MPK Poznań kupi 25 autobusów wodorowych
REKLAMA
REKLAMA
Dotacja stanowi ok. 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.
REKLAMA
Poznań inwestuje w autobusy wodorowe i elektryczne
„Zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu” – podkreślił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Dodał, że „tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące”. „Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, to w przyszłym roku pierwsze autobusy na wodór wyjadą na ulice miasta” – wskazał Jaśkowiak.
Prezes Zarządu MPK Poznań Krzysztof Dostatni zaznaczył, że MPK Poznań już od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, stawiając na nowe technologie i ekologię.
„W miarę możliwości finansowych starsze autobusy spalinowe wymieniane są na spełniające najwyższe normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Inwestujemy w autobusy elektryczne. Teraz, dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dostajemy szansę na wkroczenie w erę wodoru” – wskazał.
Wielkie zainteresowanie samorządnych autobusami wodorowymi
Spółka poinformowała, że z wnioskiem o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony transport publiczny” MPK Poznań wystąpiło na początku ub. roku.
REKLAMA
Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych Jerzy Zalwowski tłumaczył, że „bazując na naszym olbrzymim doświadczeniu w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakładał zakup 84 autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz o dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru”.
„Wniosek został pozytywnie zaopiniowany, jednak zainteresowanie programem +Zielony transport publiczny+ było tak wielkie, że zostało nam zaproponowane dofinansowanie w ograniczonym zakresie” dodał i wskazał, że uzgodniono, iż możliwy będzie zakup 25 autobusów; wszystkie z nich będą miały standardową długość 12 metrów.
Poznań na razie nie inwestuje we własną stację tankowania wodorem
Spółka podała, że z uwagi na taką liczbę pojazdów początkowo nie będzie konieczne budowanie własnej stacji tankowania wodorem – zgodnie z obecnymi planami dostawa wodoru, jak i jego tankowanie ma być realizowane przez podmiot zewnętrzny wyłoniony w trakcie postępowania przetargowego.
opracował Tomasz Król
REKLAMA
REKLAMA