reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Na co zwrócić uwagę biorąc kredyt dla samorządów

Na co zwrócić uwagę biorąc kredyt dla samorządów

Czy procedura otrzymania kredytu bankowego przez jednostki samorządu terytorialnego jest czasochłonna i skomplikowana? Czy są tańsze kredyty oferowane przez banki ze środków funduszy i fundacji? Jakimi kryteriami samorządy powinny się kierować przy wyborze oferty kredytowej?


MAREK BŁASZKIEWICZ

burmistrz miasta Rypino

Procedura zaciągnięcia kredytu bankowego nie jest czynnością bardzo skomplikowaną, lecz czasochłonną, każda ze stron uczestnicząca w podpisaniu umowy jest zobowiązana do przestrzegania odpowiedniej procedury nałożonej na nie prawem. Głównie od rodzaju i trybu wyboru oferty uzależniona jest długość oczekiwania na uruchomienie kredytu. Począwszy od wyrażenia zgody przez radę miasta, do chwili złożenia podpisu na umowie kredytowej trwa to około jednego miesiąca, pod warunkiem że gmina korzysta z preferencyjnego kredytu.

Małe gminy, których wskaźniki zadłużenia i jego spłaty nie przekraczają ustawowych wskaźników 60 proc. i 15 proc. wynikających z art. 170 i 169 ustawy o finansach publicznych, także mogą liczyć na skuteczną pomoc z banku.

Nadal najważniejszym kryterium przy wyborze oferty jest cena kredytu, czyli głównie oprocentowanie oraz koszty przygotowawcze ustalane przez bank w formie prowizji. Pozostałe kryteria uzależnione są od indywidualnych potrzeb kredytobiorcy, tj. okres karencji w spłacie, maksymalny okres spłaty, formy zabezpieczenia itp.

Małe gminy do 20 tys. mieszkańców mogą skorzystać również z kredytu, np. w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej za pośrednictwem banków. Udzielane są na inwestycje i roboty drogowe związane z budową, modernizacją dróg publicznych, gminnych.

Korzystając z oferty kredytu preferencyjnego Banku Ochrony Środowiska gminy nie musiały ogłaszać przetargu. Wystarczyła odpowiednia uchwała rady miasta upoważniająca organ wykonawczy do zaciągnięcia zobowiązania oraz pozytywna opinia RIO o możliwości spłaty zaciągniętego zobowiązania. Naturalnie, że bank oprócz wniosku żąda od gminy różnych innych dokumentów niezbędnych do ustalenia wiarygodności oraz zdolności kredytowych gminy. Takie wymogi nakładają wszystkie banki, udzielając kredytu.

Dobrym i wielokrotnie sprawdzonym rozwiązaniem jest również realizacja zadań inwestycyjnych w formie porozumień międzygminnych. I tak np. w bieżącym roku miasto Rypin wraz ze starostwem oraz okolicznymi gminami powiatu rypińskiego podpisało porozumienie na wspólną realizację budowy hali i basenu. Razem można więcej. Potwierdzeniem tej teorii jest również bardzo dobra współpraca z zarządem dróg wojewódzkich, w ramach której w mieście wyremontowano część chodników w ciągu ulic wojewódzkich.

WNIOSEK

Nie jest problemem dla gmin zaciągnąć kredyt czy pożyczkę, problem zaczyna się w momencie jej spłaty. Z roku na rok jest coraz trudniej wygenerować wolne środki na spłatę zaciągniętych zobowiązań, ponieważ budżet państwa nakłada na samorządy więcej zadań, w ślad za którymi nie idą pieniądze na ich realizację.

AO

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP
Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama