Kategorie

Budżet

21 maja 2021
17 cze 2021
Zakres dat:

Nowy Ład a budżety samorządów

Nowy Ład uderzy w budżety samorządów. Straty w PIT ma uzupełnić m.in. nowa subwencja inwestycyjna.

Budżety samorządów w 2021 r.

Budżety samorządów w 2021 r. - jakie zmiany wprowadzono ze względu na pandemię COVID-19? Z dniem 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z 19 listopada 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 (tzw. ustawa okołobudżetowa), w tym między innymi regulacje umożliwiające równoważenie budżetów samorządowych i poluzowanie reguły fiskalnej.

Janosikowe w 2021 r.

Samorządy dotkliwie odczuwają skutki pandemii, spadki dochodów najmocniej dotknęły miasta na prawach powiatu. To one też są największym płatnikiem netto „janosikowego".

Rozszerzenie Tarczy Antykryzysowej - wsparcie dla samorządów

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zakłada on także wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego - m.in. uelastycznienie ram fiskalnych nakładanych na samorządy. 

Od 2020 roku ważne zmiany w sprawie janosikowego

Wydany w 2019 roku wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który uznał za niezgodne z Konstytucją RP przepisy o rozliczaniu gmin z części wyrównawczej, równoważącej i regionalnej subwencji ogólnej oraz o tzw. janosikowym, wymusił zmianę przepisów. Nowe regulacje obowiązują od stycznia 2020 roku.

Wskaźniki dochodów podatkowych JST na 2020 rok

Ministerstwo Finansów określiło wskaźniki dochodów podatkowych gmin, powiatów i województw obowiązujące w 2020 roku. Stanowią one podstawę wyliczenia wysokości subwencji oraz wpłat samorządów do budżetu państwa w bieżącym roku.

Zrównoważony budżet na 2020 r.

Projekt ustawy budżetowej na 2020 r. trafił do Sejmu. Deficyt sektora finansów publicznych w 2020 r. ma wynieść 1,2 proc. PKB

Umowne określenie niższej stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego

Za niespełna miesiąc wejdą w życie przepisy umożliwiające umowne określenie niższej stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego.

Zbliża się termin na złożenie wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego

W poniedziałek (30 września) mija termin na przekazanie wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego. Najbliższe dni to zatem ostatni dzwonek na przeprowadzenie zebrań wiejskich w sprawie uchwalenia wniosku.

Samorządy coraz bardziej zadłużone

Obniżki w PIT oraz współfinansowania wrześniowych podwyżek dla nauczycieli doprowadzą samorządy do bankructwa.

Janosikowe - czy adekwatnie uszczupla i zasila dochody samorządów

Dyskusja nad kształtem obecnie funkcjonującego mechanizmu wyrównania poziomego dochodów jednostek samorządu terytorialnego w Polsce prowadzona jest od kilkunastu lat. Wydany 6 marca br. wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. K 18/17) ponownie potwierdza tezę o konieczności wprowadzenia do omawianego systemu gruntownych zmian.

Termin podjęcia uchwały budżetowej

Obowiązujące przepisy wskazują, że budżet jednostki samorządu terytorialnego powinien zostać uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Ustawodawca zdecydował jednak, że ostateczny termin na podjęcie uchwały budżetowej upływa 31 stycznia roku budżetowego. Gdy w tym terminie zadanie nie zostanie wykonane, budżet gminy (powiatu, województwa samorządowego) ustala regionalna izba obrachunkowa.

Janosikowe 2019 r.

Samorządy zaniepokojone reformą janosikowego w 2019 r. Przede wszystkim władze Warszawy widzą problem. Budżet państwa wyłożył już 950 mln zł na utrzymanie tymczasowego systemu korekcyjno - wyrównawczego na szczeblu województw.

Nieuprawnione wydatki w budżecie jednostki samorządu terytorialnego

STAN FAKTYCZNY: W uchwale rady gminy w sprawie zmian w uchwale budżetowej na rok 2018 zaplanowano wydatki w kwocie 2000 zł w dziale 754 „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”, rozdział 75406 „Straż Graniczna”, § 2300 „Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy”, na zorganizowanie obchodów związanych ze 100-leciem niepodległości w połączeniu z obchodami  święta Straży Granicznej.

Obliczanie wysokości funduszu sołeckiego

Czy liczba mieszkańców zameldowanych na pobyt stały i czasowy według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, którą bierzemy do wyliczenia kwoty funduszu sołeckiego na dane sołectwo, powinna obejmować też cudzoziemców?

Czy ze środków z dotacji z budżetu państwa na prowadzenie ŚDS można sfinansować szkolenie zastępcy głównego księgowego

Jednostka budżetowa (MOPS) realizująca szereg różnych zadań z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, pieczy zastępczej, prowadzi również dwa środowiskowe domy pomocy (dalej: ŚDP). Z planu finansowego ŚDS opłacani są pracownicy świadczący wsparcie dla uczestników ŚDS, oraz jedna osoba z działu finansowo-księgowego obsługująca zadanie. Czy zatem sfinansowanie z tych środków szkolenia z rachunkowości budżetowej dla kierownictwa działu będzie prawidłowym wykorzystaniem środków z dotacji? Kierownictwo, mimo że jest finansowane z innych środków, odpowiada za organizację całej rachunkowości, zarządza wszystkimi środkami (również dotacją na ŚDS), nadzoruje pracę działu (również osobę księgującą ŚDS). Czy zatem w myśl obowiązujących przepisów (zwłaszcza dotyczących gospodarności środków z dotacji) można sfinansować środkami z dotacji szkolenie z rachunkowości budżetowej zastępcy głównego?

Windykacja wymagalnych należności budżetowych o charakterze cywilnoprawnym

Państwowa jednostka budżetowa zawarła umowę na dostarczenie dla jej potrzeb 3 nowych samochodów osobowych wraz ze specjalistycznym wyposażeniem technicznym. W zawartej umowie pomiędzy jednostką budżetową a dostawcą samochodów określono termin dostawy, a także zawarto zapis o karze umownej w wysokości 0,2% wartości zamówienia za każdy dzień zwłoki w dostawie. Kontrahent dostarczył pojazdy z 10-dniowym opóźnieniem, w związku z czym jednostka naliczyła karę umowną w łącznej wysokości 6000 zł. Dostawca nie zapłacił kary umownej, jednostka po 1 roku wysłała do niego wezwanie do zapłaty, a następnie po 3 latach skierowała pozew do sądu. Czy w tym przypadku czynność ta nie była podjęta zbyt późno w kontekście przepisów prawa finansowego i czy można tu mówić o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych?

Dotacja celowa dla podmiotów prowadzących żłobki i kluby dziecięce

Podmioty prowadzące żłobek lub klub dziecięcy mogą otrzymać dotację celową z budżetu gminy na każde dziecko objęte opieką – niezależnie od liczby godzin, w ciągu których jest ona sprawowana. Taki pogląd został potwierdzony przez Naczelny Sąd Administracyjny.

Tworzenie funduszy na realizację pomysłów mieszkańców obowiązkowe

Budżety obywatelskie we wszystkich miastach na prawach powiatu będą obowiązkowe. Kto to sfinansuje?

Jak uzyskać status gminy uzdrowiskowej?

Gmina, która chce uzyskać status uzdrowiska musi spełnić kilka warunków. Przede wszystkim powinna posiadać klimat o właściwościach leczniczych, prowadzić gospodarkę odpadami, a także posiadać zakłady lecznictwa uzdrowiskowego.

Fundusz sołecki 2018 r. czeka na wnioski mieszkańców

Każde sołectwo, które chce skorzystać ze środków funduszu sołeckiego wyodrębnionego w przyszłorocznym budżecie gminy, to po pierwsze, powinno uchwalić wniosek, a po drugie, złożyć go wójtowi do 30 września br.

Obowiązki organu wykonawczego JST - wykonywanie budżetu

Za wykonanie budżetu JST odpowiada wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu lub zarząd województwa. Poza ogólnym nadzorem nad realizacją uchwały budżetowej, obowiązek ten wiąże się z realizacją wielu konkretnych zadań w ciągu całego roku budżetowego.

Czy gmina może sfinansować wydatek na tablicę pamiątkową

Planujemy w przyszłym roku ufundować z budżetu gminy tablicę pamiątkową i pomnik. Nie mamy jednak pewności, czy taki wydatek majątkowy będzie zgodny z prawem, skoro przepisy budżetowe wprost na to nie zezwalają, a regionalna izba obrachunkowa może wydatek unieważnić. Czy jest podstawa prawna do finansowania takiego wydatku z budżetu?

Kto odpowiada za zobowiązania finansowe gminy

Kwestie odpowiedzialności za zobowiązania finansowe gminy są jasne. W praktyce problemem wciąż pozostaje jednak podział kompetencji dotyczących planowania wydatków i realizacji uchwał budżetowych. Pomocą służy tu orzecznictwo.

Pułapki budżetu obywatelskiego

Kryteria zawarte w uchwałach dotyczących konsultacji społecznych w ramach budżetów obywatelskich, często zamiast rozszerzać grono uczestników, ograniczają je. Czy nadmierna „nadgorliwość prawna” nie czyni z partycypacji zbyt formalnej procedury?

Podlaskie: budżet na 2016 r. nie zakłada inwestycji

Budżet regionu podlaskiego na 2016 r. jest znacznie mniejszy niż w 2015 r. Budżet na 2015 r. był rekordowy w historii regionu za sprawą funduszy unijnych, dlatego budżet na 2016 r. wygląda skromnie.

Budżet obywatelski Suwałk na 2016 rok

W ramach budżetu obywatelskiego na 2016 rok mieszkańcy Suwałk wybrali osiem projektów. To trzecia edycja budżetu obywatelskiego w tym mieście.

Budżet województwa lubuskiego na 2016 r. nastawiony na inwestycje

Samorząd województwa lubuskiego w 2016 roku na inwestycje planuje przeznaczyć 143,5 mln zł. Wydatki zaplanowano na kwotę 435,5 mln zł.

Budżet województwa wielkopolskiego na 2016 rok z deficytem

Na dochody w budżecie województwa wielkopolskiego na 2016 rok składać się mają: udziały we wpływach z podatków - 550 mln zł, dotacje celowe w wysokości 383,5 mln zł, subwencja ogólna 55,6 mln zł i pozostałe dochody w kwocie 58,8 mln złotych. Planowane udziały we wpływach od podatku PIT jak i CIT mają być nieznacznie większe od przewidywanego wykonania w roku 2015.

Prorozwojowy budżet województwa dolnośląskiego na 2016 rok

Budżet województwa dolnośląskiego na 2016 rok nadal ma być prorozwojowy, ponieważ samorząd planuje 99 inwestycji. W przyszłorocznym budżecie zaplanowano 111 mln zł deficytu i będzie on mniejszy od ubiegłorocznego o 77 mln zł.

Budżet Rzeszowa w 2016 r.

Budżet Rzeszowa na 2016 rok ma wynieść ponad 1 mld zł. Tegoroczny budżet Rzeszowa jest większy niż planowany na rok przyszły i wynosi ponad 1,3 mld zł.

Budżet obywatelski Poznania na 2016 rok - priorytetem rekreacja

Pula środków przeznaczonych na Poznański Budżet Obywatelski na 2016 rok została zwiększona o 5 mln zł. Projekty zostały podzielone na ogólnomiejskie i dzielnicowe. Dzięki projektom wybranym przez poznaniaków, w poszczególnych dzielnicach przybędzie obiektów rekreacyjnych, wzbogacona zostanie miejska infrastruktura dla rowerzystów, powstaną też udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Budżet Zielonej Góry na 2016 r. stawia na inwestycje

Łącznie w projekcie budżetu Zielonej Góry na 2016 r. na inwestycje zapisano ponad 152 mln zł (21,9 proc. wydatków). Najwięcej, bo aż 36 mln zł samorząd zamierza wydać na zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego.

Budżet województwa małopolskiego na 2016 r. w połowie przeznaczony na transport

W projekcie budżetu województwa małopolskiego na 2016 rok zaplanowano, że najwięcej, bo 772 mln zł zostanie przeznaczone na transport. Budżet na 2016 r. ma stanowić „nowe otwarcie”, bowiem w przyszłym roku rozpocznie się realizacja nowego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Budżety obywatelskie na 2016 r. - koszty projektów

Koszty projektów budżetów obywatelskich na 2016 rok z samorządów mają pomóc osobom zgłaszającym projekty. Specjalny raport uwzględnia cenniki budżetów obywatelskich z 15 województw.

Zasady udzielania pożyczek z budżetu JST

Samorządy mogą udzielać z budżetów pożyczek np. innym jednostkom samorządu terytorialnego albo podmiotom realizującym zadania publiczne. Istotnym ograniczeniem w tym zakresie są jednak cele, na jakie mogą być przeznaczone pożyczone środki.

Jedna trzecia budżetu Mazowsza na inwestycje

Mazowsze przeznaczy jedną trzecią budżetu na inwestycje. Po raz pierwszy od lat nakłady wzrosną.

Budżet obywatelski w Szczecinie

Budżet obywatelski w Szczecinie składa się z dwóch części. O pierwszej z nich mieszkańcy decydują w bezpośrednim głosowaniu. To około 5 mln zł podzielone na projekty dzielnicowe i ogólnomiejskie – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Jak uchwalić budżet obywatelski

Czy można przygotować budżet obywatelski, jeśli w gminie nie została podjęta uchwała o konsultacjach społecznych?