Kategorie

Prawo wodne

20 sie 2021
16 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Stabilne finansowanie Wód Polskich dzięki nowelizacji Prawa wodnego

Wody Polskie przejmą uprawnienia właścicielskie Skarbu Państwa nad śródlądowymi drogami wodnymi o szczególnym znaczeniu transportowym. Nowe przepisy mają ponadto usprawnić postępowanie administracyjne.

Kto jest stroną w sprawie wydania decyzji o zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków?

Stronami w sprawie wydania decyzji o zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków są przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz właściwy wójt (burmistrz, prezydent miasta), a jeżeli przedsiębiorstwo jest gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, to tylko ono jest stroną w takim postępowaniu.

Nałożenie opłaty za retencję wymaga przeprowadzenia przez organ postępowania wyjaśniającego

Wyrokiem z dnia 8 stycznia 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt IV SA/Wa 2902/18) uchylił zaskarżoną decyzję Prezydenta Miasta w sprawie określenia wysokości opłaty za usługi wodne.

Opłata stała za usługę wodną - kolejny głos w sporze z Wodami Polskimi

Wyrokiem z 14 marca 2019r. (II SA/Ke 88/19) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, uchylił decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego w Kielcach nakładającą na Gminę Pińczów opłatę stałą za usługi wodne.

Opaska chłonna decyduje o wysokości opłaty retencyjnej - wyrok WSA z 7 marca 2019 r.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie stwierdził, że pojemność zlokalizowanej na nieruchomości opaski chłonnej wpływa na wysokość opłaty retencyjnej, ponieważ opaskę na gruncie obowiązujących przepisów uznać należy za urządzenie do retencjonowania wody.

Kto zapłaci opłatę stałą za usługi wodne?

Kto powinien uiścić opłatę stałą za usługi wodne? Stanowisko w tej sprawie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 października 2018 r.

Kąpieliska a Prawo wodne 2019 r.

Kolejny sezon kąpielowy niestety dobiega końca. Dla organizatorów kąpielisk, jak też dla gmin, koniec sezonu oznacza, że powoli trzeba już myśleć o przyszłym roku.

Opłaty za usługi wodne w orzecznictwie sądów administracyjnych

Sam fakt posiadania pozwolenia wodnoprawnego to za mało by określić wysokość opłaty stałej za usługi wodne W sądach administracyjnych zaczynają zapadać pierwsze wyroki w sprawach dotyczących określania przez Wody Polskie opłat stałych za korzystanie z usług wodnych.

Wody Polskie zwrócą gminom tylko część utraconych dochodów w podatku od nieruchomości

W projekcie nowych przepisów ustawodawca przesądził jaki podmiot odpowiedzialny będzie za rekompensatę Gminom zwolnienia z opodatkowania gruntów pod jeziorami oraz sztucznymi zbiornikami.

Kto zatwierdzi taryfy opłat za wodę i ścieki?

Prawidłowe przeprowadzenie procedury taryfowej może uniemożliwić brak rozporządzenia w sprawie właściwości miejscowej dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawach z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Wniosek o zatwierdzenie taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków

Pozostał miesiąc na przekazanie organowi regulacyjnemu wniosku o zatwierdzenie taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, a rozporządzenia taryfowego nadal brak.

Wysokość opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej

Dnia 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r., poz. 1566), wprowadzająca szereg zmian w dotychczasowym systemie gospodarowania wodami w Polsce, w tym nakładająca na wójta, burmistrza, prezydenta miasta nowy obowiązek związany z poborem opłat za usługi wodne.

System informacyjny gospodarowania wodami po 1 stycznia 2018 r.

System informacyjny gospodarowania wodami po 1 stycznia 2018 r. ma ułatwić działalność administracji samorządowej w zakresie ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej.

Co się zmieni po 1 stycznia 2018 r. w taryfach za wodę i ścieki?

10 października 2017 roku Rada Ministrów przyjęła zmieniony, w stosunku do tego, jaki publikowano na stronach Rządowego Centrum Legislacji w dniu 22.09.2017 r., projekt ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. 10 października 2017 roku projekt ustawy został już wniesiony do Sejmu.

Zmiany w zarządzaniu wodami Skarbu Państwa już od 2018 r.

Wody Polskie już w 2018 r. przejmą wykonywanie zadań dotychczasowego Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, dotychczasowych dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej oraz marszałków województw. Zadania, o których mowa w zdaniu poprzednim związane są z utrzymaniem wód oraz pozostałego mienia Skarbu Państwa związanego z gospodarką wodną, a także inwestycjami w gospodarce wodnej.

Opłaty za usługi wodne obowiązujące w 2018 r.

W nowej ustawie Prawo wodne wprowadzono opłaty stałe oraz zmienne za korzystanie z usług wodnych. Zmiany w Prawie wodnym dotyczą gospodarstw domowych, podmiotów publicznych oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Dyrektor RZGW Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” organem nadzoru

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się zapowiadany od dawna projekt ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Zadania burmistrza, wójta i prezydenta miasta w nowym Prawie wodnym

Od 1 stycznia 2018 r. nowe Prawo wodne najważniejsze kompetencje w zakresie gospodarowania wodami przekazuje do wskazanych w ustawie ministrów oraz organów Wód Polskich. Nowa ustawa określa jednak także szereg zadań i uprawnień burmistrzów, wójtów i prezydentów miast.

Prawo wodne – co się zmieni?

Ustawa Prawo wodne została podpisana przez Prezydenta Andrzeja Dudę. Co się zmieni w Prawie wodnym? Czy wzrosną opłaty za wodę? Czy zmiany dotkną rolników?

Nowe prawo wodne narusza przepisy Konstytucji

W nowej ustawie Prawo wodne znajdują się zapisy niezgodne z Konstytucją. Chodzi dokładnie o to, że w kilku miejscach ustawy znajduje się zapis, że akty prawa miejscowego mają być wydawane w uzgodnieniu z państwową osobą prawną.

Wody opadowe i roztopowe to nie ściek - nowelizacja ustawy Prawo wodne

Zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy Prawo wodne, do kategorii ścieków zalicza się m. in. wody opadowe lub roztopowe, ujęte w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, w szczególności z miast, portów, lotnisk, terenów przemysłowych, handlowych, usługowych i składowych, baz transportowych oraz dróg i parkingów.  Wejście w życie ustawy Prawo wodne w obecnie procedowanym kształcie, doprowadzi do pozbawienia wód opadowych i roztopowych charakteru ścieku.

Prawo wodne - projekt ustawy

Najwyższa Izba Kontroli źle oceniła działanie gmin oraz przedsiębiorstw wodociągowych m.in. w zakresie ochrony jakości wody ujmowanej. W związku z tym NIK zaproponował Ministerstwu Środowiska nowelizację ustawy Prawo wodne w zakresie wprowadzenia możliwości ustanowienia strefy ochronnej także z urzędu

Projekt nowego Prawa wodnego - do konsultacji międzyresortowych

W środę do konsultacji międzyresortowych trafi projekt nowego Prawa wodnego - podał resort środowiska. Przepisy zakładają ograniczenie administracji rządowej odpowiedzialnej za gospodarkę wodną oraz wprowadzenie opłat za korzystanie z wód powierzchniowych.

Powódź i susza – w znowelizowanym Prawie wodnym

Znowelizowana ustawa Prawo wodne wprowadza szereg nowych i zmienionych definicji. Dodano dwa nowe rozdziały regulujące problem ochrony przed powodzią oraz przed suszą, a także uzupełniono przepisy dotyczące przygotowania wstępnej oceny ryzyka powodziowego, map zagrożenia powodziowego oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Kosztami zmian w planach zagospodarowania przestrzennego obarczone zostały gminy i województwa.

Pozwolenie wodnoprawne w znowelizowanym Prawie wodnym

Pozwolenie wodnoprawne można porównać do budowlanego pozwolenia na eksploatację obiektu. Zakres obowiązków i kompetencji wynikających z pozwolenia wodnoprawnego jest bardzo duży dlatego prawo stanowi, że organ kompetentny może w każdej chwili, jeżeli są ku temu przesłanki, stwierdzić wygaśnięcie lub w znaczny sposób ograniczyć uprawnienia zakładu.

Prezydent podpisał nowelizację Prawa wodnego

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację Prawa wodnego - poinformowała we wtorek Kancelaria Prezydenta. Ustawa wdraża unijną dyrektywę przeciwpowodziową i wprowadza obowiązek sporządzania map zagrożenia powodziowego.

Sejm przyjął poprawki do Prawa wodnego

W środę Sejm przyjął większość senackich poprawek do nowelizacji Prawa wodnego. Ustawa wdraża unijną dyrektywę przeciwpowodziową i wprowadza obowiązek sporządzania map zagrożenia powodziowego.

Sejm znowelizował Prawo wodne

Sejm znowelizował ustawę Prawo wodne, wprowadzającą do polskiego prawa unijną dyrektywę przeciwpowodziową. Za przyjęciem noweli głosowało 390 posłów, dwóch było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.