Kategorie

Rachunkowość budżetowa

26 maja 2021
22 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych - wzór wniosku o środki dla gmin i powiatów

27 lipca 2020 r. ruszył nabór wniosków w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Przedstawiamy wzór wniosku o środki dla gmin i powiatów.

Wynik finansowy w księgach rachunkowych gimnazjum przekształconego w szkołę podstawową

Sposób dokonywania przeksięgowania wyniku finansowego likwidowanej jednostki nie został określony ustawowo. W zależności od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz harmonogramu likwidacji można spotkać się z metodą polegającą na przeksięgowaniu salda konta 860 "Wynik finansowy" na konto 800 "Fundusz jednostki" przed zamknięciem ksiąg rachunkowych likwidowanej bądź przekształcanej jednostki. Inne spotykane rozwiązanie polega na przeksięgowaniu wyniku finansowego z konta 860 "Wynik finansowy" na konto 800 "Fundusz jednostki" pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego.

Czy wykazanie nierzetelnych danych w sprawozdaniach Rb-Z i Rb-N stanowi podstawę odpowiedzialności karnej?

PROBLEM: W samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej (SP ZOZ) podlegającym pod powiatową jednostkę samorządu terytorialnego zlecona została kompleksowa kontrola merytoryczna i finansowa. Podczas kontroli stwierdzono, że w księgach rachunkowych kontrolowanego zakładu nie ujęto operacji gospodarczych w IV kwartale 2017 r. Sporządzone za to zostały za ten okres sprawozdania finansowe Rb-Z i Rb-N, w których wykazano dane liczbowe, które nie odzwierciedlały zapisów z ewidencji księgowej, tylko z tzw. notatek własnych głównego księgowego zakładu opieki zdrowotnej. Tak nierzetelne dane zostały przekazane w sprawozdaniach do jednostki samorządu terytorialnego i miały wpływ na całość sprawozdawczości tej jednostki. Czy w związku z tym zawarcie w sprawozdaniach finansowych nierzetelnych danych podlega odpowiedzialności karnej za naruszenie obowiązków w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych z art. 77 ust. 2 ustawy o rachunkowości?

Ujęcie zwrotu środków z niewykorzystanej dotacji celowej w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S

Jednostka otrzymała w 2017 r. dotacje na podręczniki w kwocie 5000 zł, w związku z realizacją zadań zleconych. W wyniku niewykorzystania dotacji jednostka dokonała zwrotu środków do 31 grudnia 2017 r. w wysokości 200 zł. W 2018 r. okazało się, że należy zwrócić jeszcze 5 zł, i takiego zwrotu dokonano do 31 stycznia 2018 r. Jaką kwotę należy wykazać w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S za 2017 r. w kolumnie „Dochody otrzymane”? Czy dochody otrzymane należy pomniejszyć o zwroty dokonane w okresie sprawozdawczym, czyli do 31 grudnia 2017 r., czy również o te dokonane w roku następnym? Czy zwrot dotacji w styczniu 2018 r. należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S za I kwartał 2018 r. tylko w kolumnie „Dochody otrzymane” w kwocie 5 zł ze znakiem „-„, w przypadku gdy kolumny „Plan” i „Dochody wykonane” za I kwartał 2018 r. wynoszą „0”?

Remont sali szkolnej ze środków z wygranej w konkursie a usługi reklamowe na rzecz organizatora konkursu

Czy podatek związany z nabyciem wyposażenia i remontem sali przyrodniczej może być odliczony?

Księgowanie dochodów budżetowych z tytułu zadań wykonywanych na rzecz administracji rządowej

PROBLEM: MOPS jako jednostka budżetowa realizuje dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej (są to dochody zarówno gminy, jak i budżetu państwa – inne niż ujęte w sprawozdaniu Rb-27S).

Jak archiwizować księgi rachunkowe prowadzone techniką komputerową?

Księgi rachunkowe prowadzone techniką komputerową należy wydrukować albo przenieść na informatyczny nośnik danych. Jak wygląda prawidłowa archiwizacja takich ksiąg?

Dochody budżetowe realizowane przez jednostki sektora finansów publicznych

Dochody budżetowe to środki pieniężne pobierane od podmiotów gospodarczych i gospodarstw domowych przez instytucje państwowe lub jednostki samorządu terytorialnego w celu sfinansowania zadań państwowych.

Procedura absolutoryjna za 2016 rok - rozpoczęcie

Do 31 marca br. należy przedstawić sprawozdanie roczne z wykonania budżetu. Sprawozdanie przedstawić należy radzie oraz RIO. Sprawozdanie, o którym mowa w zdaniu poprzednim jest najważniejszym dokumentem w procedurze absolutoryjnej.

Scentralizowany system rozliczania VAT w samorządach - praktyka

Poniżej wyjaśnione zostało jak zapewnić prawidłowy obieg dokumentów źródłowych - sprzedażowych i zakupowych, określić prewspółczynnik i współczynnik oraz jak prowadzić rejestry VAT.

Konto 500 „Koszty działalności podstawowej”

Konto 500 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej, do której zalicza się poszczególne typy działalności stanowiące zasadnicze przedmioty działania, zgodne z celem utworzenia jednostki.

Koszty obsługi świadczenia wychowawczego - klasyfikacja budżetowa

W jaki sposób ująć w klasyfikacji budżetowej dotacje na świadczenie wychowawcze i koszty obsługi świadczenia wychowawczego w 2016 r.? Prezentujemy stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie.

Godziny nadliczbowe nauczyciela w przedszkolu

Wydatkiem strukturalnym w przedszkolu są zajęcia dodatkowe niepłatne przez rodziców (kod 73), jak np. wynagrodzenie anglisty zatrudnionego z zewnątrz jednostki. Czy takim wydatkiem jest wynagrodzenie pracującego w przedszkolu nauczyciela, który zajęcia przeprowadza w przedszkolu w ramach godzin nadliczbowych dodatkowo płatnych do etatu. Czy te godziny nadliczbowe stanowią wydatki strukturalne?

Obligacje jako źródło finansowania działalności samorządu terytorialnego

Emisja obligacji to jedna z form pozyskania środków finansowych na działalność jednostek samorządu terytorialnego, i to zarówno tę podstawową, w zakresie której pozyskane środki z emisji służą pokryciu powstałego niedoboru finansowego, jak i pozyskania nowych środków na inwestycje.

Jak skorygować błędnie przekazany dochód na konto jednostki nadrzędnej

Na konto jednostki nadrzędnej przekazano dochód z tytułu odsetek bankowych w kwocie wyższej niż rzeczywiście osiągnięty. Odsetki na koniec miesiąca wyniosły 25,40 zł, a przelano 25,70 zł. Kwotę 25,40 wykazano w sprawozdaniu za ubiegły miesiąc. Jak naprawić ten błąd?

Czy wydatki ponoszone na remont świetlicy wiejskiej stanowią wydatek strukturalny?

Gmina realizuje remont należącej do niej świetlicy wiejskiej. Wyremontowany zostanie dach, dokonana zostanie również wymiana okien, ponadto budynek zostanie odmalowany. Remont finansowany jest w całości ze środków własnych. Czy wydatki związane z tym remontem stanowić będą wydatki strukturalne?

Czy odsetki od należności cywilnoprawnych należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S

Czy w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowa jednostka budżetowa w kolumnie 10 „zaległości netto” wykazuje naliczone na koniec kwartału odsetki od należności cywilnoprawnych (§ 092)?

Kalkulacja kwoty subwencji oświatowej na 2015 rok

Jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek wydatkowania na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy środków w wysokości nie niższej niż zostały naliczone w subwencji oświatowej.

Koszty wychowania przedszkolnego dziecka z innej gminy

Jednostka samorządu terytorialnego może w przepisach wewnętrznych uregulować kwestie związane z rozliczaniem kosztów wychowania przedszkolnego ucznia uczęszczającego do przedszkola w gminie, której nie jest mieszkańcem – przypomina Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu. RIO podkreśla, iż regulacja prawna nie wprowadza obligatoryjnej formy dotyczącej procedury rozliczania przedmiotowych kosztów.

W jaki sposób przekazać dotację dla przedszkola specjalnego

Niepubliczne przedszkole specjalne nie zgłosiło do gminy dziecka posiadającego opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Jak prawidłowo udzielić dotacji dla tego przedszkola?

W jakim paragrafie ująć wydatki z tytułu wywozu odpadów komunalnych

Gmina otrzymuje trzy rodzaje faktur za wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Spółka z o.o. wystawia fakturę na: „odbiór odpadów selektywnych” oraz „odpady komunalne”, spółdzielnia mieszkaniowa: „śmieci – gospodarstwo wieloosobowe”. Natomiast jednostka budżetowa należąca do tej samej gminy pozycję na fakturze opisuje: „odebranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych”. Jaka jest klasyfikacja wydatków odprowadzania ścieków od 1 stycznia 2015 r., czy dalej § 430? Jak od 1 stycznia 2015 r. należy klasyfikować wydatki w zakresie wywozu odpadów? Czy nadal obowiązuje w tym zakresie § 430 „Zakup usług pozostałych”?

Uzupełnienie dotacji dla niepublicznego przedszkola

W jaki sposób niepubliczne przedszkole może domagać się od gminy uzupełnienia zaniżonej dotacji? Ostatecznie kwestię tą rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.

Wieloletnia prognoza finansowa

Przepisy o finansach publicznych nakładają na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek sporządzania wieloletnich prognoz finansowych. Zgodnie z obowiązkiem wprowadzonym od 2011 roku, prognoza taka musi objąć bieżący rok budżetowy oraz minimum trzy kolejne. Ostatnia taka prognoza została sporządzona przez JST pod koniec 2014 roku. Warto się jej przyjrzeć bliżej, gdyż przynosi ona ważne wnioski i kreśli dość niepokojące perspektywy.

Wymiana pokrycia dachowego finansowana jako wydatek bieżący

Czy wymiana pokrycia dachowego może być finansowana na podstawie art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty jako wydatek bieżący? Konieczna jest analiza pojęć modernizacji i remontu, aby określić sposób dotowania wskazanego przedsięwzięcia.

Klasyfikacja dochodów i wydatków z tytułu zwrotu kosztów wychowania przedszkolnego

Jak klasyfikować dochody i wydatki wynikające z rozliczeń pomiędzy gminami z tytułu pokrywania kosztów wychowania przedszkolnego? Odpowiedzi udziela Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie.

Przeznaczenie środków zgromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w uchwale o utworzeniu wydzielonego rachunku bankowego określa przeznaczenie dochodów zgromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów własnych.

Pozyskanie środków finansowych w ramach posiadanych składników majątku

Szkoły i placówki oświatowe działające w formie jednostek budżetowych większość swoich zadań statutowych realizują nieodpłatnie, pomimo to wymaga się od nich ciągłego podnoszenia standardów, a co za tym idzie – ponoszenia coraz większych nakładów finansowych na działalność. W związku z tym dyrektorzy placówek oświatowych zmuszeni są do sięgania po środki finansowe z coraz nowszych źródeł.

Subwencja oświatowa 2015

Subwencja oświatowa w 2015 roku uwzględnia zmiany, jakie zaszły w ustroju oraz zadaniach jednostek samorządowych. Projekt nowego rozporządzania określającego wysokość subwencji jest przedmiotem uzgodnień międzyresortowych.

Środki pozyskane przez publiczną placówkę oświatową

Szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego gromadzą pozyskane przez siebie dochody na wydzielonym rachunku – zgodnie z brzmieniem art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Warunkiem gromadzenia środków na rachunku dochodów jest podjęcie właściwej uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Kontrasygnata skarbnika na wekslu in blanco

Czy weksel własny in blanco, zabezpieczający umowę pożyczki lub kredytu wymaga kontrasygnaty skarbnika? Odpowiedzi udzieliła Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.

Dotacje w jednostkach oświatowych – zasady otrzymywania, wykorzystywania i rozliczania

Polski ustawodawca dopuszcza zakładanie i prowadzenie szkół i placówek przez podmioty prywatne pod warunkami określonymi w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Jednym z aspektów związanych stricte z prowadzeniem szkół i placówek przez podmioty prywatne jest ich dotowanie.

Klasyfikacja wydatków na zakup udziałów w spółce

W jaki sposób zaklasyfikować wydatki gminy związane z realizacją przedsięwzięcia budowy kompleksu basenów rekreacyjnych? Czy wykup udziałów w spółce utworzonej do wybudowana takiego kompleksu od podmiotu zewnętrznego będzie stanowił wydatek majątkowy?

Wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola z dotacji

Wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola może zostać pokryte z otrzymanej dotacji. Dyrektor sam może ustalić sobie wysokość swojego wynagrodzenia, jednak – jak wskazuje MEN – dla rzetelnego rozliczenia wynagrodzenia zasadne jest ujawnienie jego wysokości.

Dotacje na zadania bieżące - wydatki samorządów

Najwięcej wydatków samorządy terytorialne przeznaczają na zadania kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oświatę oraz transport. Dotacje udzielane w tych obszarach stanowią blisko 75 procent ogólnej kwoty przekazywanych dotacji na zadania bieżące.

Środki na zarządzanie kryzysowe przeznaczone na realizację innych zadań

Obligatoryjny charakter rezerwy na zarządzanie kryzysowe wyklucza możliwość dokonania zmiany jej przeznaczenia – stwierdza Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku. Jak podkreśla RIO, zmiana przeznaczenia rezerwy celowej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego powoduje naruszenie obowiązku jej tworzenia i przeznaczenia wyłącznie na cel, na jaki została utworzona.

Limit zobowiązań dla przedsięwzięć objętych wieloletnią prognozą finansową

Wysokość limitu zobowiązań nie musi być zbieżna z wysokością sumy limitów wydatków, nie może jednak przekroczyć łącznych nakładów finansowych. Takie zdanie przedstawiła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

Skonsolidowany bilans za 2013 rok - przekazanie do RIO do 30 czerwca 2014 r.

30 czerwca 2014 r. upływa termin przekazania do RIO skonsolidowanego bilansu za 2013 rok. Zarządy jednostek samorządu terytorialnego powinny przekazać bilanse w formie pisemnej i w formie dokumentu elektronicznego.

Zmiany zasad sporządzania sprawozdania Rb-Z-PPP

Rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej ustawodawca wprowadził zmiany zarówno we wzorze, jak i instrukcji sporządzania sprawozdania Rb-Z-PPP o stanie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego.

Sprawozdania o wydatkach strukturalnych Rb-WSa i Rb-WSb w 2015 r.

Jednostki zobowiązane do sporządzenia jednostkowych sprawozdań o wydatkach strukturalnych Rb-WSa i Rb-WSb przekazują je w terminie do dnia 31 marca 2015 r. swojej właściwej jednostce nadrzędnej, która na podstawie swojego jednostkowego sprawozdania oraz otrzymanych sprawozdań jednostkowych - sporządzi sprawozdanie. Korekty sprawozdań skonsolidowanych zbiorczych i łącznych, wynikające ze zmian w ewidencji wydatków strukturalnych, przekazywane są w terminie do dnia 30 kwietnia 2015 r.

Sprawozdania finansowe za 2013 r. - termin do 30 kwietnia 2014 r.

Termin na złożenie sprawozdań finansowych za 2013 r. mija 30 kwietnia 2014 r. Sprawozdania finansowe zarząd jednostki przekazuje do RIO w formie papierowej.

Zmiany w zasadach sprawozdawczości

Wprowadzanie w życie przepisów dotyczących finansów publicznych z jednodniowym wyprzedzeniem jest poważnym naruszeniem zasad techniki prawodawczej. Niestety, zaczyna być niedobrą tradycją, co potwierdzają nowe przepisy o sprawozdawczości budżetowej.

Sprawozdawczość - terminy w I kwartale 2014 r.

Przedstawiamy najbliższe terminy w sprawozdawczości w I kwartale 2014 r.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - nowe formularze

Nowe wzory formularzy w zakresie operacji finansowych jednostek z osobowością prawną, dla których organem założycielskim lub nadzorującym są JST powinny być zastosowane do sprawozdawczości za okresy od IV kwartału 2013 r. W związku z powyższym publikujemy aktualne wzory formularzy sprawozdań Rb-N, Rb-UN, Rb-Z oraz Rb-UZ.

Zmiana formy przekazywania sprawozdań

Główna zmiana dotyczy rezygnacji z przekazywania zdecydowanej większości sprawozdań w formie pisemnej.

Zasady ogólne sporządzania sprawozdań finansowych

Szkoły, przedszkola i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi (art. 79 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; dalej: ustawa o systemie oświaty), a zatem rozliczają się z budżetem w sposób bezpośredni, czyli metodą budżetowania brutto.

Zmiana w poszczególnych instrukcjach zasad sporządzania sprawozdań

Wprowadzone zmiany dotyczą także poszczególnych instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych poprzez uściślenie zasad sporządzania już obowiązujących sprawozdań oraz wprowadzenie zasad sporządzania do nowego wzoru sprawozdania, a usunięcie zasad sporządzania sprawozdania już nieobowiązującego:

Sprawozdanie z wykonania budżetu

Zbliża się termin przedstawienia radnym sprawozdania z wykonania budżetu za ubiegły rok. Wraz z nim należy przedłożyć także informacje o stanie mienia komunalnego.

Zmiana terminów przekazywania sprawozdań

Oprócz zmiany częstotliwości sporządzania sprawozdań zmieniły się niektóre terminy sporządzania i ich przekazywania.

Jaki kod jest odpowiedni dla wydatków ponoszonych na szkolenia pracowników

Wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna (samorządowa jednostka budżetowa) podległa pod urząd marszałkowski ponosi wydatki na szkolenia pracowników, m.in. z programu graficznego, oraz koszty związane z delegacjami. Czy można wydatki te zaklasyfikować do obszaru IX, kodu 63?

Jakie obowiązują zasady udostępniania dowodów księgowych

Czy na słowny lub pisemny wniosek pracownika bez konkretnego uzasadnienia można skserować dowód księgowy – fakturę VAT dokumentującą zakup usługi remontowej?