Kategorie

Klienci

26 maja 2021
22 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego bez numeru PESEL

Czy w określanym przez radę gminy wzorze wniosku o przyznanie dodatku energetycznego można żądać podania numeru PESEL osoby, która taki wniosek składa?

Konsultacje z mieszkańcami jako istotny element procedury uchwalania statutu sołectwa

Brak przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki pomocniczej poprzedzających podjęcie uchwały w sprawie nadania jednostce pomocniczej statutu stanowi istotne naruszenie art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i skutkuje stwierdzeniem nieważności takiej uchwały w całości.

Centrum Usług Wspólnych rozwiązaniem dla biznesu [PODCAST]

Głównym celem założenia Centrum Usług Wspólnych jest ograniczenie kosztów poprzez eliminację powielanych czynności przez pracowników przedsiębiorstw. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania podcastu.

SN: Można napełniać gazem butle ze znakami towarowymi innego przedsiębiorcy

Można napełniać gazem butle ze znakami towarowymi innego przedsiębiorcy. Jak wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego przedsiębiorca, który napełnia gazem butle przyniesione do niego na wymianę przez konsumentów i opatruje napełnione przez siebie butle swoim znakiem towarowym, nie popełnia przestępstwa podrabiania znaków towarowych nakładanych na te butle.

Dziedziczenie działalności gospodarczej

Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, w jakiej osoby zakładające swoją działalność gospodarczą, w różnych formach, zaczynają dochodzić do wieku emerytalnego i chciałyby się z tej działalności wycofać. Osoby te bowiem zaczynały działalność zazwyczaj około roku 1990, mając 30-40 lat i obecnie mają w związku z tym około lat 60. Jednak bardzo istotne jest, że zakończenie działalności bądź wycofanie się z niej nie może oznaczać utraty źródła utrzymywania się na starość, innymi słowami należy to zrobić w taki sposób, żeby zachować środki wystarczające na godną emeryturę.

Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym

Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Cyfryzacja to oszczędności dla obywateli i państwa

Cyfryzacja może przynieść korzyści nie tylko dla obywateli, ale także dla państwa. W perspektywie finansowej na lata 2014–2020 na realizację projektów e-administracji i otwartego urzędu w ramach Polski Cyfrowej przeznaczono ponad 1,1 mld euro.

Dowód osobisty w smartfonie, czyli nowość w e-administracji

Trwają prace nad wdrożeniem możliwości połączenia obecnie funkcjonujących różnych metod potwierdzania swoich uprawnień za pomocą kart plastikowych (karty kredytowe, lojalnościowe, mieszkańca, dowody osobiste) w jedną elektroniczną formę zapisaną na nośnik teleinformatyczny, jakim jest m.in. smartfon.

Skorzystają mieszkańcy i administracja

27 mln Polaków ma dostęp do bankowości internetowej i już teraz 66 proc. z nas płaci rachunki za pośrednictwem internetu, a w dużych miastach jest to już 78 proc. Klienci sklepów internetowych przyjęli bardzo dobrze płatności za pomocą linku, czyli przelewy pay-by-link, i aż 70–80 proc. zakupów opłacanych jest za pomocą tej metody. Można więc z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że różne formy rozliczeń elektronicznych znajdą wkrótce rzeszę zwolenników również w obszarze administracji centralnej i samorządowej.

Poczta Polska wesprze e-administrację

E-skrzynka oraz Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna mają odegrać kluczową rolę w projekcie włączenia Poczty Polskiej do planu cyfryzacji państwa. Nowe usługi powinny ułatwić obywatelom kontakt z urzędami.

Baza PESEL w pytaniach i odpowiedziach

Dostęp do bazy PESEL mają tylko uprawnione podmioty. Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualną kradzież danych?

Co zrobić, aby zabezpieczyć urząd przed atakiem hakerów

Cyberprzestępcy coraz śmielej biorą na celownik jednostki administracji publicznej, włamując się do urzędowych komputerów i instalując w nich szkodliwe oprogramowanie. W wyniku takich „wizyt” wykradane są poufne dane, a z bankowych kont znikają pieniądze. Zdaniem specjalistów, zajmujących się bezpieczeństwem informatycznym, skala takich zjawisk będzie rosła.

Obowiązek meldunkowy w 2016 r.

Czy obowiązek meldunkowy został zniesiony? Kto powinien się zameldować w 2016 r.?

Dla rozwoju e-administracji konieczna zmiana procedur

Polska w zakresie e-administracji w rankingu ONZ zajmuje 42. miejsce. Zdaniem Instytutu Jagiellońskiego konieczne są zmiany procedur zamówień publicznych.

Modelowy regulamin konsultacji

Chociaż władze samorządowe mają już wieloletnią praktykę i doświadczenie w konsultowaniu i wdrażaniu licznych projektów i inicjatyw włączania obywateli w podejmowanie decyji publicznych, to okazuje się, że jest ciągle dużo do poprawienia. A kluczowy dokument – regulamin konsultacji – włączający mieszkańców w procesy decyzyjne, niejednokrotnie zawiera błędy lub w ogóle go nie ma.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego - jak wypełnić?

Prezentujemy wzór wypełnionego wniosku o wydanie dowodu osobistego. W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu niezbędne jest złożenie dodatkowego formularza, którego przykład także znalazł się w naszym artykule.

Odpisy aktów stanu cywilnego - szybsze procedury

Odpisy aktów stanu cywilnego mają być wydawane szybciej. Projekt MSWiA przyznaje uprawnienia pracownikom urzędów stanu cywilnego do przenoszenia akt sporządzonych w księgach papierowych do rejestru.

E-maile - jak pisać je prawidłowo?

Na co zwrócić uwagę przy konstrukcji e-maila? Jak zacząć naszą wiadomość i w jaki sposób ją zakończyć? Na jakie aspekty techniczne warto zwrócić uwagę?

Awaria systemu a akta stanu cywilnego

Akta stanu cywilnego prowadzone są w formie elektronicznej od 1 września 2015 r. Co zrobić w sytuacji, gdy nie możemy uzyskać dokumentu z powodu awarii? Problemem zajmował się Rzecznik Praw Obywatelskich.

Portal ePUAP – narzędzie do załatwiania spraw urzędowych przez internet

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej jest to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która ma usprawnić obywatelom komunikację z jednostkami administracji publicznej. Pierwszym krokiem w uzyskaniu certyfikatu jest wypełnienie formularza rejestracyjnego, dzięki któremu założymy konto na ePUAP-ie.

SMS-y sposobem komunikacji gmin z mieszkańcami

SMS-y do mieszkańców wysyłane są nie tylko przez duże ośrodki, jak Warszawa, Katowice, Kraków czy Rzeszów (pionier tej ścieżki komunikacji z mieszkańcami, który ją wdrożył w 2009 roku), lecz także mniejsze miasta i gminy. Obecnie prawie pół miliona Polaków otrzymuje bezpłatne powiadomienia.

Upublicznianie danych osobowych mieszkańców

Czy obywatel działający, choć anonimowo, na rzecz dobra lokalnej społeczności musi obawiać się, że zostanie wytknięty palcem? Przypadek taki może być punktem wyjścia do szerszej refleksji nad charakterem relacji pomiędzy państwem i obywatelem, szczególnie w kontekście ochrony prywatności tego drugiego.

Rejestracja aktów stanu cywilnego w pełni elektroniczna

1 września gminy ostatecznie przechodzą na elektroniczny system rejestracji stanu cywilnego. Z informacji przekazanych przez wojewodów wynika, że zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny częściowo.

Pierwsze doświadczenia z działania systemu rejestrów państwowych

1 marca 2015 r. samorządy stanęły przed nowym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i prawnym dotyczącym sposobu realizacji zadań związanych z utworzeniem nowego systemu rejestrów państwowych. Urzędom oddano do użytku system Źródło, za pomocą którego przetwarzane są dane w systemie rejestrów państwowych. Realizacja przedsięwzięcia od samego początku budziła wiele kontrowersji, mimo niewątpliwie ważnego celu wdrożenia tego projektu – utworzenia referencyjnego rejestru PESEL. Niestety, nadal wiele urzędów nie realizuje zadań z wykorzystaniem systemu Źródło.

Rewolucja w słupskiej informacji turystycznej

Słupską informację turystyczną poprowadzi organizacja pozarządowa. Miasto przyjęło zupełnie nową procedurę zlecania zadania publicznego, a prezydent Robert Biedroń zapowiada: To dopiero początek.

Ślub poza urzędem stanu cywilnego

Od 1 marca 2015 roku istnieje możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego. Dotychczas takie rozwiązanie było możliwe jedynie w szczególnych okolicznościach.

Od 1 marca 2015 r. dowody osobiste bez adresu zameldowania

Kto złoży wniosek o dowód osobisty po 1 marca 2015 r., otrzyma dokument w nowej szacie graficznej i nowymi zabezpieczeniami. Nie oznacza to jednak, że stare dokumenty tracą ważność.

Dowód osobisty 2015 - wzór

Nowy wzór dowodu osobistego będzie obowiązywał od 1 marca 2015 roku. Dowód będzie można wyrobić w najbliższym urzędzie gminy, niezależnie od meldunku. Dotychczas mogliśmy to zrobić tylko w urzędzie właściwym dla naszego miejsca zameldowania.

Mieszkańcy dobrze oceniają e-administrację

Wskaźniki znajomości najważniejszych narzędzi służących do realizowania e-usług rosną, tak samo dzieje się z korzystaniem ze stron internetowych instytucji publicznych. To dobre wiadomości dla wielu urzędów, gdzie przyspieszenia nabiera informatyzacja, zwłaszcza w zakresie usług dla mieszkańców.

Udzielanie informacji publicznych prasie - podmioty zobowiązane

Zakres podmiotów, które muszą udzielić informacji publicznej prasie, jest szerszy niż w przypadku innych instytucji. Prasa może domagać się udzielenia informacji publicznej nie tylko od podmiotów, które są wprost wymienione w ustawie o dostępie do informacji publicznej, ale również na podstawie przepisów ustawy Prawo prasowe.

Adres elektroniczny jako adres do doręczeń

Od 11 maja 2014 r. podanie w formie dokumentu elektronicznego powinno zawierać, obok innych elementów, również adres elektroniczny wnoszącego. Wskazanie prawidłowego adresu elektronicznego warunkuje realizację doręczenia elektronicznego, co dla organu, jak również strony postępowania (innych uczestników), ma kluczowe znaczenie.

Prawo o aktach stanu cywilnego 2015

Nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego wejdzie w życie już 1 stycznia 2015 r. Niesie za sobą szereg postulowanych od dawna zmian, takich jak m.in. zinformatyzowanie działalności urzędów poprzez wprowadzenie elektronicznych wersji aktów stanu cywilnego. Ustawa umożliwia również zawarcie małżeństwa poza lokalem urzędu czy nadawanie dzieciom obcojęzycznych imion.

Dokumentacja w urzędzie stanu cywilnego od 1 stycznia 2015 r.

W ślad za postępującym procesem informatyzacji administracji publicznej samorządy czekają duże zmiany w zakresie realizacji zadań z zakresu stanu cywilnego. Od 1 stycznia 2015 r. wszystkie zdarzenia z zakresu stanu cywilnego będą rejestrowane w systemie teleinformatycznym, zaś akty stanu cywilnego sporządzone w postaci papierowej będą przenoszone stopniowo do systemu.

Zadania koordynatora czynności kancelaryjnych

Zmiany w przepisach prawa zmierzają do elektronizacji procedur realizowanych przez organy administracji publicznej i organy podatkowe. Ich celem jest głównie umożliwienie klientom urzędów realizacji spraw drogą elektroniczną. Równie istotne jest postępowanie z dokumentacją w urzędach, które muszą uwzględnić coraz większy procent dokumentów elektronicznych w sprawach często prowadzonych tradycyjnie – papierowo. Rola koordynatora jest tu istotna z punktu widzenia zapewnienia nadzoru nad właściwym prowadzeniem akt spraw.

Prawo o aktach stanu cywilnego 2015

Od 1 stycznia 2015 roku rejestracja stanu cywilnego ma być prowadzona w postaci elektronicznej. Takie założenia zawiera nowy projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

Elektroniczna komunikacj z urzędem - nowe przepisy

Dzięki ustawie o informatyzacji droga normalna, urzędowa, zostanie zrównana z drogą elektroniczną. Jeżeli obywatel wybierze drogę elektroniczną w kontakcie z urzędem, to urząd także będzie miał obowiązek mu odpowiedzieć drogą elektroniczną - tłumaczy minister Administracji i Cyfryzacji.

Jeden kod do spraw administracyjnych

Jeszcze w tym roku ma zostać wprowadzony jeden kod dostępu, który na zasadzie bankowego PIN będzie umożliwiał załatwienie wielu administracyjnych spraw online. Zmieniony profil zaufany ma umożliwić Polakom skorzystanie z całej e-administracji przy pomocy jednego hasła.

E-skrzynki podawcze w urzędach

Zgodnie z nowymi przepisami urzędy będą miały obowiązek posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie. Urzędy już dziś świadczą wiele usług drogą elektroniczną, np. e-podatki, Krajowy Rejestr Sądowy czy e-rejestracja w urzędzie pracy. Z e-administracji korzysta 90 proc. przedsiębiorców i co trzeci internauta.

Jak nie mówić do klienta – 9 zakazanych zwrotów

To, jakich zwrotów używasz w stosunku do klienta, decyduje o tym, czy pozostawisz po sobie dobre wrażenie, a także o jakości obsługi. Musisz unikać zwrotów, które wprowadzają nerwową atmosferę. Powstrzymuj emocje i „gryź” się w język!

Nowoczesne techniki komunikacji

E-mail, wiadomość zostawiona na poczcie głosowej, krótki SMS, wymiana zdań na czacie. Dzięki korzystaniu z tych nowoczesnych środków komunikacji możemy szybko, skutecznie i niedrogo komunikować się z innymi. Wygoda i szybkość komunikacji nie zwalniają nas jednak z przestrzegania zasad dobrych manier.

Kradzież ogrodowa

Kradzież ogrodowa to wykroczenie opisane w art. 123 kodeksu wykroczeń, która penalizuje zachowania dobrze znane działkowcom. Zgodnie z powyższym artykułem, kto z nienależącego do niego ogrodu bezprawnie zabiera w nieznacznej ilości owoce, warzywa lub kwiaty, podlega karze grzywny do 250 złotych albo karze nagany.

Zarządzanie długiem publicznym w latach 2012-2015

Minister Finansów Jacek Rostowski przedłożył strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2012-2015.

Krótszy wiek emerytalny matek -świadczenia na poziomie minimalnym

Koalicjanci (PO i PSL) są zgodni, że należy podnieść wiek emerytalny w Polsce, jednak PSL chce, aby matki pracowały krócej. Każde dziecko oznaczałoby skrócenie pracy zawodowej o trzy lata.

Kiedy oferta jest wiążąca?

Praktycznie każdy z nas spotyka się z ulotkami oferującymi różne produkty w atrakcyjnych cenach. W wielu wypadkach na końcu takich ulotek znajduje się zapis drobnymi literami, że ulotka nie stanowi oferty w rozumieniu prawa. Kiedy więc mamy do czynienia z ofertą i jakie są jej konsekwencje prawne?

Dostawcy do sieci detalicznych muszą poczekać na Gwiazdkę

Opóźnienia w płatnościach i zatory płatnicze to jeden z 3 najważniejszych problemów sektora MSP. W sezonie świątecznym skala zjawiska rośnie szczególnie wśród dostawców obsługujących handel detaliczny.

Unieważnienie aktu notarialnego

Akt notarialny w pewnych sytuacjach może zostać unieważniony. W jaki sposób tego dokonać? O czym pamiętać?

Wymiar sprawiedliwości i prawa podstawowe w budżetach unijnych

Mieszkańcy Europy powinni czuć się swobodnie, mieszkając, podróżując lub robiąc zakupy w państwie członkowskim niebędącym ich krajem. Bez względu na miejsce przebywania na terenie Unii powinni oni mieć zapewniony dostęp do wymiaru sprawiedliwości.

Rynek windykacji i zarządzanie płynnością

Ankietowani przedsiębiorcy pozytywnie ocenili skuteczność i profesjonalizm firm windykacyjnych. Główną barierą blokującą rozpoczęcie współpracy z windykatorem pozostaje obawa przed bezpowrotną utratą klienta. Badane firmy wolą czekać na pieniądze niż rozpocząć proces odzyskiwania należnych kwot. Dla 43% firm 30 dniowe opóźnienie w płatności nie jest traktowane jako istotny sygnał do działania.

Zasady urzędowego e-mailowania

Szybkość i łatwość prowadzenia korespondencji drogą elektroniczną skłania do tego, aby nie zaprzątać sobie głowy formą wysyłanej wiadomości. A to błąd. Ten, kto oprze się owej pokusie, stanie się prawdziwym profesjonalistą w dziedzinie nowoczesnej komunikacji.

Ochrona prywatności członków zarządu

Adresy zamieszkania członków zarządów fundacji nie będą już zamieszczane w publikowanych w Internecie sprawozdaniach z działalności fundacji.