Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany w ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary [Compliance]

W związku potrzebą nowelizacji ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (dalej: UOPZ) w 2019 r. do Sejmu wpłynął - po konsultacjach - projekt nowej UOPZ. Niestety projekt do dziś nie został uchwalony.

Whistleblowing – trzeci projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa

7 lipca br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa z dnia 4 lipca 2022 r.

Whistleblowing – przepisy o sygnalistach a regulacje AML [pranie pieniędzy, terroryzm]

W prawie polskim do czasu uchwalenia ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa brak z pewnymi wyjątkami (AML (przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu), prawo bankowe itd.) przepisów chroniących sygnalistów i nakazujących wdrożenie systemów przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych.

Whistleblowing – rola związków zawodowych w projektowaniu systemu przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów

Wśród praktyków Compliance i teoretyków toczy się między innymi dyskusja na temat roli związków zawodowych we wdrożeniu i utrzymaniu systemu przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach prawa. Zagadnienie te zauważyło również Ministerstwo uwzględniając częściowo te kwestie w projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.

Sygnaliści - zmiany w projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa

W dniu 12 kwietnia br., na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.

Whistleblowing – nowy projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa

W dniu 12 kwietnia br., na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.

Compliance – ład korporacyjny

Rozmawiając o Compliance mówimy między innymi o ładzie korporacyjnym, ładzie wewnętrznym, ładzie organizacyjnym lub zrównoważonym ładzie korporacyjnym.

Whistleblowing – powinien być dopasowany do podmiotu

Whistleblowing: Dwuletni termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął ponad miesiąc temu, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają.

Compliance – nie można zapominać o RODO

28 stycznia 2022 r. to międzynarodowy dzień ochrony danych osobowych. Pamiętajmy, że zajmując się zarządzaniem ryzykami prawnymi nie można pominąć RODO.

Whistleblowing – potencjalne korzyści

Dwuletni termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął miesiąc temu, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają.

Whistleblowing - który sygnalista nie ma szans na ochronę według projektu ustawy

Termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają, ale pojawia się coraz więcej pytań od klientów, między innymi o ochronę sygnalistów.

Whistleblowing - co może zgłosić sygnalista?

Termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają, ale coraz częściej pomagam we wdrażaniu systemów przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach i podejmowania działań następczych

Whistleblowing – ujawnienie publiczne

Co prawda termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął ale prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają. Myślę, że warto napisać parę słów o ujawnieniach publicznych.

Whistleblowing – co oznacza brak implementacji Dyrektywy o sygnalistach?

Uważam, że dochodząc w sądzie  ochrony  przed działaniami odwetowymi Sygnalista będzie mógł się bezpośrednio powoływać na Dyrektywę (jeżeli nie zostanie ona implementowana lub zostanie implementowana w tym zakresie wadliwie).

Whistleblowing – zgłoszenie zewnętrzne

Whistleblowing – zgłoszenie zewnętrzne. Niebawem wchodzi w życie Dyrektywa o ochronie sygnalistów w Polsce. Choć prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają myślę, że warto napisać parę słów o zgłoszeniach zewnętrznych.

Whistleblowing – regulamin przyjmowania zgłoszeń i prowadzenia działań następczych

Whistleblowing - regulamin. Został mniej niż miesiąc do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym. Pojawił się projekt ustawy. Coraz częściej pojawiają się zapytania ofertowe dotyczące regulaminu zgłoszeń wewnętrznych.

Sygnalista - kto to?

Sygnalista - kto to? Czy sygnaliście będzie przysłuchiwała specjalna ochrona?

Ustawa o sygnalistach - kary

Ustawa o sygnalistach - kary. W projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa zawarto pięć nowych pozakodeksowych przestępstw. Za co grożą kary?

Whistleblowing – czy wdrażać anonimowe kanały dla sygnalistów?

Whistleblowing – czy wdrażać anonimowe kanały dla sygnalistów? W artykule „Whistleblowing – projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa” napisałem co mnie najbardziej niepokoi w projekcie. Dziś chciałbym poruszyć kwestię anonimowych zgłoszeń.

Whistleblowing – projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa

Whistleblowing - projekt ustawy. Na jakim etapie są prace nad projektem ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa?

Whistleblowing – mity o sygnalistach

Whistleblowing – mity o sygnalistach. Pojawia się coraz więcej artykułów w prasie na temat sygnalistów i systemów whistleblowingowych. Niestety, w niektórych z nich, powielane są mniej lub bardziej szkodliwe mity o sygnalistach.

Whistleblowing – prace nad ustawą wdrażającą Dyrektywę o sygnalistach

Whistleblowing – prace nad ustawą wdrażającą Dyrektywę o sygnalistach. Parę dni temu w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiła się informacja o projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.

Whistleblowing – największe zagrożenia i jak ich uniknąć

Whistleblowing – największe zagrożenia i jak ich uniknąć? Zostały mniej niż trzy miesiące dni do wdrożenia systemów dla sygnalistów. Dla większości podmiotów szansa na spokojne wdrożenie systemów dla Sygnalistów już minęła. Nie ma już na to czasu. Pośpiech zawsze powoduje zwiększenie ryzyko popełnienia błędu.

Whistleblowing – co z ustawą?

Whistleblowing – co z ustawą? Czego nie wiemy o ustawie wdrażającej dyrektywę o sygnalistach? Czy warto na nią czekać?

Whistleblowing – stan gotowości sektora publicznego

Whistleblowing. Zostały trzy miesiące dni do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym. Do dnia dzisiejszego, pomimo upływu blisko 22 miesięcy od dnia publikacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, nie pojawił się nawet projekt ustawy implementującego ww. Dyrektywę do polskiego porządku prawnego.

Whistleblowing – czemu sygnaliści nie zgłaszają naruszeń?

Whistleblowing. Kluczowym testem dla systemów będzie to czy wpłyną zgłoszenia od sygnalistów i jak na nie zareagujemy. Ilu pracowników jest gotowych zgłosić nadużycie w pracy? Dlaczego pracownicy nie powiadamiają swoich pracodawców o nadużyciach w pracy?

Compliance - skąd brać wzory?

Compliance - skąd brać wzorce do budowy systemów dla sygnalistów? Jakie są normy ISO?

Po co system dla Sygnalistów w samorządzie terytorialnym?

System dla Sygnalistów w samorządzie terytorialnym. Do czego jest potrzebny?

Compliance - cykl Deminga

Compliance - każdy system powinien działać w cyklu Deminga i zawsze należy monitorować ryzyka. Niestety często brakuje na to zasobów lub woli najwyższego kierownictwa.

Compliance - od czego zacząć wdrożenie systemu?

Compliance - od czego należy zacząć wdrożenie systemu w organizacji? Coraz więcej podmiotów z sektora prywatnego oraz z sektora publicznego rozumie, że posiadanie systemów Compliance jest niezbędne, by podmiot mógł bezpiecznie funkcjonować lub się rozwijać.

Compliance – wdrożenia systemów dla sygnalistów w sektorze publicznym

Compliance – wdrożenia systemów dla sygnalistów w sektorze publicznym. Kto będzie musiał wdrożyć systemy whistleblowingu dla Sygnalistów? Dlaczego sektor publiczny nie wdraża systemów dla sygnalistów?

ESG w sektorze publicznym

ESG w sektorze publicznym. Gdy mówi się o biznesie, równie często jak o CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu), mówi się ostatnio o ESG. Chciałbym jasno powiedzieć, że w sektorze publicznym (państwowym i samorządowym) też powinniśmy mówić o ESG, tak jak już dziś zaczynamy mówić o Compliance, czy CSR w sektorze publicznym.

Compliance – projekt nowych przepisów zwalczających korupcję

Compliance - zwalczanie korupcji. Niewątpliwie problem korupcji towarzyszy wielu dziedzinom w Polsce. Między innymi w walce z tego typu naruszeniami powstała Dyrektywa o sygnalistach. Ale ograniczeniu czy likwidacji korupcji służy cały szereg regulacji.

Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny

Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

Komunikacja w Compliance

Komunikacja w Compliance. W najbliższym czasie sektor publiczny, ale i sektor prywatny (zwłaszcza duże i średnie przedsiębiorstwa) czeka wdrażanie systemów Compliance. Kluczem do udanego wdrożenia, a potem utrzymania systemów Compliance jest komunikacja.

Rola najwyższego kierownictwa we wdrażaniu Compliance i systemów dla sygnalistów 

Najwyższe kierownictwo - rola we wdrażaniu Compliance i systemów dla sygnalistów. Zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii, zwaną potocznie dyrektywą o sygnalistach, pozostało 6 i pół miesiąca, aby sektor publiczny oraz duże przedsiębiorstwa wdrożyły systemy dla sygnalistów. Odpowiedzialność za to ponosi najwyższe kierownictwo.

System dla sygnalistów a RODO

System dla sygnalistów a RODO. Dyrektywa o sygnalistach nakłada w art. 8 obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, przez podmioty prawne w sektorze publicznym i publicznym. Odpowiednie przepisy krajowe powinny wejść w życie do dnia 17 grudnia 2021 r. i będą one miały wpływ na wiele systemów i procesów w podmiotach.

Czy każdy może być sygnalistą?

Kto może być sygnalistą na gruncie Dyrektywy o sygnalistach? Czy sygnalistą może być radca prawny, adwokat lub lekarz? Kim jest sygnalista?

Systemy dla sygnalistów w gminach - wykrywanie nieprawidłowości

Jaki sposób wykrywania nieprawidłowości w gminach był najskuteczniejszy? Jakie wnioski i rekomendacje zawiera raport Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i E-nform Sp. z o.o.?

Compliance. Jak wygląda wdrażanie systemów dla sygnalistów w gminach?

W jaki sposób zgłaszane były w ostatnich lata nieprawidłowości w gminach? Kto obsługuje informacje o nieprawidłowościach w urzędach? Ile zgłoszeń o nieprawidłowościach zostało zweryfikowanych pozytywnie? Przedstawiamy raport z badań.

Compliance. Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce - raport z badań (cz.2)

Systemy dla sygnalistów - gminy. Jakie wnioski płyną z raportu z badań 2020 „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”? Kto odpowiada za skuteczność systemów dla sygnalistów w gminach?

Compliance - raport z badań 2020 „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”

Compliance - raport z badań „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”. 14 kwietnia został opublikowany raport opracowany na podstawie badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, w Katedrze Finansów Publicznych, we współpracy z E-nform Sp. z o.o.

Systemy dla sygnalistów w jednostkach samorządu terytorialnego

Systemy dla sygnalistów w jednostkach samorządu terytorialnego - pozostało niecałe 9 miesięcy. Dlaczego samorządy muszą wdrożyć systemy dla sygnalistów? Jakie według Dyrektywy o sygnalistach są minimalne obowiązki jednostek samorządów terytorialnego? Na co zwrócić uwagę przy wdrażaniu systemu Compliance?

Sygnalista – w pytaniach i odpowiedziach

Sygnalista – kim jest sygnalista? Kto może zostać sygnalistą? Jak chroniony jest sygnalista? Przedstawiamy odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Oficer Compliance w pytaniach i odpowiedziach

Co to Compliance? Kim jest oficer Compliance? Za co odpowiada oficer Compliance? Jakie warunki musi spełniać? Przedstawiamy odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Compliance – dobre praktyki spółek notowanych na GPW 2021

Compliance – trwają prace nad „Dobrymi praktykami spółek notowanych na GPW 2021”. Na stronie Giełdy Papierów Wartościowych można się zapoznać z projektem nowych wytycznych i ich objaśnieniami.

Oficer Compliance w strukturze organizacyjnej gminy

Oficer Compliance - jaką powinien mieć pozycję w gminie/mieście na prawie powiatu? Czym grozi zbyt niska pozycja oficera Compliance? Co robić jeśli zgłoszenie dotyczy wójta, burmistrza lub prezydenta?

Compliance. Porady CBA w kontaktach urzędnik - klient

Compliance. Czym jest konflikt interesów według CBA? Jakie według wytycznych CBA są zasady pozwalające utrzymać profesjonalizm w kontaktach urzędnik - klient? Co CBA zaleca urzędnikom?

Compliance – polityka prezentowa i rejestr korzyści

Compliance – polityka prezentowa i rejestr korzyści. Dlaczego polityka prezentowa jest kluczowym elementem prewencji korupcyjnej? Czy CBA dopuszcza możliwość by urzędnik mógł przyjąć lub przekazać korzyści? Czym jest rejestr korzyści?

Compliance - cykl Deminga w wytycznych CBA

Compliance - w wytycznych CBA poruszono m.in. tematykę cyklu Deminga i ciągłego doskonalenia systemu antykorupcyjnego. Jak często, według wytycznych CBA, powinien być robiony audyt systemu? Jakie narzędzia według CBA mogą być skuteczne w ocenie systemu?