeśli pracownicy są zadowoleni z pracy.

 

 

2. Ogłoszenie w prasie i w Internecie

Zamieszczanie własnych ofert jest dobrze odbierane przez pracodawców. Takie osoby są uważane za odważne, znające swoje mocne strony i przede wszystkim otwarte. Znajdź więc portale internetowe i przygotuj swoją ofertę:

• Wybierz właściwy termin - pamiętaj, że jeśli chcesz zmienić pracę, nie zrobisz tego z dnia na dzień. Przygotuj się na okres 2 - 3-miesięczny. Pamiętaj, że martwym okresem na szukanie stałej pracy jest czas wakacji, okres świąt i długich weekendów.

• Sprecyzuj rodzaj zajęcia/stanowisko, poprzyj to informacją o umiejętnościach, kwalifikacjach i doświadczeniu. Napisz, jakie są twoje oczekiwania.

• Opisz swoje cechy charakteru - staraj się napisać coś oryginalnego o sobie, coś co zaciekawi potencjalnego pracodawcę.

• Zanim zamieścisz ofertę - przeczytaj ją i zastanów się, kim jest osoba, która ją napisała i czy jest to oferta interesująca z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy.

3. Wysyłanie ofert bezpośrednio do firm

Bardzo powszechna metoda, ale pracodawcy i agencje zwykle nie czytają aplikacji przesyłanych tą drogą, jeżeli nie wyślemy ich do konkretnej osoby. Co więc zrobić, żeby ta metoda stała się bardziej skuteczna?

Można zaadresować ofertę do firmy na nazwisko osoby, która zajmuje się rekrutacją na interesujące stanowisko, a osobie rekrutującej dostarczyć dokumenty aplikacyjne osobiście lub e-mailem.

Nie należy wysyłać gotowych, ściągniętych z Internetu CV ani listów motywacyjnych - każda oferta musi być adekwatna do profilu firmy, do której aplikujesz, musisz wiedzieć, czym się firma zajmuje i znać dokładną nazwę stanowiska, o które się chcesz starać,

W ofercie dodaj klauzulę, że kandydat zgadza się na zachowanie i przetwarzanie danych osobowych,

4. Giełdy/targi pracy

Brakuje specjalistów, więc firmy poszukują przyszłych pracowników na wyższych uczelniach oraz w szkołach. Na targach można się wiele dowiedzieć na temat oczekiwań pracodawców i tego, jakie wymagania trzeba spełnić.

Gabriela Elert

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA