Kategorie

Audyt i kontrola

12 kwi 2021
9 maja 2021
Zakres dat:

Czy członkom Zarządów lub Rad Nadzorczych spółek kapitałowych będzie grozić odpowiedzialność karna za brak skutecznych systemów Compliance?

W wersji projektu ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary z dnia 5 grudnia 2018 r. pojawiła się propozycja wprowadzenia odpowiedzialności karnej członków Rad Nadzorczych, jeżeli w wyniku niedopełnienia obowiązków, choćby nieumyślnie stworzyli warunki do popełnienia przestępstwa z art. 296 kk § 1-4. 

Zbywanie udziałów w spółce z o.o.

Niejednokrotnie jest tak, że chcemy zbyć bądź nabyć całą spółkę. Powodem, dla którego chcemy zbyć spółkę może być chęć wycofania się z działalności gospodarczej. Powodem może być także chęć zbycia spółki, bo w określonych warunkach nie może się ona już rozwijać, ale inwestor, który spółkę nabędzie oraz dofinansuje, może zapewnić jej świetny rozwój.

Czy infrastruktura oświetleniowa stanie się własnością samorządów?

Infrastruktura oświetleniowa ma trafić znowu w ręce samorządów. Co się zmieni w Prawie energetycznym? Czy spadną rachunki za prąd?

Zmiany w Kodeksie spółek handlowych 2017 r.

Zmiany w uregulowaniach dotyczących prokury, obligatoryjne elementy dokumentu akcji oraz wypłaty dywidendy w spółkach publicznych to tylko niektóre zmiany w Kodeksie spółek handlowych.

“Nowoczesny audyt wewnętrzny jako firewall następnej generacji”

XII Konferencja PolCAAT'2016 odbędzie się już 22 listopada 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Audyt wewnętrzny 2016 - skuteczność audytorów w znaczącym stopniu bez zmian

1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu. Celem nowych przepisów jest usprawnienie pracy audytorów. O skuteczność nowych przepisów oraz o potrzeby środowiska audytorów wewnętrznych sektora publicznego zapytaliśmy Sebastiana Burgemejstera, Prezesa Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska.

Kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych

W każdej jednostce sektora finansów publicznych winny funkcjonować takie mechanizmy kontroli operacji gospodarczych i finansowych, które pozwolą na pełne i rzetelne dokumentowanie i rejestrowanie wszystkich zachodzących operacji.

Audyt wewnętrzny bezpieczeństwa informacji

Są już wytyczne dotyczące prowadzenia audytu wewnętrznego bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemie teleinformatycznym. Nowe obowiązki w tym zakresie dotyczą m.in. jednostek samorządu terytorialnego.

System kontroli zarządczej w domach pomocy społecznej

Czy w domach pomocy społecznej należy stosować kontrolę zarządczą?

Udostępnienie audytorowi danych osobowych pracowników

W jednostce podległej starostwu (szkole) przeprowadza się audyt wewnętrzny. Pracownik starostwa (audytor wewnętrzny), powołując się na art. 282 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, zażądał imiennego wykazu pracowników zaangażowanych w proces udzielania zamówień publicznych – z podaniem ich stażu pracy, poziomu i kierunku wykształcenia, nazwy uczelni, odbytych szkoleń, wymiaru czasu pracy itp. Czy żądanie imiennego wykazu o tej treści jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych?

Weryfikacja stanów aktywów i pasywów w jednostce sektora finansów publicznych

Weryfikacja to jedna z trzech metod inwentaryzacji. Polega na porównaniu zapisów ewidencji księgowej z dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.

Potwierdzenie sald – sposób przeprowadzenia, analiza i dobre praktyki

Potwierdzenie sald to jednaą z metod przeprowadzania inwentaryzacji. Należy pamiętać, że właściwe przeprowadzenie metody potwierdzenia sald ma znaczenie kluczowe dla jej wiarygodności i rzetelności oraz prawidłowego ujęcia rozliczenia inwentaryzacji dla celów podatkowych.

Spis z natury jako podstawowa metoda inwentaryzacji

Spis z natury jest podstawową metodą inwentaryzacji, polega na weryfikacji stanu faktycznego aktywów, poprzez ich przeliczenie (ewentualnie zważenie, pomiar) oraz sprawdzenie ich przydatności, tj. czy nie są zniszczone, zepsute itp.

Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych

Inwentaryzacja jest jedną z podstawowych form kontroli nad majątkiem jednostek sektora finansów publicznych. Obowiązek okresowego przeprowadzania inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych wynika z ustawy o rachunkowości.

Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych - samoocena

Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych podlega samoocenie. Wymóg prowadzenia samooceny audytu wewnętrznego został przewidziany w Międzynarodowych Standardach Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego, Instytutu Audytorów Wewnętrznych.

Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych

Standardy kontroli zarządczej stanowią uporządkowany zbiór wskazówek, które powinny zostać wykorzystane do tworzenia, oceny i doskonalenia systemów kontroli zarządczej. Należy jednak pamiętać, że mają być one jedynie podstawą do tworzenia lub opisywania bardziej szczegółowych rozwiązań i dokumentów, które poszczególne jednostki sektora finansów publicznych, jednostki samorządu terytorialnego lub ministrowie kierujący działami administracji rządowej opracują adekwatnie do własnych potrzeb.

Budżety jednostek samorządu terytorialnego w I kwartale 2012 r.

Według danych ze sprawozdań, budżety jednostek samorządu terytorialnego w I kwartale 2012 r. zamknęły się zbiorczo nadwyżką w kwocie 6.177 mln zł, przy planowanym deficycie w wysokości 12.859 mln zł - podało ministerstwo finansów w komunikacie.

Kontrola i nadzór nad samorządem terytorialnym

Gminy, powiaty i województwa samorządowe przy realizacji swych zadań podlegają kontroli i nadzorowi. Czynności nadzorczo-kontrolne sprawuje głównie wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa.

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a niewykonanie zobowiązania

Czy zapłata odsetek zasądzonych wyrokiem sądowym (postępowanie nakazowe) stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Kontrola podatkowa

Obiektem kontroli podatkowej jest prawidłowość postępowania jednostek w zakresie podatków. Uciążliwości związane z kontrolą będą jednak mniejsze, jeśli kontrolowany i kontrolujący będą znali swoje prawa i obowiązki.

Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów

Nowe standardy kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych

Regionalna Izba Obrachunkowa - struktura i funkcjonowanie

Strażnik finansów samorządu.Tak najprościej można podsumować kompetencje i cel działania regionalnych izb obrachunkowych. Oficjalnie stanowią one państwowy organ nadzoru i kontroli gospodarki finansowej. Przedmiotem niniejszej publikacji jest odpowiedź na najprostsze pytania dotyczące tego, czym się właściwie zajmują i jak są zorganizowane regionalne izby obrachunkowe.

Audyt wewnętrzny po zmianach w 2009 r.

W bieżącym roku Ministerstwo Finansów – Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych wprowadziło kolejne zmiany w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Ponadto nowa ustawa o finansach publicznych wprowadza m.in. zmienioną listę kwalifikacji zawodowych audytora wewnętrznego prowadzącego audyt w jednostkach sektora finansów publicznych.

Dopuszczalny zakres kontroli skarbowej

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach przypomniał, jakich zagadnień może dotyczyć kontrola skarbowa w samorządzie. Orzeczenie jest tym bardziej istotne, że właśnie trwają w Sejmie prace nad niekorzystnym dla samorządów rozszerzeniem dopuszczalnego zakresu tej kontroli.

Planowane zmiany w kontroli skarbowej: skutki dla samorządów

Do Sejmu wpłynął rządowy projekt zmiany przepisów dotyczący m.in. kontroli skarbowej. Niektóre zapisy projektu zmieniają zakres kontroli dokonywanej przez urzędników kontroli skarbowej, co będzie miało wpływ na działalność jednostek samorządu terytorialnego.

Zasady inwentaryzacji w jednostce budżetowej

Wszystkie jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowe, powinny być już w trakcie kolejnej inwentaryzacji (od 1 października), obejmującej spis z natury zasobów, uzgodnienie rozrachunków oraz weryfikację pozostałych aktywów i pasywów.

Jakie funkcje pełni kontrola wewnętrzna i audyt wewnętrzny

W jednostkach sektora finansów publicznych pojawiają się komórki: kontrola wewnętrzna i audyt wewnętrzny. Czy nie są to pojęcia tożsame?

Jak zdobyć uprawnienia certyfikowanego audytora wewnętrznego

Stanowiska audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych - zgodnie z ustawą o finansach publicznych mogą obejmować m.in. posiadacze tytułu certyfikowanego audytora wewnętrznego (CIA). Jak można zdobyć te kwalifikacje?

Sprawozdania z udzielonej pomocy publicznej

Od 1 lipca obowiązują nowe formularze sprawozdań o udzielonej przez samorządy pomocy publicznej. Zgodnie z przepisami, wypełnione dokumenty mają trafić za pośrednictwem RIO do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Jaki związek ma zaangażowanie wydatków ze zobowiązaniami

Jakie dokumenty stanowią podstawę do ewidencji zaangażowania? Czy zaangażowanie musi być zawsze poprzedzone wystąpieniem zobowiązań?

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych donatora i beneficjenta w stosunku do dotacji

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest odpowiedzialnością o szczególnym charakterze. Ustawodawca określił zespół norm prawnych dotyczących szeroko rozumianej gospodarki finansowej. Dotacje to środki, przy dysponowaniu którymi powinniśmy pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego przepisu prawnego w zależności od formy i sposobu jej wydatkowania. Niewłaściwe postępowanie będzie skutkować naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. W artykule usystematyzowano zagadnienia związane z dotacjami, skutkujące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych zarówno przez dotującego (udzielającego dotacji) , jak i przez beneficjenta (otrzymującego dotację).

Gmina jako podatnik VAT

Numery NIP w konkretnym stanie faktycznym mogą być nadane zarówno gminie, jak i jej urzędowi. Podatnik VAT zobowiązany jest do umieszczania numeru identyfikacji podatkowej na fakturach oraz ofertach i zawsze jest to numer związany z konkretnym zgłoszeniem rejestracyjnym na potrzeby VAT.

Bilans skonsolidowany jednostki samorządowej

W terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji, jednostki samorządu terytorialnego sporządzają i przekazują do Regionalnej Izby Obrachunkowej bilans skonsolidowany.

Audytorów obowiązują międzynarodowe standardy

Audytorzy w jednostkach sektora finansów publicznych muszą stosować międzynarodowe standardy. Ich znajomość weryfikowana jest również podczas egzaminu na audytora wewnętrznego (CIA) przeprowadzanego przez Międzynarodowy Instytut Audytorów.

Nie każdy podatek dla gminy będzie można płacić kartą

Podatki stanowiące dochody budżetu jednostek samorządowych będzie można płacić za pomocą kart. Rady urzędów miast, powiatów i gmin w drodze uchwały będą mogły wprowadzić terminale dla kart. Podatki, stanowiące dochody budżetów gmin, ale uiszczane w urzędzie skarbowym, nie będą mogły być płacone kartą.

Najnowsze zmiany w sposobie przeprowadzania audytu wewnętrznego

Nowe przepisy wprowadzą zmodyfikowany wzór planu audytu oraz sprawozdania z jego wykonania. Pojawią się również regulacje dotyczące audytów wewnętrznych zleconych.

Jak można zdobyć międzynarodowe uprawnienia ACCA

Audytorem wewnętrznym w jednostce sektora finansów publicznych może być osoba z uprawnieniami ACCA. Jak można je zdobyć?

Odpowiedzialność za złamanie zasad udzielania dotacji

W przypadku przekazania dotacji, odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych można przypisać, jeśli doszło do naruszenia zasad ustalania dotacji.

Audytor wewnętrzny musi jednocześnie spełniać wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych i z ustawy o finansach publicznych

Czy do zatrudnienia na stanowisku audytora wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego wymagany jest dwuletni staż pracy? Jakie niezbędne wymagania musi spełnić osoba zatrudniana na stanowisku audytora wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego (starostwie powiatowym)? Czy starostwo powiatowe, stawiając w ogłoszeniu o naborze na audytora wewnętrznego wymagania niezbędne wykraczające ponad te, które są określone w ustawie o finansach publicznych (np. co najmniej 2-letni staż pracy na stanowiskach określonych w art. 3 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych), nie tworzy nieuprawnionych barier dla osób, które chciałyby ubiegać się o zatrudnienie, jednak nie spełniają tego warunku?

Standardy kontroli finansowej i Wytyczne do samooceny kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych

W 2006 r. wskutek nowelizacji ustawy z 30 czerwca 2005 r., o finansach publicznych ogłoszono szereg rozporządzeń i komunikatów związanych z funkcjonowaniem kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.

Jak odpowiada kierownik jednostki za dyscyplinę finansową

Z jakich powodów kierownik jednostki może odpowiadać za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? Na jakie elementy w zakresie dyscypliny finansów publicznych należy zwrócić szczególną uwagę? Jakie kary grożą za naruszenie dyscypliny w finansach publicznych?

Jaka jest odpowiedzialność kierownika jednostki za inwentaryzację

Jak prawidłowo powinna być powoływana komisja inwentaryzacyjna? Czy źle przeprowadzona inwentaryzacja może być podstawą odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Urzędnicy pomogą przy audytach zleconych

Audytor wewnętrzny w czasie przeprowadzania audytu zleconego będzie musiał współpracować z pracownikami urzędu obsługującego ministra finansów.

Niska szkodliwość powodem umorzenia

Jeśli kilkaset złotych dotacji nie zostanie rozliczone, to choć jest to naruszenie dyscypliny finansów publicznych, postępowanie należy umorzyć ze względu na niewielką szkodliwość czynu.

Minister będzie sprawował nadzór publiczny

• Unijna dyrektywa nakazuje stworzyć publiczny nadzór nad biegłymi rewidentami i spółkami audytorskimi• W Polsce - zgodnie z projektem ustawy, do którego dotarła Gazeta Prawna - nadzór ma sprawować minister finansów• Niepokojący jest planowany sposób finansowania systemu, opłaty będą wnoszone przez spółki audytorskie

Gdy kierownik jednostki nie rozliczył inwentaryzacji

Nieuwzględnienie w sprawozdaniu finansowym wartości materiałów ujętych w arkuszach spisów z natury stanowi naruszenie przepisów ustawy o rachunkowości i dyscypliny finansów publicznych.

Inwentaryzację trzeba przeprowadzić raz do roku

Kierownik jednostki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień każdego roku obrotowego.

Jakie sprawozdania powinien sporządzać audytor

Do piątego dnia po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego audytorzy wewnętrzni jednostek podsektora rządowego muszą przesyłać do Ministerstwa Finansów raport z realizacji audytu.

Kiedy można się odwołać do GKO


Jeśli rzecznik dyscypliny lub inny uprawniony organ złoży wniosek o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych do komisji orzekającej, obwiniony ma szereg możliwości dochodzenia swoich racji. Jeśli orzeczenie komisji I instancji będzie dla niego niekorzystne, może odwołać się do Głównej Komisji Orzekającej, a nawet do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.